Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Cesta na prázdniny
Autor: Lukin () - publikováno 1.3.2001 (16:25:59), v časopise 7.3.2001
Cesta na prázdniny

Stál na špičkách na odřeném kufru s nálepkou "Čedok" v chodbičce ve vlaku číslo 3943. Nakláněl se ze stáhnutého okénka a špulil své nevinné rtíky do rychle se pohybující krajiny.
Jeho potencionálně budoucí (nikdy nepoznaní) kamarádi bezstarostně tahali kačery kdesi v 60 km vzdálené vísce v Horách.
Tatínek toho kloučka odešel na záchod, aby si tam tajně zakouřil. Měl absťák. Věděl, že průvodčí tudy naposled prošel před 8 minutami, a do půl hodiny se jistě znova neobjeví.
Maminka seděla v letních květinkovaných šatech v útulném kupé na sedadle číslo 14. Periferním zrakem, či snad jen mateřským okem, sledovala přes úzkou chodbičku svého nadšeně se usmívajícího malého mazlíčka. - - Ulítávala na vrcholu zbrožované debility v červené obálce, na které byl vytištěn přihřátý obrázek a černí olemovaný růžový nápis. Když otáčela ze strany 118 na stranu 119, pohltila ji a škádlivě zvlhčila fabulační vychytávka, která již sice milionkrát znehodnotila a urazila levný recyklovaný papír, leč která je stále ještě zaručeně účinná(, neb papír snese vše a leckdo si to "vše" dokonce i dobrovolně koupí). - -
Otec toho dítěte si dal posledního šluka a odvrhl nedopalek skrz díru v podlaze, sloužící co záchodová mísa, na zběsile uhánějící stádo pražců. Minimálně jeden byl špačkem, jehož krk rdousil nápis "Start", (ne)bezpečně zasáhnut. Skvělou trefou rozradostněný tatík si sebevědomě zapálil další cigaretu. Zmužile si zvednul límec své kostkované krátkorukávní košile, odklepl popel do prťavého, novinami ucpaného umyvadýlka a s důležitosti a elegancí agenta 007 mhouřil oči do zubem času zašlého zrcadla, které na pohled odpuzovalo nejenom svou pavučinou a pavoukem křižákem - konduktérem, který po něm lezl, ale i podivně poťáplým ksichtem, ze kterého se valil dým.
Výskyt sloupu v takové blízkosti u kolejí nepředpokládal ani on, ani ona, a už vůbec ne ten malý rošťák bezhlavě mávající z okna osobního vlaku, dle jízdního řádu uhánějícího vstříc prázdninovým dobrodružstvím.

L7
1999-12-09



Poznámky k tomuto příspěvku
Thomas Hudson (Občasný) - 7.3.2001 > Až na tu květnatou mluvu se mi to líbí. Některá slova jsi musel opravdu hrabat až z paty. Třeba spojení Výskyt sloupu....to zní jako v nějakém ironickém článku. Nicméně ten poslední odstaveček účinek měl.
Body: 1
<reagovat 
wopi (Občasný) - 7.3.2001 > Já nevim... Ten "malej" rošťáček nemohl jet jinam, než se předvést agentovi z NBA, jenž už dávno snil o někom s výškou hodně nad tři metry...
Nebo jsem něco nepochopil...

<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 7.3.2001 > o maličkého rošťáčka jde jen ve chvíli, kdy mu ten sloup urazí hlavu......zdá se mi to prostě takové líčení běžných událostí a úvaha nad tím co se vše může stát....nebo jsi to wopi myslel nejak ironicky??
<reagovat 
wopi (Občasný) - 7.3.2001 > Myslel jsem to tak, že se to nemůže stát. Zkus najít sloup blíž, než 3m od kolejí... Neexistuje. (Proto jsem psal o vysněnci NBA.)
Je to asi tak pravděpodobné, jako značka 2km serpentin na dálnici.
Kdyby se to dítě vyklonilo moc a vypadlo, neřeknu ani fň. Sloup půl metru od vagonu je méně praděpodobný, než že mu palici urazilo okololetící ufo...
<reagovat 
Herwis (Občasný) - 7.3.2001 > No tak pánové, třeba to nemuselo být podle pravdy :-) Stačí se jen nechat unášt vlastní fantazií, kdo říká, že to bylo v Čechách? Mně se to téma náhodou zdá dobrý, jen bych možná zvolila jiná slova, trochu se to sem nehodilo.
Body: 3
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 7.3.2001 > Věříš wopi že jsem přesně na tohle myslel taky, když jsem to četl?? Jak se může nějakej sloup ocitnou tak blízko vlaku, ale pak jsem si řekl že tam třeba bylo něco jiného....že si hráli nějací lidé, aby se právě tohle stalo.....děti maj dost střeštěný nápady...:-)
<reagovat 
wopi (Občasný) - 7.3.2001 > O.K., já bych toho prcka nechal vypadnout, ale uznávám autorovu licenci a právo na fantatii. Mlčím. :-x
<reagovat 
farářskej (Občasný) - 10.3.2001 > "...ten malý rošťák bezhlavě mávající z okna..." - to je přece nádherný. Je to celý sice psaný trošku šroubovaně, ale tahle věta to zachraňuje.
Body: 3
<reagovat 
Maxik (Občasný) - 13.3.2001 > Hmmmm... nedá mi to, abch nevzpomněl na pardubického rodáka a železničníhio inženýra Jana Pernera, který takovouhle bídnou smrtí zahynul když mu bylo třicet tak, jak je výše popsáno.... ale to jen na okraj.
Autor občas hledá slov, které by použil, to už tu zaznělo, využívá věty s nevyjádřeným podmétem a spojení "...tatínek toho kloučka..." zní příliš ploše. Dávat blízko sebe zdrobněliny přece jen samotný text poněkud degraduje a připomíná spíše červenou knihovnu. Ne, nevolám po přílišné drsnosti, ale po uvážlivém využívání jazykových prostředků, který ná jazyk český opravdu dost. Dosti nevěrohdně také působí hovorová mluva ve spisovném projevu - text se stává neschůdný a tahá to za oči. Rovněž některé podrobnosti působně spíše groteskně a doporučuji právě zde vypisat číslovky. Nejde přeci o slovní úlohu, ne?
Autor však ví co chce sdělit a myslím, že je to vskutku zábavný brach...
Body: 3
<reagovat 
Maxik (Občasný) - 13.3.2001 > Hmmmm... nedá mi to, abch nevzpomněl na pardubického rodáka a železničníhio inženýra Jana Pernera, který podobně bídnou smrtí zahynul když mu bylo třicet - brrrr.... ale to jen na okraj.
Autor občas hledá slova, které by použil. To už tu zaznělo, využívá věty s nevyjádřeným podmétem a spojení "...tatínek toho kloučka..." zní příliš ploše. Dávat blízko sebe zdrobněliny přece jen samotný text poněkud degraduje a připomíná spíše červenou knihovnu. Ne, nevolám po přílišné drsnosti, ale po uvážlivém využívání jazykových prostředků, který ná jazyk český opravdu dost. Dosti nevěrohdně také působí hovorová mluva ve spisovném projevu - text se stává neschůdný a tahá to za oči. Rovněž některé podrobnosti působně spíše groteskně a já bych doporučoval právě zde vypisovat číslovky. Nejde přeci o slovní úlohu, ne?
Autor však ví co chce sdělit a myslím, že je to vskutku zábavný brach...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + deset ? 

  
  Napsat autorovi ()  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter