Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Lazik z kolekce Postavy
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 15.9.2003 (08:26:12)
další>

 

 

Vezla ho veliká sanita. Pro zuřivost přivázali Lazika k přenosnému lůžku. Automobil nadskakoval po hrbolaté cestě. Lazik sebou cukal, mlel, co pouta dovolovala. Popruhy se mu stále víc a víc zařezávaly do rukou a nohou. Několikrát se kousl do jazyku, a tak mu nasadili roubík. To ho ještě víc rozběsnilo.

 

 

Na chvilku se ztišil. Nádech, výdech. Pak se všechna zloba, co v něm byla, soustředila do jednoho trhnutí. Pouta praskla, všechny kožené řemeny se přetrhly. I roubík při tom bleskovém vzepjetí vyplivnul. Lapiduši nevěřili svým očím. V úleku se nestačili připravit na další Lazikův zběsilý útok. Ten však nepřišel.

 

 

Nechal se znovu svázat. Vůbec nekladl odpor. V ordinaci, kam ho dostrkali jako chodící loutku, ruce zkroucené ve svěrací kazajce, dostal injekci. Rozklepal se strachy. Věděl, že nastávající noc nebude ani trochu snadná.

 

 

Dusil se, celé tělo mu tuhlo v návalech křečí.

 

 

V nejstrašnější chvíli, kdy si myslel, že se už nedokáže znovu nadechnout, se mu před očima objevil otec, matka a duch. Svatá trojice, pomyslel si Lazik. Kdyby mohl, sepjal by ruce k modlitbě. Otec, syn a duch? Ne! Otec, matka a duch, tak to je! Syn či dcera je každý z nás, není třeba se stavět naroveň těm, kteří na nás shlížejí shůry.

 

 

Otec měl nesmírně smutný pohled, matka plakala, duch zlatě osvětloval ty dva. Lazik skoro přestal dýchat. Křeče ustaly. Zuřivost byla nenávratně ta tam. Kde se vzala? Proč přišly tak nesnesitelné záchvaty nenávisti? Lazik nevěděl. Celou noc o tom přemýšlel, proč se mu ti zářiví tři zjevili právě ve chvíli, kdy byl už nahony vzdálen všemu lidskému, kdy jeho tělem cloumala jen zcela pudová nenávist a nekonečný vzdor proti všemu.

 

 

Lazik se procházel po chodbě blázince. Za mřížemi uviděl vycházet zpoza mraků slunce. Upřeně ho sledoval. Vůbec si nevšímal toho, jak mu záře spaluje oči. Bez zamrkání zíral dál doprostřed slunečního kotouče. Když už pomalu ztrácel zrak, slunce skryl mrak. Temný. Obrovský. 

 

 

Ze slzících Lazikových očí prýštilo rudé světlo. Odráželo se o stěny a kohokoliv se dotklo, ten se zachvěl. Všichni se před Lazikem rozestoupili a čekali, co on.

 

 

Lazik rozepjal ruce. Cítil, jak se prodlužují. Zavřel oči, aby rudá nešla ven. Za víčky světlo zezlátlo. Vzduch kolem Lazika se chvěl. Někteří pacienti na chodbě začali zvířecky výt a kvílet. Lapiduši se radši zavřeli ve své místnosti.

 

 

Lazik několikrát naprázdno polkl, pak otevřel oči. Všechna nenávist byla ta tam. Zmizela v Lazikově nitru. Změnila se v příjemné teplo, které mu v pravidelných intervalech proudilo páteří nahoru a zase dolů. Lazik se poprvé po dlouhé době usmál.

 

 

Přistoupil k malému člověku v modrém županu, který ho celou dobu s nehnutým klidem pozoroval, a řekl mu:

„Jsem Lazik. Už vím, proč jsem tolik nenáviděl.“

„Proč?“ zeptal se malý muž.

„Nemohl jsem najít sebe, víru, nic, všechno se ztratilo, proto jsem zuřil. Přivedlo mě to na pokraj propasti.“

„A teď?“

„Teď se vracím zpátky. Zloba dosáhla vrcholu a nezahubila mě. Díky bohu. Dostal jsem novou příležitost. Jsem ti moc vděčný, že tu jsi se mnou, že tu jsem s tebou,“ a pohladil malého muže po zádech.

 

 

undefined

 



Poznámky k tomuto příspěvku
delikt (Občasný) - 14.9.2003 > .......!!! jo...
Body: 4
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 14.9.2003 > Delight> díky díky...
<reagovat 
Lef (Občasný) - 15.9.2003 > whú, strašlivého Lazika si dám raději po vyspání
(I will be back ...)
<reagovat 
.......... (Občasný) - 15.9.2003 > tak tahle se mi líbí obzvlášť:)
zuřivost jako špatně směrovaná životní síla ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > vever> mnohým se zdá, že zuřivost a agresivita nepatří k výbavě správného a přijatelného člověka, já si ale myslím, že bez těchto věcí, které jako jedny z mála poskytují vnitřní energii - ne vypůjčenou či zcizenou od někoho, něčeho - na různé transformace, by to nešlo, viz předmluva na úvodní stránce, kterou jsem teď měnil... :o)
<reagovat 
.......... (Občasný) - 15.9.2003 > :) - má odpověď v dopise ... :)
<reagovat 
Lian (Občasný) - 15.9.2003 > Zajímavý a zvláštní........
Body: 4
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 > Dobré prozření...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
nin-ex (Občasný) - 15.9.2003 > bezva!
Body: 5
<reagovat 
Monty (Občasný) - 15.9.2003 >

Zlo stvořila plochost lidského vnímání.

Napsané je to převelice dobře.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 15.9.2003 >

Ve jménu otce, matky a ducha svatého! To je dobrý! Ten tvůj přerod zuřivosti v pozitivum -

mystický - se tak často nezdaří! Lidi se zblázněj, zabijou, zdecimujou psychicky druhý, nejbližší....Jo, umět vědomě transformovat energie! Zuřivost je ale zajímavej fenomén.... přírodní, když se to povede - i obrodnej!

 


Body: 5
<reagovat 
řetízek (Občasný) - 15.9.2003 > Dnes po ránu bych vraždil, nic se nedařilo, jen svázat moji zuřivost....


Ale co je zlo a kdo ho stvořil?
Body: 5
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 > řetízek> Zlo stvořilo nesplněné očekávání - rozchod reality se snem. Bych řek....
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > řetízek> 

další z výkladů je ten, že zlo jest nevyvedeným přechodem nevědomých věcí do vědomí, jejich nedostatečně pochopeným překladem...

podléhání emocím, které nevíme odkud jsou...

když se to zjistí, tak zlo a dobro se stanou stejně důležitými a tedy jaksi neutrálnějšími veličinami, ne takovou destrukcí velice velkou...


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Luk Malér> zlo je něco, co zatím ještě nechápeme, k čemu, že je to dobrý...  i smrt, nenávist a další věci jsou třeba, jen my zatím nevíme k čemu...
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 > stanislav> Já jsem odpovídal jen na stvoření zla - řek bych, že tady je to hlavně nesplněné očekávání - chtěl jsem to takhle, vono je to jinak. Pod špatným překladem věcí nevědomých ve vědomé..., prosím příklad pro blbečka, jak říkavala naše učitelka v první třídě. Hele, je vůbec možná definice zla s přihlédnutím k jeho relativitě. Kůůůůůrva - téma k pivu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Luk Malér> 

překlad věcí nevědomých na vědomé jest třeba porozumění snu, vytušení toho, proč teď nenávidíš, reaguješ divně atd., co je za tím, co to způsobilo, nejen událost, ale vzorec, archetyp atd., které zápisy ve vnitřku psýchy, o kterých ti není vědomě nic jasno, pakliže si to nedokážeš zevnitř vysunout ven analýzou, imaginací apod...

zlo definovat jest blbost, stejně jako cokoliv definovat jest ošemetné, protože zdatný debatér vše zrelativizuje a má přitom ještě jako na potvoru svou pravdu, nelže... :o)

 


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 > stanislav> Jenže mě zam furt jak šídlo z pytle čouhá to nenaplněný očekávání...
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Luk Malér> očekávání pramení z toho vzorce, nevědomé struktury, z toho, jak je člověk způsobilý k tomu či onomu, a zda to ví, pakliže ano, očekáváního již netřeba, již je jasno, kudy se cesta ubírá... očekávání se stane pouhým předpokladem, který se splní či nic... jestliže je aspoň trochu jasno není třeba na něco čekat, stačí se neodchylovat, odbourávat omyly apod. 
<reagovat 
ziggy (Občasný) - 15.9.2003 > výborné !!!!! :)
Body: 5
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 15.9.2003 > Jako tradičně dobré!!
Body: 5
<reagovat 
Lef (Občasný) - 15.9.2003 > výborné - odkrytý běs Lazikův a utajený běs v nás, tenhle námět se mi líbí; Jung je velmi inspirativní :)
Body: 5
<reagovat 
Minehava (Občasný) - 15.9.2003 > Asi teď budu nepopulární, ale mě to zpracování připadá povrchní, popisné, jakože podobenství se šťastným koncem jako z amerického filmu. Sorry že to říkám navzdory všem tipům a chválám...takhle to cejtím.
Body: 3
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Minehava> 

no samo sebou že to přežiju, že se ti to nelíbí, proč by ne...

že to cejtíš jako povrchní kousek, s tím nic nenadělám... no.

americkej film v tom sice moc nevidim, ale nechť...


<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 16.9.2003 > pet bobku za Lazika, Dcko za reci pod...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Danny23 (Občasný) - 16.9.2003 > ....oj...uf....sqělý!!
Body: 5
<reagovat 
pavson (Občasný) - 16.9.2003 > V Sovětském svazu na zuřivosti postavili úspěch svých boxerů a vzpěračů. Stačilo takovýmu Vasilovi říct před výkonem, že je paroháč a výkon byl zajištěn. Lazik a náčelník Hbitý koště, dobří soudruzi.
Body: 5
<reagovat 
jakpro (Občasný) - 17.9.2003 > Mě to připadá jako taková fantasticky snová splácanina s groteskními prvky a tragickým podtextem přesto je v tom vidět taky příběh s nádherně lidskou pointou, což mě oslovilo... stejně jako to, jak jste to tady rozebrali
Body: 5
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 >

No, počkej a co vnější vlivy, jinak jo, jasně, kategorizace očekávání, cílů a naplnění - jasně: jsou velký, základní, a malý každodenní. To je dobrý, říkáš to jak housku: stačí se neodchylovat, odbourávat omyly - dyť to je to nejtěžší v každodenních srágorách a časovejch tísních, rozhodování, kdy nemáš dobré řešení, jen pár špatnejch a nevíš jak špatnejch - no já vim, zas tak černý to neni. A co to relativní zlo? Kdy to už je? Může být zlo prospěšné? Ne nechci odpovědi, jsem rád, že mě napadly ty otázky.

A náhodou nejsem svině. Kdybych byl, zeptal bych se tě na shánění místa.


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Luk Malér> 

dnešní penzum splněno, na asi dva odpovězeno, na inzeráty...  nic moc ale, žádný nabídky práce pro týpka mýho typu se odnikud nevynořujou...  

situační komika a tragikomika jest důležitou, stejně tak prostředí, leč člověk po jakési době už má okolí poměrně stabilní a takové, jaké si zaslouží, a koneckonců i sebeblbější prostředí (ne můj případ momentálně) jde přijmout, když si se sebou tak jaksi v pohodě... :o)


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 > stanislav> Jasně, že když ti plus minus autobus vychází velký život, ňáký ty blbiny snášíš líp. F poho, hele a nechtěl by prodávat auta v Sokolově, dyšs je nechtěl prodávat v Litoměřicích?
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Luk Malér> lidový fára a Sokolov - ejhle - tudy cesta vede - ale kam? se ptám...
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 > stanislav> K tvé vnitřní kázni a poznáš zblízka to, čemu ses měl vždycky vyhybat. (autíčko tam neni, tak ti dám fotbalovej míč. Fotbal máš taky rád....)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Luk Malér> teď přišel ziggy a zejtra zkusíme prodat svůj um americkejm filmařům, třeba se aspoň z jednoho z nás stane hvězda...
<reagovat 
 Monty (Občasný) - 17.9.2003 > Luk Malér> Prosím tě Luku nenaváděj ho k takovým, neumím si představit, že by byl ještě vnitřně ukázněnější než je teď. To bych možná už nerozchodila a dala se na drogu nebo na ovládání počasí, aby začalo být u rodinného krbu zasejc veselo. Mimochodem, U rodinného krbu, to je kniha od Zoly, hodně hustá, vřele doporučuju.
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 15.9.2003 > stanislav> džouky džouky spad do pytle mouky,
<reagovat 
 Minehava (Občasný) - 15.9.2003 > stanislav> avi
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 15.9.2003 > Minehava> to nemusíš psát tohle, že tu mám poznámky vidím i bez avi, ta avíza jsou spíš pro případ, že to je pod dílkem někoho jiného...
<reagovat 
MZF (Občasný) - 17.9.2003 > Skvělé. K jazykové a obsahové stránce nemám nejmenší výtku. Líbí se mi, jak jsi rozvrhl text. Prakticky celý je situován do popisu, který je perfektně zvládnut, krásně rychle se čte. A v závěru je text okořeněn dialogem, který nijak nenaruší předchozí strukturu povídky, a navíc celý děj krásně vygraduje a zároveň zakončí.
Přeci jen si však neodpustím poznámku. Když si teď čtu závěrečný dialog podruhé, potřetí, přijde mi poněkud banální.

Body: 5
<reagovat 
Kolben (Občasný) - 17.9.2003 > Napsaný je to moc pěkně, ale mi to dneska nějak nesedne. Nejni to článkem, ale mám takovej pocit jako by mi na hlavě seděl pták depták. Nemůžu se nějak ani pořádně soustředit na čtení tak se zdržuju hlasování, aby těch mých 5bodů nevyznělo jako klišé Zasílám ti dotaz.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 2 3 4 5 6 7 8 (9) 10 11 12 13 14 24 25 26 27 28 29
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter