Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Hudba
 > Hudba
 > Profily
 > Recenze
 > Zajímavosti
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
The Mission - nekonečný příběh ?
Autor: Hynek (Občasný) - publikováno 10.12.1999 (18:02:48), v časopise 11.12.1999

The Mission - nekonečný příběh ?

Historie kultovní formace Mission (někdy označované jako Mission UK pro shodu jména s jednou americkou partou) začíná v osidlech Sisters Of Mercy, kapely, která se někdy označuje jako skupina, jež dala světu nový styl : gotický rock. Směs rocku, novoromantického synthi-popu, metalu, elektronic body music, hard rocku, punku, ba i prvků středověké, keltské a undergroundové hudby, zabývající se v textech většinou neveselými tématy smrti, tragických lidských osudů a lásky, války a strašidelných příběhů inspirovaných gotickými romány 19. století, postupně dobývala nejen srdce černě oděných "depkařů" navštěvujících rockové kluby, tak i široké obce posluchačů rekrutujících se ze skupin vzývajících výše uvedené žánry. Mezi skupiny hrající tento styl též někteří kritici řadí The Cure v letech 1980-82, Bauhaus, Siouxie And The Banshees, Joy Division, P. I. L., Fields Of Nephilim, v našich krajinám pak především XIII. století a snad i Priessnitz. Podle mého osobního názoru lze sem též směle přiškatulkovat i třetí desku slavných U2, War. A v neposlední řadě jsou některými jako gotické označovány i takové kapely 90. let jako Therapy? či Massive Attack ("goth-pop").


V roce 1985 se dva členové Sisters Of Mercy (dále jen SOM), kytarista a zpěvák Wayne Hussey a baskytarista Craig Adams rozhodli po názorových různicích se zpěvákem Andrewem Eldritchem opustit kapelu. Pod názvem Sisterhood se spojí s kytaristou a klávesistou Simonem Hinklerem a bubeníkem Mickem Brownem. Všechno to má jeden háček : rozezlený Eldritch vyhrožuje soudem, protože Sisterhood býval název fan klubu SOM (čtenáři Encyklopedie rocku a popu nechť si opraví ten nesmysl, který tam u položky The Mission najdou). Kapela, která mezitím odjela evropské turné jako předkapela The Cult, je tedy donucena se přejmenovat. To už se ale dávno píše rok 1986 a kapela vydává už pod novým jménem Mission dva veleúspěšné singly "Serpent´s Kiss" a "Garden Of Delight", které jdou hned po vydání na špici britské nezávislé hitparády a první jmenovaná se dokonce stává nejprodávanějším nezávislým singlem roku. A to i přesto, že oba singly vycházejí na malé nezávislé značce, což přiměje Warner Brothers, kteří měli s Mission smlouvu ještě z doby SOM k rozvázání nahrávací smlouvy. V červenci vychází na značce Phonogram Records jejich debutové album "God´s Own Medicine" a singl "Stay With Me" dosahuje 30. místo v UK Top 40. Úspěch alba podpoří i turné po Velké Británii, Evropě i USA. A poslední singl vyňatý z debutu, "Severina", dosahuje v roce 1987 čísla 25. V témže roce vychází též sbírka ranných singlů "The First Chapter". V následujícím roce upevňuje pozici kapely silné album "Children", natočené za producentského dohledu Johna Paula Jonese. Další "Cepelín", Robert Plant, s nimi sdílí pódia při americkém turné. Kapela zažívá svoje nejlepší léta, což dokazuje v roce 1989 i jejich vystoupení na slavném stadionu Wembley. Marketingové strategie pozdržují vydání dalšího, opět vynikajícího alba "Carved In Sand" ( v tu dobu vychází novinka Tears For Fears). Mezitím vychází popově laděný singl "Butterfly On A Wheel". V druhé polovině roku 1990 následuje album "Grains Of Sand", složené z věcí, které se nevešli na "Carved In Sand" (inu, v té době ještě patřilo k slušnému vychování nevydávat desky nad 50 minut).


Po roce čekání vychází deska "Masque", které způsobuje masivní odliv fanoušků. Nevýrazné album sráží asi nejvíce změna ve stylu zpěvu Waynea Husseyho. Ten tam je vypjatý znělý baryton, který nenechával žádné srdce chladným a žádné oko suché. Jeho hlas je najednou často utopený v kakofonii nástrojů či podivně zefektovaný a mnohdy mu též chybí tolik potřebný výraz a napětí. I když po několika dalších posleších album nezní zase tolik zle, částečný odklon od typického zvuku kapely, kdy se ke slovu dostávájí i táhlé tóny saxofonu jakoby ve stylu českých alternativních spolků či vlivy arabské hudby i folku, není zrovna to pravé ořechové. Kapela místy zní jako kopie The Cure se všemi zápory Smithova bandu. Na druhé straně jsem slyšel i názor, že toto album je nejlepší deskou The Mission. V předtuše neúspěchu se kapela ani nerozjíždí na turné a ke konci roku odchází je odejit spoluzakladatel kapely Craig Adams.


Další řadové album "Neverland" vychází až v roce 1995 a pošramocenou pověst skupiny, jejíž hitová kompilace "Sum And Substance" z roku 1994 se ukazuje jako propadák, příliš nevylepšuje. Deska totiž trpí podobnými bolestmi jako předchozí album. Unavená kapela se proto dohodla na rozchodu a o rok později vydává své závěrečné album "Blue", které se objevuje pouze na trhu některých evropských zemí. Až na některé možná diskutabilní pokusy o grunge (pilotní singl "Coming Home") se stává alespoň z kvalitativního hlediska určitou rehabilitací této britské partičky. "Drowned In Blue", "Damaged" či "Dying Room" je jakýmsi návratem do zlatého období The Mission a jsou více než důstojnou tečkou za kariérou této druhdy slavné kapely. Po rozchodu odjíždí Hussey se svou manželkou do USA, aby se tam věnoval produkci a druhý titán z původní sestavy, bubeník Mick Brown se stává řidičem brit popových superhvězd, Oasis. Zdá se tedy, že příběh klasiků gotického rocku nenávratně končí.


Omyl ! Pravděpodobně vzestup kapel jako Paradise Lost, Type O Negative či Moonspell, částečně čerpajících z odkazu SOM a Mission zapříčinil letošní comeback, a to i s Craigem Adamsem na postu basisty. V listopadu 1999 vychází remixované album největších hitů nazvané Ressurrection. V obchodem ho zatím nenajdete, protože na datum vydání v Evropě se stále čeká. Mezitím však už obnovená kapela pilně objíždí zámořské kluby. Nelze než přát co nejvíce úspěchů a doufat, že Mission uvidíme i v Praze.

 


Hodnocení řadových alb : (10 max., 1 min.)


Gods Own Medicine (1986) : 9
(výborný debut, kromě dvou, tří slabších písní plný vynikajících skladeb)

Children (1988) : 10
(Klasika)

Carved In Sand (1990) : 10
(Vrchol tvorby The Mission v čele s bolestným klenotem Amelia na úvodu desky.)

Masque (1992) : 5
(Nepříliš podařený experiment)

Neverland (1995) : 6
(Přešlapování na místě)

Blue (1996) : 7
(Důstojné rozloučení)



Poznámky k tomuto příspěvku
Kajman (Občasný) - 21.10.2001 > Člověče, mě se zrovna Masque celkem zamlouvalo!!!!
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter