Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
První máj v Paříži
Autor: pjer (Občasný) - publikováno 13.5.2004 (10:28:57), v časopise 15.5.2004

První máj v Paříži

                       

Ujíždím z Disneylandu, dokonalého umělého světa, údajné továrny na dětské sny. Spíš růžové smrtihlavy, ušklíbnu se. O čem budou snít moji turisté při zpětném nočním přejezdu Německem? Co je sen? a co neni sen? ptá se Pavel Z. Tady je vše mimo jakékoliv kritérium.

Sedím v RER, vyhlížím Paridov. Také podivný svět, ale reálný. Snad.

Nevystoupil jsem na Châtelet, jak jsem zamýšlel, vyhodili nás už ve Vincennes, nějakej pošuk skočil na Nation pod vlak. První máj v Paridově. Vítejme v Evropě.

Centre George Pompidou. Stejní pouliční hudebníci se stále stejnými čísly. Tohle je tvář Paříže, která trvá. Stejně jako její smradlavé zelené metro a lidé v něm.

Koupil jsem si gyros. Jeho chuť nevnímám, přestože jsem si ho dostatečně osolil. Trnu, zda mi vrátí na stoeurovku. Listuji v Courrier International. Články o lidech z rozšířené Unie. Staří i Noví Evropané. Alespoň budu mít co číst, až v nočním autobuse bude čarovat Harry Potter.

 

Je První máj… a nikde žádná demoška! Cestou na Concorde jsem potkal pouze tři skíny šacované flikama. Pár metrů od nich ještě jednoho, volně se pohybujícího. Ale nikde žádní anarchisté, natož pak dělníci! Nikde tribuny, nikde státníci, nikde mávátka, žádné portréty. Jen zvětšené fotografie Che Guevary, Jima Morrisona a Boba Marleye ve stáncích bukinistů.

            U Seiny mi došlo, že mi už Paridov nepatří. Že už nekřižuji předměstí, nesvírají mě křeče v neznámých bytech různých čtvrtí. Už se pouze procházím. Na Place de la Bastille mě přivedlo dunění sound systému. Vítají mě transparenty a vlajky všech barev. Levý svět ve své pestrosti…

 

Agir au lieu d´élire!

 

CGT PCF SCALP PCE

 

100 ans de L´Humanité

 

La CGT – tous ensemble!

 

Déplacez le capitalisme!

 

60 millions de Français

5 milliards d´étrangers

Que faire?

Votez gros con!

 

Vous êtes fier d´être français?

Soyez fier d´être un con!

Votez gros con!

 

NON à la constitution

OUI à l´Europe des travailleurs

 

Pas de guerre entre les peuples

Pas de paix entre les classes

 

Vivant debout!

 

Voleurs, rendez-nous nos miettes!

 

Stařík s holí a bílým áčkem na černém tričku nabízí muži se šedivými dredy červené pelmelky s ikonou Che Guevary.

Máme přeci právo žít ve svobodném světě bez reklam! Čtu za zvuku Internacionály na hrudi osamocené babičky. Action anti-pub.

Kus průvodu se odtrhnul a běží do boční uličky. Mladí stateční anarchisté obklopují místní Quick, francouzskou verzi MacDo. Šplhají po vývěsním štítu, lepí samolepky, odnášejí reklamní tabuli, snaží se připevnit transparent s hesly proti nezaměstnanosti. Černé vlajky vlají. Pod jednou z nich hrdý muž v bundě Adidas.

Vracím se na Bastilu. Náměstím duní pochod stovek maoistů. Vedle jejich údernických skladeb mi zpěv kdysi povinné Internacionály zní jako ukolébavka. Rudé hvězdy, jejichž střed zdobí kalašnikov, plní místo, kde to kdysi všechno vypuklo. (Ještě ráno stěžoval jsem si na nepřítomnost mávátek.)

Rudou nahrazují palestinské prapory. Kdosi mává hnědostříbrným igelitem.

Na schodech Opery se bubnuje. Tři flikové pozorují hráče a jeho společníka a dohadují se, zda to, co drží v ruce, je špek, či nikoliv.

Průvod uzavírají zelené kropicí popelářské vozy.

 

Co je sen? a co neni sen? Na Gare de Lyon nastupuji do vlaku směr EuroDisney. Je prázdný.



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 13.5.2004 >

příjemná procházka.......teď trnu, ne jestli mi vrátili na stoeurovku, ale protože neumím francouzsky, jestli mi něco důležitého ba zásadního neuniklo v tom francouzském textu.....:o)))ale jinak jo.......já bych dal i časák.......a dvojku vína na fliky a mladíky s che guevarou na hrudi.....

 

QUENTINOFFKA


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 pjer (Občasný) - 13.5.2004 > quentinbubakoff> no, váhal jsem, zda ta hesla nepřeložit, ale rozhodl jsem se takhle... kdo chce překlad, ať si napíše
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 13.5.2004 > pjer> nech to tak....má to kouzlo......ale jo, dá se vysledovat, co v nich je:o)))
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.5.2004 > perfektní,má to svoje kouzlo a ta atmosféra tam zůstala, navrhuji jako doporučenou četbu pro všechny, kteří si Paříž představují pouze tak,jak ji známe z klasik filmové a literární tvorby..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 pjer (Občasný) - 13.5.2004 > Emmet_RAY> dík!
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 13.5.2004 > Tak to se povedlo!
Body: 5
<reagovat 
zirael (Občasný) - 13.5.2004 >

Vous êtes fier d´être français?

Soyez fier d´être un con!

Votez gros con!

 

 

připomnělo Paříž, díky********


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Exil Felipe (Občasný) - 13.5.2004 > Vcelku pohodová reportáž... Pokud jde o překlady, tam bych byl proti psaní ve francouzštině. Sice si to přečíst dokážu - ale obecně se to má za příznak špatného stylu.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pepiino (Občasný) - 14.5.2004 > Opravdu pěkné...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
čtenář Tisifoné - 31.5.2004 > pro Filipa Sklenáře: tak to by L.N.Tolstoj v I.kapitole Vojny a míru musel za styl dostat nedostatečnou.
<reagovat 
pavson (Občasný) - 8.6.2004 > Super reportáž
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 9.6.2004 > jojo, lehce reportážní, ale s osobitým podáním, zaujalo :o)
Body: 5
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 16.6.2004 > dost dobrý
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter