Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Citáty
 > Citáty
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
O záhrobí
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 24.3.2004 (13:08:32)

季路問事鬼神。

子曰:《未能事人,焉能事鬼?》

曰:《敢問死》

曰:《未知生,焉知死?》

 

Ťi-lu se zeptal na to, jak sloužit duchům.

Mistr odpověděl: "Nejsme-li schopni sloužit lidem, jak bychom mohli být schopni sloužit duchům?"

[Ťi-lu] se zeptal: "Mohu se [tedy aspoň] optat na smrt?"

[Konfucius] odpověděl: "Nechápeme-li dobře život, jak bychom mohli chápat smrt?"



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 24.3.2004 > Hihi, odpovědi bez odpovědi.
<reagovat 
Fate (Občasný) - 24.3.2004 > :-))))))))) hm, Lei.....:-))))
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 24.3.2004 > Lei, me se to moc libilo...mam rada moudre veci...
Body: 5
<reagovat 
noa (Občasný) - 25.3.2004 > "duchům"???... to má takový pouťový konotace. mě teda nic lepčího nenapadál, ale třeba se dá ještě zamyslet...

jinak mám ráda, jak se žáci ptaj, jak před duchama utýct, a on jim říká, že je maj nejdřív přestat honit... to je myslim dost trefný
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 26.3.2004 > noa> Dobře, máš pravdu, z odborného hlediska vzato by se to mělo přeložit "duchům zemřelých předků a božstvům přírodních sil". Obávám se však, že by to tam moc nezapadlo a smysl výroku by to příliš nezměnilo. Nic jiného bych ani nechtěl vymýšlet, když teda už, tak aby to bylo přesné.
<reagovat 
veny (Občasný) - 24.3.2004 > Dobře, pominu úvahu, jestli nám pomůže k pochopení života pochopení smrti, nebo naopak k pochopení smrti pochopení života. Ale co je za žáka ten Ťi-lu, že chce sloužit duchům a ptá se na smrt? Co je mistr zač, že má takové žáky??

Franta se zeptal na to, jak sloužit lásce.
Jeptiška Karel na to: "Nejsme schopni sloužit lidem, jak chceme pak sloužit lásce?"
"Mohu se tedy optat na Shakespeara?"
"Nechápeme dobře dnešní život, jak můžem pochopit jeho dobu??"
Tenhle pohled je na odstřel. :))
<reagovat 
 Fate (Občasný) - 24.3.2004 > veny> a kdo se kdy na smrt neptal, nebo na ni nepomyslel?!
ale jinak tve podani otazek a odpovedí - dobrý....
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 26.3.2004 > veny> 

Bereš celý dialog příliš doslovně a přísně logicky, Konfucius se sylogistikou asi nezabýval. Ťi-lu je stejně jako všichni Konfuciovi žáci běžným vzdělaným člověkem pozdněčouské doby, který se zaobírál i kultem přírodních božstev a tím, jak je to s duchy zemřelých, jak se jim zavděčit: tedy asi má chyba ne úplně jasného překladu, protože souvislost "sloužení duchům" (=obětí zemřelým a božstvům) a smrtí je celkem logická - Konfucius se nehodlá zabývat ani jedním, jeho hlavní poselství je naprosto a civilně orientováno na živou lidskou společnost. To je také hlavní smysl dialogu - "nehodlám spekulovat o metafyzice, když jen ztěží hledám recept na to, jak správně žít". Mistr má žáky, kteří jsou typickými představiteli tehdejší společnosti, kterou se on jako Don Quijote snaží změnit svým působením. Skoro celé Hovory jsou složeny z "nejapných" otázek a kritických (tehdá "netradičních") odpovědí.


<reagovat 
Newton (Občasný) - 30.3.2004 > Neshledávám na tom chybu, dobré odpovědi, dobře vybráno
Body: 5
<reagovat 
Valentýna (Občasný) - 2.7.2004 >
Body: 1
<reagovat 
Kyra (Občasný) - 9.5.2006 > Otázka která nejde zodpovědet, stejně jako odpověd na kterou se nedá tázat. Je to zajímavá myšlenka
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter