Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Židle
Autor: Tisifoné (Občasný) - publikováno 30.5.2004 (00:01:02)

 

Ž i d l e

Řeknete: obyčejný kus nábytku, vy toho naděláte se židlí, má to čtyři nohy, sedadlo a opěradlo, na židli zkrátka sedím, a to je tak asi všechno. Vidíte - to je právě pouhé zdání. Židle je mezi lidmi příliš dlouho, než aby sloužila jenom vašemu pozadí k odpočinku - a nic víc.

Stačí, když vstanete ze své židle a odejdete. Zbyla židle volná nebo prázdná? Prázdná židle u štědrovečerního stolu, poslyšte, přátelé, neznám smutnější židli. A vaše židle v zaměstnání... co když bude zítra volná? Kdopak na ni usedne místo vás? Bude chytřejší? Méně důvěřivý? Mladší? To židle neví, nemá rozum, je věcí. Ale věci umějí mluvit beze slov. Přijdete do lokálu, pan vrchní nikde, židle na stolech, nohy vzhůru. Jděte si jinam, říkají židle posměšně, my máme po fajruntě. Jděte si naproti do baru, tam jistě budou mít otevřeno, co otevřeno, natřískáno, ale vzadu u nálevního pultu jedna barová židle pro vás, hned vedle té zmalované slečny, dobrý večer.

Samozřejmě - na židli se sedí, ale mohli byste taky na ni stát (kladívko, hřebík, nový obraz v rámu podá manželka), nebo sedět obráceně, takhle, obkročmo; detektiv Colombo tak sedává na židli, když vyslýchá podezřelého zahradníka, předloktí si opře, klobouk nonšolantně posunut trochu s čela. Nezbytný je doutník. Lze taky na židli klečet, ale to se musíte, mladá paní, taky otočit čelem k opěradlu - ano, trošku prohnout, to je ono.

Každý politik ví o židlích své a je-li dosti zkušený, potvrdí vám, že nelze sedět na dvou židlích současně. Zkoušel to, ale... Jsou-li volby za dveřmi - židle může být pořádně horká. Vyskytují se i opačné situace: dotyčný pupkáč nastoupil do své nové funkce a záhy zmizel, svou židli neohřav. Kácející se židli lze někdy včas zachytit, avšak pozor, zde se ocitáme na pomezí mocné, pohodlné, trochu marnotratné říše křesel. Obecně zjišťuji, že židle a jejich nejbližší příbuzné, to jest stoličky, židličky, sedačky, sesle a šamrle, jsou víceméně spjaty se světem práce, užitečného činění nebo sběratelského nadšení. Důkazy jsou kolem nás - rybáři, režiséři, učitelky hry na klavír, operátoři automatických obráběcích center, hodináři, obědvající hosté, studenti v Klementinu, úřednice u přepážky, filatelisté nad albem - všichni mají své židle. V křeslech? Tam se hlavně odpočívá, pije káva nebo whisky and soda, čtou se noviny, podepisují se šeky a kritizuje se vláda.

Buďte na svou židli hodní. Bude sice pouhou židlí, mnohdy tvrdou a nepohodlnou, ale odmění se vám za vaši lásku jako věrná žena; nezvrátí se, podrží vás, kdybyste měli spadnout, zkrásní, když jí zašeptáte, jak ji máte rádi, i když není tak slavná jako Thonetova židle číslo 14.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
am_brosia (Občasný) - 2.6.2004 > jo, docela pěkně pojatá židle...Hned jsem svojí židli pošeptala, že jí mám ráda.....
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter