Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
O soběstačnosti světa
Autor: Yizhii (Občasný) - publikováno 27.1.2001 (01:18:25), v časopise 27.1.2001
Několikrát jsem se v přátelské "filozoficko-mystické" debatě setkal s názorem, že kromě věcí, které vnímáme či které tak nějak přirozeně existují, musí být na světě ještě nějaká "síla," jakási entita zcela jiného druhu, která je oživuje, která jim dává pohyb.
Podle názoru jednoho německého filozofa, kterého jinak nemám příliš rád, lze v jistém smyslu rozlišit tři druhy lidí: jedni, kteří jakoby vyznávají a vyzdvihují složitost světa a kteří mimo jiné věří v podobnou božskou sílu, druzí, kteří ji popírají, a pak I. Kant, který se na všechno dívá z výšky a ví, že podobná tvrzení přesahující zkušenost nic nevyřeší, protože je nelze dokázat ani vyvrátit.
Ano, s hlavou v oblacích skutečně není vidět na zem... Podle mého názoru (přiznávám, že nevybíravého) se ti druzí zkrátka snaží svět pochopit, zatímco ti první (a patří mezi ně mnozí filozofové) se ho snaží přikrášlit. Staré pravidlo Occamovy břitvy říká, že nebudu přijímat předpoklady, bez kterých se mohu při pochopení skutečnosti obejít. To znamená, že k tomu, abych vysvětlil koloběh vody na zemi nebo příčinu vzniku mlhoviny O-27, sice mohu vycházet z předpokladu, že to způsobil čtyřruký skřítek existující kdesi ve vesmíru a nikdo mi to nemůže vyvrátit, ale taky by tomu nikdo neměl věřit, jakmile se najde způsob, jak to vysvětlit jinak, pomocí již známých předpokladů. Bylo by rozumné postupovat stejným způsobem, pokoušíme-li se pochopit svět.
Je to nádherný pocit, poznat, že věci jsou jednodušší, než se zdají. Že jsou ve své podstatě prosté jako úsměv dítěte. Že něco tak krásného a záhadného jako život vznikne tím, že se kousek hmoty seskupí do jisté struktury. Je to okouzlující, vědět, že příroda před nás nestaví bariéry nepoznatelných skutečností, že nám neklade neřešitelné šifry nestvořitelných substancí. Není to náš věznitel, který by stanovil předem jasné hranice našich možností. Není to nepřítel, který by stvořil své zákony a jejich původ zahalil do neproniknutelných temnot. Je to matka, která nám dává pít ze svých tajemství, pokud víme, kde sát. Je to milenka (čtenářky prominou), která nás nechá proniknout kamkoli, pokud projevíme dost síly. (A je to ovšem žena, která se sesype tam, kde té síly projevíme moc.)
Co to vůbec znamená, že na světě kromě věcí existuje "síla, která jimi hýbe?" Nepopírám, že tak můžeme svět ve svém nekonečném plynutí interpretovat, ale to lze učinit mnoha navzájem se vylučujícími konkrétními způsoby a potom se donekonečna hádat, který z nich je ten pravý. Odmítám přiznávat takové síle nezávislou existenci. (O nemožnosti existence více substancí zároveň jsem napsal v článečku "Všechno je jedno.") Pohyb a živost věcí je jejich projevem, vyplývá z jejich hmotného charakteru, stejně jako vůně květiny není něco dodatečného, ale vyplývá z přítomnosti jejího květu. Aristoteles měl podmanivé učení o látce a tvaru: jedno bez druhého nemá smysl. Některé věci nelze oddělovat od jiných a přisuzovat jim samostatnou existenci. Myslím, že ničemu konkrétnímu nelze přisuzovat samostatnou existenci, ale to je zas jiný problém...


Poznámky k tomuto příspěvku
Honza P. (Občasný) - 13.2.2001 > Důkazy Boží existence (od mé kamarádky Jany)

Důkazy Boží existence

Otázka důkazů Boží existence je jednou ze základních otázek teologie. Církví odmítnuté učení nazývané fideismus – teze, že lze Boha nalézt JEN vírou, nikoli z přirozených příčin je zásadním věroučným omylem.

Lidské hledání může mít mnoho forem, často záleží na zaměření a úmyslu hledajících. Hledání lidí s vysokou inteligencí bývá většinou mnohem složitější a komplikovanější než hledání lidí prostých. Intelektuálové bývají často vystaveni pochybnostem a ovlivněni materialistickým myšlením, jejich cesta k Bohu nebývá jen cestou srdce, ale také cestou mysli, a to často mysli velmi komplikované a zatížené. Během staletí tato hledání Boha, která vykonali lidé s pomocí svého vzdělání, vymezila šest nejznámějších důkazů, jak Boha poznat a jak se přesvědčit o Jeho existenci. Cesta šesti důkazů není cestou bez komplikací, klopýtání a pochybností, ale stále více lidí v „postmoderní“ době potřebuje na počátku své cesty k Bohu použít cestu těchto šesti důkazů, aby vůbec byli schopni přijmout úzkou cestu skrze srdce - cestu víry.


Takže, k důkazům:


1) Kosmologický důkaz = důkaz o stvoření


Tímto důkazem můžeme skrze existenci a zkoumání stvoření (makrokosmu a mikrokosmu) potvrdit existenci Stvořitele - Boha. Neznáme nic, co by nemělo svého stvořitele nebo za čím bychom nemohli vidět něčí aktivitu. Hodinář vyrábí hodinky, truhlář stůl či jiný nábytek, zemědělec vypěstoval zeleninu, ovoce či jiné produkty na našem jídelním stole. Bylo by hloupé myslet si, že za vesmírem nestojí vyšší aktivita, která k němu dala podnět? Ne, nebylo. Lidé, kteří věří v to, že vesmír vznikl jakousi náhodou či třeskem, k tomu potřebují více představivosti a víry než ti, kteří věří ve zcela plánovaný záměr Stvořitele. Vesmír není v chaosu a řád vždy souvisí s někým, kdo jej určuje, jako zákon souvisí se zákonodárcem, to, že vesmír podléhá zákonitostem, je fakt, bez zákonitostí ve vesmíru by totiž nebylo možné např. uskutečnit lety amerických kosmonautů na Měsíc.


2) Teleologický důkaz = důkaz účelnosti


Svět nebyl jen stvořen, ale vše v něm také probíhá dokonale účelně a cílevědomě, i když až současné vědě můžeme vděčit za to, že poznáváme účelnost mnoha věcí, o jejichž existenci sice naši předkové věděli, ale nechápali jejich smysl, nebo které byly v minulosti pro lidi nevysvětlitelné.


3) Důkaz ontologický = důkaz bytí


Tento důkaz Boží existence se mnoha lidem těžko chápe, neboť říká, že sama myšlenka je důkazem bytí (existence). Člověk ve své mysli připouští nebo se zaobírá jen jevy existujícími nebo těmi, jejichž existence je na základě životní praxe a zkušeností přípustná, mluvíme-li o realitě faktů, ne snů a smyšlenek, které produkuje fantazie pomocí literatury, filmů, TV nebo počítačových simulací (virtuální realita). Obecné myšlení, nezatížené deformacemi pseudoreality právě jmenovaných iluzí, se zaobírá tím, co existuje. Ontologický důkaz hovoří o Bohu jako o nejvyšší myslitelné bytosti v naší myšlenkové i životní realitě. Protože si Boha dokážeme myslet, musí také existovat.

4) Morální důkaz = důkaz znalosti dobra a zla

To, že máme nad hlavou hvězdnou oblohu, je stejná jistota, jako že máme normy toho, co lze, a co nelze, tyto normy jsou nám tak vlastní (ať již je dodržujeme, či je překračujeme), jako je nám vlastní a přirozený pocit hladu či potřeba spánku, tato přirozenost norem je důkazem vnitřního řádu pocházejícího od Boha - Stvořitele. Vědomí dobra a zla, které máme, také nazýváme svědomím. I když svědomí bývá někdy utlumováno na základě společenské či politické manipulace, či se sami pro svou pohodlnost a sobectví snažíme udusit jeho hlas, stejně v každém z nás existuje. Odkud však pochází? Svědomí se nevyučuje na školách ani jej nelze získat v rodině, také nikoho nenapodobujeme, již velmi malý kojenec dokáže rozpoznat hranici, za niž nelze dojít ve vztahu k rodičům i okolí, dělá-li něco špatného, a to i v situaci, kdy ještě zcela nechápe ani nedokáže kopírovat a vědomě napodobovat své nejbližší okolí. Každý z nás ví, co by v tom či jiném případě měl dělat, a to i když to buď vůbec, nebo jen někdy nedělá. Na tuto otázku, odkud svědomí pochází, existuje jediná uspokojivá odpověď. Svědomí nám vložil do srdce někdo vyšší.


5) Historický důkaz


Tento důkaz vychází většinou ze zkoumání společenských praktik a konání člověka v průběhu jeho existence a zaznamenává také všechna fakta dotýkající se událostí, které byly významné pro víru v Boha, když popisují, kde a jak se Bůh projevil či jak se dotkl životů jedinců i národů. Historický důkaz také rozvíjí poznatky důkazu morálního. Díky němu můžeme zjistit, že to, čím jsme se zabývali před chvílí, tedy otázka svědomí, existuje od nepaměti, že neexistuje žádný národ, ani kmen, kde by tomu bylo v minulosti jinak. Samozřejmě že existovaly mezi kulturami a kmeny rozdíly v morálce, ale nikdy nebyly zásadní. Za zásadní odchylky v morálce bychom mohli považovat pouze existenci států, kde by byli např. vyznamenáváni obecně vyhlášení a známí zbabělci nebo kde by většina národa obdivovala usvědčeného lháře.


6) Voluntaristický - postupný - důkaz


Tento důkaz je důkazem přirozeného řádu, v němž má každý své jasné místo a postavení. Důkaz vychází z toho, že náš svět je vystavěn stupňovitě. Na nejnižší stupeň jsou kladeny neživé věci, pak rostliny, po nich zvířata a nad nimi stojí člověk, který je myslící bytostí. Člověk, jako myslící bytost, je schopen stále nového poznávání, ale jeho vůle má své hranice, i když si je ve své pýše někteří jedinci nepřipouštějí, dokud se nedostanou do ostrého konfliktu s realitou. K dokonalosti tohoto celku je zjevně třeba vyšší moci, tato moc zná vše, ale sama není omezena, tedy nezná hranic, tato vyšší moc je Stvořitel - Bůh.

Jak jsme si již řekli, těchto šest důkazů, potvrzujících existenci Boha, to jsou lidské pokusy najít na otázku po Bohu vlastní odpověď. Přinejmenším tyto důkazy ukazují, že věřit v Boha není nesmyslné. I Bible poukazuje na stvoření jako na důkaz Boží síly, Bible je však zdrojem zcela jiného poznání Boha, než jakého se snaží s pomocí vědy dosáhnout lidské chápání.


(Podle Sapientia et veritas, materiály z Brna)

J.


Body: 1
<reagovat 
Yizhii (Občasný) - 16.2.2001 > Hm, to jsou všechno nebo většina "důkazy" vymyšlené ve středověku Tomášem Akvinským. BOHUžel to ve skutečnosti nejsou žádné důkazy. Ale o tom jindy...
<reagovat 
Jedi (Občasný) - 23.5.2001 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter