Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Juha
Autor: Bebitka (Občasný) - publikováno 27.5.2004 (00:52:45)
Juha

finský film z roku 1999

režie: Aki Kaurismäki

hrají: Kati Outinen, Sakari Kuosmanen, Markku Peltola

 

 

Očekávaná skepse z nudy němého černobílého filmu se nedostavila. Děj se rozbíhá pohádkově poklidně a idylicky…  ve stylu „žili byli“.

 

Ona-Marja a on-Juha spolu šťastně žijí kdesi na statku, on v potu tváře orá, ona sklízí a obstarává zvířectvo, spolu prodávají zeleninu. Jsou nevinní, mají se rádi a nic jim nechybí.

To vše bez jediného slova, velmi spoře jsou pomocí titulků vkládány jen jednoduché věty. Ale ani ty nejsou nezbytné, doprovodná muzika a slabikářově čitelné výrazy postav vás povedou.

 

Takže: oni dva se mají rádi. Ale pozor, za dramatických tónů výtečně poskládané hudby se blíží do morku kostí zkažený světák ve velkém naleštěném voze, který se mu porouchá jako na potvoru zrovna tak, že Juhu požádá o pomoc a přitom stihne oblouznit svodů neznalou Marju, které slíbí odvézt ji pryč, do města. Dál se rozvíjí příběh svedené ženy, opuštěného muže a cynického obstarožního svůdníka… Melodramatické to je, ale happyend nečekejte.

 

Film je oslavou černobílého vidění světa, kde charakterní hrdina je klaďas se vším všudy, až do poslední kapky krve (lhostejno čí) a padoucha poznáme už zdálky podle durové tóniny a zblízka podle napomádovaných vlasů.

Film je ódou na minimalismus, kdy si užijete za málo podnětů maximum pocitů. Tedy: pokud o ně ovšem budete stát.

 

Tvůrce mazaně využil ta nejlevnější klišé, ale bez pachuti lacinosti. Věřte mi, že zašlápnutý motýlek, Marjina první rtěnka, Juha brousící sekyrku (ano, samozřejmě: uvidíte ji i zakrvácenou), pes běžící za autobusem, cizí dítě pod srdcem a třeba zloduchova placatka jsou jen kořením výborně zahraného a procítěného příběhu.

 

Zkuste to. Třeba i vás některá scénka rozslzí.



Poznámky k tomuto příspěvku
anae (Občasný) - 27.5.2004 >

Nahrála jsem si kdysi švédský film - děj je taky kýčovitý, ale mísí se v jiných poměrech

než ve tvé recenzi. Krásná ženská z města přijede dělat hospodyni starému mládenci,

sedlákovi, na švédskou ves. Ten se do ní šíleně zamiluje, ještě nikdy neměl ženu,

ale kupodivu i tajemná kráska do něj. Vše jim kazí a proti krásné neznámé stále intrikuje světácký mladík-kamarád starého mládence, který ho měl doposud za vola.

Seveřani filmy s mezilidskými vztahy za využití všech krásných severských reálií umí snad vždy natočit skvěle. díky za tip (název  švédského filmu ještě event. dodám)


Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 31.5.2004 > O filmu jsem slyšela, bohužel zatím neviděla, ale vypadá to pěkně. Recenze slušná, nalákala bys mě na to.
Body: 4
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 31.5.2004 > Jinak když jsme u těch severských filmů o vztazích - doporučuji dánsko-islandský snímek Agnes, natočený podle skutečné události "poslední popravy na Islandu." Vůbec se mi nestává, že bych brečívala u filmů, ale u tohohle jsem řvala jak želva a ještě dlouho se nemohla vzpamatovat.
<reagovat 
 Bebitka (Občasný) - 31.5.2004 > Oplatka> dík za tip, ale nevím, jestli se pochlapím... na téma ženský popravy mi bohatě stačil "tanec v temnotách"... sice dokonalej film s dokonalou bjork a spol., ale solidní depka na dlouho...
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 1.6.2004 > Tak v tom s Tebou hluboce nesouhlasím, zrovna v tomhle filmu bylo tolik do očí bijících nedostatků...Daleko spíš mě otrávil, než že bych z něj měla depku, Trier tady opravdu zklamal.
<reagovat 
 m.ilk (Občasný) - 14.6.2004 > Oplatka> 

tanec v temnotach je vynikajici film....i kdyz to ode mne nezni prlis objektivne jelikoz mam rada bjork...kazdopadne az na to faux pas  s oldrichem nevidim chyby...dej byl zamerne misty vykonstruovany, ale jelikoz to byl muzikal, tak se to da tolerovat..

 

mno a juhu...tu mam taky rada....:)


<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 5.7.2004 > juha mě šíleně nebavila, takže jsem ji ani nedokoukal... (což neznamená, že je blbá:)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter