Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Na staré vodárně
Autor: Adina (Občasný) - publikováno 10.2.2004 (12:45:31)

Vytáhla jsem z kamene

dětské ruce.

V dlaních zůstalo

několik slunečnicových

zrnek.

Opodál čekala patnáctiletá

dívka.

Šeptala do kapesníku,

že už začalo jaro.

Po rezavém zábradlí

chodili muži co noha

nohu mine.

Kdysi tu někdo

křídou nakreslil netopýra.



Poznámky k tomuto příspěvku
ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Mě napadlo, že to, čemu říkám nepřesně "genius" je prostě srdce.
<reagovat 
ush_ack (Občasný) - 10.2.2004 > Ježkovy woči!! To je ale diskus kolem kousku poetry! Já dávám 5 a raději nečtu kritiky...
Body: 5
<reagovat 
probably (Občasný) - 10.2.2004 > Tak já bych se taky vyjádřila. Já v básních rytmus nemám, abyste věděli  Ale když už jsem u toho, tady v tom kousku jsem taky na ten rytmus moc nenarazila. e že by neb¨yl, ale rozhodně nezaujal.
Body: 4
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 10.2.2004 > probably> O.K. Já se polepším. Možná, někdy :-)))
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Zase mi přijde, že se to nějak postrádá kontinuitu. Mi tedy ty pucle do sebe příliš nezapadají. Navíc se mi nelíbí ani rytmus.
Body: 4
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 10.2.2004 > ouvej> Když si to všechno spojíš tou starou vodárnou, krásně to zapadá - vidím to ;o)))
Body: 5
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Kelly> Která z tvých tří osobností právě ke mně hovoří? Já neříkám, že obraz není pěkně vymalovaný - jen že mi (jen a jen čtenáři) to prostě nelahodí - kdyby pro nic jiného, tak právě pro to nekompaktnost - neplynulost - nerytmičnost. Ta báseň nemá melodii. Nezní.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 10.2.2004 > ouvej> Kurňa, když čtu a hodnotím, jsem furt čtenář, ne? Nebo myslíš, že tě tady strašim nějakou autoritou? :o)))
No, nad melodií jsem se nezamýšlela, já hned viděla ty obrázky... hlavně... Což je rozdíl v uchopení básně u nás dvou odlišných čtenářů. A je zajímavé si říct, co a proč se komu líbí a nelíbí - pro nás i pro Adinu. Proto to tady píšu ;o)
A byla bych ráda - teď už jako redaktor - kdyby podobných diskusí nad dílky bylo víc :o)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Kelly> 

Dobře, končím s popichováním.

 

Co je dobrá báseň pro tebe?

 

Pro mě - spojení několika věcí - za prvé - obraz a myšlenka - ne nutně pospolu, ale většinou to spolu souvisí, za druhé - jistá originalita sdělení - něco za prahem běžného vnímání. Tohle by Adinina básnička splňovala. Mluvíla jsem tady o kompaktnosti. Tím myslím, že jak se autor a čtenář nadechne - tak báseň ukončí. Ale to je jen můj ryze subjektivní požadavek. Jsou básníci, kteří skáčou jak ratlíci (příkladem je třeba tvorba kalais, pro mě). Ale pak - a u nerýmovaných obzvlášť - melodie básničky. Tohle bych považovala za zcela objektivní požadavek. Za NUTNÉ. A to tady tahle báseň prostě nesplňuje.

 

Já si začínám připadat jak takový don kichot. Ale mám pocit - že vás občas tak ohromí jeden z těch splněných aspektů - totiž nádech novosti - nádech originality - že jak s klapkami na očích nevidíte tu báseň vcelku.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 10.2.2004 > ouvej> Ta připomínka na závěr je super - zkusím se nad ní zamyslet ;o)))

Jo, máš pravdu, tady u té básně hodnotím nejvíc originalitu. Na druhou stranu - kdyby v ní nebyl ŽÁDNÝ rytmus, ŽÁDNÁ melodie, už by mě to praštilo.

Zkusila jsem se na to zaměřit - a ejhle, zajímavé věci!
Ta báseň rytmická JE, ale jaksi "navzdory" členění veršů, které zvolila autorka :o)))
Zkus si ji představit napsanou takhle:

Vytáhla jsem z kamene
dětské ruce.

V dlaních zůstalo několik
slunečnicových zrnek.

Opodál čekala
patnáctiletá dívka.

Šeptala do kapesníku,
že už začalo jaro.

Po rezavém zábradlí chodili muži
co noha nohu mine.

Kdysi tu někdo křídou
nakreslil netopýra.


První, druhá, třetí a poslední sloka mají ve druhém verši vždycky dvojslovné spojení, které nese význam sdělení v dané sloce. Čtvrtá a pátá mají totéž, ale druhý verš je rozvinutější, tentokrát na (možná spíš shodou okolností? stejně v obou případech) čtyři slova o sedmi slabikách...
Adina podle mě rytmus a melodii podvědomě cití, jen ji poměrně nelogicky rozsekala do veršů - což je asi to, co ti tady z hlediska melodie vadí :o)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Kelly> 

Takhle - jak jsi to napsala, to zní o fousíček lépe. O kočičí fous. Ale pořád to není ten lahodný rytmus, který vyhledávám. Já - někde už jsem to psala, prostě odmítám slabiky počítat. Buď to vnímám jako rytmické, (a pak to má zřejmě správný počet slabik), a nebo ne - a pak je zřejmě problém v těch blbejch slabikách. To ať si hodnotí teoretici. Podobný problém s členěním do veršů má i Probably.

 

 

Já jsem se ještě nezmínila o jedné záležitosti, která je tak tajúplná, že je nepojmenovatelná. A to je cosi - nějakej genius či co, kterej jsem schopna většinou vycítit. Potom - když cítím - jak se ty obrazy autorovi samy skládají - ani nemusím zcela rozumět - a sedím na zadku. Takové volné plynutí obrazů - to co máš za víčky, když je zavřeš. Já v díle většinou vycítím MUS. A MUS vnímám v básních jako HNUS. Tady jsem zcela neuvěřila. Ale to je tak ryze subjektivní záležitost - jenom nějaký čich, že to ani nedávám příliš k úvaze.

 

A vůbec, škoda, že se tady nedají přivolat další hlavy.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 10.2.2004 > ouvej> Ani já ty slabiky nepočítám - prostě ten rytmus vnímám... Počítám, jen když se nad tím zamyslím a chci si to rozebrat. Byla bych magor, kdybych si počítala při čtení :o))
Zakopaný pes bude v tom, že ty vyžaduješ "lahodný rytmus", kdežto já - zvlášť u volného verše - se spokojím s daleko "volnějším" pojetím.

Mimochodem, probably se ti zdá "správně" rytmická nebo ne? :o)))

Čich, srdce :o)) - no, asi ti rozumím, ale tady právě spočívá ta subjektivita vnímání a hodnocení - já zrovna tohle dílko Adině "věřím", věřím, že vidí právě tyhle obrázky, a spojují se mi do mozaiky asi stejně jako jí, když psala...

Čili v tomhle se my dvě neshodnem, ale můžeme navzájem chápat svoje stanovisko, žejo ;o)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Kelly> 

Lahodný je zase jenom slovo.

 

Probably podle mě záhadně tvoří verše. Ale rytmus mě snad nikdy tak nepraštil jako tady u Adiny.

 

 


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 10.2.2004 > ouvej> Dyk to říkám, že je to subjektivní vnímání - já bych si teda troufla hledat rytmus spíš u Adiny než u probably, ale asi to bude taky kus od kusu. :o)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Kelly> 

no jo, to bych si teď musela nějaké dílko Probably přečíst. Vím, že jsem jí stran veršů něco vytýkala - a nevím, jestli mi tam vadil zrovna ten rytmus. Nemyslím si.

 

Asi tak třicetkrát jsem si během těch diskuzí přečetla znovu pokaždé tohle dílko. A domnívám se, že je tu mnoho povyku pro nic. Že prostě tahle básnička za to nestojí. Že Adina, která je bezesporu talentovaná, prostě zkouší - hraje si, ale tohle je zatím jen náčrt básně, která možná někdy přijde a ohromí. Zatím tohle tedy mě ne.


<reagovat 
 Adina (Občasný) - 10.2.2004 > ouvej> Jo, uznávám, že to jak je to poskládaný asi dává smysl pouze mně. Je to asi dost subjektivní. Na rytmus mám problémy se soustředit. Mimochodem, byla jsi někdy v Kolíně na starý vodárně? Já tam jako dítě chodila furt a proto asi ta subjektivita :-)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 10.2.2004 > Adina> Mi to smysl dává. V tom problém nevidím, ani jsem neviděla.
<reagovat 
 nin-ex (Občasný) - 11.2.2004 > ouvej> 

Ty obrazy se mi moc líbí, ale taky mě na tom práskla ta "rozsekanost". Cítím to přesně jako ouvej, jako kdyby tomu chyběla melodie. Zkoušela jsem si to přeříkat nahlas - vždycky mě tam  vyrušilo to utnutí obrazu po tečce (sakra, jak to říct jednodušejc, abych neblábolila?). Po formální stránce to ne mě působí jako věty naskládané za sebou, jako próza.

Ale ty obrazy jsou působivý a originální, kdyby to nebylo napsáno pod sebou, jakože je to báseň, tzn. kdyby to byl třeba útržek povídky, určitě by se mi to líbilo mnohem víc.

 

Podle mě by stálo za to si s tím pohrát!


Body: 4
<reagovat 
Potforný (Občasný) - 11.2.2004 >

Kdysi tu někdo

křídou nakreslil netopýra.


Body: 4
<reagovat 
_×_ (Občasný) - 11.2.2004 > patnactileta divka a ze pry zacalo jaro... nechutne!!!
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 11.2.2004 > _×_> No, vždyť jsem to říkala - anonymní plivníček. Publikuj něco, ať ti ten plivanec můžeme vrátit.
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 11.2.2004 > _×_> Jak pro koho
<reagovat 
 _×_ (Občasný) - 11.2.2004 > ouvej> co te rozhazuje? utocim snad na tvou osobu? nebo ti kazim prumer, nebo nedejboze davam zaporna decka??

ja se snazila skrze kritiku se snizenou hladnou konstruktivity neprimo pusobit natve vyssi jsoucno a lepsi ja a tim ti pozvednout moralku i sebevedomi, draha kolegyne! ze tva dila nekomu stoji za ta pismenka!

a tu nema cenu publikovat, mistni auditorium nedorostlo me genialite.
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 11.2.2004 > _×_> Jen tak všeobecně: vadí mi zbabělci,  kteří si vytvoří náhradní nicneříkající nick, protože pod svým se zřejmě bojí říct, co si myslí.
<reagovat 
 _×_ (Občasný) - 11.2.2004 > ouvej> co se ti nelibi? uz od sesnacti na me kluci pokrikovali hej iksi.. tak co?
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 11.2.2004 > A já to říkal první (heč), už dva měsíce tady semo tamo volám,že ty obrázky jsou )občas( jen takové plivnutí po větru a najednou přijde stará vodárna a všichni jsou chytří,ale já byl první,PRVNÍ,P_R_V_N_Í,P!!§R!!§V!!§N!!§Í!!§
Slyšíte??,!!§ :-)
Body: 4
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 11.2.2004 > Já to vnímám, jako těsně po sobě blikající filmové obrázky. Jako báseň to moc nevnímám, myslím po formální stránce. Ale ty obrázky jsou velmi sugestivní. Jakoby na mne sáhla vlhkost kamene, osvícená slabým nádechem jarního slunce. Co tady u Adiny obdivuji, je vyvolání obrazu a atmosféry velmi civilními a dost strohými výrazy.
Body: 4
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 12.2.2004 > Naty> já bych s tebou souhlasil,ale má to jednu vadu,při onom,jak říčeš,vyvolávání atmosféry, Adinka používá stále stejné postupy,tudíž věcičky jsou sice stále stejně líbivé,ale porád na jedno brdo.
A upřímně řečeno,pár lidí už dokázalo také takto kouzlit s obrazem a evokací a pořád se těm jejich věcem dalo říkat poezie a ne povídání.
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 12.2.2004 > Naty> Přesně, Naty, to, co Adina umí - a to perfektně - je vymalování obrazu. Ale jak říkám, jsou to zatím jen náčrty básně. A někdo by ji snad měl naznačit - že báseň nejsou jen obrázky.
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 12.2.2004 > Emmet_RAY> Já si zase myslím, že co autor, to určitej styl. Mně zase připadaj na jedno brdo písničky od Kabátu. Rovněž tak od Nohavici, rovněž tak od dalších a ne že bych se s nima chtěla srovnávat. Takhle to zkus brát a ne pořád kritizovat někoho, že píše furt stejně.
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 12.2.2004 > Emmet_RAY> Promiň, trošku jsem se nechala unýst. Já ti chci jenom říct, že si myslím, že ty stále stejné postupy v jistém smyslu používá každý autor.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 12.2.2004 > Adina> ale tak sa nevztekaj,já už budu taký,ale což,stejně si to vždycky rád čtu,tak co sa hňevat :-)
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 15.2.2004 > Emmet_RAY> A dyť já už se nehněvám, méďo :-))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter