Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
O egu
Autor: m.ilk (Občasný) - publikováno 8.11.2003 (20:49:43)

O egu

................................

Usadila se do rohu slepé uličky. Chudák ulice mžourala očima snažíce se něco pochytit a větřila nosem, jenže stejně neměla ani páru o tom, co se v ní děje, jelikož byla slepá.

U rohu se jí choulilo takové malinkaté klubíčko, připomínalo to trošku kuře a celé se to třáslo. Vzala to do dlaně, přičichla k tomu. Hořce to vonělo po mandlích a upíralo to na ní svá malá očka.

„Kdo jste?“ zeptala se.

„Já jsem vaše ego. Už jsem tak malé, že se co nevidět rozpadnu na prach,“ odpovědělo to.

„Chudáčku. Setkali už jsme se někde? Mám pocit, že vás neznám,“ zjišťovala.

„To víte, že se známe. Jen jsem bývalo v trochu lepší formě. Úplně jsem změnilo vzhled. Mám novou image,“ a na důkaz toho se opět zaklepalo.

„Nemáte hlad? Nemám vás vzít někam na jídlo? Znám místo, kde dělají výbornou pizzu,“ snažila se pomoct.

„Ne děkuji, to nebude nutné,“ slušně odvětilo.

„A čím to, že jste tak malé?“ podivila se.

„Ale to víte, špatně mě živí,“ povzdechlo si.

„Vždyť vám říkám, že vás klidně vezmu na jídlo. Peněz mám dost, to není nejmenší problém,“ nabízela se.

„Promiňte mi, já pizzu nerado. Živí mne vaše myšlenky. Musíte o mne víc přemýšlet.“

„Vynasnažím se.“

„Musíte být přesvědčena o své vlastní velikosti a já porostu s vámi,“ dodalo.

„Já a veliká se svými 158 centimetry?“ divila se.

„Tohle mi nedělejte. Vidíte, už jsem zase menší. Myslelo jsem především duševní velikost.“ Odkašlalo si „Tedy, alespoň ve vašem případě.“

„Já nejsem duševně veliká, nebo jak to myslíte.“

„Auu! Nedělejte mne ještě menším, prosím vás. Podívejte se na sebe. Vysnila jste si dokonalý příběh. Tak dokonalý a propracovaný, že byl k nerozeznání od reality a časem se pro vás doopravdy tou realitou stal. Vždyť to samo o sobě je důkaz. Dokázala jste o mnoha věcech přemýšlet, což je dnes již dávno zapomenuto. Nepřijímala jste skutečnost tak jak je, snažila jste se zamyslet nad tím, proč tak je a jestli je to správné,“ lichotilo jí ego.

„Nechte toho, sám dobře víte, že to děláte jen proto, aby jste povyrostl, a nemyslíte to upřímně. Jste tak zištný, že se nestydíte. Dělat něco jen za účelem nějakého zisku. Fuj!“ pokárala ho.

„Vy mě zase záměrně ničíte. Víte, že na tom, co říkám, něco pravdy je, ale odmítáte si to přiznat, protože mě chcete vymazat z povrchu zemského a zabít mne. Je to od vás dost kruté. I vy byste se měla stydět,“ vytknul jí.

„Nechci vás zničit. Neumíte uznat cizí názor. Vaše chování je prvoplánové.“

„Cože? Vy neumíte uznat cizí názor!“ zaječelo ego.

„Nebudu se s vámi dále bavit. Vypadáte jako chomáč špinavé vaty. Ubožáku.“ Urážela ho.

„Cože?! Kdo je u vás chomáč vaty? Koukněte se na sebe, vy krávo. Jste neschopná něco udělat, tak jen sníte a přitom vy byste to mohla dokázat, ale jste na to moc líná!“zakřičelo ego.

Už před tím bylo stále menší a menší a to, co teď udělalo, by se dost dobře dalo nazvat sebevraždou. Tím, že se neovládlo, urazilo ji, zahubilo samo sebe. Jeho tělíčko se otřáslo v drobné explozi, která ho následně rozmetala na prach. To bylo to poslední, co z něj zbylo. Hromádka prachu, tak velká, že by se v pohodě vešla na čajovou lžičku..............................................................

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
sibka (Občasný) - 8.11.2003 > no...tlesky tlesk :)úryvek je naprosto úžasnej, skvělej, mňamózní, smutnej, pravdivej, vtipnej, a věta "neměla ani páru o tom co se v ní děje, jelikož byla slepá." se mi hrozně líbí. super super upers! toto se bude povinně předčítat před každym zsv!
Doporučil 
<reagovat 
sibka (Občasný) - 8.11.2003 >
<reagovat 
sibka (Občasný) - 8.11.2003 >
Body: 5
<reagovat 
 m.ilk (Občasný) - 8.11.2003 > sibka> 

díky za chválu, celá se z toho čepýřím a červenám....

neboj brzy řeknu pí. uč. Vosmikovi a upozorním ho nejen na své nesčetné literární vlohy nýbrž ho dokonce požádám i o předčítání....

příště napíši slohovku o mňamózních retcích.....


<reagovat 
 sibka (Občasný) - 8.11.2003 > m.ilk> no ovšem...jen nevím, zda bude mít mistr učitel pro retky pochopení. no, pokusíme se ho přesvědčit alespoň o zeleném králíku...
<reagovat 
Ika (Občasný) - 8.11.2003 > :-) Líbí se mi nápad i zpracování .
Body: 5
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 9.11.2003 > Opravdu povedené!!
Body: 5
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 9.11.2003 > ......jo!
Body: 5
<reagovat 
Nei (Občasný) - 9.11.2003 > fakt dobry
Body: 5
<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 10.11.2003 > Nápad i zpracování vynikající...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 10.11.2003 >
Body: 4
<reagovat 
Ripper (Občasný) - 12.11.2003 > Přečetl jsem si všechny příspěvky a došel jsem k názoru, že Tvá největší síla je právě v próze. Poesii (až na kometu) vždy něco málo chybí, nebo naopak přebývá - zdá se překonstruovaná, při tom, dle mého názoru, z přirozenosti věci se poesie vyznačuje právě svou bezprostředností, nahodilostí, i když vždy je téměř zapotřebí určitý předem danný koncept, z něhož by ta která báseň vycházela a v jehož kontextu by měla být čtena. To ale není Tvůj případ. Problém je v tom, že přistupuješ k poesii podobně jako k próze. Ta si však vyžaduje úplně jiný druh soustředěnosti, jiný styl psaní. Tvé prózy, které jsem kdy četl, ačkoliv jsou plné povedených básnických metafor ( a dalo by se s trochou nadsázky říct že jde o básně v próze) nikdy nebudou nic jiného. Poesie je zkrátka jiná liga téhož sportu.
Tvá próza je naproti tomu autentická. Jestli se někomu zdá naivní, do jisté míry má pravdu ale jen do "jisté". Naivita v Tvé próze nepramení z vlastnosti textu nýbrž tématu. Existencionální téma (adolescentní "hledání" identity) a příslušná, k tomu příslušející, forma jeho vyjádření se skutečně mohou zdát naivistické, aniž by to však znamenalo, že jsou nekvalitní. Naopak Tvé texty jsou velmi kvalitní, hluboké a myslím, že i přinášející určitý přínos pro druhé (čtenáře). Přeji hodně úspěchu!
<reagovat 
 m.ilk (Občasný) - 12.11.2003 > Ripper> 

sem ti vděčná a oceňuji tvoji kritiku.... aspoň nápis "autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku" nepůsobí jako výsměch..

jinak co se toho týče, tak mám svojí prózu radši a básnické slovo je vlastně jen takovým řešením z nedostatku času. Tím ovšem rozhodně neříkám, že bych si o tom myslela, že je to špatný!!! Jen je to tak trochu náhražka. Ale nerada bych se tu sama nějak vychvalovala nebo naopak shazovala...


<reagovat 
LIPIKO (Občasný) - 15.11.2003 >

já sem tak trochu nenápadně doufala, že tím, že se sebou nenechá nikým-kýmkoli-egem cloumat  a že se na něj osopí, že spíš její sebevědomí poroste. jo a ted jak to pisu mě napada, že ego a sebevedomi mozna nejsou tak uplne jedno .

nevim teda. kazdopadne  supr   a uz s tou chvalou koncim   at si nepokazim reputaci , kterou sem nevim jak ziskala  :)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 14.11.2003 >

Fajn nápad a hezky napsaný. Některý věty mi ale připadají trochu neobratný, možná je to tím vykáním, který mi tam vůbec moc nesedí...

Snad nevadí, že jsem opravila pár chybek v interpunkci. Pokud ano, ohraď se. :o)


Body: 4
<reagovat 
 Ripper (Občasný) - 20.11.2003 > Kapucín> Tykání je v dnešní době běžné v rodině, mezi přátely atd., zatímco vykání je používáno při komunikaci s neznámým, cizým či váženým člověkem - tedy ve sféře veřejné. Používají-li se komunikační vzorce obvyklé pro tuto veřejnou sféru ve sféře intimní, dostává dialog úplně jiný kvalitativní rozměr. Proto si naopak myslím, že právě vykání tomuto příběhu dává ten správnej říz. V jedné kraťoučké povídce od Kafky (už nevím jak se jmenovala) líčí autor své setkání s jakýmsi přízrakem svého anděla, který se mu zjevil jednoho večera u něho doma. Oba dva si vykají, což dává tomu příběhu absurdnější příchuť. Hrdinové Hrabalových knih, ačkoliv to byly přátelé, si také vykaly (tomu tak bylo i v reálu).

<reagovat 
 Kapucín (Občasný) - 21.11.2003 > Ripper> "... takové malinkaté klubíčko, připomínalo to trošku kuře a celé se to třáslo." Skutečně nemyslím, že bych něčemu takovému vykala, a to jsem vcelku zdvořilý a slušně vychovaný tvor. :o) Nicméně uznávám tvůj názor, že s použitím tykání by celý text vyzněl trochu jinak, ačkoli nejsem přesvědčená, že hůř.
<reagovat 
zmichaela (Občasný) - 24.11.2003 > Myslím si, že toto dílko má něco do sebe.Donutilo mě trochu popřemýšlet o světě ve kterém žiju.
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter