Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce - 234 - z kolekce Sešit v tvrdé vazbě
Autor: miroslawek (Občasný) - publikováno 21.12.2004 (11:35:50)
další ve sbírce>

 

 

        neklid   chvění
     kolčaví očka změn
  počká rozuzlení    den
                                 dva
                            tři
kdy patří se patřit    v plen
           pod pravý proud
 vláken jež nelze rozetnout
     jen rozeznít   a snít
        v pavučinách trolejí
                nad křižovatkou
 vře tón  Cabernet Sauvignon
         tkalouny živůtku
     protéká          vibruje
  zraky      ptáky     mraky
 z řadící páky uniká horko
                       a lži směr
francouzskou spojkou

  krušných částic
      předvečerních atmosfér
  to z děr     a do samoty stanic
               dostůj   si

 

(17. 7. 2003)



Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 21.12.2004 >
Body: 4
<reagovat 
anae (Občasný) - 21.12.2004 > pěkná blbůstka!
Body: 5
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > anae> těší mne (konečně jsme byli představeni)
<reagovat 
Pes (Občasný) - 21.12.2004 > opravdu mi to není příliš jasné

tak nějak uvažuju:
báseň má v člověku vyvolat nějakou emoci, s tím asi souhlasí všichni
pisatel básní (nepíšu básník) by teda měl teda máknout a báseň napsat tak aby v člověku něco vyvolala
pokud by záleželo hlavně na čtenáři co u něj ten text vyvolá, tak by docela přestalo záležet na tom co dotyčný napíše


tovoje báseň se mi celkem líbí, ale někdy možná očekáváš od čtenáře příliš

Body: 5
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Pes> Pokud ti to není jasné, proč jsi mi dal 5 bodů? Jinak souhlasí možná všichni, ale já nikoliv... nejsem vyvolavač... ani cirkusový, ani deště, duchů, dokonce ani trhovec... a od čtenářů jsem se ve vztahu k textu odnaučil cokoliv očekávat nebo neočekávat... ve vtahu k mé osobě bych jisté věci očekával stále, ale ony nepřicházejí, protože dotyčným nedocházejí... nicméně i s tím jsem vcelku smířen, neboť to zapadá do přirozeného řádu a běhu věcí...
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 21.12.2004 > já četla do samoty samic...:)) zas ty vlnolamy...ale...moving pictures :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > MiKa> myslíš tu autonomní fragmentaci?
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 23.12.2004 > miroslawek> myslím ty zvukové záseky "patří se patřit v plen"  třeba...je zajímavý, že používáš hodně krátkých slov...porcuješ...ale v tomto případě je pro mne podstatný, že si dokážu (otázka je, jestli v souladu s tvými představami) něco představit, něco ve mně tvoje slova vyvolávají
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 23.12.2004 > miroslawek> mazlíš se rád s cizími slovy, autonomní fragmentátore? :))))
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > MiKa> 

jak kdy, tady ani ne... je to patřičný (a zavedený) termín, k němuž bych výstižný český ekvivalent hledal... přinejmenším obtížně...


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > MiKa> jestli v souladu s mými představami není otázka...
<reagovat 
ariel (Občasný) - 23.12.2004 > čéče, takhle hysterickej nebejvám ani já :-))
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > ariel> Hysterickej, proč? Možná je to jenom zdání, ale připadám si v klidu a pohodě.
<reagovat 
Natasha_ (Občasný) - 21.12.2004 > Navazuje se to asi samo na sebe, při tom psaní, že?
Ovládnutí řeči dokonalé, ovládnutí smyslu...nevím.
Body: 4
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Natasha_> Nevíš? Tak to mám štěstí, že mi v losování připadlo tak vysoké číslo
<reagovat 
 Natasha_ (Občasný) - 23.12.2004 > miroslawek> ...člověk se naučí skromnosti :---)
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Natasha_> 

Hmmm... a zkusilas ji předvést... nebo jen do zásoby?


<reagovat 
 Natasha_ (Občasný) - 23.12.2004 > miroslawek> Myslím, že ano. Tvůj básnický jazyk oceňuju stabilně, jen občas si jako čtenář připadám ožulená...efekt slov v první linii a ten smysl jaksi upozaděný - jak jsem už psala.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Natasha_> Ale to se hluboce a zásadně mýlíš, pokud si myslíš, že jde o nějaké samoúčelné slovní hrátky.... jde pouze o významy, všechno ostatní slouží jen jako nástroj k jejich vyjádření... a to, že nevidíš smysl, nemusí být tím, že tam není... a není jen jeden...
<reagovat 
 Natasha_ (Občasný) - 23.12.2004 > miroslawek> Já jsem si už všimla, cos psal jiným. Oba si můžeme stále myslet, že chyba je na druhém konci... Já jsem přesvědčena, že ten text je neprůhledný, a nemyslím, že bych byla nepozorný čtenář. Dávám si pozor, když už se pouštím do debat o díle. Tvůj názor je přirozeně opačný...a ostatně, co je do jednoho čtenáře, který nechápe. A co do jedné nepochopené básně.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Natasha_> Ale to přece není jen otázka pozornosti nebo pečlivosti... umění číst je do značné míry srovnatelné s uměním psát... čtenář musí ujít s autorem stejnou cestu... kupříkladu v matematice těžko můžeš řešit integrální počet, když jsi teprve došla dejme tomu ke krácení zlomků... a můžeš být pečlivá a pozorná, jak jen chceš...
<reagovat 
 Natasha_ (Občasný) - 23.12.2004 > miroslawek> Miroslawku, to samozřejmě...
A Ty vylučuješ možnost, že ten text prostě není tak dobrý, jak sis myslel, když jsi ho psal a pak uveřejňoval?
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Natasha_> 

To jestli je text dobrý nebo ne přece nezáleží na tom, jestli vzbudí celosvětový rozruch na www.totem.cz... ta představa mi vyloudila úsměv na tváři... bylo by pro mne dnes už velice snadné účelově psát texty, které by onen rozruch vzbudily, ale k čemu to? Mimochodem podívej se na datum, kdy jsem ho psal a poprvé publikoval (údaj v závorce)... to není teď a tady... věř mi, že mám reakce od lidí, na jejichž úsudek spoléhám díky zkušenosti víc, než na anonymně nečitelné reakce, většinou beze stop nějaké názorové/argumentační struktury, o níž bych mohl třeba jen začít přemýšlet... a také, že je relativně dost čtenářů, kteří prohlédli skrz pro tebe neprostupný povrch... nebo se alespoň tak tváří  a které to snad i baví číst.


<reagovat 
 Natasha_ (Občasný) - 23.12.2004 > miroslawek> Na úsudek těch, kteří nás chválí, obvykle spoléháme raději, než na mínění těch, kteří nás kritizují. Taková je přirozenost lidská.
Ne, Totem opravdu není určující. A já už vůbec nejsem.
Ale pro autora je myslím určující, zda sám sebe dokáže zpochybnit.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Natasha_> 

Neřekl jsem, že nějak spoléhám na úsudek... těch, kteří mne chválí nebo nechválí, chtěl jsem říci, že zdůvodněná uznání ale i neuznání od určitých autorit, je pro mne mnohem relevantnější než nedůvodná "známka" anonyma nebo i byť jen internetově známého člověka, na jehož poznámkách, případně vlastní tvorbě lze mnohdy na první pohled vyčíst, že jej k tomu opravňuje pouze ona technická možnost zaškrtnout patřičné pole. Čímž nechci napadat právo kohokoliv svobodně vyjadřovat svůj názor. Možná tě to překvapí, většina pozitivních reakcí zde by mne frustrovala, kdybych je měl brát vážně. Právě z důvodů, které jsem popsal výše.

 

Nejsem si ani zdaleka jist "nesmrtelnou dokonalostí" svého díla, chceš-li to slyšet takto... ale jsem si také rozhodně vědom povahy výsledku kvalitativního srovnání s texty jinými, kupříkladu s valnou většinou zdejších, s nimiž jsem měl možnost se seznámit... tedy alespoň podle mých kritérií, každý si stanovujeme jistá poetická východiska. Šalda kdysi řekl, že básnické dílo nemusí být veliké, ale musí být poctivé... právě v tomto smyslu...

 

 


<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 22.12.2004 > Taky se tentokrát k tomu smyslu nedokážu propracovat.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Naty> 

já ty smysly neulehčuju schválně, resp. nevidím v tom svůj problém... jediný problém, který s tím v této souvislosti snad občas i mám, je ten, že mnou publikované texty, které pokládám za lacinější a méně hodnotné proti těm ostatním, tady sklízejí jakési uznání, jehož se těm druhým nedostává a jsou mi předhazovány někdy až smutně komické námitky, jejichž podstata tkvící v nepochopení nejen oněch básní (to vem čert, to bývám v definovaných okolnostech i rád), ale i pro mne zásadních principů mi při vědomí neúměrné, zhusta i marné či dokonce kontraproduktivní snahy zabraňuje ve vážně míněných polemikách... ono je to vždy pohodlnější místo vlastního úsilí svalit vinu na druhého, tak proč bych to také neudělal, když mohou čtenáři?

 

Ne, vážně... vím, že číst mne není snadné... a i v textech, kterými lze lehkonoze protančit, se většinou jedná o míjení, sklouznutí po povrchu... ořechy se musí rozbíjet, aby se člověk dostal k jádru... většinová touha po pečených holoubatech létajících do úst končí téměř vždy u "fastfood" textů instantní povahy, na jedno použití... nicméně, každému co jeho jest... i poetický konzum... osobně mám i jako čtenář raději umění četby, kdy poznání je vykoupeno...

 

Ostatně jak pravil klasik Pierre Louÿs: Neřekl jsem to proto, abys rozuměla. Vyprávěl jsem Ti příběh, abych Tě poněkud potěšil. Nyní je pozdě a je čas k spánku.


<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 23.12.2004 > miroslawek> 

Jako pohádka na dobrou noc to ovšem nemá chybu.

 

Ale vážně.

Myslím, že nejsem z těch, kdo by tu trousili komické námitky, či sklouzávali po povrchu.Na druhou stranu poctivě přiznávám, že kolotoč předvánočních příprav, skombinovaný s virózou, teplotou a antibiotiky, poněkud otupil jak moji schopnost, tak ochotu, věnovat dostatek času pokusům proniknout do hloubky textu, jehož virtuózní plynulost a medodičnost předpokládám není samoúčelná.

Poctivě jsem přiznala, že na to nemám, a odmítla jsem hodnotit pouhou dokonalost formy.

Víc pro to momentálně udělat nemůžu.

 

Přeji hezké svátky.


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 23.12.2004 > Naty> Však jsem také nic nevyčítal, nekladu přece nějaké nároky, nikdo mi nic nedluží... snad jen, odváží-li se známkovat a chce-li být brán vážně, malé vysvětlení, argumenty podložené odůvodnění, ale i tehdy je onen závazek jeho věc, nikoliv má... taky přeju pěkné svátky
<reagovat 
Jonáš (Občasný) - 26.12.2004 > Zase ta nepochopenost..:-)
S tím fastfoodem textů instantní povahy, to je dost přesné. Mimochodem, Różewicz napsal, že "srozumitelná poezie / stává se nakonec / nesrozumitelnou". A lepší je, když je tomu obráceně, ne?
Tohle je fajn.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 26.12.2004 > Jonáš> To je dobré, to si budu pamatovat
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 (19) 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter