Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Manifest autorky středněproudé poezie
Autor: ouvej (Občasný) - publikováno 3.3.2004 (07:34:09)

Autorka si své básně cvičně dělí do několika monotématických celků. Mateřství, lehce milostné, vzdorovité, sociální, patriotské a jen tak. To jsou mantinely, ve kterých se její poezie pohybuje. To je totiž prostor, který je jí vymezen. A který je vymezen pro většinu žen. Jak málo. Jak hodně. Je to ženská poezie. Je to poezie ženy mateřské, lehce milostné, lehce vzdorovité, zakořeněné i hledající kořeny, soucitné i do sebe zahleděné. Občas si ukročí poněkud  stranou, aby se spořádaně vrátila ke svému chomoutu a vahadlu u studně, kde pořád dokola nabírá vodu.

 

Při zpětném pročítání svých básní jsem narazila na pasáž ze své básně: A jakpak to, že některé slečinky tolika nyjí.

 

Zdánlivě lehce milostná, ale, nu čtěte:

 

...točila jsem se, točila, slova básnivá

létala jako vodopád, od hlavy k patám

a zase naopak, v srdci mi drhla

krajkoví tkala, sukničku vykasala

kurňa, kurňa, kurňa na stokrát

já všechno přece

spolykám ke snídani

a večer budu zase hlady řvát

další nášup písmenek

prosím, jsem celá zpovykaná

 

takový úhledný vzkaz, takový úhledný

fešák, takový úhledný omrzelec

 

co to čteš?, ukaž, jo, Faulkner

ten jižan, ten věčný problém

severu a jihu

 

a já hledala své vlastní hranice

své vlastní vášně, své vlastní boje...

 

co si asi pomyslí kritik, když tyhle verše bude číst? Vždyť to tak hlasitě vymezuje postoj autorky k umění - k tvorbě - k poezii. Valí se to jak lavina - a hrne před sebou ty chytré, ty vzdělané, všechny poučky, encyklopedie, hrabáky - všechno to, co se stává sajrajtem bez hlubokého porozumění. Všechno to, co aplikováno necitlivě, s lupou a tlustými brýlemi na nose, ztuhne na kámen, zešedne. V téhle básni, jejíž úryvek jsem napsala, popisuje své pocity z doby, kdy jí bylo sedmnáct, osmnáct. Její postoj se příliš nezměnil, to by její básně vypadaly jinak - ztratily by tu naléhavost a vášnivost sdělení, to vnitřní napětí a var. To, co vede autorku, je intuice, která ji nepouští dále než za hranice mírně ironického, mírně sebeironického realismu. Kdo to napsal, Teige, Flaubert? - nevím, že metoda je jako uniforma - rozeznejte vojáky v setnině stejně oblečených, stejně vyzbrojených. Metoda tolik totiž vede k neosobnosti. Nu, to se zcela evidentně nemetodické autorce vyčíst nedá. Stokrát rozmělňuje stokrát řečené - její obraznost není rozumářská. Proto možná lehké pohrdání těch, kteří staví obrazy metodicky intelektuálsky. Uff, jaká dřina, jaká to těžká lopota. Stavěny proti sobě jako protipóly jsou dva různé typy poezie, poezie svázaná metodou a intelektuálstvím, a poezie, ehmm, no, proč to slovo nepoužít? není neslušné - organicky tvořena hlavně srdcem. Poezie, kde jsou slova vážena na lékárnických vahách, posléze broušena, zakalována, cizelizována, puncovaná, kontra poezie typu: šups tam ještě půl kila tamhle té louky za humny, uctivý služebníček, madam, je toho o pět deka více, mohu to nechat? V různých dobách byl přeceňován tu ten typ poezie, ondy ten druhý. Jako by nemohly stát vedle sebe, ten vojáček v uniformě a ta rozšafná podsaditá selka s kohoutem pod paží a kuřaty ve vlasech. Jako bychom se už nemohli poučit a dospět k vzájemné toleranci. Vojáček zvedá flintičku a selka pouští psa z provazu.

 

Hééj, až pověsí mě

tamhle za vesnicí

že troník utrácela

za jaké bůhdarmosti

že zvána poběhlicí

těmi, co nepozváni

těmi co nedoběhli

 

nebe se k zemi skloní

a den je náhle cizí

a duši na opratích

rajtuje drsný chasník

 

ta slzu neuroní

a nezapláče, ta ne

 

hééj, jen zavýskne si

přidej mi lásky

žalu

přidej mi krupobití

přidej mi chumáč vláhy

k rosení ztvrdlých očí

 

o to tě prosím, pane.



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 3.3.2004 > jo, je to fajn se pochválit, to nikdy nikdo cizí tak pěkně neudělá.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > blondýna> 

Kdepak - tohle je dialog. Mluvím o své poezii, protože já tu zastupuji určitý trend, že ano.

 

Ale jestli je to veskrze špatné, asi to smažu. I když - proč? Líp už nebude.


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > Kecko, :-) - já se nechválím, já se jen obhajuji. :-)
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 3.3.2004 >

Víš, jaký je rozdíl mezi tím, když je ti podsouváno jiným kritikem, co si máš o autorově tvorbě myslet - a autorem samotným? Zavání to sebestředností? Vypadalo by tohle lépe, kdyby se to objevilo pod rozsáhlou kritikou mého díla?

 

Já se přece nikterak úžasně nechválím. To je jen obhajoba. To je jen otevřený dopis kritikům.


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > A skutečně nejde jen o moji poezii. Nebo ne prvoplánově.
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > blondýna> zapomněla jsem tě odkliknout. :-)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > blondýna> Ha, to znamená co?
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > blondýna> A mám pocit, že ani tak neobhajuji své konkrétní básně - vždyť sama vím, že jsou tlachavé, a přiznávám to i v tomhle textíku. Jen - že snad - by mohly stát po boku těch skvělých jiných - tyhle básně a jiné básně, aniž by bylo naznačováno - že onde cosi lepšího a voňavějšího. :-)
<reagovat 
aJSha (Občasný) - 3.3.2004 > Neobhajuj sa, nedementuj, nedaj sa. Tam u vás doma v takej istej kuchyni ako mám ja, nie je nikto s tých, ktorí tu napíšu čokoľvek, s tebou.(alebo áno ?)
Sú to tvoje pocity.
Poézia niekedy neladí, nesedí, ale ja ju preto nečítam. Ani nepíšem. Je výpoveďou. Je o pocitoch a o emóciách a o tom o čom premýšľame, či nepremýšľame. Niekedy upozorňujeme na niečo podstatné, niekedy na banality. NO A ČO
Nedaj sa sekírovať. Píš .... každý si vyberie, čo si prečíta a čo nie. Ja si prečítam ... fakt
Body: 5
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 3.3.2004 > No co dodat...:)

Například: Autorka si své básně cvičně dělí do několika monotématických celků. Mateřství, lehce milostné, vzdorovité, sociální, patriotské a jen tak. To jsou mantinely, ve kterých se její poezie pohybuje. To je totiž prostor, který je jí vymezen. A který je vymezen pro většinu žen.

Zásadně nesouhlasím.

1. To je prostor, který sis vymezila ty! Nikdo ti nic nevymezuje. Ve své tvorbě samozřejmě čerpáš ze svých zkušeností, ze svých pocitů... zrcadlí se to. Ale zásadně neznamená, že je to jediné, co si můžeš dovolit.

Příkladuji na sobě: experimenty s psaním v ženském rodě... Asi by z toho teda někdo usoudil, že jsem žena nebo homosexual... no možná by se trefil:)
Jsem muž.

2. Pro většinu žen... no možná většinu... Hauková má třeba spoustu skvělejch věcí z přírodní lyryky... a to je prostor pro všechny...

citace: Metoda tolik totiž vede k neosobnosti.

Tak tohle je blábol na...! Vezměme si třeba toho neosobního intlektuála jménem Jan Mukařovský:) Cituji z mého úryvky z jednoho kritického příspěvku...

Jan Mukařovský: Cestami poetiky a estetiky. Československý spisovatel, Praha, 1971, s. 99-115. Stať: O současné poetice. Veřejná přednáška, 1929



Mukařovský zde rozebírá otázku vztahu formy a obsahu uměleckého díla se zřetelem na jeho estetickou hodnotu. Nemyslím si ovšem, že toto je prostor, kde by se podobná diskuze uplatnila. Chci se jen zmínit o jednom fenoménu v oblasti umělecké tvorby.




Vždyť i hranice mezi obsahem a formou je neurčitá. Na první pohled by se sice zdálo, že proti představám, myšlenkám a citům lze postavit jazykové prvky, kterými jsou vyjádřeny, jakožto formu To by však byl omyl. Neboť jednak již ve způsobu, jakým jsou obsahové prvky do díla uvedeny (v jejich sřetězení, motivaci), je cosi formálního, jednak zase v jazykových prvcích je cosi, co není uměleckou formou, nýbrž toliko jejím podkladem; je to jazyk sám jakožto výtvor a majetek celého jazykového společenství. Snaha odstranit tyto obtíže zavedením pojmu „vnitřní formy“ ztroskotala, neboť pak vznikla neřešitelná otázka, co je vlastně vnitřní forma. Jsou tedy hranice mezi obsahem a formou neodvratně neurčité. Avšak vzájemný poměr formy a obsahu není takový, že by forma byla obsahu podřízena. Spíš opak se přiházívá, že se totiž obsah řídí formou, že si forma vynucuje takový obsah, jaký se jí hodí. Na doklad lze uvést svědectví Tolstého, tím závažnější, že Tolstoj bývá obecenstvem i kritikou chápán a komentován právě s důrazem na stránce obsahové. Jde o dopis kterési kněžně, která se spisovatele ptala, kdo byl modelem k postavě Andreje Bolkonského ve Vojně a míru. Odpověď zněla*:

„Andrej Bolkonskij není nikdo, jako vůbec každá postava romanopiscova... Styděl bych se vytisknout svůj spis, kdyby veškerá má práce záležela v tom, abych udělal portrét, který by byl poznán a pak zapomenut. Pokusím se vám říci, kdo je můj Andrej. V slavkovské bitvě, která teprve bude popsána, ale kterou jsem vlastně svůj román začal, bylo mi třeba, aby byl zabit skvělý mladík; v dalším průběhu románu potřeboval jsem jen starého Bolkonského s dcerou, ale protože je nepohodlné popisovat osobu ničím s románem nespjatou, rozhodl jsem se udělat skvělého mladíka synem Bolkonského. Potom ve mně vzbudil zájem, ukázalo se, že pro něho bude úkol i v dalším průběhu románu; i slitoval jsem se nad ním a poranil jsem jej toliko těžce místo smrti.“


*Citováno podle V. Šklovského: Těorija prozy. 1925, s. 46.

Těžko se asi shodneme. Mám jiný názor.

Byl snad Tolstoj taky studenej psí čumák?

------------------------------------------------

To jsem se vyjádřil k obsahu. Teď ještě jednu poznámku. Víš, že mi to příjde divné? Zdá se mi, že máš zvláštní pocit, že se musíš obhajovat. Ale tady na tebe nikdo neutočí! Toto je svobodný prosotor.. s možností publikace pro každého...
Ale mě příjde, že je tu něco s čím se nějak nedokážeš vyrovnat, a proto máš pocit, že se musíš obhajovat. Divné. To ti tolik vadí, že jsou lidé, kteří s tvou tvorbou nerezonují? To je skoro, říkám skoro, jako bys to po nich vyžadovala... a toho bych se jako autor (být tebou) opravdu bál!
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 3.3.2004 >

s tím, že se pochválíš, to je snad O.K., je to zdravé.

mělo by se to dělat s citem a uměřeně, což ty umíš. ne nabobtnale, což není zdaleka tvá potíž. :o)

 


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 3.3.2004 >

Drfaustovi:

Jasně - dle tebe blábol - protože nekoresponduje s tvým názorem - ale já si ho nevymyslela, pane, já ho vyčetla zrovna v takových chytrých knížkách, jaké čteš ty. I když tedy necituji přesně - dokonce ani autora si nepamatuji. Ale zcela evidentně tebe oslovil Mukařovský - a já neřeknu, že je to blábol.

Protože to je různý pohled na vnímání poezie.

O to mi jde.

Píšeš: Ale mě příjde, že je tu něco s čím se nějak nedokážeš vyrovnat, a proto máš pocit, že se musíš obhajovat. Divné. To ti tolik vadí, že jsou lidé, kteří s tvou tvorbou nerezonují? To je skoro, říkám skoro, jako bys to po nich vyžadovala... a toho bych se jako autor (být tebou) opravdu bál!


Samozřejmě, že zdánlivě na mě nikdo neútočí. Nikdo mě tu nefackuje. Nikdo mi tu neslušně nenadává. Je to tolerantní společenství. (Tohle není ironie - myslím to zcela vážně).

Ale přesto bych ráda - ehm, takový chabý pokus, aby se kritici zamysleli, než příště ukáknou něco o nenalezené kontinuitě a "nebásnické" řeči, že existuje i něco za jejich obzorem. Jsem tam já - a jiní. Máš pravdu, o to mi jde. Co je na tom divného, chtít porozumění. Mezi básníky? Kde jinde žádat?

:-)

 


<reagovat 
Vio (Občasný) - 3.3.2004 >

Nemám teď čas se ke všemu, bohužel, vyjádřit, ale udělám to večer. Teď ovšem musím reagovat.

 

vever, kde si vzala, že se někdo cítí povolán? Kromě toho každý, myslím tím úplně každý, tedy i Ty, poezii hodnotí a třídí si ji na "špatnou" a "dobrou". A dělá to na základě svých a jen svých poznatků, zkušeností, vědomostí a taky vkusu, estetických měřítek. A na to mám opravdu každý právo. A dělá to vědomě i nevědomě. Ale musím se ohradit proti tomu, že bych své kritiky vydával za absolutní pravdu. Je to "pravda" pro mně a z mého úhlu pohledu, stvořená na základě výchozích podmínek, které jsou mi dány, které se ovšem s časem mění. Takže bych prosil o to, aby mi nebyl podsouván úmysl vydávat své názory za absolutní a nezpochybnitelnou pravdu, protože já sám to nedělám, ale pouze říkám svůj názor podle svého nejlepšího svědomí. Jestli chceš zpochybňovat autoritu mého názoru, můžeš to samozřejmě udělat. A věřím, že by se to leckomu i povedlo. Nedělám si iluze. Ovšem musí to něčím podložit a ne jen vydávat tuto informaci za "nezpochybnitelnou pravdu". To totiž platí oběma směry.


<reagovat 
.......... (Občasný) - 3.3.2004 >

myslím, že skoro každý obhajuje tu "svou" poezii - takže tento počin ouvej mi přijde naprosto v pořádku - zvláště po některých  "velmi povolaných kritikách" :)

 

obdivuji, když se někdo cítí povolán k tomu rozeznávat "dobrou" a "špatnou" poezii - a to, co přináší či nepřínáší ... :) - snad může mít každý nějaký svůj názor, ale vydávat ho za "pravdu" ...

 

pokud bych se já osobně chtěla o své poezii něco objektivnějšího dozvědět, neobrátila bych se ani na Kelly, ani na Via atd, ale někam zcela úplně jinam:)))

 

 

 

 

 


Body: 5
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > vever> Ani já, ani drfaust, a ostatně ani ouvej tu nikde nemluvíme o "dobré" a "špatné" poezii. Jen se snažíme sdělit si svoje názory na rozdílné pojetí poetiky.

Ani slovo "pravda" tu nikde nepadlo, pokud jsi pozorně četla. Velmi, velmi se snažím, abych své výroky nestavěla jako absolutně platná tvrzení. Snažím se vsouvat různá ta "myslím si", "podle mého názoru" atd.

Sama píšeš: snad může mít každý nějaký svůj názor, ale vydávat ho za "pravdu"... Ano, tedy i já mám svůj názor a píšu ho tady, protože ouvej se o něj zajímá. Pokud budu i dál vést s ouvej takovýhle dialog, kdy se obě strany poctivě snaží pochopit a neutloukají se "pravdami", věřím tomu, že to něco přinese nám oběma.
<reagovat 
.......... (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly, vím, že Ty většinou přidáváš ke svým kritikám ty vzácné připomínky "dle mého názoru" atd. a jesm ráda, Vio, že tedy podle všeho i Ty takto své výroky míníě - i když nenapíšeš - ráda jsem se dozvěděla:)
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 3.3.2004 >
A když děláme zkratky a převracíme slova tak teda pořádně, že?

Kdo tady mluvil o nějakém "studeném teoretikovi", jako byl Mukařovský!

Až si to přečteš znovu, zjistíš, že mluvím o Tolstém!

<reagovat 
aJSha (Občasný) - 3.3.2004 > Uf ...)))) nechcete založiť fórum ...
<reagovat 
čtenář ouvej - 3.3.2004 > Mi to jde ještě pomaleji než jiným.

Takže: Drfaustovi: Mě zaujalo, jak se odkrýváš. Tak si tvoříš "ženskou" poezii - a překládáš mi to jako důkaz hledání. No jistě - v oblasti experimentu - proč nehledat. Ale poezie je - a to pro mě především - obsahem, srdcem - formou jaksi potažmo. Tohle experimentování mi, zrovna mi - zní děsivě. Jakou sdělnost bude mít "ženská" poezie napsaná jako experiment mužem?

Troufám si říct, že veskrze žádnou. I při sebevětší míře empatie - kterou notabene příliš při svých kritikách neprojevuješ.

:-) Nevím, jestli odešlu.
<reagovat 
.......... (Občasný) - 3.3.2004 > mně servíruj, prosím - já jsem holka nechápavá:) děkuju
<reagovat 
čtenář ouvej - 3.3.2004 > Domnívám se, že Tolstoj klidně mohl být studený čumák. Nic to nesvědčí o kvalitě jeho díla. Prostě - skutečně to tak bylo - že byli autoři - skvělí - a přesto studení čumáci. Je to tak. Budu muset najít, kde o tom píše Šalda - a kde jsem to nedávno četla.


<reagovat 
čtenář ouvej - 3.3.2004 > Nu ano, Vio - leckdy své názory vskutku podáváš velice kategoricky. Ten kdo napíše, že nevidí kontinuitu v díle - a dodá, že je za a) buď špatný básník a kritik nebo za b) tam ta kontinuita není a vzápětí řekne - že za b je správně - echh, co si myslet o názoru? To je názor předaný formou pohlavku.

:-)
<reagovat 
Vio (Občasný) - 3.3.2004 >

ouvej, co mi to zase předhazuješ? Překrucuješ si slova po svém.

Cituji část své kritiky: "Jsou dvě možnosti: buď tam kontinuita je a já neumím vnímat poezii a nebo tam není a pak to není chyba čtenáře. Přikláním se, s odpuštěním, k té druhé možnosti."

Teď mi ukaž ten kategorický soud? Píšu pouze to, že se na základě své úvahy přikláním spíše ke druhé možnosti. A nebyl jsem sám.

 

HáDé!, cituji "Hlavně se mi ale zdá, že příliš pozitivního a především konstruktivního autorům jejich kritiky ZATÍM nepřinášejí". Co máš na mysli, že nepřinášejí nic pozitivního? Já si třeba myslím, že požadavek na větší kontinuitu děje v textu je poměrně dost konkrétní a konstruktivní. To, že má autorka jiný názor na vytýkanou věc, je něco jiného.
<reagovat 
čtenář ouvej - 3.3.2004 > Strašně se peru s připojením.

Nemohu proto přesně citovat. Ale ač nepřesně - citovala jsem skutečně to, co píšeš.

S odpuštěním, Vio, skutečně já, autorka, se přikláním k možnosti, že neumíš vnímat poezii. :-)

Rovněž žádný kategorický soud.
<reagovat 
Vio (Občasný) - 3.3.2004 > ouvej, na to máš právo. Je to ovšem dost silné tvrzení postavené na chabých základech. Podle čeho tak soudíš? Podle toho, že se Ti nelíbí mé kritiky Tvých básní (každý autor bojuje s odstupem od svého díla - já taky) nebo pro to máš i jiné důvody, podklady, příklady, důkazy?
<reagovat 
Vio (Občasný) - 3.3.2004 > vever, copak tady jde o nějaké naše - vaše díla? Já myslím, že ne. A pokud to stavíte takhle, potom se vašim reakcím nedivím.
<reagovat 
Vio (Občasný) - 3.3.2004 > vever, "ty vzácné připomínky" jsou jen přívěškem pro čtenáře, kterým to takhle asi musí člověk naservírovat. I já je někdy ke kritice přivážu, ale proč vlastně? Nikdy to přece nemůže být nic jiného, než můj názor. Ale pořád je tady to slovo názor. Je asi skousnutelnější než slovo pravda, protože pravda má pro mnohé nádech absolutismu, i když kdo nad tím slovem jen trochu někdy přemýšlel, musí vědět, že pravda je vždy relativní a vztažená k něčemu... ke vztažné soustavě, v rámci které je aplikována.
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 3.3.2004 > Vio> :) teda ještě jsem chtěla poděkovat za tu lekci o "pravdě" - tyto poznatky jsem do svého již poněkud pokročilejšího věku opravdu netušila:))
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > vever> :o))) vidíš, a já měla pocit, že lekci o pravdě nám tu štědříš ty ;o)))))
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> nevšimla jsem si, že bych pod Vašimi díly nějak striktně hodnotila :))) ale Kelly!!! - znáš mě!!! - moje paměť!!! :)))
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > vever> úplně stačí, když si všimneš svého prvního komentáře pod tímhle dílkem ;o)
OK, opravuju - byla to pouze jedna lekce, nebylo jich více :o)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > vever> :o) a koukám, že jsem vlastně napsala "lekci" - jakože jen jednu - hned napoprvé, takže odvolávám, co jsem odvolala :o)))
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> 

žádnou lekci, kterou bych vám - teda když už reaguješ na poznámku určenou Viovi - uštědřila, nevím ... napsala jsem, že nemám ráda, když se někdo ve svých kritikách tváří jakože má patent na pravdu ... a nejsem si vědoma, že bych to dělala ...a když něčemu nerozumím, že bych hodnotila nízko ... ale možná se opravdu jen špatně pamatuju ...

 

no, Kelly, povídání s Tebou zanechám - vím, že si se mnoui povídáš velmi ráda:)))) tak snad zase někdy:)) hezký večer


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > vever> OK - když se k "pravdě" vyjadřuješ ty, je vše v pořádku, ale když to udělá Vio, tak uštědřuje lekce :o)
máš pravdu, nebudeme ouvej zaplácávat příspěvek irelevantními poznámkami :o)
<reagovat 
 čtenář vever - 3.3.2004 > Kelly> no, myslím, Kelly, že v mé a Viově poznámce o pravdě přeci jen nějaký rozdíl byl ... ale holt ta nezaujatost, že:)
<reagovat 
Vio (Občasný) - 3.3.2004 >

ouvej, takže chceš říct, že z toho, že se nikdo jiný nevyjádřil, vyplývá, že ostatní onu kontinuitu vnímali? Ech... ta logika...

 

Kelly, kde jsi? Já Tě nevidím. Proč je tady najednou taková tma? Pomóc!


<reagovat 
Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > Vio,  tady máš zatím psa, hůl bude jindy ;o)
<reagovat 
.......... (Občasný) - 3.3.2004 > :)))a zavládla pohoda:)))))
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 3.3.2004 >

Ouvej obdivuju, že se sama statečně předhodila nově se vyrojivším adeptům fundované kritiky (což taky oceňuju, dobrých kritiků není nikdy dost). Své básně se jí, DLE MÉHO NÁZORU, podařilo zhodnotit realisticky a objektivně. To, že vedle sebe mohou a dokonce musejí (už pro potřebu porovnávání přístupů aj.) ko-existovat různé typy poetiky, je všem jasné. Dle m.n. skutečnost, že se nejen ouvej musí obhajovat a bránit svou poezii, vyplývá z problematičnosti kritik - z kritik drfausta i Via zavání jistá arogance  (ať už uvedou formulku "dle mého názoru" použijí nebo ne),  kritizují tak, že se zdá, že "pravá" pravda, posvěcená teoretickým studiem Mukařovského a dalších,  je na jejich straně, a ne, že je relativní. Hlavně se mi ale zdá, že příliš pozitivního a především konstruktivního autorům jejich kritiky ZATÍM nepřinášejí (jak je vidět i z obav autorky). Proto se taky přimlouvám za větší tolerantnost a citlivost! V dialogu i v kritice!

Kritikům přeju chuť do dalšího studia teorie, které je snad povede ke kritice fundované a přínosné!


Body: 5
<reagovat 
 drfaust (Občasný) - 3.3.2004 > HáDé!> Co k tomu dodat? Asi snad, že bys mi ukázala tu aroganci. Nějak jsem se jí nedopátral. Je snad arogancí, když ouvej upozorňuji na to, že si plete Mukařovského s Tolstojem?

Legitimně jsem vyjádřil svůj názor na formu "uměleckého" díla.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 3.3.2004 > Uniforma, slouhlasím, za jistých podmínek může odejmout osobitost.( Ale zase ne vždycky). Rozdělení do tématických celků. Taky asi fajn. Nevím, co je nyjí. Jenom tak nějak nesouhlasím s tím vymezeným prostorem. Já myslím, že by se měly hledat prostory nové a nové a ne nějaký vymezit. Nebo sis ho vážně vymezila sama. Jo a mateřství mně bere
Body: 5
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 4.3.2004 >

Napsalas to ouvej krásně.

Mám spoustu připomínek a komentářů, jak k samotnému tvénu textu, tak k několika poznámkám pod ním, ale dnes na to opravdu nemám čas. Honí se mi to hlavou už víc jak půl dne, co jsem si to tady poprve přečetla, ale je to na delší psaní.

Neboj, určitě se sem ještě vrátím. 


Body: 5
<reagovat 
Vio (Občasný) - 4.3.2004 >

Dovolím si vyjádřit se trochu obšírněji. Na úvod bych uvedl, že se chci pokusit o smířlivý tón, protože absolutně nemám zájem na rozdmýchávání nějaký osobních sporů. A nikdy jsem neměl, coby redaktor. Ale mám pocit, že jsem do nich tlačen. Nicméně si uvědomuji, že některé mé výroky nejsou dokonalé a dotyčná osoba si je osobně vzít může. Leč můžu pouze upřímně říct, že to tak není myšleno
Ještě bych poprosil, aby si následně zmíněné paralely nebrali někteří lidé osobně, protože budu mluvit hodně obecně a ne o konkrétních lidech a případech.

 

První bych se chtěl dotknout onoho volání po stejném právu na prostor jistého druhu poezie, vedle jiného druhu poezie. Myslím si, že toto volání je neopodstatněné. Teď někomu zaskočilo, ale nechte mě dokončit myšlenku  Myslím si totiž, že nikdo nikdy nikomu tady neupíral právo na existenci jeho poezie. Každá poezie má své místo... ať ji dělíme, jak chceme. Třeba na špatnou a dobrou. Vtip je v tom, že prostorem pro setkávání všech druhů poezie je tzv. "Váš prostor". A tady nikdo žádné poezii právo na život upřít nemůže a nedělá to. A pak existuje redakce, která se dle svého svědomí snaží vybírat co možná nejobjektivněji díla, jež považuje za kvalitní. Ponechme zatím stranou erudici redaktorů. Redakce se v této chvílí stává jakousi porotou ve veřejném prostoru. A činí selekci. Je to přímo povinnost redaktorů vyplývající ze stanov redakce. Teď uvedu pár příkladů. Myslím si, že nikdo nebude pochybovat o tom, že třeba na hypotetickém filmovém festivalu např. filmy Slunce, seno a tři tečky režiséra Trosky před porotou neobstojí ve srovnání s díly např. Felliniho či kohokoliv z uznávaných filmařů. Dokonce je skoro jisté, že Troška by se na podobný festival ani nehrnul. Přesto mají jeho filmy (někdo by řekl filmy středního proudu) právo na život a jsou divácky úspěšné. Jenže neposouvají hranice umění dál ani o píď, na rozdíl od filmů Felliniho. Stejně tak asi těžko bude Karel Gott obhajovat svou účast na výstavě společně s Picassem. A nabízejí se další paralely. Možná to přirovnání trochu pokulhává, ale tak nějak cítím já úlohu redakce.

 

Druhá věc je erudice redaktorů. Myslím, že za všechny v redakci můžu říct, že si nikdo z nás nehraje na profesionály a kazatele nezpochybnitelných pravd. Hodnocení uměleckého díla je vždy do značné míry subjektivní, ale lze dosáhnout poměrně velké míry objektivity a o to se asi všichni snažíme. Někdy hůře a někdy lépe. Ale taky jsme jenom lidé. A snažíme se taky doplňovat si vzdělání v této oblasti. A mám pocit, že některým čtenářům připadá, že je to spíš na škodu. Chtějí tím snad říct, že vzdělání zatemňuje mysl? Jsme ve středověku? Někdy mi to připadá jako sdělení, že když si přečtu knihu o botanice, přestanu vnímat krásu květin. To je přece holý nesmysl. Ale když slyším z některých úst slovo intelektuál použít jako nadávku, nestačím se divit. Když budu mluvit za sebe, domnívám se, že jako autora mě těžko někdo může obvinit z necitlivosti či z neschopnosti vnímat poezii. Já se přece k onomu poznávání věcí v pozadí propracoval taky přes praxi. Podsouvat někomu, že přečtením jakéhosi Hrabáka (mimochodem pochybuji o tom, že jsem někde tvrdil, že jsem ho četl, ale to je jedno) či Mukařovského, se mu jeho rozhled zúží. To je přece popření celého smyslu vzdělávání! Tento princip já odmítám přijmout. Dále si myslím, že vcítění se do básně je jistě důležitou podmínkou pro její hodnocení, ale ne jedinou a samospasitelnou. Je spousta dalších měřítek vedoucích k objektivnímu hodnocení. A já odmítám dílo hodnotit jen na základě toho, že ve mně vyvolá nějaký pocit. Takové měřítko bude vždy nedostatečné. Odmítám taky hodnotit pocity autora. Pokud má být báseň dobrá, měla by vycházet z člověka (měl by v ní být cit, pocit či jak to chcete nazvat), ale to ji ještě nedělá automaticky kvalitní. A právě zde nastupují ona objektivní měřítka, kvůli kterým je potřeba studovat i tu šedivou intelektuálskou teorii, kterou mnozí pohrdají.

 

Co jsem tím chtěl vlastně říct? Že si nemyslím, že když někdo řekne, že redakce je jednobarevná a nedává do časopisu takové a takové věci, nemusí to být nutně pravda. Já si totiž nemyslím, že redakce jednobarevná je a že mají všichni její členové stejný vkus. Myslím si, že se redaktoři opravdu snaží hodnotit díla objektivně. A podotýkám, že toto je můj názor, ale netvrdím, že si tento traktát činí právo na jedinou a absolutní pravdu a nemůže se jistě v některých svých závěrech mýlit

 

Tolik můj a snad nejen můj postoj. Co se stane teď?  Otvírám prostor k další diskusi.

 


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Vio> 

Napsal jsi to moc dobře - a děkuji.

 

 

Jen s jednou věcí nesouhlasím:  Píšeš: Podsouvat někomu, že přečtením jakéhosi Hrabáka (mimochodem pochybuji o tom, že jsem někde tvrdil, že jsem ho četl, ale to je jedno) či Mukařovského, se mu jeho rozhled zúží. To je přece popření celého smyslu vzdělávání...

 

ne, když budeš číst pozorně, zjistíš, že nic nepodsouvám. Vzdělaných lidí si vážím - a skutečně erudované kritiky a rozbory čtu s obrovským zaujetím. Já vím, že tady na něco takového není prostor a čas a nálada - myslím tím, když se občas urodí - Egil, Lyryk, nemysli si, ale na Písmáku zcela vážně jdu po kritikách třeba Miroslawka - abych pochopila (když se prokoušu arogancí) - co sděluje. Čtu odbornou literaturu, ačkoliv působím lehce dementně.

 

Jenom mívám pocit - a to taky říkám, že se takoví lidé prostě NĚKDY zazdí. Já nevím, jestli to říkám dost jasně. Pro mě je takový příklad Drfaust. Někdy necitlivě aplikovaná vzdělanost je prostě na škodu. Protože i tady platí rovnováha mezi srdcem a rozumem.

 

:-)


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Vio> Jen jsem chtěla zdůraznit - že celý tenhle traktátek není namířený proti Totemu a tomu, jak funguje.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > Tož co mě napadalo při čtení:

1. "Mateřství, lehce milostné, vzdorovité, sociální, patriotské a jen tak. To jsou mantinely, ve kterých se její poezie pohybuje. To je totiž prostor, který je jí vymezen. A který je vymezen pro většinu žen."
Tu si dovolím jemně, ale rozhodně nesouhlasit. Nemám totiž ráda generalizace a odmítám se zařadit do takto definované "většiny" :o)
Jednak nejsem matka - a kdoví, jestli někdy vůbec budu. Když už jsou mé básně milostné, tak těžce. Vzdor? No, to asi ano, tady se shodnem ;o) Sociální? Patriotské? Nemám důvod. Živím se sama, a dovedu se o sebe docela dobře postarat. A můj rodný kraj - jojo, je tam hezky, ale co bych si tam počala? :o)

Já pevně věřím tomu, že žádná žena nemá předem vymezený prostor. Alespoň já osobně se do něj napasovat nenechám. Tvá zkušenost je jiná než má. A zkušenost dalších dívek a žen na Totemu bude zase jiná. Já můžu do té tvé nahlídnout, ale nikdy proto nebudu vidět stejně jako ty. Jsem schopná a ochotná tě vnímat jako "mluvčí" určitého typu ženy - ale nikdy tě nenechám mluvit za sebe. Vždycky budu nahlížet do tvého světa svýma očima. Proto je možné, že se nebudu rozplývat nad tématy a obrazy, nad kterými tolik nyješ ty. ;o)))


2. "Valí se to jak lavina - a hrne před sebou ty chytré, ty vzdělané, všechny poučky, encyklopedie, hrabáky - všechno to, co se stává sajrajtem bez hlubokého porozumění. Všechno to, co aplikováno necitlivě, s lupou a tlustými brýlemi na nose, ztuhne na kámen, zešedne."
Jistě, s tím se dá souhlasit. Na druhou stranu mám někdy pocit, že ty osobně máš jaksi automaticky sklony házet lidi, kteří ty encyklopedie čtou, rovnou do pytle necitilivosti a neporozumění.
Je velice snadné říct "ty nechápeš to, co já cítím srdcem..." Ale poezie se nečte ani nepíše srdcem, nezlob se na mě, ale tohle mi nevymluvíš. Všichni píšeme slova, slova a zase slova. To, čím komunikujeme, je jazyk, řeč. Oslovuješ svou řečí, ne svými pocity. A nám, kteří nesedíme ve tvém "prostoru vymezeném většině žen", se může snadno stát, že se neztotožníme s tvými pocity, s tvým přístupem, s tvým pohledem. Pak nás tedy musí oslovit tvůj jazyk. Někdy se mu to povede více, někdy méně. Ale agrument "ty nerozumíš tomu, jak já to cítím" tady pro mě neobstojí.


3. "metoda je jako uniforma - rozeznejte vojáky v setnině stejně oblečených, stejně vyzbrojených. Metoda tolik totiž vede k neosobnosti. Nu, to se zcela evidentně nemetodické autorce vyčíst nedá. Stokrát rozmělňuje stokrát řečené - její obraznost není rozumářská."
Metoda může vést k neosobnosti, pokud ji autor nedokáže naplnit svébytným obsahem nebo formou. Ale stejně tak podle mě může vést k neosobnosti to, co celkem objektivně vytýkáš své poetice. Co dostaneš, když stokrát rozmělníš stokrát řečené? Sto stejně rozmělněných básní, sto vojáků oblečených do zcela nerozumářského, ale zcela stejně vypadajícího pocitářského kabátku. Kde je rozdíl? :o)))

"Proto možná lehké pohrdání těch, kteří staví obrazy metodicky intelektuálsky. Uff, jaká dřina, jaká to těžká lopota." Těžká lopota? Ano, při stavbě promyšlených obrazů je potřeba přemýšlet a promýšlet, hrát si a hledat. Ale pro toho, kdo přemýšlí rád, není myšlení lopotná dřina, pro něj je myšlení zábavou a dobrodružstvím. Není na tom nic těžkopádného ani lopotného. Tomuhle typu lidí prostě nestačí popadnout první obraz a plácnout ho na papír tak, jak přijde. Ano, chtějí si s ním hrát, chtějí pilovat, cizelovat.
Se srdcem to nemá nic společného. Hluboký cit nebo silný pocit se stejně dobře dá vyjádřit slovy prostými i slovy broušenými.


4. "V různých dobách byl přeceňován tu ten typ poezie, ondy ten druhý. Jako by nemohly stát vedle sebe..."
Ano, jistěže mohou, a asi i mají. Jen se musíme vzdát vzájemných předsudků, které - a to si přiznejme - mají obě strany ;o)))



K příspěvku jako takovému - tož dala sis práci, ale logicky mě to někde ťuklo a je to takový útržek - ale oceňuju snahu po sebevyjádření :o)
Body: 4
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> 

Děkuji moc - za odpověď - a hlavně, že nebagatelizuješ důvod, proč to bylo napsáno.

 

Takže: Píšu o mantinelech většiny žen. Většiny proloženě, prosím. Mohla jsem napsat - žen s určitými zkušenostmi - je jasné, že mateřské verše sotva zasáhnou ženy, které ještě tou zkušeností neprošly.

 

O prostoru se můžeme dohadovat - ale zase to je jen otázka přizpůsobivosti, života, který ta ona žena žije - nesouvisí to příliš s tvorbou, že ano.

 

Jsou lidé - kteří čtou encyklopedie, studují teorii poezie - aniž by jim hlava zkameněla v torzo kamenné příručky. Aniž by se odstřihli, aniž by píchali prstíkem do příslušného textu příslušné příručky a tvrdili, že zákon praví, že poezii je nutno psát jiným než běžným jazykem. Jasně že ano - i já, ačkoliv používám běžná slova, přece jen ve svých básních nepíšu "takkupchleba, nezapomeňna noviny, vynesodpaďák," přesto si kritik dovolí říct, že můj jazyk není básnický - poetický. Ten vzdělaný - ten poučený. Co to pro mě znamená: nastudování - jenom holé nastudování - vůbec nic neznamená.

 

Vážím si lidí, kteří ví - a přesto ještě i vnímají.

 

Ano, srdce - pořád si myslím, že existuje poezie, tvořena hlavně srdcem. Můžeš to stokrát bagatelizovat, a tvrdit, že to pro tebe nic neznamená.

 

Selka oblečená ve vojenském - nu - tohle je lehounká úsměvná demagogie. Ona ta selka je pořád oblečena v něčem novém - je to trošku parádnice.

 

:-)


<reagovat 
 Adina (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> Ty seš zajímavej psychologickej případ člověče. Zvlášť z toho prvního odstavce na mně dýchla jakási rebelie proti ,, zavedeným,, hodnotám
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 3.3.2004 > Kelly> A co částečně vymezenej prostor? Vytvářet promyšlené obrazy je příjemná práce. Fajn. Souhlas. Zdá se mi, že v poslední době oba druhy poezie stojí vedle sebe více než kdy jindy v historii, ale možná je to jen můj subjektivní názor. A co kdyby se v určitém směru oba druhy prolínaly? Zdá se mi, že je tomu tak třeba u Hraběte.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > Adina> jen ať si ouvej nemyslí, že si všechno rebelování nechá pro sebe! ;o)))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter