Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Nedělejte si ze života peklo! z kolekce Vytrženo z deňýčku
Autor: Yfča (Občasný) - publikováno 25.2.2004 (16:13:04)
další v kolekci>

Moje bývalá kolegyně Maruška byla známá svým bezproblémovým přístupem k životu i k práci. Po roce stráveném u stejného zaměstnavatele jsem nabyla dojmu, že ji z míry nevyvede ani ta největší katastrofa.


S ničím si opravdu nedělala vrásky. Na své pracoviště přicházela nejdříve deset minut po začátku pracovní doby a na otázku svého nadřízeného, proč se nepokusí přijít na půl devátou, jak to činí ostatní zaměstnanci, odpovídala s neskrývaným překvapením: "Vždyť už kolikrát ve čtvrt na devět vycházím z baráku!" Skutečnost, že se pomocí MHD za patnáct minut nedopraví z Lipenců do centra Prahy, ji nechávala chladnou. Šéf se zamračeně podrbal za uchem a potom Marušce upravil pracovní dobu. Posunul její počátek na devátou hodinu. Maruška slušně poděkovala a začala se v kanceláři objevovat kolem půl desáté.

 

Zatímco ostatní kolegyně každý den řešily problém, čím zaplní hladem zpívající žaludky svých rodinných příslušníků, Maruška měla i v této otázce dávno jasno. Kupovala totiž zásadně kuřata. Pokud si myslíte, že je upravovala na sto způsobů, mýlíte se. "Hele, oni maji, pacholci, furt hlad, takže sežerou všechno," říkávala, "já to kuře prostě prdnu do trouby, fláknu tam kousek másla, vosolím to a pak to jenom vytáhnu a můžu servírovat!" Naštěstí několikrát zapomněla kuře včas vyndat z trouby, a tak měla její rodina občas dojem, že baští něco jiného.

 

Pakliže jste s ní nahodili téma "Nebylo by lepší, kdybys občas přistála na zemi?", opáčila rozhodně: "Nenechám si udělat ze života peklo! Nejsem žádnej otrok rodiny, natož někoho jinýho!"

 

Jejími životními radostmi byla koupel v bazénku u nemovitosti, v níž přebývala (tento koníček byl důvodem, proč v letních měsících přicházela na své pracoviště až kolem jedenácté), a četba. O nic jiného se hlouběji nezajímala.  

 

Jednou se jí například kdosi zeptal, do jaké třídy už chodí její syn. Maruška se dlouze zamyslela a pak prohlásila: "Člověče, víš, že nevím! A přitom jsem se ho na to zrovna včera ptala!".

 

Inu, šťastná to žena...



Poznámky k tomuto příspěvku
Flegmatik (Občasný) - 25.2.2004 > Takovýhle typ lidí je opravdu šťastný. Ale ti chudáci v okolí...  Jinak čtivé.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
.......... (Občasný) - 25.2.2004 > lidé s opačnými problémy také nebývají oblíbení:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 25.2.2004 > Vystížné.
Body: 5
<reagovat 
Vilda (Občasný) - 25.2.2004 > Dost drsná je ta tvoje Maruška.  Co bude dělat, až dostanou kuřata ptačí chřipku?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 25.2.2004 > to je Hawai :o)))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Silona (Občasný) - 25.2.2004 > "Člověče, víš, že nevím! A přitom jsem se ho na to zrovna včera ptala!".
Celé je to vtipné, ale ta poslední věta od Marušky je nejlepší. :))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Helen (Občasný) - 25.2.2004 > Tak tohle je přímo brutální :-))****
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 25.2.2004 > a ma holka pravdu..:-)))
Body: 5
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 25.2.2004 >

Ze života


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
MZF (Občasný) - 25.2.2004 > Zvedačka nálady!
Body: 5
<reagovat 
MZF (Občasný) - 25.2.2004 > Zvedačka nálady!
<reagovat 
Luciana (Občasný) - 25.2.2004 > No, co na to říct?
Body: 5
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 26.2.2004 > Maruška, to je opravdu šťastná žena.....bude dlouho a spokojeně žít....:o))
Body: 5
<reagovat 
Ychtil (Občasný) - 26.2.2004 > A co Maruščino působení v OPO a její narušování vývoje mládeže požíváním alkoholických nápojů na jevišti?  A ta historka s fekálním vozem? Kde jsou?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Šariella (Občasný) - 26.2.2004 > Myslím, že Maruška by mohla být vzor pro všechny ženy, které si o něco koledují, ale zase jim to stojí za to.
Čte se o ní s úsměvem na rtech.
:-)
Body: 5
<reagovat 
Lian (Občasný) - 26.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
noa (Občasný) - 26.2.2004 > :-)
Body: 5
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 26.2.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Jimmmy. (Občasný) - 26.2.2004 >  Takovou si nebrat!!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 27.2.2004 > pohoda...milá toť žena... 
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Bobísek (Občasný) - 27.2.2004 > Tak tohle mi tři týdny chybělo!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
probably (Občasný) - 29.2.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > Chicht
Body: 5
<reagovat 
Ciri (Občasný) - 1.3.2004 > Oprava: ne 16, ale 12 doporučení. Omlouvám se.
<reagovat 
adammo (Občasný) - 2.3.2004 > ja hodnotim ...slusnej, slusnej pruser
Body: 1
<reagovat 
Čtenář - 2.3.2004 > btw, taky bych to doporucil, neco takovyho se hned tak nevidi
<reagovat 
Ciri (Občasný) - 1.3.2004 > Štastná to žena.. ? Pravděpodobně ano. Ale..
při čtení tohoto textu a následných reakcí mě napadlo několik věcí.
Proč, ptám se, má příběh o bezkonfliktní ženě s životním nadhledem, který ovšem neobsahuje ani "Ň" nápaditosti, invence nebo alespoň pokusu o originalitu, 16 doporučení ?
Proč, když takový text čtenáře nikam nenasměruje, nijak se ho nedotkne, nijak do nedonutí k přemýšlení ?
Co je tím impulsem, který takové množství lidí přinutí zakliknout 5/D a tím vyjádřit své nejvyšší možné nadšení ?

Závěrem uvádím, že k autorce nechovám vůbec žádné osobní antipatie. Úspěch jejího dílka mě jednoduše překvapuje a dovoluji si vám položit výše zmíněné otázky.

Nehodnotím.
<reagovat 
 Flegmatik (Občasný) - 2.3.2004 > Ciri> 

Když chceš, tak ti to zdůvodním:

1. Nejde o povídku - asi jsi přehlídnul, že je to v životních příbězích, navíc v kolekci Vytrženo z deníčku - tedy v rubrice, kde se vyprávějí skutečně zažité věci. Dá se teda předpokládat, že se autor bude držet pravdy a nebude si nic vymýšlet. To Yfča bezesporu dodržuje. Podívej se na ostatní příspěvky v téhle rubrice, až na malé výjimky všichni píší o něčem ze svého života bez nějakého vymýšlení. Je to taková trošku úletová rubrika podobná deníku.

2. Neřekl bych, že ta Marie je "bezkonfliktní žena s životním nadhledem". Je to člověk, který si právě svým jednáním o konflikty říká (viz ty pozdní příchody například). A v tom, že rodině předhazuji k jídlu jenom kuřata také nevidím žádný životní nadhled, ale jistou dávku sobectví a pohodlnosti.

3. Originalitu to vyprávění má, Yfčin styl vyprávění je dost osobitý. Navíc bych řekl, že Yfča dovede i o docela všedních věcech psát hodně čtivě a poutavě, což málokdo dovede.

4. Proč, když takový text čtenáře nikam nenasměruje, nijak se ho nedotkne, nijak do nedonutí k přemýšlení ?

Máš dojem, že jenom věci, které tě donutí přemýšlet, ovlivňují tvé názory a podobně, jsou hodné kladného přijetí čtenářem? To je přece naprostý nesmysl. Navíc rubrika životní příběhy má - alespoň podle mě - hlavně pobavit, seznámit čtenáře s nějakým zajímavým převyprávěným příběhem. Navíc zrovna právě tenhle text čtenáře nutí zamyslet se nad tím, jestli svým jednáním nepůsobím druhým problémy - a ty, jak je vidět, ta Marie asi působila a asi pořád dál působí.

5. Tuhle rubriku asi čte víc lidí než třeba klasické povídky, proto je u příspěvků tady zařazených víc kritik, bodů a doporučení. Podívej se třeba na Tátu od Simonky - má doporučení dokonce patnáct (viz žebříček), nebo například Nemocnice na kraji města po 40 letech od Monty sedmnáct. Táta je vážně myšlená věc, Nemocnice má pobavit.

6. Takže závěrem: V tomhle případě jde o vtipně převyprávěný příběh, "řemeslně" velmi slušně odvedený. Proto mých pět bodů a doporučení.

 

Mimochodem, četl jsi povídky, které tady Yfča má? Například Dělej!? Docela by mě zajímalo, jak bys třeba právě tuhle povídku hodnotil. Zkus to přečíst a napsat svůj názor. Dík.


<reagovat 
aJSha (Občasný) - 25.2.2004 > //šťastná to žena// ... to máš z Babičky ))))
Body: 5
<reagovat 
 Helen (Občasný) - 25.2.2004 > aJSha> To je "klasika" z Babičky. Sedí to. :-))
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 7.4.2004 > Helen> Vždyť je to celý moderní verze Babičky. Že se Sultán a Tyrl motají kolem nemovitosti, to tam snad ani není nutný psát...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 11.7.2005 >

ježišikriste,

ty poznáš moju kolegyňu

(to dám prečítať kolegom, jej radšej nie, to by bolo zase pohľadov,  ...

vpáli do miestnosti s čiernou kronikou:

no ale čo je to za svet, už aby sa človek bál chodiť do práce, viete o Londýnskom metre... - my radšej chápeme, že Londýnske metro ju mohlo popozdržať, než sa pustila z bezpečia domu do neúprosného sveta...  

 


Body: 5
<reagovat 
 Yfča (Občasný) - 11.8.2005 > maxima gali> Proboha! Ty máš v kanceláři kopii Marušky?  Upřímnou soustrast...
<reagovat 
 maxima gali (Občasný) - 11.8.2005 > Yfča> 

:) - ale inak je celkom fajn, len sa za jej príchody tuším bojíme viac, ako ona, mne sa až klepe hlas do telefónu, keď ju volajú a mám im oznámiť, kedy môžu zavolať... potom sa pýtajú na pracovnú dobu, to by som tým telefónom najradšej šmarila o zem a keď príde ona, tak ... ONI? čo sa s nimi trápiš - ale však to sú tí, čo furt otravujú... žúžo

 

kde ti zmizla poviedka o anjelíkoch (ak si to dobre pamätám)?

zdalo sa mi, že ... chceš písať vážnejšie veci, kam zmizli? (moje hodnotenie nemusíš brať vážne, ja som veľmi náladová)

 

pozerám, po dlhom čase si sa ozvala... asi píšeš primárne inde...

 

ahoj


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 11 (12) 13 15
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter