Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Kůžičkář z kolekce hřebíčkem na hlavičku
Autor: veršoun (Občasný) - publikováno 24.11.2004 (09:43:08)
další ve sbírce>

Kůžičkář

 

Chodí kolem každý večer.

Chodí kolem každý den.

Kolem škol a dětských hříští,

kudy čerstvé mládí prýští.

Obhlíží … je spokojen.

Má rád děti … Kůžičkář.

Vaše … cizí … kterékoli.

Černé, bílé, rudé, žluté

… rozpustilé, zakřiknuté.

Není rasista.

Nakládá s nimi spravedlivě.

Zeptá se Vás:

   „Vcelku nebo nakrájet ?“

Rodiče ho za to mají rádi.

 

Tenkrát zase potkal jednu

co nechtěla být sama doma.

Punčochatá s klíči na špagátu

toulala se bloky paneláků.

Čokoláda skýtá jistou záruku

tu holčičky obzvlášť rády

a jdou pak pánům na ruku.

 

Nazítří ji vrátil v pytli na odpadky.

Předtím si spolu užili.

Její mamka byla ráda,

může zas chodit do krčmy „U přístavu“.

 

Namísto kravaty nosí dívčí podkolenku.

Krebsovi už ho zdraví zdálky

a zvou ho domů na jednu sklenku.

 

Rodiče odcházejí

sami ... do kina

a malá Krebsová … ?

… usíná ...



Poznámky k tomuto příspěvku
protěž (Občasný) - 24.11.2004 >

Drsný.

 


<reagovat 
zirael (Občasný) - 24.11.2004 > fakt drsný. to se ani nedá hodnotit.
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 24.11.2004 > hlavně je to strašlivě nepovedená báseň - téma by mi nevadilo - ale je to mizerně zpracované.
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 24.11.2004 > hnusná básnička:-)
Body: 5
<reagovat 
 veršoun (Občasný) - 24.11.2004 > blondýna>  nejodvážnější školačka :o)
<reagovat 
Lada Niola (Občasný) - 24.11.2004 > téma dobrý, zpracování dokonce místama taky, akorát to chce si odmyslet ty rýmy :)
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 24.11.2004 > mám ráda"zlé" básně:-)))
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 25.11.2004 > blondýna> já takyyyyyyyyy ;-)
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 25.11.2004 > Přikloním se k postoji Zvířátka. Nemám prostě ráda vtipná zlehčování podobných témat.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 26.11.2004 >
Doporučil 
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 25.11.2004 > hmmm... a není to tak trochu i o psaní? já teda nevím, ale tady má zřejmě někdo v hlavě velké "téma", to pak přenese do klávesnice, sepíše a s uspokojením přivoní k růžím, že ano. to se vám fakt nikdy nestalo to, že jste začali psát a pomalu vám do textu proklouznul nějaký malý démonek a začalo se to řadit do "nehodné" básně? a místo toho, aby se člověk lekl, co to leze na povrch, tak to s mírným šklebem prostě dopíše. někdo to publikuje, někdo ne. nic jinýho v tom nevidím.
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 26.11.2004 > blondýna> 

Přijde na to. Každej pes, jiná ves.

Podle mě je přirozenější proces, že do psaní promítá člověk sebe, jakej je/není, co ho ne/napadá, ne/zajímá, ne/vzrušuje. Nikoli aby psaní rubalo do duše, duše rubá do psaní. U autora.

Někdy je tvůrčí proces mnohem víc vzrušující než samotnej výsledek:)

...

Na ten výsledek pak mají lidi různý názory. Někdo je na stejný vlně, někdo na jiný. A myslím, že ho neoblomí, mě třeba teda neoblomí, že to je jen literárno, že to je umělecký...  když se mi to nelíbí, když se mi to příčí.

 

Tohle je zajímavý právě tou klasickou formou. Mně to trošku připomíná Homéra, toho z Řečkovic... Ale nemá to ten drajv, co on má. A i ten mráz po zádech mi z něho leze nějak mnohem víc...

 

A i když to nejde nijak objektivně rozřešit, jako třeba názor na básničku, obhájit svůj názor, to není metafyzika, to je základ komunikační výzbroje. Ale Zvířátko už to řekla.

 

 


<reagovat 
ztratila (Stálý) - 26.11.2004 >

Pokud to píšeš jako literární text, je to formalita. Nicméně z toho, výše vyplývá, že ti přijde jako větší prohřešek chtít, byť na papíře zneškodnit libovolnýho cikána než dítě... To je konotačně zajímavý.)

Tahle hranice mi přišla maličkato malicherná. Ale asi taky významná... od každýho trochu. 


<reagovat 
Zviřátko (Občasný) - 24.11.2004 > NO TAK TO SNAD ANI NEEEEEEEEEEEEE!
NEMÁ NÁHODOU POEZIE TAKY NĚJAKÉ MORÁLNÍ HRANICE?
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 24.11.2004 > Zviřátko> píše, že to je srajler ne? kečup místo krve....:)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 24.11.2004 > Zviřátko> 

povídej


<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 24.11.2004 > Max Bubakoff> No, dnes už jsem měla tu "čest" přečíst si tenhle článek: http://www.novinky.cz/04/44/00.html takže kečup nekečup...
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 24.11.2004 > g morr> promiň, nějak se nechytám...co bys rád slyšel?
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 24.11.2004 > Zviřátko> jo...to sem taky čet....nejsem jako sice felčar....ale laktační psychóza eště v 11 měsících dítěte....mno.....mi to přijde dost divný....
<reagovat 
 veršoun (Občasný) - 24.11.2004 > Zviřátko>  Mě to taky zajímá (ty hranice), přiznávám, že je to trochu provokačka :o))
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 24.11.2004 > Zviřátko> 

1. proč NEEEEEEEEEEEEEEEEE.

2. jestli náhodou nemá poezie morální hranice.


<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 24.11.2004 > Max Bubakoff> Psali zanedbaná, neléčená či co...Dneska jsou omluvenky na všechno
Btw. bude mít asi hanýsek radost, že mu zaplácáváme příspěvek poznámkami od tématu...
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 24.11.2004 > Max Bubakoff> Laktační psychóza celý život - mám známou, která ji má - celou dobu pod práškama, holčička už chodí asi tak do šesté třídy. Jiná spáchala sebevraždu asi tři roky po porodu. Stává se.
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 24.11.2004 > hanýsek> Tak máš první příspěvek do statistického průzkumu - ty moje to už překročilo:-)
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 24.11.2004 > g morr> Prostě už je to jaksi "over"; odhlížím od literární stránky...obsahově mi to "podrazilo kolena"
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 24.11.2004 > ouvej> řikám, nejsem felčar....a ani tak...čék nikdy lidem do květáků nevidí....
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 24.11.2004 > Zviřátko> tvoje morální hranice? to slovo morální je teda asi použito nějako nově...
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 24.11.2004 > Zviřátko> nesmysl.
<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 24.11.2004 > g morr> ?
<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 24.11.2004 > g morr> ?
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 25.11.2004 > g morr> neber mi můj názor, prosím
jestliže mi to tak připadá, mám nárok to napsat
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 25.11.2004 > Zviřátko> 

tvůj názor, který ti nemám brát, je prosím: poezie má morální (?) hranice. tvoje (hranice? morální hranice?) tahle básnička překročila?

 

 

jestliže říkám "nesmysl", neříkám, že tvé názory jsou špatné. ale bohužel jím není rozumět. neřikam, že to musí bejt nesmysl "uvnitř". ale "navenek" jsou obalený ty názory takovejma slovama, že mně to prostě ten smysl nedává.

 

a až ten názor zformulovat dokážeš, stejně ti ho budu brát, nevím, jak je to s tvým nárokem... ale moje právo zas je hovořit a přesvědčovat... dokud ti to nepoleze na nervy až přílilš.


<reagovat 
 ariel (Občasný) - 25.11.2004 > g morr> máš tam překlep... má být "bohužel jim mnou není rozumět", ale jestli je ti to líto, zkus víc metod, jak tomu porozumět
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 25.11.2004 > Ariel_GAY> 

jsi hodnej, ale o překlep nejde, na to tam chybí moc písemnek. například tvoje henta golsa taky je nesmyslná, ale rozumím jí. myslíš: mnou tomu není rozumněno. taky pěkná konstrukce.

 

ale, co už na tom. zkusil jsem jednu metodu: naznačil jsem Zviřátku, ať to zkusí formulovat s hlavou a patou. zatím to nezabralo, ale trpělivě čekám. zkusím i metodu druhou. skoro se mi zdá, že "tebou tomu teda rouměno bylo", zkus mě oblažit nějakým pokusem o překlad do normální češtiny. díky.


<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 25.11.2004 > g morr> 

Meine kleine Rubinštajne, Tschechisch wie berauschtes Schweine :)))

 

Poezie jako taková má nejspíš jiný hranice než morální. Je to otázka vkusu a citlivosti toho, kdo ji píše/čte. Někdo jako Blondýna rád zlý básně, někdo jako Zvířátko si pod tím představí ne to poťouchlý veselí a slovní spojení, ale to, co je za tím, teda tu skutečnou krev, bolest, smutek, strach. Rozřezaný dítě se vším všudy třeba.

Co na tom nechápeš?

Podle mě z toho apriori neplyne, že Blondýna strká malým dětem špendlíky pod nehtíky, ani že Zvířátko je blbá. Alebrž jsou jen jinak založený. 


<reagovat 
 ariel (Občasný) - 25.11.2004 > g morr> myslím, že uživatelka Zvířátko nemusí argumentovat... ona to tak cítí... morální hranice se cítí... metafyzika se cítí... to až zbytek se od ní logicky odvozuje... také netvrdila žádná obecná fakta, mluvila právě o svém pocitu
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2004 > Ztratila> 

No – to je to co říkáš. Kruci, vkus, je něco jiného než morálka. Jestli napíšu básničku o stahování dětiček z kůže, snadno pochopím, že se to někomu nebude líbit. Čistě kvůli tématu, od formy /jakkoli ty věci jsou neoddělitelný/ íčko abstrahujme. Ale co s tím má co dělat morálka.

 

Nechtěl bych to chápat, ani kdyby tam bylo v první osobě psáno: pojďme řezat dětem hlavičky, strkat jima pastelky do hrtánků. Ale takhle... ve třetí osobě... já si prostě myslím, že slovo morální... resp. sousloví morální hranice... ej, to je chcaní mimo mísu. Samozřejmě, že se dá rozpoznat, jak je to asi myšlený, ale kurva, to by se jazyku dělat nemělo... nebo až: sémantiku si rozvracet nedáme?


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2004 > ariel> I o pocitu, pokud o něm mluvit chci, bych měl mluvit srozumitelně a jasně. A tady to jde. Použít výstižná slova. Vidím, že selhala metoda první i druhá. Nu...
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 26.11.2004 > g morr> 

No a na těch rozvalinách sémantiky pak někdo hrdinně povstane, buše si v prsa: jabadabadů:)))

 

Ještě je otázka: je v tom takovej rozdíl, jestli je to ve třetí nebo v první osobě? To už je jen skoor bezpředmětná formalita, ať to vezmeš odkud chceš, bude to o dejme tomu týrání dětí nebo o krásách přírody... a třeba v první osobě to vyzní sugestivněj, ale vymknutý klouby tam budou pořád ty samý...  

 

A přijde na to, jak se k tomu stavíš. Někdo se pere za jazyk, jako ty, někdo má jazyk jen za nástroj jak něco sdělit. A různý přechody mezi tím jsou...


<reagovat 
 ariel (Občasný) - 26.11.2004 > g morr> 

věcně máš pravdu, ale připadá mi, že by ti neuškodilo o trošku víc pokory... rozhovor na věcné úrovni se v určitou chvíli stává nemožný, absurdní, odříznutý 


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2004 > Ztratila> 

Ohľadom tej sdělitelnosti by se právě měl jazyk používat... no, co ti budu povídat. To víš, že se nerozčiluju na každýho, teď řeks nesmysl... a radši se mu snažím porozumět. Ale mám určitý........... hranice?

 

Není to formalita. Zakroutil krkem cigánovi. Zakroutil jsem krkem cigánovi... a ještě to převeď do prézentu... a vysvětluj někomu, že to byla básnička a že subjekt a autor... :)))


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2004 > ariel> 

 tohle ještě není ta úroveň, myslel jsem, žes náročnější :)))

 

ok. ale to už se bavíme o úplně o něčom jinom než jsem chtěl.

 

s pokorou máš pravdu. ale v tomhle případě bych radši byl vydupávač.


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 26.11.2004 > kristaboris to je zas jednou debilní diskuze.. ale dala se čekat.. já myslím že morální hranice nejsou nikde, natož v poezii.. ale ten text.. no je to chytrý.. dokonce jsi možná i s pohoršebním počítal, ale zpracování se mi místy moc nelíbí.. buď bych tomu dal volnou lehce beatovou formu s decentním souzvukem a nebo pěkně tvrdý pravidelný verš, který to odře až na kosti.. takhle je to nedomrlé..

přesto v textu vidím jistou klasičnost.. už i tím názvem..(teď mi zrovna nejde o Mastičkáře, hi .-) je v tom určitá stížnost naruby, když je to postavený na cynickém popisu, nevzrušeném sdělení a přesto ten obsah tak nějak se zavřenými ústy řve na čtenáře.. takový Tkadleček vyvrhnutý řeznickým nožem..


Body: 4
<reagovat 
 veršoun (Občasný) - 26.11.2004 > Emmet_RAY> Inspirací jsou spíše absurdní drobné prózy Johna Lennona, které jsou ovšem jazykově hravé, ale ta atmosféra. Jinak si také myslím, že nejde o nic průlomového. Ohledně formy je jenom otázka co bude působivější, protože o důvěryhodnosti obsahu sdělení v podobných případech nekráčí.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 26.11.2004 > hanýsek> hm, já mám podle hrdiny jedné drobné prózy (souvisí s mým příjmením) přezdívku
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2004 > hanýsek> Mně by to zase určitě fungovalo jako prózička. Spíš suchá, krátký věty... naprosto bez autorskýho nějakýho postoje.
<reagovat 
 veršoun (Občasný) - 26.11.2004 > g morr> Je to vlastně rytmizovaná (dost nedokonale) prózička do punkového textu, proto i několik rádobyrýmů. No v šuplíku mě to dlouho svědilo, ale spíš z důvodů technicky kvalitativních.
Vidíš tam autorský postoj ... nebo jsem nerozuměl ?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2004 > hanýsek> 

neee. jenom že v takový prózičce, že aby autor neměl nějaký hodnotící hlediska. fuj to bylo ošklivé. to bylo špatné. atd. suchej realistickej, věcnej. ostatně ani v tý tvojí básničce se nehodnotí... takže vlastně ta replika vode mě byla navíc. jako věčina :)))


<reagovat 
sapito (Občasný) - 14.3.2005 >
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3) 4 7 8 9 10 11 13 14 15 16 18 19 21 22 23 25 26
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter