Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Neslepá *** z kolekce Smetiště nedávných příběhů
Autor: Tanein (Občasný) - publikováno 11.2.2004 (10:19:52)
další ve sbírce>

 

 

 

 

Neslepá procházím ránem

 

Zvláštních Starých domů

S tušením konce ve vlastním niternu

Dvorce prolezlé červy

Stygem omývané v základech

Babylonského podzemí

Krboviště ucpané ženou

Doteky cest ptačích mužů

A kůže hadů

Jejichž jed je pomoc v zatracení

A posbíraný dech houkajících andělů

Krušnovláda nebe bez many

Za pár mincí brodivé nohy ptáků

K snídani



Poznámky k tomuto příspěvku
ouvej (Občasný) - 11.2.2004 >

Proč? Proč si vybíráte taková témata, vy autoři? V čem jste se to shlídli? Co za krkolomnosti to tropíte?

tušení konce ve vlastním niternu - co to je? jaký to je konec, co je niterno?

K čemu sis tady vypůjčila babylonské podzemí? Doteky cest ptačích mužů, dvorce prolezlé červy, styx, krušnovláda, kůže hadů - jedna slovní násilnost za druhou.

 

Člověk na závěr trochu spočine aspoň u těch brodivých nohou ptáků (no ale zase ke snídani?)

 

 

Odkud je tohle odkoukané,  proč se domníváš, že takhle se píše dobrá poezie - aby tady zaujala?

 

Třeba zaujme - a pak se tedy proměním v houkajícího anděla a dech už asi neposbírám.  

 

 


<reagovat 
 Tanein (Občasný) - 11.2.2004 > ouvej> 

Proč by měla poesie prvoplánovitě zaujímat?  Má být nutně srozumitelná pro všechny?

 

Co je to dobrá poesie?

 

Pro mě je to výpověď nějakých vlastních pocitů ;)

 

Dneska jsou negativní o smrti a o umírání -> červi, Styx, hadí jed a andělé, ti na nás ....:o)


<reagovat 
noa (Občasný) - 11.2.2004 > jedna z tech, co si reknu: to bude neco hrozne dobryho, cemu nerozumim :-) a ctu znova a znova... a nakonec dam zpatecku, jakoze jsem tu nebyla... tak po pravde... nevim :-) ja myslim, ze obcas to tak na cloveka uprimne prijde pouzivat silna slova a metafory tezke vahy... ale je to spravne?.... ja nevim... :-)))

zdrzuju se hlasovani a necham si to projit hlavou
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 11.2.2004 > ...až na to, že na tý fotéčce je nejspíš rybák ;o))

jo, niterno bych taky radši něčím nahradila - co může bejt niterno domů? třeba sklep? "s tušením konce ve vlastních sklepích" - to je pěkný, ne? :o)))

líbí se mi "Krboviště ucpané ženou
Doteky cest ptačích mužů"

anděle nemusim, ale houkající andělé, to je vtipný - jakože trubka, klakson, troubit, houkat :o)))

a pěkná pointa :o))
Body: 4
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 11.2.2004 > Kelly> ´Jakože úžas.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 11.2.2004 > ouvej> Jakože taky úžas - kde máš ty zástupy klišé? :o)
OK:

"Neslepá procházím ránem /Zvláštních Starých domů" - možná že ty zápory-nezápory jsou už poněkud opotřebovaná záležitost, ale tobě se vlastně tohle líbilo, žejo :o) ráno zvláštních starých domů - to se mi nezdá jako klišé, spíš ti má navodit zvláštní (polo)snovou atmosféru těsně před probuzením

S tušením konce ve vlastním niternu - k niternu už jsem se vyjádřila :o)

"Dvorce prolezlé červy /Styxem omývané v základech /Babylonského podzemí" - dvorce, to slovo se moc často nepoužívá... Styx, Babylon - no, asi kvůli navození mýtické atmosféry, vidím ten sen jako staroegyptský - kvůli tomu to ještě nemusí být klišé ;o)

"Krboviště ucpané ženou /Doteky cest ptačích mužů" to se mi zdá dost originální, vidím to egyptské klínové písmo, zvláštní obrázky, co asi znamenají? krboviště ucpané ženou, možná obraz násilí, nebo zničeného domácího krbu, nebo naopak moc horlivá hospodyňka? ;o) a ten chlápek ptačí si jde jen tak okolo, jen se jí dotknul v čase, jen zavadil o její osud...

"A kůže hadů /Jejichž jed je pomoc v zatracení" - jo, tu hadi jsou trošku ohraná rekvizitka, tenhle verš staví spíš na významu než na poetičnosti vyjádření - stejně tak jako "Krušnovláda nebe bez many" - jo, tohle bych taky uznala jako otřepanější, zase působí hlavně významem - bezvýchodnost, beznaděj...

"A posbíraný dech houkajících andělů" viz výše :o)))

"Za pár mincí brodivé nohy ptáků /K snídani" - tady taky žádné fráze nevidím... a pořád to koresponduje s tou nahozenou "egyptskou" atmosférou, ti ptáci z reliéfů, delta Nilu... pár mincí může korespondovat s převozem přes Styx, víc než pár stehýnek za to nedostaneš - a to už se budíš a dáváš si třeba kus kuřete k snídani u KFC ;o)))) dyk to je vtipný, když to dokáže povzbudit k takovýmuhle dotvoření významu čtenářem :o)))

Takže čtyřbobek!
<reagovat 
 merman (Občasný) - 11.2.2004 > Kelly> "dvorce" by mohly být ženy... a nebo taky zastávka autobusu
Body: 3
<reagovat 
 Tanein (Občasný) - 11.2.2004 > Kelly> 

Díky :)

 

Ještě k Egyptu.... Víte jistě jak skončila Kleopatra :o) No já vím hadi jsou holt otřepaní :)


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 11.2.2004 > mermen> Tak to nevím, já umím autobusmo jen Garáže Dejvice :o)))
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 11.2.2004 >

Já myslím, aby sis na to,  Kelly,  zavolala někoho povolanějšího, než jsem já. Pořád zdůrazňuji, že hodnotím intuitivně - a tuhle báseň prostě považuji za hodně špatnou.

 

Neumím píchnout prstem do textu, kde je to špatně. Ale na devadesát devět procent svému instinktu věřím. Myslím si, že jsem všechno napsala. Jsou tady sesbírané silné a působivé symboly, které jsou násilně překrouceny. Nemám nic proti tomu, když se předělává význam klasicky uznávaných symbolů - ale tady je toho příliš, příliš, příliš - a - tohle snad ani není obraznost. To je prostě křeč.

 

Ale zavolej na to někoho chytřejšího, fakt jo, já jsem svou výmluvnost tady vyčerpala.

 


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 11.2.2004 >

Dobrá otázka: nemám nic proti jakémukoliv lidskému tématu v poezii. Zvládnu jakékoliv drsnosti a ohavnosti - taky nepíšu zrovna přejemněle. Tady se mi líbí snad to "neslepá procházím ránem". Ale ta spojení jsou násilná - jedno vedle druhého - fráze, klišé, opotřebovanost na entou - ať si rozebereš jakýkoliv verš.

 

I svou básní jsi dokázala vyjádřit své momentální negativní pocity, ale bohužel sis vypůjčila ta slova, která už někdo před tebou přesně v tomhle nebo podobném ranci k vyjádření negativních pocitů použil. A navíc pospojovené v takové krkolomnosti, až se dech z toho úží.

 

Mě hrozně bolí srdce, že to píšu právě tobě - ale máš zájem o hlubší kritiku svého příspěvku, tak proto. :-)


<reagovat 
 Tanein (Občasný) - 11.2.2004 > ouvej> 

No je správné, že se neostýcháš se ozvat :)))

Já jsem ráda, aspoň se konečně něco dozvím ;)


<reagovat 
g morr (Občasný) - 11.2.2004 >

Kelly, to že se slovo často nepoužívá – to má znamenat, že je bez obav z následků použitelné ? :))

Pro mě je slovo dvorec, pokud to teda není prsní dvorec, slovo archaický nebo případně patřící do textů, který píšou o období, kdy se takový slovo používalo /nebo do textů, který se z takovýho období tváří bejt nebo z něj fakt jsou/. Pokud neni použitej neutrální prostředek (existuje-li teda), budu se ptát, proč je tam něco jinýho, speciálního, exkluzivního. A když takový zdůvodnění v textu nenajdu /těch možností, jak to zdůvodnit, je mnoho mnoho/, soudím, že je to habaďůra, nějaká. Nu... a protože tady okolo jsou nějaké Staré domy /to velké S si taky řiká o přemyšlování/, čekal bych dvory a dvorky. Ptám se SSČ na dvorec: 1. větší statek 2. tenisový d. hřiště. Tak. O co jde tady? Prsní slovník nemá, škoda, zase zklamal. U jedničky bych fakt čekal ještě charakteristiku arch. nebo hist., protože se to dneska fakt pro nějaký JZD nepoužívá.

 

Ale dvorce sou asi maličkost, jen se mnou trošku zahejbala tuta tvoja poznámka. Abych pravdu pověděl, mně tady nějak rozhodilo právě to niterno + okolí. "Tušení konce" ... to je odněkáď. A protože nevím odkáď, nedokážu si s interpretací poradit /jasně, že to má taky nějakej význam vlastní, řekněme součet těch slov, ale tenhle text je plnej odkazů k lecčemus jinýmu... literatura druhýho stupně se někdy říká: reflektuje to (a nějak s tím nakládá), co už napsali, pověděli atd. jiní./ Ale niterno... to je takový slovíčko pro slovíčko. Nevim, já mám trochu nějakejch odporů k takovejmhle abstraktům – – asi jako Kelly k růžím, halt je za tim často houby niterno, ale prd.

 

Vidím, že Ouvej má proti recyklaci použitýho trochu odpor, ale myslím, že 1. je marný ;) 2. zbytečný. Halt je to prostředek vcelku užívanej /a v posledních pár desítkách let dotahovanej do extrémů/ a docela funkční bych řek. Ačkoli někdy se pak člověk nutně musí ptát po spoustě věcí a jejich smyslu. Nevim, jistě vidělas třeba takový ty pěkný objekty poskládaný z věcí, co jeden najde na smetišti... nejsou pěkný? A neni jedním ze zdrojů tý pěknosti i to, že 1. vidíš a víš, k jakýmu oučelu ty věci byly používaný, a  že vidíš k jakýmu oučelu a jak jsou použitý teď 2. že víš, že sou ze smetiště...

 

Mám výhrady k ucpávání krboviště... myslím, že se dají ucpat díry do krbu, ta dovnitř i ta ven, komínek. Ale řek bych, že krboviště je to místo, na kterym dochází k prudkému okysličování biohmoty, které říkáme dřevo. A to je pak jak ucpávat ohniště – těžký. Ale jsa chud, pária, vím hovno o krbech a můžu se mejlit. Na druhou stranu se mi taky líbí, že k tomu ucpávání byla použita žena.

 

Hady bych tady jako link na sotry s Kleopatrou neviděl, nečet bych to tak. Had je odst silnej kultůrní symbol a Kleopatra... to je jenom takovej maličkej hajzlik, sotva pár řádek v těch příbězích, který známe o hadu... Kdyby byla zmije, byl bych opatrnější, ale pořád bych nesahal ke Kleopatře.

Na druhou stranu, vidím, že Kelly s Taneinem si pěkně o Egyptě notujou, jaktožehonevidim? Nejni to nějakej fígl v těch Starejch domech? Ještě to nemám... Asi procházím slepej. Ono se to taky takhle blbě dělá, když to je jenom seznam. Kdyby se tam něco víc dělo, bylo tam pár sloves a tak, jistě by se dalo ještě něco...

 

Vidim tam nějakou interpretační nitku skrzevá podzemí - styx - červíky - zatracení - hady naproti tomu nebe /ale taky bez many/. Lítaj ptačí mužové až do nebe? Zatímco ženám smrdí peří v krbovišti? Nu, nějaká polarita mezi mužskym a ženskym tam taky je...

 

Houkající anděl... takový ti andělové, který pomáhaj na silnicích, nehoukaj oni taky... ale tady se vlastně nejzedí. Tady je chůze a lítání. No, lítání a díry do země, to je taková vertikála tam vztyčená... ale šplhat po tom nebudu, já bych hapal.

Na intepretaci si moc netroufám a nechce se mi ani moc  – – ale co já vím, třeba vám to nějako nahodí zas nějaký asociace... nebo co já vim.

 

jo, k ptákovi v úvodu: ať je to co je to :) – brodivý nohy to nemá. Bych čekal nějakýho marabua /a máš tam Ejdžypt a Kleo napadne i mě/.


<reagovat 
g morr (Občasný) - 11.2.2004 > Se omlouvám, tak nějak tam mluvím ke třen lidem najednou, tak esli to budete číst /koukám je to o něco delší/, nějak si to rozeberte, podělte se... sorry.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 11.2.2004 > CHA! CHACHA CHA!!!! Styxem,ho ho ho,zase to někdo neumí,ještě že tam není něco jako "Zeusovy oči" :-)))
Body: 3
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 12.2.2004 >

Já bych vám to "rozebrala", ale sežrali byste mě, a navíc by to bylo vůči Tanein nespravedlivé, páč mě napadají ironické nesmysly.

 

Takže stručně. Jsou tam místa, která se mi líbí, i ta, která se mi moc nelíbí, a celkově mi to přijde dost nadnesené. Ale vzhledem k té kalamitě tady, ráda půlbodík přidám.


Body: 4
<reagovat 
Lei (Občasný) - 11.2.2004 > Neříká se Styxem, ale Stygem, když už :-)
<reagovat 
 Tanein (Občasný) - 12.2.2004 > Lei> díky :)
<reagovat 
willoughy (Občasný) - 11.2.2004 > To je hustý. Vždyť jste ji rozebraly do atomu. Jste dost krutý.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 12.2.2004 > willoughy> Opravdu? Tanein, jestli jo, řekni, omluvu máš u mě.
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 13.2.2004 > willoughy> Proč krutý? Prozraď mi, co se domníváš, že může očekávat autor, který žádná hlubší kritiku příspěvku?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 (17) 18 19 20 21 22 23 24
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter