Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Žal harlekýna
Autor: Jan Urban (Občasný) - publikováno 7.9.2004 (17:50:00)

Dala jsi smutku

vůni mandarinek

když nadzvedlas oponu

těžkých řas

a mě se podruhé

ztratil hlas

zadušen vůní konvalinek.

 

Nejhorší

ze všeho je

když motýl ztratí

křídla svá.

Já kráčím od něho

a bojím se

výkřiku nového ticha

co hrát mi bude

melodii černých kláves

na klapkách mého klavíru.

 

A až se snese

nový déšť

tu vyjdu

křížkem žehnaje

vlažnému pláči obláčků.

 

Je krásné slunce v západu

a smutný jeho stín

zpěv ptáčků

s trylkem nápadu

a mrtvý harlekýn.



Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 7.9.2004 > líbí
Body: 4
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 7.9.2004 >
Body: 3
<reagovat 
probably (Občasný) - 7.9.2004 > Taky líbí. Mandarinky nebývají v poezii časté
Body: 4
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 7.9.2004 > obláčky a ptáčky bych tam mít nemusela :)
Body: 4
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 8.9.2004 >

Je to nádherné...


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 8.9.2004 >

Mrtvý harlekých je motiv poněkud skácelovský (Dopis pro mrtvého harlekýna nebo jak se to sakra jenom..:), ale to rozhodně neva (ať už je to vědomé, či ne).

 

Problém bych spíš viděl jinde - - u tohoto dílka se mi nelíbí jeho bás. stylizace, protože u takové, jak je zde - ač užívá např. slovní inverze či již vymřelé (formálně klišoidní) formulace (...když motýl ztratí / křídla svá....; křížkem žehnaje / vlažnému pláči obláčků), očekávám nějakou dobovou aktualizaci. Co přináší tato báseň? Není špatná, ale není ani dobrá.


Body: 3
<reagovat 
 Jan Urban (Občasný) - 8.9.2004 > egil> Slovní inverze a vymřelé klišoidní formulace. Problém bude asi v tom, že nepíšu na zakázku, nemám v úmyslu vydávat knihy a snad dokonce se s tím živit. Když dostanu nápad, ruka spojená s mozkem to vypíše na papír. Jsou to moje pocity mnou vyjádřené. I to používání archaismů má pro mě smysl. Ono by se časem mohlo stát, že by i témata byla vymřelá. Proč potom psát o lásce, zármutku, radosti o své milé o náladách. O tom všem již napsáno bylo. Pravda, je to věc názoru. Když porovnám klasické horory se součastnými, jsem zcela rozpačitý. Prosím, postavit upíra do moderní doby,nechat ho řídit auto,běhat po metru, proč ne, ale raději dám přednost klasice.
Pročetl jsem spousty příspěvků všude možně, ale netroufám si komentovat autory na toto téma. Pokud někdo vyjádří svoji náladu nebo pocit, byť i neuměle, cením si díla i autora.Jinak ale děkuji za kritiku. Není šprochu, aby na tom nebylo pravdy trochu.

<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 8.9.2004 >

- - Svá díla již publikuješ, a to zde.

 

- - Co se týče témat - vskutku, je obtížné (až nemožné) v dnešní době přijít s novým. Ale je tu mnoho témat starých + ono: a proč to neříct trošku jinak, proč používat stará dobrá osvědčená klišé (a vytvářet tak kýč, protože ten přesně tímto mechanismem vzniká - - vložit do díla jen to osvědčené, očekávané; hlavně čtenáře ""nevyvést z míry"").

 

Analogie se současnými horory je zcela mimo, neboť - jak známo - současné horory (ale především thrilery) stále více a více upadají do kýčovitých schémat, kdy nabízejí divákovi jen a jen to, co od nich očekává (mozek na zdi, trochu akce, něco toho sexu......). Trend v současné poezii je přesně opačný.


<reagovat 
 Jan Urban (Občasný) - 9.9.2004 > egil> Dobře, publikuji. Je to ale podělení o mé pocity. Co nálada vychrlí, to již neupravuji, pouze podrobím sebekritice. To co se mi nelíbí, odložím, zbytek pošlu dál. Tím tvořím deník životních nálad. Jinak píšu stylem, nad kterým nepřemýšlím. Berte mě tedy asi tak, že vlastníte nějakou starožitnost.
<reagovat 
Cobain (Občasný) - 9.9.2004 > Prvni a posledni sloka - podle meho pohledu na basne - nema chybu...uplne super a presne muj oblibeny styl...forma...rym...rytmus. Skoda ze to nevydrzelo po celou basen, ale rozhodne si myslim, ze to patri k tomu lepsimu zde na totemu...a navic jak jsem cetl reakce pod basni...tak mne to v mem nazoru jen utvrzuje. Kam to ta soucasna poezie speje????
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter