Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Babiččina kopřivová moudrost z kolekce Povídky mého nudného života
Autor: Yanka (Občasný) - publikováno 13.3.2001 (21:35:05), v časopise 15.3.2001
další>

Babiččina kopřivová moudrost


Moje zlatá a předobrá babička mi vždy vtloukala do hlavy i do srdce zásady slušného člověka.
Někdy, k udržení mé pozornosti, musela použít na má 5-letá rozběhnutá lýtka i svazeček ostře žahavých kopřiv, ale jak se po krátkém čase ukázalo, její snažení nebylo marné.
„ Slušným mravům se, moje dívčinko, sama nenaučíš. Jen sa podívaj na tu žížalku, ta taky neví, že sa má pozdraviť. Možná, že dyby to vědíla, tak by si s ní támhleten brabčák na větvi raději pěkně poklábosil, než aby ji slupl k obědu.”
Páni, co se já pak nadomlouvala každé žížalce nebo housence, kterou jsem při svých toulačkách potkala ! Jednou večer jsem dokonce odmítla jít spát, protože se moje stonožka ještě nenaučila zdravit. Co kdyby ji zítra sezobl kos ! Dodnes vzpomínám, jak se mé dětské dušičky dotkl smích dospělých a já si v tu chvíli dala za úkol chránit ta má drobátka i před dospělými.
„Dnes jedí kuřátka a kravičky a zítra si třeba vzpomenou na tebe, ty můj chlupáčku stonohý.....”, tiše jsem šeptala stonožce vystrašeně stočené v mé dlani. Pak jsem hluboce dumala, kam mou housenku před těmi hladovci ukrýt do doby, než se naučí alespoň pár slůvek typu : „ Dobrý den, jsem housenka a prosím, nejezte mne.” ( Jelikož psát jsem ještě neuměla, nezbylo mi než jí tuto větu opakovat pořád dokola.)
Kampak tě tedy, stonožko, schovám, kam, kam ,kam ?
A jako vždy mne zachránila babiččina kopřivová moudrost : „ Moje milá dívčinko, pamatuj si, že pod svícnem bývá největší tma ! ” To je ono, zajásala jsem v duchu.
Kde tě nikdo nenajde ? Kde je největší tma ?
Přišla jsem na to !
Chlupatou kuličku jsem ukryla a spokojeně se pak nechala unášet světem snů, kde se všichni ptáčci, broučci a žížalky pěkně pozdraví, když se potkají. A hlavně tam nikdo nikoho nesní k obědu, či k večeři !
Ráno jsem se pokradmu vyplížila z postýlky. Jen neprobudit sourozence, už bych se jich celý den nezbavila. Měla jsem přece před sebou splnění veledůležitého úkolu !
Vběhla jsem tedy do kuchyňky a balancujíc na špičkách jsem opatrně sundala pokličku z konvice na kávu. Jaké však bylo mé zděšení, když jsem zjistila, že v konvičce se místo mé stonožky jen kolébá černočerná hladina čerstvě uvařené maminčiny kávy ! V tu chvíli jsem se dala do pláče. Prý tma od svícnem ! To určitě, babičko !
S očima plnýma slz jsem vyběhla ven oplakat svou ztrátu. Ani jsem si v tom hlubokém žalu nevšimla chudinky maminky, která před chatou zapřená o nejbližší strom dávila ze sebe nechtěnou snídani.
Ukrytá v blízkém lesíku, jsem se těžce dostávala z první lekce, kterou mi život udělil. „Dívčinko moje zlatá, nikdy neplač nad rozlitým mlíkem. Pamatuj ! I kdybys tisíckrát z koňa slítla, musíš zas do sedla, i když máš zadnicu samó modřinu !” A já do toho kopřivového sedla opět vylezla ! Jen jsem se rozhodla, že místo housenek budu učit mluvit všechny ptáčky, co kolem poletují.
Bylo mi pět a ptáčci, naštěstí pro mou maminku, ale zcela bez pochopení mých dobrých úmyslů, létali hodně vysoko.

Škoda...


Poznámky k tomuto příspěvku
Scarabeus (Občasný) - 14.10.2001 >
Body: 5
<reagovat 
wopi (Občasný) - 15.3.2001 > Yanko, to je skvělé. Ohromně jsem se pobavil. Fakt smajlík od ucha k uchu.
Body: 5
<reagovat 
wopi (Občasný) - 15.3.2001 > Jen maličkost - stonožka není housenka. Nepleť si je, prosím. Housenka není stonožka. Přerov není Plzeň. Holub není hrdlička. Krysa není potkan. Totem není Písmák. Hermit není Abendstern. André není kritik. Slunce není Proxima Centauri. Mayové nejsou Aztékové. Housenka není stonožka.
Já nejsem normální :-)))

(toto byla moje další téměř kopřivová moudrost)
<reagovat 
Yanka (Občasný) - 15.3.2001 > Děkuji, Wopi, za upozornění :-)) Jistě, že dnes už si jsem vědoma přítomných a základních rozdílů mezi housenkou a stonožkou. Tehdy mi však bylo pět a je mi dokonce moc milé zjištění, že už tehdy jsem nebyla rasistka a že všichni tvorečkové si byli v mém světě rovni ( bez rozdílu počtu nožiček a tak pod. ) :-)))))
<reagovat 
wopi (Občasný) - 15.3.2001 > No dobře, už jsem zticha. Jako myška (= jen klik, klik, klikklik, ...). ;-)
<reagovat 
farářskej (Občasný) - 15.3.2001 > Tak jsem se u toho krásně zasnil.... děkuju.
Body: 5
<reagovat 
čtenář Petras - 15.3.2001 > Fakt móóóc krásný. Blahopřeji. Piš, piš dál :-)))) Máš u mne jednotku a tvá moudrá babička taky. :-)) Neopisovalas od B. Němcové ?? :-))
Body: 5
<reagovat 
wopi (Občasný) - 18.3.2001 > Petras - Neřekl bych, u Božky jsem se tak nebavil   ;-).
"Dobrý den, jsem housenka..." - to je prostě dokonalé.
<reagovat 
jawbraker (Občasný) - 21.3.2001 > Hezký. Silná věc bez sebevražd a sexu je dneska vzácnost. A řekl bych, že je to i lepší než žvýkačková štěstěna, ale to bude asi tím, že dětma jsme byli všichni a ženy vyrostli jenom z polovičky z nás, takže tohle se mi líp prožívá.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter