Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Psaní pro Boha a Ďábla
Autor: Quasimodo (Občasný) - publikováno 2.3.2004 (13:18:30)

   Během celého svého bytí jsem žil ve víře ve svobodu svého rozhodování a konání, avšak ve dvou nejdůležitějších okamžicích života jste se mnou zacházeli jako s posledním nevolníkem.

   Byl jsem, Bože,Tebou vhozen do života, aniž by se mne kdo ptal, co tomu říkám a Ty, Ďáble, si mě na jeho konci vezmeš a nebudeš se mne ptát.

   Nad hrobem si lidé odedávna říkají, že jsou prach a v prach se obrátí. Nevěřím proto, že by někdy dostali něco, co nevydupou sami z prachu, z něhož vzešli.

   Proto Vám píšu tyto řádky. Nechte lidi - Ty, Bože i Ty, Ďáble, ať si jsou sami sobě Bohem i Ďáblem - vždy jsem uznával lidský rozum a pevně věřím, že zvládne se ctí i takovýto úkol.


Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 2.3.2004 > nezvládne......:o)
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 2.3.2004 > podle toho, co pises, jsi uz po smrti..."Během celého svého bytí jsem žil ve víře ve svobodu svého rozhodování a konání, avšak ve dvou nejdůležitějších okamžicích života jste se mnou zacházeli jako s posledním nevolníkem."...tedy byl jsi vhozen do zivota a dabel si te uz vzal...:)..."Nad hrobem si lidé odedávna říkají, že jsou prach a v prach se obrátí. Nevěřím proto, že by někdy dostali něco, co nevydupou sami z prachu, z něhož vzešli."...tady mi unika logika toho, jak spolu souvisi, to ze si tu repliku opakuji nad hrobem a to tve presvedceni..."Nechte lidi - Ty, Bože i Ty, Ďáble, ať si jsou sami sobě Bohem i Ďáblem - vždy jsem uznával lidský rozum a pevně věřím, že zvládne se ctí i takovýto úkol."...nemelo by byt "ze zvladnou"?...jinac jako chapu, co chces rict, jen mi to nic nerika...a nebo nechapu a pak my pripominky k logice tveho textu shovivave prejdi :)
<reagovat 
Quasimodo (Občasný) - 2.3.2004 >    Povznes se nad slovesný čas, Peeteo........a co se toho ostatního týče, mám možná nějaké nedostatky v rétorice, ale ty jsou u syna mé matky běžné (myslel jsem to tak, že ani jeden z jmenovaných nemá nárok mne ovlivňovat, respektive - že za to, co udělám či neudělám, můžu jen a jen já)...........a v poslední větě doufám, že to zvládne lidský rozum.
<reagovat 
Quasimodo (Občasný) - 2.3.2004 >    Hmmm....zase jsem to špatně odeslal....:-(
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 2.3.2004 >

Já si zvolil podobně. I když mi Sartrův ateismus přijde příliš militantní, připomněl bych dvě místa v jeho díle - pro inspiraci.

 

Podobu pekla, která není vázána ani na smrt a ani na ďábla najdeš v dramatu S vyloučením veřejnosti. Shrnul bych to do známé věty: "Peklo jsou ti druzí". Moje čtení této věty je ne zcela v duchu Sartra - ni ďáblu, ni bohu nejsi odpovědný, ale druhým lidem, kteří s tebou sdílejí - a spravují -  tuto planetu.

 

Druhým dílem je stěžejní myšlenka dramatu Mouchy (které počítám za nejlepší kus od Sartra) - tajemstvím moci bohů je to, že lidé si neuvědomují svou svobodu (ano, spojitost d f"alešným vědomím" je zřejmá a přiznaná). Pokud si ji lidé uvědomí (spíše: připustí) a přijmou ji, bozi ztrácejí moc. Něco jako smrt Boha u Nietzscheho. Stejně tak mám ale rád Kosíkovu větu o tom, že kde nevládnou bozi vládnou strašidla. Život mezi těmito dvěma póly je údělem lidí a tak trochu tím, co si představuji po Nietzscheho nadčlověkem.

 

Abych nepřekvapil, zakončím ještě Bělohradského větou, která se mi velmi pozdává. Pojednává o možnostech filosofování po Osvětimi. "Nesmíš se opřít o nic, co není smrtelné", formuluje první imperativ své filosofie a dodává: "Metafyzické kategorie jako esence, substance, první příčina jsou stejně lhostejné k životu jako bota esesáka".

Obdobně se mi vryla do paměti ta pasáž z Posledního pokušení Ježíše Krista (autor Nikos Kazantzakis byl za knihu exkomunikován), kde Ježíš na cestě do kláštera potká stařenu. Na její otázku kam jde, odpovídá že do kláštera, hledat Boha. Stařena se podiví, proč by měl Bůh přebývat mezi kleštěnci. Není snad Bůh tam, kde je rodina?

 

Vím, že hodně cituji - ale není to tím, že (jak mi bývá podsouváno) nemám vlastní názor nebo se snažím oslnit svým čtenářským deníkem (případnáým zájemcům se omlouvám, ale nevedu si ho). Taková interpretace mých slov mne vždycky mrzí. Výše uvedené řádky jsou zkrátka něčím co formovalo a je součástí mého světonázoru a já se rád s každým podělím o zdroje své inspirace.

 

Krátce řečeno - i já věřím v lidský rozum, který však neztotožňuji s racionalitou. Na druhou stranu nemám potřebu bojovat za ateismus - osm let jsem strávil na Biskupském gymnásiu a tak jsem mohl potkat snad všechny myslitelné odstíny křesťanství a ateismu. A musím říct, že některých křesťanů, ať žáků či učitelů si považuji dodnes. Vedlejší produktem mého středoškolského vzdělání jsou dvě alergie - stejnou vyrážku dostávám z vědeckého ateismu jako z křesťanského kýče.

 


<reagovat 
 Quasimodo (Občasný) - 5.3.2004 > Bobr> 

   Ve všem je zapotřebí znát jistou míru - zavrhování a ničení duševních hodnot přílišnou racionalitou je chyba stejně tak, jako odtržení se od reality. Pevně věřím v to, že jsem v určité míře schopen rozlišit relativní dobro od relativního zla a dokážu si vytvořit na dění kolem sebe vlastní názor - to je snad dost na seskupení buněk zvané člověk.

   Je to zatím nejzajímavější poznámka, jakou jsem pod svým výtvorem četl. Díky.

  

  


<reagovat 
Lian (Občasný) - 5.3.2004 > To je Tvoje úvaha nebo někoho cituješ? Protože tohle už jsem někde četla a nebylo to pod Tvým nickem
<reagovat 
 Quasimodo (Občasný) - 5.3.2004 > Lian>    To je moje úvaha, Lian.....čtu tak málo, že bych něčí dílo napodobil jen nešťastnou náhodou.... Je to skutečně produkt vzešlý z mé lebky......
<reagovat 
 Lian (Občasný) - 5.3.2004 > Quasimodo> Týjo, to je fakt divný....a nedával jsi to sem už? Že ty to sem dáváš všechno znova, poté co ses smazal......šlo to i líp, Dušan Tě mohl obnovit.....
<reagovat 
 Quasimodo (Občasný) - 5.3.2004 > Lian>    Ale jo, už jsem to sem jednou dal.....a nic víc z toho starého už stejně nemám (beztak to za moc nestálo); navíc, nechtěl jsem, aby to někdo bodoval - mohlo by to vypadat dost divně....
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter