Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Horem padem - recenze z kolekce recenze
Autor: sibka (Občasný) - publikováno 16.11.2004 (23:38:13)
další v kolekci>

Horem pádem


Kde jsou ty šťastné časy umělohmotných rozpouštějících se lžiček od soudruhů z NDR...Kdeže jsou ty hádky o knedlíčky a noky. Ještě donedávna jsem měla pocit, že český film opravdu není v krizi a pokud bude, vždycky nás zachrání laskavý humor Jana Hřebejka. A ačkoliv už mě jeho poslední film Pupendo příliš neoslnil, stále to byl film o něčem, a obsahoval několik nesmrtelných scén. A jak moc jsem se těšila na Horem pádem, o kterém se vědělo, že bude tak trochu krokem do drsnějších sfér, kterým se Hřebejk záměrně či nezáměrně trochu vyhýbal. Nový český Tarantino? Film z pražského podsvětí? Co víc si přát...Ale teď mám tu možnost podívat se jeho novému filmu na zoubek a nebude to zrovna nekazový zoubek.

Myšlenka mozaikově poskládaného filmu, kde se nikdo s nikým nezná, a přesto se všichni určitým způsobem propojují, se v českých filmech posledních několika let už párkrát objevila (např. v Knoflíkářích nebo Samotářích). Jenže v Horem pádem jsou jakýmsi zvláštním způsobem všichni nuceni, aby je něco spojovalo - nejspíš rasismus. A v tom je zásadní problém. Aby do sebe vše zapadalo, je nutné to velmi překombinovat. A konečná vazba jednotlivých účastníků příběhu je ve skutečnosti v podstatě velice malá. A ať mi nikdo netvrdí, že jde opravdu o zmíněný rasismus, neboť aby byl tento film o rasismu v každém z nás, je příliš slabý. Člověk si tedy nakonec říká: jak spolu vlastně všichni souvisí? A tak tedy působí Horem pádem poněkud roztříštěným dojmem.

Dalším problémem je velké množství postav, kde se nikomu nedostává většího prostoru. Výbornou Emílii Vašáryovou jsem ani nemohla dostatečně ocenit, neboť nedostala tolik prostoru, který by její postavě dodal více dramatičnosti. To by pak ovšem znamenalo, že film nebude mozaikou, ale příběhem jedné rodiny, která se nachází ve velice absurdní situaci.

Samozřejmě se zde nachází několik vtipných momentů. Vypíchnu z nich např. ten, ve kterém se dva podřadní zlodějíčci domáhají na policejní stanici svých práv na čaj s citrónem, který jim soucitní policisté poskytnou s poznámkou, že čaj s medem už by byl luxus. Nebo diskuze na téma netopýrů v těstíčku. Ano, vtipné to je, ale na film skečů to zase nestačí.

Délka filmu byla pro mě značně přehnaná. Až nezdravě často jsem se ocitla v situaci, kdy jsem se nudila a přestávala poslouchat dialogy. Odvažuji se tvrdit, že kdyby byl film o polovinu kratší, vůbec by mu to neuškodilo.

Nebudu lhát, když řeknu, že jsem z Horem pádem odcházela velice zklamaná. Nebo spíše apatická. Trvám si na tom, že se z takového námětu dalo vytěžit více. Výrazně drsnější film to nebyl, výrazně vtipnější také ne. Recenzent Tomáš Baldýnský, který film hodnotil spíše pozitivně, ho označil za jakýsi plakát. A s tím i přes odlišný celkový názor na film souhlasím. Nic víc totiž ve filmu nenajdete. Když jsem v kině viděla trailer, velice jsem se na Horem pádem těšila. Ale právě to, na co jsem se těšila, se ve filmu rozmělní. Také souhlasím s jiným filmovým kritikem Vojtěchem Ryndou, kterému figurky v tomto snímku připomněly figurky z filmu Jedna ruka netleská. Já jsem zažila již od prvních scén filmu stejnou asociaci, přesto na mě Horem pádem působilo vyzrálejším dojmem.

A tak tedy nevím, zda mám dát palec nahoru, nebo dolů (viz. pořad Odvážné palce na R1). Ale vzhledem k tomu, že si myslím, že by tento snímek neměl být odsouzen k zatracení, neboť je po formální stránce natočen velmi dobře, mu dám palec nahoru. Budu tedy netrpělivě čekat na další Hřebejkův film, a doufám, že nenechá můj palec chladným :)




Poznámky k tomuto příspěvku
polefka (Občasný) - 4.12.2004 > autorko, hluboce te kritizuju> pises pekne, myslim, ze to do nejakyho casaku urcite dotahnes..ale tu a tam nachazim jakysi nesvar: opakovani slov (prostor, atd.). bacha na to. ale jinak fakt dobry, tvym kredem je, ze popisujes prehledne, to se leckomu v dobe pocitacoveho grafomanstvi nedari.
Body: 4
<reagovat 
 sibka (Občasný) - 4.12.2004 > polefka> dekui za hodnoceni,jsem hluboce zkritizovana... .)
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 11.2.2005 > Viz polefka. Ještě bych dodal - máš styl a v textu se neutápíš. Jenom to celý působí jako bys znala režiséra, herce a všechny kameramany a posuzovala je jako babička vnoučata. Osobita a vlastní názor ano, ale tohle je trochu moc.
Body: 3
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 27.2.2005 > Zdravim, tuhle recenzi se mi nejak nepochopitelne povedlo prehlednout, takze pisu az nyni. Tvoje rozpaky nad tim, jak dilo prijmout, docela chapu. Rekla bych, ze je kombinaci dvou pristupu - jeden je moderni, skladani te zminovane mozaiky a hrdinove, kteri, chte nechte, pripomenou filmy typu Jedna ruka netleska, druha linie, to je ta s Triskou a Vasaryovou, je pak vaznejsi, klasictejsi, delana spis pro starsi publikum. Chapu, ze tahle nevyvazenost je pro nekoho stezi prekousnutelna, stejne tak z toho byl rozcarovany kamarad, ktery na tom byl se mnou. Ja ale musim priznat, ze se mi to spis libilo - vic nez nudne, pointy proste Pupendo i nez Pelisky, u kterych nevim, zda je to komedie nebo vazny pribeh. Rekla bych, ze timhle filmem jde Hrebejk nahoru, i kdyz onou kombinaci dvou ruznych pristupu si myslim dost zkomplikoval cestu k publiku. Jeho predesle filmy byly presne styl, ktery klidne doporucim sve babicce, coz tady dobre nejde; priznivce one "moderni" stranky pak zase bude myslim odrazovat ta snaha o poselstvi.
Za recenzi, byt vyrazne subjektivne ladenou (coz uz dnes vubec neni vyjimecne), nemohu nez dat pet bodu.Dala sis na tom zalezet, chvalim.
Body: 4
<reagovat 
 sibka (Občasný) - 27.2.2005 > Oplatka> dik moc za hodnoceni!
<reagovat 
 toono (Stálý) - 27.2.2005 > Oplatka> kazdopadne se lip vyplatil podle tebe ten "klasicky" pristup, to bylo vse co tam za neco stalo a mista s onou vasaryovou byla nejsilnejsi, kazdopadne lepsi nez pupendo..
<reagovat 
toono (Stálý) - 27.2.2005 > " Samozřejmě se zde nachází několik vtipných momentů. Vypíchnu z nich např. ten, ve kterém se dva podřadní zlodějíčci domáhají na policejní stanici svých práv na čaj s citrónem, který jim soucitní policisté poskytnou s poznámkou, že čaj s medem už by byl luxus. " tohle to byla asi nejpripitomejsi scena co tam byla a kdyby se to vystrihlo film by byl lepsi asi o 30%..
<reagovat 
 fff (Občasný) - 27.2.2005 > toono> film sem neviděl, chystal sem se...

ale na sedumdesátiprocentní vodvar kašlu...:o)))
<reagovat 
 sibka (Občasný) - 27.2.2005 > toono> ok, kazdymu prijde vtipny neco jinciho...kazdopande ten film asi nejni uplne echte, nefunguje jako celek, je to imho jen hromada ruznejch vice ci mene vtipnejch scenek, ktery svym charakterem absolutne nedrzej pohromade a nedavaj jasnej smysl...
<reagovat 
 toono (Stálý) - 27.2.2005 > zkrveživ> no, ja nevim, da se na to koukat, ale tenhle rok to byla az na ten cesky sen docela bida..
<reagovat 
 toono (Stálý) - 27.2.2005 > sibka> no, nevim, to vtipny asi neprislo vubec nikomu a celej film to jen poskodilo, absoloutne nekoncepcni a pitome..
<reagovat 
 toono (Stálý) - 27.2.2005 > toono> tedy lonsky rok.. a to si jeste muzes gratulovat zes nevidel bolero, pokuds ho ovsem opravdu nevidel..
<reagovat 
 sibka (Občasný) - 1.3.2005 > toono> jo, jasne...mne se ten film taky nelibil (jestli to nebylo dostatecne jasny z recenze)..ale pri tyhle scene sem se smala, to popirat nebudu (at si o mne a mym smyslu pro humor budes myslet co chces:)
<reagovat 
 toono (Stálý) - 1.3.2005 > sibka> co se tyce plemena zenskeho, nedelam si o jeho smyslu pro humor iluze a souhlasim s tebou.. docela sympaticka, ale nejake chyby jsem ti uz vycet..
<reagovat 
čtenář OK - 29.10.2006 > Je to ceska verze filmu The Crash.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter