Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Všechno je jedno
Autor: Yizhii (Občasný) - publikováno 13.1.2001 (01:01:17), v časopise 13.1.2001
Využiju toho, že na tomto místě není třeba (ani žádoucí) uvádět četné prameny a složité citace, a rovněž toho, že vyslovení jednoznačného názoru na zásadní filozofickou otázku zde nebude považováno za drzost. Pokusím se v několika větách ukázat, že jsoucno je - ve své prapodstatě - jediného druhu. Jinak řečeno, všechno, co je, je hmota, nebo to nějak souvisí s hmotou a můžeme to hmotou nazvat, nechceme-li tomu vymýšlet nový název.
Substancí tu rozumějme to, z čeho je "uděláno" jsoucno.
Krajní dualista tvrdí, že prapodstaty jsoucna (substance) jsou dvě: hmota a, řekněme, duch. Jsou-li to ovšem prapodstaty, nemohou spolu nijak souviset. (Kdyby spolu souvisely, ukazovalo by to, že hmotné i duchovní jsoucno je v podstatě jediného druhu, a tedy že existuje jiná, základnější, opravdová substance, z níž se obě tyto falešné substance odvozují.) Jestliže spolu nesouvisejí, znamená to totéž, jako že na sebe navzájem nepůsobí. Což je totéž jako že se navzájem neovlivňují.
Jednou z těchto substancí, řekněme tou duchovní, pak musí být tvořena má mysl. Jak potom ovšem mohu vědět, že existuje ještě jiná substance než ta duchovní, když k ní nemám žádný přístup? Nemám ho proto, že obě substance na sebe navzájem nemohou působit, tj. "prolínají se." Vše, co jsem schopen vnímat, ať už bezprostředně či zprostředkovaně, jsou pouze věci z takové substance, z jaké se skládá má mysl. Věci stvořené z jiné substance nemohu vnímat, jinak by to znamenalo, že jedna substance působí na druhou a tím pádem se nejedná o odlišné substance.
Je-li tedy mysl stvořena z ducha, existuje pro ni jen duch. Je-li stvořena z hmoty, existuje pro ni jen hmota. (Z obojího - kousek z toho a kousek z onoho - být stvořena nemůže. Dovedete si snad představit věc, jejíž části navzájem nikterak nesouvisejí a neovlivňují se? To by pojem věci neměl smysl.) Nemáme tedy žádné důvody předpokládat, že existuje jiná substance, než z jaké jsme stvořeni. Z toho vyplývá, že jsoucno je jediného druhu.
Můžeme ho nazývat hmotou nebo duchem - tvrdím, že na tom nezáleží a že oba pohledy na věc jsou totožné. Rovněž můžeme tvrdit, že existuje jak hmota, tak i duch - ale obojí nelze zároveň nazývat substancemi. Potom otázka o rozdílu mezi hmotou a duchem není metafyzická, ale vlastně fyzikální.


Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter