Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Sněží z kolekce Bílý sešit
Autor: Augustus (Občasný) - publikováno 7.1.2004 (13:25:33)
další ve sbírce>

Zas venku sněží,

čas mezi prsty protéká

a život běží

spolu s ním touha odvěká.

 

Chytit si vločku,

co lehce tančí ve větru.

Jen na chviličku

vyrvat kus té krásy světu.

 

Být prostě šťastný,

užít si část té lehkosti,

jež není vlastní

žádné lidské bytosti.

 

Vločka mě chladí,

dlaň toužebně se zavírá

a voda hladí,

to vločka tiše umírá.

 

Jsou asi věci,

jež v životě nás míjejí.

Chytit je přeci,

je naší stálou nadějí.

 

Jen mě napadá,

zda když se nám to podaří,

je naše snaha

stejně jak vločky nezmaří.

 

Chce se mi smát,

však možná to tak musí být,

že když máš rád,

měl bys je nechat jít.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
RadimP (Občasný) - 7.1.2004 >

...


Body: 2
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 7.1.2004 > No, víš, alegorií na tohle téma už bylo napsáno hodně, matně si vybavuju třeba tuším že Lennonovu "Chytil jsem motýla a on mi umřel v dlani. Pochopil jsem, že krásy se lze dotknout jenom srdcem." To jsem žrala tak v 16, teď už tyhle věcičky moc nemusím ;o)
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 7.1.2004 > Kelly> To je škoda, možná se Ti stalo něco se srdcem, ale to je vedlejší. To dílko totiž není jen o tom.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 7.1.2004 > Odvážné tvrzení ohledně mého kardiovaskulárního systému :o)
Ale jo, chápu, že "že když máš rád, měl bys nechat jít" je něco jiného. Nad něčím podobným zrovna přemýšlím, ale tvůj způsob zpracování ala veršíky do památníků mě prostě nenadchýňá, sorry. :o)

<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 7.1.2004 > Kelly> To vůbec nevadí, vím, že máme na poezii odlišné názory, přesto si toho Tvého vážím, i když to tak při mé vrozené drzosti někdy nejspíš nevypadá. Rád se vždy zůčastním plodného autorského dialogu.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 7.1.2004 > Jen drzuj, drzuj, mě to baví :o)
<reagovat 
g morr (Občasný) - 7.1.2004 >
Body: 2
<reagovat 
Mr.Smith(fromLondon) (Občasný) - 7.1.2004 >

no jo, vločkový téma...

jak už Plíhal:

 

...

nebuďme ke vločkám neteční

to pro nás v bolestech tají

aby nám v dutině lebeční

nezbylo jen co kde mají

 

jinak z tvý básničky cejtím tu upřímnost, ale souhlasím, že originalitou zrovna nehýří.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.1.2004 > Mr.Smith(fromLondon)> Jak tak koukám, o nic nepřicházím, když Plíhala neposlouchám.
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > Mr.Smith(fromLondon)> Děkuji za podporu, ale obávám se, že jsi se vůbec nedostal za tu alegorii. Ten Plíhalův text, co je opravdu jen vytržený z kontextu, a mé dílko jsou totiž oba o něčem úplně jiném. Pokud bych ve své básničce hledal nějakou originalitu, tak by to rozhodně nebylo ve zpracování (klasická forma + o vločkách již skutečně psala hrozná fůra lidí), ale v myšlence, jež je v ní skryta.
<reagovat 
 Mr.Smith(fromLondon) (Občasný) - 7.1.2004 > Lei> 

to nejni celý....

jen výtrh z kontextu

a jinak myslím, že docela přicházíš ale to

 


<reagovat 
 Mr.Smith(fromLondon) (Občasný) - 7.1.2004 > Lei> 

to nejni celý....

jen výtrh z kontextu

a jinak myslím, že docela přicházíš

 


<reagovat 
 Mr.Smith(fromLondon) (Občasný) - 7.1.2004 > Lei> 

to nejni celý....

jen výtrh z kontextu

a jinak myslím, že docela přicházíš ale

 


<reagovat 
 Mr.Smith(fromLondon) (Občasný) - 7.1.2004 > Lei> 

to nejni celý....

jen výtrh z kontextu

a jinak myslím, že docela přicházíš ale to bych

 


<reagovat 
 Mr.Smith(fromLondon) (Občasný) - 7.1.2004 > Lei> 

to nejni celý....

jen výtrh z kontextu

a jinak myslím, že docela přicházíš. ale to bych neřešil...

 


<reagovat 
g morr (Občasný) - 7.1.2004 > Jakápak alegorie, jakápak poezie. Jakýpak copak!
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > g_morr> Znělo mi to jako otázka, a proto milerád odpovím. Důmyslná alegorie, vycházíme -li z předpokladu, že jsi ji sám nepochopil.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> Děkuju za odpověď. Správně jsi postřehl, že ač chybí otazník, jsou první čtyři slova otázka. Ovšem otázka řečnická, na kterou si okamžitě odpovídám posledníma dvouma ze šestice slov a pěknou dvojkou v kolonce body.

Alegorie opravdu může bejt tak důmyslná, že ji nepochopím. Ale taky – a asi snáz – může bejt nesmyslná, že se ani pochopit nedá. A nebo to vůbec neni alegorie. Vyber si.
Jo, ty sis vlastně vybral tu důmyslnost... ok, jak chceš.
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > g_morr> Vidím, že se naše názory diametrálně odlišují, což nás přivádí do slepé uličky, avšak máš Ty ten svůj podložený nějakými argumenty?
<reagovat 
g morr (Občasný) - 8.1.2004 > Radši bych zůstal u toho, že se naše názory diametrálně odlišují.
Jsem i ochotnej říct, že žádný andrgrumenty nemám. Povídat si věru nechci.
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > g_morr> Nemáš? To je škoda, pak jsou Tvá slova jen listy ve větru. Nevadí mi, když se má tvorba někomu nelíbí, právě naopak, pokud ten někdo dokáže říci proč. Snažím se totiž o dokonalost, jíž sice nelze dosáhnout, avšak lze se jí alespoň přiblížit, a to neustálým odstraňováním chyb. Když jej však nedokážeš zdůvodnit, nemá pro mne Tvůj názor žádný význam.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> Tak pane moudrý a nabubřelý,
nemám žádné argumenty a jsem úplný debil, poněvadž bych jinak musel psát stati jako Lei.
Jediné, co ode mně pod tímhle Veledílem budete moci číst, bude stručná rada, pro poezii i život: Nadhled, vole!
Nazdar!
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > g_morr> Nechtěl jsem být nabubřelý. To bych Tě začal oslovovat "pane moudrý" nebo rovnou "vole" či jinak kvaziargumentovat, a tak vlastně zastírat, že nemám, co říct. Tím bych ale klesl na velmi nízkou úroveň a přesunul diskuzi ke stupidnímu slovnímu napadání. Tvůj postoj mne velmi mrzí, ale nemohu s ním nic dělat. Svou úroveň si všichni vybíráme sami. Přesto je mi to líto, protože jsem vskutku nechtěl působit nějak arogantně a tím Tě urazit. Snažím se psát pouze pravdu. 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 8.1.2004 > A ukecanej :)))
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.1.2004 > g_morr> V první chvíli jsem si říkal, jestli nepíšeš "nejsem úplnej debil, jinak bych psal stati jako Lei" :-)) Ale vono to ani jinak nevyzní dvakrát dobře;-)
<reagovat 
Lei (Občasný) - 7.1.2004 > Úsměvná báseň. Ne že bych se takovejma věcma nedojímal, ale nemusím to mít ztvárněný jak pro čítanky prvního stupně.
Body: 2
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > Lei> Děkuji. V čítankách bývá obvykle samá klasika. Má přirozená skromnost se téměř brání tak vysokému hodnocení.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> Ale no tak, přehnaná skromnost taky nejni zdravá:-) I když abych pravdu řekl, pokud si dobře vzpomínám (a už je to taky drahně let), nevybavuji si z četby 1.-5.třídy nic, co bych dnes považoval za klasiku. Na druhou stranu mi to evokuje Cimrmanovy poučné písně a básně, což zase klasika je. To je mi kontroverze:-)
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > Lei> Cimrman, samozřejmě, ale co třeba Seifert či Nezval? No a proč se omezovat pouze na 1. - 5. třídu? Veršíky poněkud sevřenější (raději používám výraz "klasické") formy se přece objevují i výše? 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> Jo, máš pravdu, klasikové se tam občas objevují, ale já bych to nenazval klasickými dílky. Jestli sis nevšim, tak jsou to v drtivej většině říkanky pro děti. Sevřenější forma ještě nemusí znamenat klasická. Já rýmu dávám přednost, ale to, že někdo použije rým, ještě neznamená, že píše klasický básně (tak je to zakolonkovaný akorát pro potřeby Totemu), i když Neználekovo slunce-žblunce tam nemáš, to zas ne:-) Tudíž: i rýmovaná básnička může mít usměvně naivní formu a triviálně ztvárněný obsah.
<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > Lei> Z Tvé reakce jsem odvodil, že "Sněží" považuješ buď za básničku s úsměvně naivní formou nebo triviálním obsahem. Mohu se Tě zeptat proč či co je na ní tak úsměvné a triviální? Nehledej v tomto dotazu, prosím, uraženou autorskou pýchu, jde jen o upřímný zájem.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> 

Dobrá, tak konstruktivně:-): formou zajisté -

a) prosté rýmy (které člověka napadnou jako první, z prvoplánových slov) např. sněží-běží, smát-rád, být-jít.

b) špatné rýmy (nemálo) vločku-chviličku, větru-světu a ne moc zdařené rýmy např. míjejí-nadějí atp.

c) kostrbaté konstrukce, nejspíše zapříčiněné snahou dopasovat význam do formy, částěčné klišé. Za klišé např. celá první strofa, za kostrbatost např. "užít si část té lehkosti", "jen mě tak napadá, zda když se nám to podaří"

d) používání výhradně triviálních slov

obsahem: na význam shrnutý v poslední strofě stačila čtvrtina řečí okolo. Va každý strofě nacházím jedno klišé za druhým a řečené na plnou hubu propojené se zbytečným sentimentem, myslím, že poezie má bejt rafinovanějším vyjádřením než hele (vole), pěkná vločka a vona chudinka celá taje, a to mě dojímá, a vono to tak je i lidma.


<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > Lei> 

Hmmm...to už je jiná, ale abych to shrnul

k a)Proč dělat věci složitě, když to jde jednoduše? Navíc jsou i lidé, jež tvrdí, že v jednoduchosti je genialita. S formulací "prvoplánová slova" nemohu souhlasit.

k b)Co je na nich tak výrazně špatného? Nejsou sice na 100% dokonalé, ale Ty si snad libuješ v absolutním rýmu(viz Cimrman)?

k c) S těmi místy kostrbatými konstrukcemi máš vyjímečně pravdu, avšak jen částečně, jelikož Ty části, jež jsi uvedl, nepovažuji vůbec za kostrbaté. Co je na nich tak kostrbatého?

Celá první strofa a tak dále? Proč Ti to připadá jako klišé, není to snad pravda? Já vím, že klišé se neustále opakuje, ale pravda též.

k d) Jaká slova jsou dle Tvého názoru tak triviální?

k časti obsahem: Ano na vyjádření většiny věcí v literatuře by stačilo i méně než čtvrtina věcí okolo, ale když by jsi je všechny vypustil, nebyla by to už literatura. Sentiment k literatuře patří též a to, že je to mnohem rafinovanější než si myslíš, dokazuje i fakt, že jsi to nepochopil.

Navrhuji, aby sis to přečetl ještě jednou a třeba se i podíval na v pořadí 2. poznámku Kelly, která té alegorii asi porozuměla.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> 

V postatě bych to zakončil jako g_morr.

+Navíc pokud je v jednoduchosti genialita, tak nepiš takový dlouhý básně, stačí napsat v několika prostých větách, že se lidi nemaj dotýkat vloček, aby je nezničili, a zamysleli se nad touto originální myšlenkou. Ty rýmy jsou zatraceně špatný, v postatě ani nejde o rýmy. Vůbec neni řeč o absolutním rýmu. Klišé jsou na nic, protože jsou stálým používáním myšlenově i výrazově vyblitý, proto se jim říká klišé, víš? Slovy triviálními mám na mysli členy nejzákladnější slovní zásoby, ale když myslíš, že v jednoduchosti je síla... Sentiment k literatuře patří, ale ne přiblbej, sorry, že to tak musím říct.


<reagovat 
 Augustus (Občasný) - 8.1.2004 > Lei> 

V jednoduchosti je sice genialita, ale bylo by chybou ji zaměňovat za strohost, které zas nenáleží krása.

Ono to ale není o vločkách, tedy ne hlavně o nich. To je jen taková metafora. Ty si snad myslíš, že bych psal báseň JEN o tom, jak vločky tajou?!

Zatím si neuvedl jiný důvod, proč to považuješ za klišé. Navíc jestli je toto Tvoje definice klišé, tak je i pravda výrazově vyblitá, což je dost hustý!

Slova nejsou sama o sobě triviální, jde o to, jak je použiješ. Jinak mi Tvůj argument připad, nezlob se, na hlavu. To chceš říct, že kdybych použil slova jako "interjekce" či "kardiovaskulární", která rozhodně nejsou členy té nejzákladnější slovní zásoby, tak by to bylo podle Tebe v pohodě?

Jestli to chceš zakončit jako g morr,tak jsi mne velmi zklamal. Působíš spíše jako inteligentní člověk mající smysl pro literaturu a poezii, než jako někdo, kdo neumí nic jiného než začít nadávat, když mu dojdou argumenty.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> 

Podívej se, já nikomu nenadávám, ale jsem zajedno s g_morrem s tím, že je zbytečně vyčerpávající přesvědčovat někoho, kdo si myslí, že je básnička povedená, o opaku, zvlášť když se mu nezdá jako bůhvíjak podařená. Ale tak znovu:

Neurážej mě tím, že budeš tvrdit, že jsem nepochopil, že to neni jenom o vločkách. Nevidím v tom ale žádnou úžasnou alegorii, leda zcela prostinkou. Chceš-li to však doslovně: vím, že to není jen a primárně o vločkách.

Nepleť si literární útvar se skutečností. Pravda a klišé se nacházejí někde úplně jinde, tak nezačínej s demagogií. O tomhle už dál nehodlám diskutovat, někde si něco přečti o klišé.

Samozřejmě nemusíš používat interjekce, ale je špatný, že se ti při tejhle příležitosti vybavěj jen technický termíny. Existujou taky jiný slova, který nepatřej do těch asi 800 běžně používaných, a je jich věř mi daleko víc. Pro mně za mně ale, piš si jednoduše, to neni zas tak hrozný, jen mně to přijde strohý.


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 8.1.2004 > Augustus> Mně argumenty nedošly, já od začátku vůbec žádný neměl :)
Vařím z vody, cucám z prstu.
<reagovat 
g morr (Občasný) - 8.1.2004 > tak argumenty — http://www.totem.cz/enda1.php?a=54278
<reagovat 
nin-ex (Občasný) - 12.1.2004 > ty rýmy opravdu nejsou povedený a ta metafora je banální
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 16.1.2004 > a jeden příklad podobného tématu, vysloveného ovšem velice elegantně a neotřele ;o)
http://www.totem.cz/enda.php?a=54866

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 (8) 9
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter