Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Post coitum
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 6.10.2004 (17:50:28), v časopise 9.11.2004

  Poslední film Juraje Jakubiska, vzniklý podle scénáře Marcela Bystroně, je pokusem s nadhledem reflektovat svět, v němž vymizela skutečná láska a vztahy se zúžily na tělesné potěšení.

   Fotograf, podnikatel, hudebník, zvukař, sekretářka, barmanka, zdravotní sestřička, prostitutka a teenagerka se tu střetávají a míjejí v kolotoči vztahů, převážně omezených na sexuální. Jejich kontakty se rozvíjejí přesně podle slov Brigitte Bardotové o tom, že „nakonec se všichni sejdou v jedné posteli“ - v celém mnohoúhelníku potenciálních vztahů nalezneme jen málo takových, které nevzniknou (nakonec dojde i na lesbické).

  Lásky a vlastně jakéhokoli hlubšího citu však hrdinové v naprosté většině nedosahnou. Jakýmsi mottem, charakterizujícím lásku jako neuskutečnitelný přelud, je od člověka k člověku předávaný příběh o „partnerovi (partnerce), který pro něj byl jedinou skutečnou láskou, ale opustil jej, protože měl rakovinu konečníku a nechtěl, aby jej viděl umírat.“ Láska je zde tedy snem, něčím, po čem většina účastníků touží, ale nedokáže si jej představit jinak než jako kýčovitý televizní příběh. Jediní lidé, kteří tu skutečně milují, zdravotní sestřička oddaná podnikateli a mladičký zvukař závislý na své manželce, zde vystupují spíše v roli politováníhodných ztroskotanců (schopných navázat sexuální vztahy s jinými jen proto, aby potěšili svého partnera). Hledající teenagerka, přicházející do tohoto světa s naivní představou o opravdové lásce, tu nachází jen faleš a přetvářku.

  Toto poselství je nám předáváno prostřednictví rychle se střídajících pasáží, v nichž se dvojice vzájemně prohazují často bez vysvětlení, kde k sobě přišly, a doplněných místy bizarními reáliemi (pózování fotografovi v pozici zavěšeného anděla, rockový koncert v kostele, prostitutka stylizovaná do Kleopatry, opakující si učivo ke státnici z medicíny apod.). Řada z těchto motivů však působí dosti samoúčelně (například barvoslepost fotografa, který považuje krvavou vodu za zelenou, je vyloženě legráckou bez podtextu).  

  Závěr, v němž nechybí smrt, pohřeb ani svatba, působí poněkud překombinovaným dojmem a očekávaná katarze pak (zejména díky neustálému nastavování) nepřichází, zůstává jen úsměv nad dalšími kuriozními úkazy. Ani závěrečné rozdělení dvojic v sobě neskrývá symboliku ani překvapivost; jde zkrátka jen o další možnost rozvržení vztahů mezi postavami.

   Herecké ztvárnění řady postav se pohybuje na úrovni lehké parodie: ať už jde o bezcitného podnikatele Jiřího Langmajera, prostitutku-medičku Sandry Pogodové či hysterickou barmanku Mahuleny Bočanové. Úmyslně přehrávající je také Mira Nosek jako zvukař chorobně zbožňující svou manželku; oproti tomu Beata Greneche v obdobně pojaté roli zdravotní sestřičky obdařuje svou hrdinku tragickým rozměrem lásky jdoucí k sebezničení. Spíše civilní herectví pak předvádějí Richard Krajčo v roli hudebníka a Franco Nero jako zestárlý hippie-fotograf. Přes rozdíly v herecké prezentaci je celý ansámbl dobře sehraný; určitý problém v orientaci představují jen postavy barmanky a sekretářky, neboť Mahulena Bočanová a Eva Elsnerová jsou si vzhledem i stylizací velice podobné a tedy snadno zaměnitelné.

   Snímek můžeme hodnotit ze dvou různých úhlů: jako film Juraje Jakubiska v kontextu jeho tvorby a jako prostou výpověď o dnešních milostných vztazích. Budeme-li hodnotit film ve srovnání se staršími režisérovými díly, v nichž měly symboly svůj zvláštní význam a jejichž platnost byla zpravidla obecnější a časově neomezená (přestože v režisérově tvorbě můžeme najít například také osmdesátým letům poplatný snímek Postav dom, zasaď strom), pak zůstane za očekáváními, které bychom na něj mohli vztahovat. Mnoho zdánlivě symbolických motivů tu působí spíše jako formalistní ozdůbky, které poselství filmu nijak neobohacují.

   Uvážíme-li však na druhou stranu, že scénář tentokrát není Jakubiskovým dílem, ale prací podstatně mladšího Marcela Bystroně, autora věkově bližšího většině hrdinů, a vnímáme snímek v kontextu současných klipovitých výpovědí o životě v Čechách, můžeme říci, že jde o vcelku zdařený film.Téma střídání partnerů a absence hlubších citů, stejně jako filmová řeč, využívající rychlých střihů a rockové hudby (skupina Kryštof) jsou současnému divákovu blízké a dokáží jej oslovit.

   Příznivci Jakubiskovy zvláštní poetiky budou tedy filmem pravděpodobně zklamáni, protože snímek nemá - přes veškeré rádoby alegorické obrazy ze svatby či pohřbu - další hlubší významy, které by diváka přiměly k přemýšlení po skončení filmu. Pokud se však budeme dívat na snímek „jen“ jako na studii o prázdnotě vztahů moderní doby, pak danému zadání vyhovuje.

   Na otázku, nakolik je film vydařený, si tedy každý musí odpovědět podle zvoleného úhlu pohledu.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Přítel antisvěta (Občasný) - 7.10.2004 > rocková skupina Kryštof... to jsou vtipy

nejde o střet názorů ale hodnocení recenze, proto snad nebude vadit že sem film neviděl: z r. mi není jasné, o co tam jde krom toho, že dneka už nikdo nikoho nemá rád a všichni souloží a smilní. Čet sem k tomu s Jakubiskem rozhovor a on tam říká, že v závěru je záběr patnáctiletýho páru jak jdou a drží se za ruce a že to je ta naděle, to je ještě ta čistá láska! takže nad třicet seš už jenom cynický prase? A ohledně Jakubiska, ten poplatnej film mi nepřišel zas tak špatnej, ale kdo viděl normalizační řachandu Nevera po slovensky, asi má představu o velkém tvůrci. Plus stál za zrodem reklamně- klipovýho kýče Kytice. Nejasná zpráva mě taky nezaujala, akorát si pamatuju, že to bylo dost efektní.

Nevim, po přečtění nemám o nic větší chuť film vidět než jsem měl před tím.
Body: 3
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 7.10.2004 >

Film jsem neviděla, pár recenzí na něj už četla a po přečtení této, která je poměrně laskavá k režisérovi (že by strach z paní Deány?, na něj také nemám pořád chuť jít. Nejsem zvědavá na schématické, černobílé postavy.

Téma střídání partnerů a absence hlubších citů- tak to pardon, ale tohle téma mi není blízké a neoslovuje mě, resp. tak zpracované, jak je naznačováno z kritiky.ač se za současného diváka považuji Možná jsem to špatně pochopila nebo je to nešťastná formulace.

A nejsem si jistá, zda lze obhajovat film Jakubiska , jeho určitý neúspěch, tím, že scénář napsal někdo jiný. Řekla bych, že při svých zkušenostech by měl  pan Jakubisko vědět, co zvládne, či nikoliv. Ovšem víc se čílit nemohu, protože je fakt, že jsem film neviděla.

 


<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 7.10.2004 > BlueSky> já to viděla, Jakubiska jinak miluju, ale tohle byl propadák...
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 7.10.2004 > Lada Niola> No jo, no, prostě i mistr tesař se někdy utne.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 15.10.2004 >

Neviděl jsem a ani asi neuvidím, stačily mě avíza a plakát, billboard, ten byl fakt příšernej! Už pro něj bych na to nešel a vsadím cokoliv, že ten film je přesně takový, jaký předpokládám (reference přátel to potvrzují), tzn. spíše děs a hrůza... (Třeba ne, třeba ne, ok...)

Ale k recenzi. Za tu dobu, co nejsem na Totemu častým hostem, lépe řečeno vůbec žádným, jsi se, Oplatko, setsakramentsky vypsala, to myslím férově. Na stranu druhou mi vadí nepřehlédnutelná "suchost", "techničnost", snaživost o "velkou, seriózní" recenzi. Nafouklé termíny jako "reflektovat svět", "mnohaúhelník potencionálních vztahů", "poselství je nám předáváno". Z toho na mě prostě sálá chlad a chybí mi ta správná, spontánní, přirozená emoce, která mizí na úkor snahy o "hlubokou, fundovanou recenzi. Promiň, nic mezi náma, čistě pracovně"... 


<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 1.11.2004 > Zdravím a konečně se dostávám k tomu, reagovat na vás...Bylo mi úplně jasné, že rocková skupina bude někomu vadit, ale stojím si ta tím. Pokud jde o to, co říká Tanzdebil: tam opravdu nejde o nic jiného " krom toho, že dneka už nikdo nikoho nemá rád a všichni souloží a smilní". Pokud bys za tím chtěl hledat něco víc, tak neuspěješ. Jestli nemáš po přečtení o nic větší chuť na to jít, tak je to v pořádku, tady šlo o to ukázat klady i zápory, aby si každý mohl vybrat, ne o doporučení či nedoporučení.
BlueSky: Neboj se, jde o opravdu o můj vlastní názor (pochybuju, že by paní Deána četla náš časopis...), nicméně recenze publikované v tisku mi přišly přehnaně odsuzující."Téma střídání partnerů a absence hlubších citů" není nešťasnou formulací, o tomhle ten film opravdu je, a pokud Tě to nepřitahuje, pak Ti opravdu ničím blízký nebude.
Pokud jde o to, že scénář psal někdo jiný, myslím, že v tomto případě to opravdu je důležité: dotyčný Bystroň si ten scénář původně napsal pro sebe a Jakubisko od něj převzal režii až v den natáčení. Pokusila jsem se poukázat na to, že pokud film nedáváme do vztahu s ostatními Jakubiskovými snímky, ale bereme ho v kontextu současné české mladé filmografie, zjistíme, že není tak jednoznačně špatný, jak šmahem činili mnozí kritici přede mnou.
Kajmane, díky za to konstatování o "vypsání se", potěší. A s tou snahou o "hlubokou, fundovanou recenzi" máš pravdu, sama u sebe pozoruju jisté napětí mezi tím psát čtivě a psát, jak říkáš, fundovaně (něco ve stylu Filmu a doby). Na to jsi poukázal zcela správně.
<reagovat 
čaro (Občasný) - 22.11.2004 > Hm, Bystroň mi dluží už dva roky výplatu za produkci. Šestinu scénáře mi vykradl. A pak se schovával v J.J. Filmu, kde se zapíral v teplé kanceláři. Nakonec nebyl schopný to režijně dotáhnout, a tak se musel režie vzdát. Psát sice umí, ale to je všechno. Ten scénář jsem měla u sebe v šuplíku celkem dva roky, než z toho za pomocí známých a vlivnějších lidí konečně dospěl k realizaci. Ty vysál, použil, ale jede dál. Prachy za scénář protočil dle svého životního stylu za 2 mšsíce a teď bydlí u jiného kámoše, kterého použije na další svůj projekt. A tak dále. Vymění si číslo telefonu, nikdo z poškozených se ho nedovolá. Moc se omlouvám, že to sem píšu, ale na celý komorní film a Bystroně mám svůj názor...
<reagovat 
čtenář patka - 19.12.2004 > Film jsem viděla a příliš ho nedoporučuji, občas tam byla hezká kamera i když vlastně spíš kýč. Herecký výkon L. Vondráčkové byl spíš nevýkon - přehraný, neuvěřila jsem jí. Podruhé bych na to nešla (ani poprvé vědět víc).
<reagovat 
nečekaná (Občasný) - 17.8.2005 > Mně stačilo pár recenzí a naprosto nablblý trajler a nešla jsem a nelituju. :-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter