Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Obrazy v obrazech
Autor: MARTENS de Adaleans (Občasný) - publikováno 23.11.2000 (00:25:06), v časopise 24.11.2000
Obrazy v obrazech

…Jde děvčátko po pěšince v parku. Ruku nataženou vysoko nad hlavou, protože tam je dědeček, co ji vede. Promlouvá k ní něžně nakřáplým hlasem a děvčátko naslouchá.

„Děvenko, až jednou vyrosteš, vzpomeneš si na příběh, který ti teď povím.“
Často se mne ptáš, co je to smrt a co život a jaký vlastně smysl má. Dlouho jsem přemýšlel jak ti to říci, aby si tomu co možná nejlépe porozuměla. Dnes už vím, jak ti to vysvětlit.

Představ si, že život je jak napnuté lano.
„A kde je uvázané dědečku?“
Nepřerušuj a poslouchej malá. Kde jsem to skončil?
„Ještě si nezačal dědečku.“
Nu dobře, tak znovu. Život je jak napnuté lano a oba konce jsou v nedohlednu. Každý člověk má takové lano a jako akrobat v cirkuse s úsměvem po něm kráčí. Zlehounka našlapuje, protože ví, že by mohl spadnout.
Lano je rovné a na každém záleží, jak dlouho vydrží kráčet a nespadnout.
„To ale nemůže nikoho dlouho bavit dědečku, pořád chodit a nevědět kam vlastně jde.“
To máš tak, na tom laně se sem tam objeví nějaká překážka, třeba uzel, aby chůze nebyla tak jednotvárná a každý ví, že ji musí překonat.
„A jak dědečku?“
Jak? No uzel na napnutém laně asi rozvázat nedokážou a tak musí přijít na jiné řešení. To nejmilejší řešení je, když se takové lano potká s jiným a ten kdo po něm jde, mu podá ruku a třeba jej nechá jít po tom svém.
„A to jde?“
To víš, že to jde.
„A co se stane potom dědečku?“ naléhá děvčátko.
Dědeček se odmlčel a po nepatrné chvíli řekl: „To je různé:“
Buď počká, až dotyčný obejde tu svou překážku a vrátí se zpět na to své lano, anebo se spolu cítí dobře a jdou po jednom laně společně.
„A co se stane s tím lanem kde byl uzel?“
Časem se spojí s tím, po kterém ti dva jdou a vytvoří tak pevnější cestičku, po které se jim jde snáze.
„A co když jeden z nich spadne?“
No, to toho druhého moc bolí, ale musí jít dál. Musí se snažit překonat všechny další překážky, které mu to jeho lano připravuje a možná jednou opět potká někoho, kdo bude potřebovat jeho pomoc.
„A bude potom zase šťastný?“
Snad.

Pěšinka ty dva dovedla až k altánku, vedle kterého skotačili děti. Děvčátko se hned rozběhlo za nimi a dědečka nechalo nedaleko za sebou.

MARTENS de Adaleans


Poznámky k tomuto příspěvku
Mišpule (Občasný) - 24.11.2000 > Po obsahové stránce se zde jedná o příběh s hlubokým podtextem. Zdánlivě jednoduché vyprávění dědečka s malým děvčátkem v sobě skrývá hlubokou filozofickou úvahu o životě samém, která je zde zpracována symbolicky. Lano (symbol života) je pro každého jinak dlouhé i jinak více či méně schůdné. Každý ho musí přejít, někdo bez obtíží, jiný riskuje a také prožívá pády. Nikdo z nás nezná svou cestu dopředu, ale naděje zůstává všem...
Z hlediska textové výstavby se jedná o velmi zdařilé kompoziční zpracování. Text je založen na vyprávěcí linii, která je vhodně obměňována: vyprávění jako dynamický prvek je spojeno s se statickými úseky - úvahy a zamyšlení. Dramatičnost textu je zajištěna vhodně zvoleným střídáním monologu a dialogu, i samotnými vyprávěcími liniemi (ich-forma, du-forma i er-forma).
Líbí...
Body: 5
<reagovat 
KSTK (Občasný) - 24.11.2000 > Nelituji, že jsem si to přečetl. Bylo to jako moudrá pohádka. Díky.
Body: 5
<reagovat 
Godard (Občasný) - 24.11.2000 > Celkem dobrý nápad a je to i vkusně vyprávěné, ovšem samotné vyprávění se mi zdá příliš patetické.
<reagovat 
KSTK (Občasný) - 25.11.2000 > Martensi de Adaleans, Tvůj příběh je opravdu pěkný. A Ty se musíš vyrovnat s růzností kritiky v TOTEMu. Kladně hodnotila např. Mišpule, a to máš hnedle jako tři nejlepší hlasy navíc. Měj se KSTK
<reagovat 
stín (Občasný) - 25.11.2000 > To je úžasná symbolika. Je sice jasná a neskrývaná, což mě někdz odrazuje, ale je pravda, že jsem to četla jako pohádku, kterou přeci nikdo nebere jako skutečnost, ale yažehuje mu takový plamínek v sobě, že to tak přeci jen trošku je .... Je to takové čisté. Takz děkuju. Udělalo mi to radost.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter