Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Modiglianova dáma s černou kravatou
Autor: .......... (Občasný) - publikováno 16.12.2003 (08:30:30)

T. vytáhl obraz z balicího papíru a já jen zalapala po dechu. Jakoby někdo vzal kus mé duše – tu část, která se při posledním přelévání dostala do horních vrstev – a rozprostřel ji na plátno.

 

Vertikalita. Útlá žena v bílé košili s povoleným límečkem, pod ním úzká černá kravata. Vinoucí se až ke spodní hraně obrazu jako had. (Jižní Čechy 1990 – jedu s kočárkem podél řeky, těsně před námi se pomalu přeplazí přes cestu had – silný, černý. Úzkost až na dno. Nevím, jestli jsem ho viděla OPRAVDU. Jižní Čechy 1991 – na stejném místě si vzpomenu na hada v okamžiku, kdy jdu s dvouletým synem za zády. Úzkost, panika – ohlédnu se – v březnové řece mizí jeho červená čepička. Skáču v poslední chvíli.) Had – mé smrti – mám je pořád s sebou – nejsou utaženy těsně kolem krku, nechávají mi už prostor pro dýchání, nejsou strnulé, ale jsou tu a jasně míří DOLŮ. Do temnot, do říše stínů. Můžu tam někdy sestupovat a vidím věci, co se ještě nestaly. Říká se tomu intuice.

 

Linie vertikality pokračuje přes obličej dívky dlouhým nosem a pak vlasy vyčesanými VZHŮRU. Potřeba přesahu. Potřeba velké výšky v pohledu na sebe, na ostatní, na svět. O co opravdu jde? Co je důležité? Co zůstane i po tom, kdy tělo zmizí? Tělo je pro mě podstatné. Jsem dcera sedláka. Jsem ČERNÁ země. Musím si všechno osahat – rukama, nohama, alespoň očima … Spoustu věcí o své psychice jsem si byla schopná uvědomit až skrze tělo – cesta na Obří hrad, cesta na Bořeň – výstupy na hory, cesta v nohách, krajina, zrcadlení, obrazy, vůně, šelesty – nebyla bych schopná se dostat do jistých krajin své duše jinak než přes venkovní krajiny. Takže teď lítání – zažít to nejdřív tělem – pocit absolutního nadhledu, volnosti, pohybu.

 

Vertikalita na obrazu zdůrazněná i na hnědavém pozadí černými svislými čarami – jako pád káněte střemhlav. Jako svist noci. Padání do propasti. Ale taky šplhání po provaze. Propojenost.

 

Tvář dívky. Oči nejsou zavřené – nejsou – z tohoto úhlu pohledu chybí – jsou obrácené dovnitř. Trvalo mi chvíli, než jsem si uvědomila, že tahle prázdnota je pohroužením do sebe.

 

Krev. Prosvítá skrz pokožku na tvářích. Rudá ústa – ta žena musí něco hodně krvavého říct.

 

Stojíme s T. nad obrazem snad hodinu a strašně se smějeme.



Poznámky k tomuto příspěvku
Bobísek (Občasný) - 16.12.2003 > Už jsem četl kousek vedle. Líbí se mi.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 16.12.2003 > Proč se smějete? Nechápu, celý mi to shodilo......
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 16.12.2003 > Lian> :) to mě mrzí, Lian:)
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 16.12.2003 >

   


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 16.12.2003 >

Lze to chápat, že v obraze je ukryta taková krása a tak velký kus sebe sama, že se člověk musí smát....tím něčím, co právě tak výsostná krása a souznění vzbuzuje?

Myslím, že ženy obecně potřebují harmonii těla, ducha, duše, jsou determinovány vně

z důvodu důležitosti rození dětí především fyzicky, ale o to vícerým duchovnem musí své fyzično vyrovnávat...


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mira (Občasný) - 16.12.2003 > dobrý, dobrý, dobrý....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 16.12.2003 > smích uvolňuje..................
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 16.12.2003 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 16.12.2003 > Díky za vysvětlení. Do časopisu.
Body: 5
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 16.12.2003 > Lian> :) hmmmm .. díky!:)
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 16.12.2003 > Je to skvělé!!
Body: 5
<reagovat 
hajka (Občasný) - 16.12.2003 >

Znám obraz a obojí velice dobré, přesné vyjádření


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Flegmatik (Občasný) - 16.12.2003 > Skvělé.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
noa (Občasný) - 16.12.2003 > ...zemitá potřeba uvědomovat si skrze tělo... jo!!!

"stojíme nad obrazem a strašlivě se smějeme"
-uvolnění, když věci jsou tak, jak mají být - když vyhmátneš podstatu?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Silona (Občasný) - 16.12.2003 > Pěkné. :)
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 17.12.2003 > ten závěr je na tom nejlepší!
Body: 5
<reagovat 
Helen (Občasný) - 17.12.2003 > Moc pěkný.
Body: 5
<reagovat 
Tina (Občasný) - 17.12.2003 > no je to celkem zajímavé, ale pleteš osobní zpověď(spoustu věcí o své psychice jsem si uvědomila skrze své tělo) a literární text (útlá žena s bílým límečkem..) Líbí se mi ty obrazy je vidět, že máš velkou představivost, takhle to ale vyznívá trochu jako deník. Doporučuji načrtnout příběh a promíchat ho s fantaziemi
Body: 3
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 17.12.2003 > Tina> 

milá Tino, tohle není o představivosti, ano, je to tak trochu deník - máš pravdu:))) díky za to, cos mi doporučila, ale budu se držet své cesty...:)

díky za názor:)


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 18.12.2003 > Tina> 

Tino, prosím tě, jak víš, že je to zpověď? I kdyby byla, je to plnej text - vlastně je to znovunamalovaný obraz - jenže slovama a ostatním spisovatelskym vercajkem.

Teď mi Vever napiš, nakolik sem vedle.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 18.12.2003 > Luk Malér> tak Ti teda píšu - no, já nevím, jak to vnímáš Ty - tak třeba ...:) šlo mi o to popsat ten obraz, aby si ho lidi dokázali vyvolat před očima, aniž by ho viděli, a chtěla jsem říct, co pro mě znamená, no

díky
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 18.12.2003 > vever> 

Jasně portrét obrazu ale slovy - jasan ffpoho.

Tíňule je lehce mimo, co?


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter