Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí zbytečné obavy z kolekce formální cvičení
Autor: Naty (Občasný,Redaktor) - publikováno 28.10.2004 (12:44:24)
další>

 

zbytečné obavy

 

noc se jen směje

tvému strachu

ze tmy

ví, že ji máš

za posmutnělou dámu

 

bojíš se poslat

byť jen

pohled letmý

k měsíci

který ve stříbrném rámu

hvězdami

šat jí zdobí

když se setmí

 

opona černá

v bílého dne chrámu

 

neboj se

už se tiše

rozevírá

 

zatímco slunce

ještě trapně zívá

ona

tě opatrně

dovede až k ránu

 

                                  26.10.2004  

 

a takhle to vypadá v původním klasickém tvaru

 

Zbytečné obavy

 

Noc se jen směje tvému strachu ze tmy.

Ví, že ji máš za posmutnělou dámu.

Bojíš se poslat byť jen pohled letmý

k měsíci, který ve stříbrném rámu

hvězdami šat jí zdobí, když se setmí.

Opona černá v bílého dne chrámu.

Neboj se, už se tiše rozevírá,

zatím co slunce ještě trapně zívá,

ona tě opatrně dovede až k ránu.


Poznámky k tomuto příspěvku
Jannis (Občasný) - 28.10.2004 >

Kdybych byl hnidopich, tak napíšu, že klasická Nóna má 10 dob na verš, ale protože hnidopich nejsem, tak to sem psát nebudu

Ten jeden trochej navíc v posledním verši ti odpouštím:))

PS: Máš to v super Daktyl Trochej Trochej Trochej Trochej- Ale jedna chybička se ti taky vloudila:))))


<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 28.10.2004 > Jannis> To máš tak. Já jsem v oboru teorie poesie naprostej laik, neřku-li diletant. Když jste tu začali s tím metrem, tak jsem si musela na intrnetu najít, co ty trocheje a daktyly vlastně jsou. Ne že bych o nich nikdy neslyšela, ale i teď se musím vždycky podívat, jak vlastně který z nich vypadá. Nónu mi internet odmítl vysvětlit, tak jsem to zkusila podle vašich předloh. Přiznám se, že jsem sledovala spíš pořadí rýmů. Že jsou pravidla tak přísná, že se týkají i dob, jsem vůbec netušila. Klidně jsem jich tam mohla naplácat i patnáct, kdyby se mi to nezdálo moc dlouhý. Do těch 11 jsem se strefila opravdu jen náhodou.
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 28.10.2004 > Jannis> Těch chyb je tam víc. Myslím, že čtvrtej, šestej a devátej verš.
<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 28.10.2004 > Naty> 

Nebuď na sebe tak přísná, rytmicky je mimo pouze ...opona černá v bílého dne chrámu... Abys udržela pravidelný rytmus, který sis sama nastolila (a zde je nutný) tak musíš okrást slovo DNE o přízvuk, který mu po právu našeho jazyka náleží:)))) Ale to se počítá opracdu mezi hooodně malá klopítnutí a v recitaci se to snadno zakamufluje:))

PS: Tak to jsem rád, že naše cvičeníčka přispěla k tvému sebevzdělávání:))))))))


<reagovat 
Adina (Občasný) - 28.10.2004 > Je to zajímavej pokus a myslím, že se minimálně v devadesáti procentech vydařil. Rytmus mi zde poměrně sedí, Druhou strofu to možná chtělo rozdělit na dvě. Ale toť pouze můj názor. Líbí se mi to, ale na hodnocení teorie poezie se nějak dnes necítím :o)
<reagovat 
probably (Občasný) - 28.10.2004 > JO
Body: 5
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 28.10.2004 >

Nemůžu se, Janisi, zbavit pocitu, že neumíš počítat ani do daktylu, ani do trocheje, ledaže kladeš přízvuky tam, kde je nikdo jiný nevidí...  Pokud vidím přízvuky správně - čímž si nejsem stoprocentně jistý - není to rytmicky vzato nic.

 

Což nemění nic na faktu, že ta nezpseudonónovaná verze se mi velice líbí.

 

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 28.10.2004 > Felipe> 

Milý Felipe, nemůžu se zbavit pocitu, že neznáš pravidla české fonetiky a fonologie:)

PS: nechápu toto:Pokud vidím přízvuky správně - čímž si nejsem stoprocentně jistý - není to rytmicky vzato nic.

Pleas vysvětlení

PPS: Jen tak pro pořádek, já mluvil jen o té "klasické" verzi
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 29.10.2004 > A to si nejsem jistý - gmorr suď, jestli by v prvním verši neměl být přízvuk na JEN, protože pak by padl i ten první daktyl...
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 29.10.2004 >

Jannis:

Máš to v super Daktyl Trochej Trochej Trochej Trochej- Ale jedna chybička se ti taky vloudila:))))

 

Noc se jen směje tvému strachu ze tmy (nic). Tolik ke tvému pokusu prohlásit prvni verš za daktyl, neboli rytmus M-ca-ca. Nepochybně správně - dle tvého návodu - kladu přízvuky, protože jinak z toho daktyl neudělám... 

 

Filip:

Noc se jen směje tvému strachu ze tmy (je to pětistopý verš, první daktyl, další trochej...) Možná takto jsi myslel své Daktyl - trochej trochej? Inu, v případě prvního verše by to sedělo...

 

Další verš:

Ví, že ji máš za posmutnělou mu. A jak prosím chceš nazývat tento typ metra? To si věru rád přečtu, aneb: pokud jsem ti rozměl správně a ty považuješ jednotlivé verše za daktylotrochejské pětistopé, mám zde malý problém, čtu totiž dle tvého návodu:

 

Ví, že ji máš za posmutnělou mu.

 

Nebo považuješ druhý verš za trochej (rytmus M-ca, pro fonetiky a fonology, narozdíl od jambu:cá-M)

 

, že ji máš za posmutloumu. Cože je další gigantický nesmysl.

 

Takže prosím, velmistře, pouč mě, když se nemohu zbavit pocitu, že si svévolně označuješ přízvuky a nazýváš verše daktyly, trocheji a anapesty, aniž jimi jsou. :-)))

 


<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 29.10.2004 > Felipe> 

AD a) Tak to je veliké nedoruzumění- to byl popis JEDNOHO verše. Noc se jen směje tvému strachu ze tmy -Daktyl-trochej-trochej-trochej-trochej

ad b)

Ví, že ji máš za posmutnělou mu. - Ano přesně tak- ten začátek ti může přijít trochu divný, ale "že" není plnovýznamové slovo a "ji" je zájmeno- ani jedno z nich tedy přízvuk mít nemusí. A ten zbytek je snad jasnej. Pokud jde o  za posmutlouXza posmutnělou - v případě přízvuku u "za" je to vzhledem ke vztahu ke slovesu a spojení "míti za koho co" dost sporné a řeší se to v souvislosti s konkrétní realizací taktů. ale rozhodně nemůžeme mít v češtině ani 3 nepřízvučné doby za sebou, natož jak píšeš ty (za posmutnělou) dokonce 4!!!! Tam musí být vedlejší slovní přízvuky-kdybych připustil variantu přízvuku na předložce (což není nemožné), bylo by to : za posmutlou. nebo za posmutnělou- což mi ovšem oboje příde vzhledem ke kontextu VELMI nepřirozené a vzhledem k tomu, že mělo jít o klasickou rytmickou formu, přiklonil jsem se k realizaci úplně první za posmutnělou .

 

 

A to je zatím asi tak všechno, ne...

 

PS: Za velmistra se rozhodně nepovažuji:))

 


<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 29.10.2004 > Jannis> Omyl!!!!!!! Vedlejší slovní přízvuky, samozřejmě....
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 29.10.2004 >

Nu vida - přece jde o svévoli... :-)))

 

A to bych ještě otevřel otázku, zda první daktyl, následující trochej, je jakási forma, protože daktylotrochej by byl střídavý, aspoň myslím. Daktyl, trochej, daktyl, trochej...

 

 

 


<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 29.10.2004 > Felipe> 

Jakási svévole je vždy:)))

PS: Ale ale, jistě že není vždy střídavý:)))) Takže otázku klidně otevři:)))

Proto jsem nepsal- je to daktylotrochej- ale upřesnil to přesným rytmickým schématem.

 

PS: Takže už jsme si to vyjasnili?


<reagovat 
Felipe (Občasný) - 29.10.2004 >

Promiň, Jannisi, ale upřesnil jsi to rytmickým schématem, jehož platnost je podmíněna aktuální úpravou pravidel češtiny. Já bych to uzavřel remízou. Co ty na to?


<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 29.10.2004 > Felipe> 

Hmmm. To si musím rozmyslet:)))))

Teď vážně, myslím že to vlastně vziklo z nedoroumění- takže alespoň pro mne nešlo o nějaký spor- Ale o zajímavou polemiku- A to já mám rád- Takže bych nnějaké výsledky nevyhlašoval:))


<reagovat 
Cobain (Občasný) - 29.10.2004 > Hmmm...mne to rozhodne oslovilo...i v tehle forme...fakt povedene a hlavne celistvost myslenky je fakt dobre zvladnuta...:-)
Body: 5
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 29.10.2004 >

g-morr, Janis...

 

Tak jo, kluci. :-)))

 

A skutečný frajer bude ten, kdo napíše přízvučně-časoměrný hexametr v jambech, struktura rýmu ABBA CC... (Přízvuk ať se kryje s délkou...) 


<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 29.10.2004 > Felipe> 

Hele, nechceš to mně laikovi přeložit do češtiny, nebo poslat vzor textu?

Sice nejsem ani kluk, ani g-morr, ani Jannis, ale jsem pro každou špatnost (tedy tohoto druhu samozřejmě). 


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 30.10.2004 > ta tvá (nedělní) verze má v sobě dost velký erotický náboj
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 29.10.2004 >

Naty, to byl spíš obludný nápad... Časomíra versus přízvuk je jasná. Čili ta kravina (opravdu je to kravina), kterou jsem vymyslel, by znamenala, že přízvučná slabika musí být současně dlouhá.

 

Čili vypadala by taková obludnost třeba takto:

 

Takhle třeba vypadá přízvučně-časoměrný katalektický, daktylský heptametr s iktem. :-)))

 

Svlékal ji šnivě bal a no ji svázal si šňůrou a ztlouk.

 

Řečeno lidsky:

1. má to sedm přízvuků, které jsou současně dlouhé (časomíra, heptametr)

2. má to rytmus M-ca ca (daktyl)

3. poslední, sedmá stopa je neúplná (katalektický daktylský heptametr). Kdyby byla poslední stopa úplná "a ztloukl ji", jednalo by se o akatelektický daktylský heptametr.

4. poslední sedmá stopa je z hlediska časomíry (dvojhláska, nebo dlouhá samohláska) i klasického přízvuku těžká, přízvučná, jedná se tedy o iktus.

 

Pro jistotu posílám i Janisovi, kdyby měl k tomu výkladu nějaké ne.

                      


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.10.2004 > Felipe> 

Vída :))


<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 31.10.2004 > Felipe> 

Došlo mi houby, ale náhodou jsem se k tomu dostal.

Nemám větších výhrad_ Jen, že není zrovna nutné psát, že verš je akateliktický:))

PS: Jak jsem si četl tvé poznámky i pod Lyrykovou Carmen, myslím, že by neškodilo si doplnit znalosti o vedlejších slovních přízvucích (jestli jsi to už neudělal):)))


<reagovat 
g morr (Občasný) - 29.10.2004 >

no koukám na vás kluci...

1. přečíst se to dá nakonec jakkoli... ale určitě by bylo hodně variant, které by vás netahaly za uši. třebas to "jen" v prvním verši se klidně s přízvukem přečíst dá. samozřejmě to pak bude míst celý jinačí melodii i průběh

2. rytmus se přece nemusí docela krýt s metrem, ona by to pak mohla být i nuda. ale dyk to znáte. řekněme, že metrum by fakt bylo m-ca-ca ca-ca ca-ca ca-ca – a ta realizace se tomu většinou dost blíží a těch pár odchylek to nepokazí, možná naopak upoutá vaši pozrnost. i stalo se.

 

většinou, když s z nějakýho důvodu rozhodnem, že budem počítat metrum, stejně při tom do značný míry od skutečný fonetiky, pravidel muvenýho jazyka (mám pocit, že stejně toho moc popsáno nemáme... tušíte třeba, ze kdy je poslední normotvorná příručka spisovný výslovnosti? ... cosi mi říká, že tušíte...). mimochodem – určitě si taky vzpomínáte na pokuy s časoměrnou prozodií – jistě víte, že spousta "dlouhých" stop ve skutečnosti dlouhá nebyla, konvence, dohoda. v sylabotónickém systému se taky na spoustě věcí dohodnem, bývají ve větším množství veršů pak už zanedbatelné (a dneska když se to zkoumá - červenka - pracuje se většinou s velkými čísly, nepočítá se jednotlivá básnička, ale básník nebo aspoň sbírka...) (a taky o nich mnoho nevíme) a hlavně – realizace hlasem má víc možností než dokážeš písmem naznačit... a tak dál

shrnuto – mám poit, že vlastně jde o prd.

 

 

celá ta věcička se mi líbí, připomíná mi to jedno cvičení ze školy, dostaly jsme "do prózy" sesazenou básničku – a teď se vokaž, vymysli, jak a proč to rozdělit na verše a strofy. vyhrál jsem si tenkrát.

 


<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 29.10.2004 > g morr> tenhle způsob boje s draky má vejšku:)
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 29.10.2004 > g morr> tenhle způsob boje s draky má vejšku:)
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 29.10.2004 > g morr> tenhle způsob boje s draky má vejšku:)
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 29.10.2004 > g morr> tenhle způsob boje s draky má vejšku:)
<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 31.10.2004 > g morr> 

ale jasně:) To jen, že zadání byla pravidelná Nóna...

Jinak souhlasím. (až na to přízučné jen- To by pak znělo dooost hotentotsky):))


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.10.2004 > Jannis> 

mnu... kdyby to bylo ve významu "právě, jedině, fakt nic jinýho nedělá" – jen se směje. trochu krkolomný, ale číst se to tak dá.

 

ale o to nešlo, určitě by se našla jiná místa, která je možná přečíst "pro" metrum i "proti" němu.


<reagovat 
cirrat (Občasný) - 1.11.2004 >

buhuhahaha

koukám, že po dobu mé nepřítomnosti se naše partyzánština docela rozjela...

naty, velmi velmi působivý!

A ostatní kritizanti...

Asi si budeme muset založit vlastní téma ve f´´oru.... :-)


Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
 
 
0 0 1 7 9 (78) 329 330
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter