Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kroky mimo
Autor: furat (Občasný) - publikováno 17.6.2004 (23:31:02)

   K R O K Y    M I M O

 

 

Jo, bylo to někdy v polovině listopadu, když se už počasí začínalo kazit, obloha byla věčně zatažená a smutná a slunce jste nezahlédli třeba celý týden. Vítr se sice postupně uklidňoval, nebyl to již ten starý nervák, co v začátku podzimu rval listí ze stromů, rozhazoval ho po celé zemi a utápěl ji v závějích, teď přišel jeho bratříček, kliďas, s mrazivě ledovým dechem, nikdy se nerozčiloval, jen o sobě dával nenápadně vědět, jen tak jemně, pro výstrahu, abyste nezapomněli, že je pořád kolem vás. On vám nečechral vlasy, nevháněl prach do očí, on přinášel jen smrt. Deště již také postupně mizely, celodenní slejváky se objevovaly jen zřídka, většinou bylo zataženo, ale nepršelo, a když, tak se to již začínalo podobat maličkým vločkám. Jo, přesně to bylo ve vzduchu. Stačilo se nadechnout a přes frňák vás praštila vůně sněhu. Nebylo to nic příjemného. Zlověstná předzvěst přicházející zimy. Všude jste se sice ještě pachtili v bahně a mokli v podvečerních dešťových přeháňkách a rána se vám ztrácela před očima v husté mlze, ale ve vzduchu byl již cítit sníh. Schovával se tam nahoře hluboko uvnitř v šedivých mracích a nemělo tomu být dlouho až se začne spouštět z oblohy a zem pod sebou promění v oslnivě lesklé bílé pláně.

Jednoho takového podvečera jsem seděl v autobuse a díval se z okna na krajinu kolem. Jeli jsme po malé zapadlé silničce, z obou stran pevně sevřené zpustlými loukami, které se táhly na kilometry daleko a to místo, kde najednou narážely na vysokou hradbu lesů, to se ztrácelo v nejasně rozmazané mlze. Ve vysoké, léta nesekané trávě, se utápěly opuštěné továrny a polorozpadlé statky, zapomenuté a nechtěné, kraj duchů, tak jsem tomu říkal, protože tu už nežil vůbec nikdo, všichni postupně odešli, mezi popraskanými zdmi se proháněly krysy, na opadaných ovocných stromech, mezi nesklizenými shnilými plody, seděly vrány a nad nimi se proháněly vypasené temné mraky a vypadalo to, že začne brzy sněžit. Stmívalo se, kraj se halil do dlouhých a děsivých stínů. Díval jsem se z okna, postupně se mi zavíraly oči a já věděl, že za chvilku začnu klimbat. Tady uvnitř v autobuse bylo teplo a bezpečno, motor monotónně vrčel, zpíval mi svou ukolébavku.

Pravděpodobně bych brzy usnul, kdyby nebylo všechno jinak. Kdyby najednou nezačal autobus zpomalovat a posléze nezastavil u jedné prapodivné zastávky, o které jsem si myslel, že je již dávno zrušená. Rozmrzele jsem otevřel oči a díval se, co se bude dít. Otevřely se dveře. Dovnitř ihned surově vtrhnul ledový vítr a drkotavě rozklepal celé osazenstvo autobusu. Pán s knírkem vyplivl nějakou nadávku. Žena s kočkou sedící za mnou pohladila zvíře po hřbetě. Kočka se probudila a zamňoukala. Vypadalo to, jako když jsou domluvené. Chlápek s plnovousem si odkašlal. Ten třetí, bez vousů, mlčel.

Dveře byly stále otevřeny, dovnitř proudila zima, usazovala se na sedadlech, na našich klínech a šibalsky nám našeptávala, že s námi pojede až na konečnou.

Pořád se nic nedělo. Už jsem si myslel, že se řidič vážně spletl. Ta zastávka přece musela být zrušená. V kraji duchů - k čemu by tu byla ? Ale ne, všechno bylo zase jinak. Najednou se autobus mírně pohnul, trošičku se rozkymácel. Dovnitř nastoupil nějaký chlap. Vlezl sem předními dveřmi přímo u řidiče. Pořádně jsem se na něj podíval. Skoro jsem zapomněl dýchat. Ježíši, napadlo mě. Panebože, co se to děje ? říkal jsem si, co to má být ? Ten chlap byl děsivý. Znovu mnou roztřásla zima. Musel měřit snad dva metry a široký, široký byl jako almara. Na nohou měl těžké pracovní boty, pravděpodobně černé, nedalo se to však říci s jistotou, jelikož je téměř celé zakrývala tlustá vrstva napůl uschlého bahna. Přes ně visely volné pytlové kalhoty neurčité barvy, nejméně o dvě čísla větší. Ten široký chlápek se v nich téměř ztrácel. Oblečen byl do dlouhého tlustého kabátu. Na hlavě měl tmavý ošoupaný klobouk. Do obličeje mu moc vidět nebylo, okraj klobouku mu vrhal do tváře dlouhý stín, ale to mi moc nevadilo. Možná to tak bylo lepší. Co na tom však bylo nejdivnější je ta krev. Ano, krev. Ten chlap byl celý zamazaný od krve. Měl ji na kalhotách, na kabátu a i na rukou. Malé i větší kapky, obrovské zaschlé skvrny a také dlouhé rozmazané čáry. Už na první pohled by vám bylo jasné, že ta krev není jeho. Sakra, říkal jsem si, sakra, sakra, sakra, co to má jako bejt ?

Otevřenými dveřmi dovnitř stále proudil mrazivě ledový vzduch. Přestali jsme to ale všichni vnímat. Ten chlápek by přehrál i antarktickou zimu. Nehnutě jsme na něj zírali.

On mezitím hrábnul do kapsy a vytáhl hrst drobných. Položil je do plechové mističky a čekal až dostane od řidiče lístek. Řidič se k tomu zrovna neměl. Čučel na něj s otevřenými ústy jako my a ani nedutal. Možná začínal litovat toho, že tu vůbec zastavoval. Teď se s tím ale už nedalo nic dělat. Ten chlap byl uvnitř a nevypadal na to, že by se nechal jen tak vyhodit.

" Vy jste teda ale zaneřáděnej, to vám řeknu," hlesl nervózně řidič a ze své kožené brašny vyhrabal lístek.

"Jedu z jatek," zachraptěl muž, vzal si tiket a posadil se na nejbližší sedadlo. Kočka hlasitě zamňoukala.

"Hmmmm," řekl řidič. Vzal si drobné, zavřel dveře a pokračovali jsme v jízdě.

Netrvalo to ani deset minut když tu se najednou chlap zvedl.

"Zastavte mi tu u kraje," nakázal řidiči. Ten ihned poslechl. Zatočil k okraji silnice, zabrzdil a otevřel dveře. Opět ten starý známý mrazivý závan. Muž bez jediného zaváhání seskočil po schodech ven a zmizel ve tmě.

Řidič rychle zavřel dveře. Pokračovali jsme v jízdě. Tuto zvláštní příhodu jsem již pokládal za uzavřenou, kdyby se najednou z ničeho nic neozval ten chlápek s plnovousem.

Zvedl se ze svého zadního sedadla a zavolal směrem k řidiči : "Hej, zastavte."

"Proč ?"

"Tak zastavte přece."

"Nejsem žádný taxi."

"Je to důležité."

"Sakra," zanadával řidič a zajel opět ke kraji silnice. "Tak co je ?!" otočil se nevrle k chlápkovi s plnovousem.

"Ten chlap co teď vystoupil..."

"Co je s ním ?"

"Byl nějakej divnej."

"Neblázněte, to víme taky," vložil se do toho ten s knírkem.

"Jo," souhlasil řidič.

"Vy mi nerozumíte. On nám lhal. Tady v životě žádná jatka nebyla."

"Hmmmm, aha," řekl řidič, "vy myslíte na tu krev."

"Ano... vy snad ne ?"

"Mě přišlo divný, jak byl velikej. V životě jsem nikoho většího neviděl."

"A na tu krev neříkáte nic ?"

"Asi se někde pořezal."

"Nevypadal zrovna zraněně," přidala se do toho žena s kočkou. Kočka zamňoukala.

Pak bylo ticho.

"Jo aha, vy myslíte, že ta krev nebyla jeho ?.... hmmmm .... to je vážně divný," řekl řidič.

"Ten chlap byl DIVNEJ," pronesl muž s knírkem.

Já a ten třetí, bez vousů, jsme mlčeli. Nebylo co dodávat.

"Kde by se tu vzala jatka. Vždyť je to tu všechno opuštěný. Jenom samý rozvaliny, zřícený stropy a vymlácený okna. Statky a i továrny, to všechno je prázdný už léta," řekl chlápek s plnovousem.

Řidič vypnul motor. Rozhostilo se ticho, syrové nepříjemné ticho, které se tlačilo do uší. Venku už byla téměř tma. V dáli se na obzoru rýsoval obrys lesů. Mlčeli jsme.

"Co teď budeme dělat ?" zeptal se řidič.

"Měli bychom to asi ohlásit. Podezření, že byl spáchán zločin."

"Než dojedeme k nejbližší policejní stanici, bude ten lotr dávno v trapu," řekl unaveně knírač.

"Máte tedy snad nějaký plán ?"

Knírač se otočil na mě, což nevěstilo nic dobrého. "Tady mladej," promluvil, "by mohl vylézt ven a pokusit se ho vystopovat. My bychom zatím počkali v autobuse a jistili ho. Až by toho grázla objevil, vrátil by se zpět, nahlásil jeho pozici a pak bychom dojeli pro pomoc."

"Tak to teda ne," ohradil jsem se, "ven do tý zimy nejdu."

"Půjčím ti rukavice," úlisně se usmál bezvousáč.

"Na to kašlu," trucoval jsem.

"Snad se nebojíš ?" zasmál se povzbudivě knírač.

"Tak ho běžte hledat sám," navrhnul jsem mu.

Na to neřekl nic. Venku byla opravdu zima.

"Nejlepší bude, když pojedeme na policii a tam vše ohlásíme," řekla žena s kočkou. Kočka zamňoukala. "Beztak už ten chlap bude pryč. Kde by ho kdo hledal."

"Máte pravdu," souhlasil řidič. Rychle nastartoval a pokračovali jsme v cestě.

"Ví vůbec někdo, jak vypadal ?" zeptal se knírač po chvíli.

"Měl přece klobouk," řekl bezvousáč. "Nebylo nic vidět."

Já uraženě mlčel.

"To je fakt," přikývl řidič.

"Co tedy řekneme na policii ? Budou na nás koukat jak na cvoky. Já bych ho teda popsat nedokázal."

"Já taky ne."

"To je fakt," řekl řidič.

"A těch zatracenejch výslechů, co nás čeká," řekl plnovous.

"Třeba ten chlap jel vážně z jatek," řekl žena s kočkou. Kočka zamňoukala.

Přemýšleli jsme.

"Myslím, že jsme byli zbytečně hysteričtí," usmál se řidič. "Vždyť se vlastně nic nestalo. Nastoupil pasažér, řádně zaplatil, využil naše služby a spokojeně opět vystoupil. Zákon překročen nebyl. Nevidím tudíž žádný důvod vychylovat vůz z obvyklé trasy a zdržovat se návštěvou na policii."

"To jste řekl moc pěkně," pochválila ho žena. Kočka mlčela. Opět usnula.

"Má pravdu," souhlasil plnovous.

"To teda jo," řekl knírač.

Ten třetí, bez vousů, mlčel. Já taky.

Opřel jsem se o okno a unaveně se díval ven. Nastala již tma. Začínalo mi být opět příjemně teplo. Motor monotónně vrčel a mě se postupně zavíraly oči. V celém autobuse se opět rozhostilo ticho. Tam kdesi v dáli matně zářily tisíce světel velkoměsta. Z temných hustých mraků se začínal spouštět první letošní sníh… bílý a hladký jako samet…

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 18.6.2004 > člověče, tak z toho mám takovej smíšenej pocit...nejdřív perfektně rozehraješ mrazivou atmosféru(ta opravdu nemá chybu, uplně sem si říkal, jak ten týpek má schovanou pod hacafrakem motorovou pilu a začne česká verze texaského masakru motorovou pilou) a pak to všechno zazdíš v tom úděsnym, neuvěřitelným, ofláknutým dialogu. Ty nesmyslný konstrukty a nakonec konstatování, že se vlastně nic nestalo.Ano, nestalo a to je škoda....protože sem první část povídky doslova hltal...u druhé chvilkama zíval a chvilkama se smál až řehtal.....takže.....první část, jasná pětka a d....druhá část mínus jedna.....dohromady tři....může se to někomu zdát drsné hodnocení. Doufám,že se autor nebude zlobit a spíš se zamyslí. Nejvíc mě totiž vždycky mrzí, když vidím perfektní nápad podobně pohřbenej.
Body: 4
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 18.6.2004 > ten popis počasí je na mě zbytečně rozvláčnej, pravdou je, že jsem taky čekala jinej závěr, přijde mi to useknutý, ale je to celkem čtivý .-)
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 18.6.2004 >

Jé, vůbec mi to nepřijde jako pohřbenej nápad:-) Naopak si myslím, že takhle je to daleko uvěřitelnější a naopak jde o překvapivě nepřekvapivý(neba jak vyjádřit přesně?:-))závěr. Popravdě řečeno, takoví už přece ve většině všichni jsme:-) Fakt zaujalo:-)

Vytýkám jen:

*příliš mnoho času věnováno popisu počasí, k vykreslení atmosféry toho tolik není nutno, ale vykreslená je dokonale, to zase jo-jen, mohlo to být kratší:-) Nepracuješ náhodou na ČHMÚ?


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 18.6.2004 > BlueSky> 

BS, promiň, ale tohle:

 

Knírač se otočil na mě, což nevěstilo nic dobrého. "Tady mladej," promluvil, "by mohl vylézt ven a pokusit se ho vystopovat. My bychom zatím počkali v autobuse a jistili ho. Až by toho grázla objevil, vrátil by se zpět, nahlásil jeho pozici a pak bychom dojeli pro pomoc."

 

je fakt tak hrozně vykonstruovaný....:)


<reagovat 
 furat (Občasný) - 18.6.2004 > BlueSky> jsem rad,ze se ti to libilo;-))
jo, sam koukam, tomu popisu pocasi venuju vic prostoru nez si uvedomuju...mozna mam pro meteorologii nejakou zvlastni podvedomou slabost:-))
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 18.6.2004 > quentinbubakoff> Ale klíďo prominu:-)) Lidé jsou různí a to, že ty nikoho podobného neznáš a sám tak nemluvíš, neznamená, že není možné, aby někdo podobně, ve snaze zachovat si tvář a teplé místo v busu:-)) nepromluví:-) Třeba to byl nějakej pan důležitej, třeba nějaký profesor, zvyklý na vysvětlování:-)) P.S.: Já taky někdy dlouze hovořím a mohla bych to říct jednou větou:-))) Se mi líbí právě ta vyčůranost a určitá nadřazenost a "chytrost", co z kníračova proslovu tryská:-)))) Ale jasně, každý vnímáme jinak, mě naopak potěšilo , že je konec vlastně otevřený (stal se zločin? nestal se zločin?) a co , radši budeme dělat, že jsme si ničeho nevšimli:-))
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 18.6.2004 > BlueSky> protože si mě přesvědčila a protože furat opravdu vysoce převyšuje průměr v současnosti publikujících prozaiků...zvedám hodnocení na čtyři....:))
<reagovat 
 furat (Občasný) - 18.6.2004 > quentinbubakoff> he...lidi, jestli ten typek byl vrahoun nebo ne, jestli se udal zlocin nebo ne, to vlastne nebylo podstatny. proto si myslim,ze ten konec useknutej NEBYL. ten zakrvacenej chlap totiz nebyl hlavni postavou pribehu. hlavni byli lidi v buse. on jen nahraval na vytvoreni podivnyho pocitu, kterej z nej vsichni meli.a o ten pocit slo.co byste delali vy,kdybyste nekoho takovyho videli?co byste si o nem mysleli?jak k ty krvi prisel?premejsleli byste hned nad mordama,nebo byste si to snazili nejak rozumne vysvetlit?sli byste ho bonznout na policii nebo byste to po case pustili z hlavy?Zapojili byste svou divokou fantazii a vydeli masovyho vraha,nebo byste premejsleli racionalne a rekli si,ze kdyby nemel cisty svedomi,tak by se prece nesel promenovat do autobusu pred ostatni?jak moc byste tak kratkymu a dost prekvapivymu setkani venovali sveho casu??...kazdy,at se nad tim zamysli sam....
jo, opet k tomu pocasi:-))) je fakt,ze tomu venuju asi zbytecne moc prostoru...nicmene prace pro CHMU me jeden cas docela lakala...hehehe:-)))
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 18.6.2004 > Mě se to rozhodně líbilo.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter