Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Zpovědi, pocity
 > Zpovědi, pocity
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Havran, kočka, komíny z kolekce KP
Autor: MiKa (Občasný) - publikováno 12.12.2004 (11:38:34), v časopise 13.12.2004
 

   Havran, kočka, komíny…

  

   Skrz příčné řezy žaluzií vidím nevábný okraj města za nemocnicí. Průmyslová hala a dva komíny: jeden menší lhotákovsky čtverečkovaný a jeden vyšší pruhovaný. Po suché trávě se poflakují havrani a odkudsi možná mňouká kočka, možná jen za x-tou zdí tlumeně křičí urputné novorozeně.

 

   Havran svým křídlem

   nařízl okna,

   v druhé fází tančil

   nebo se zmítal.

   Mlčel.

 

   V dálce se snažil

   sbor psů

   o trhaný madrigal.

 

   Havran tančil výjevy

   ze zašlých dnů.

 

   V mém těle se

   varhaník

   strachoval.

 

   Sedím na posteli a po chvíli vchází další pacientka. V obličeji zvednutá opona a na jevišti trápení. Vypadám asi stejně. „Paní K. a paní N., pojďte si na přešetření k primáři.“ Primář s kraťoučkým sestřihem připomíná spíš vyhazovače z baru než lékaře. „No, možná to zvládneme laparoskopicky, ale možná budeme muset klasicky řezat a prohlídnout si i další záležitosti a když tak to vzít všechno, jo?“ Paní N. dostává stejnou zprávu, a tak na pokoji ani moc neoslavujeme. Nálady nám nepřidá několik prohlášení, která musíme podepsat: souhlasíme s tím a s tím, jsme si vědomy těchto rizik…Čím je proti tomu upozornění, že se mi v nemocnici může ztratit mobil nebo peníze a že ZA TO NIKDO NERUČÍ.

   V poledne poslední jídlo. Polévka. Paní N. je velice tichá, mně také není do řeči. Chyba. „Ženušky, změřte si teploty,“ hlásá místní rozhlas. Mobilem mi přicházejí zprávy od přátel, rodiny…Zvláštní, místo aby mi dodaly odvahy a udržely mne pohromadě, tříští mne až od nejnižších bodů  směrem vzhůru.

   „Ženy, připravte se a rozdělte si WC, ano? Abyste se pak nepopraly…“ Další bod programu. Klystýr. Nemocnice má mocný dar, zredukovat člověka na pár základních funkcí.

   Čekání je nesnesitelné. Začíná se stmívat a komíny se rozsvěcejí. Jako by se najednou úplně změnily. Ze suchozemských hlásek na mořské živočichy. Pomalují vstupují do mělkých vod večera.

   Hlavou se mi honí podivné myšlenky. Svévolně šacují kufr prastarých vzpomínek. Vlastně se blíží Mikuláš a já si najednou vybavuji, jak mě v první třídě paní učitelka vybrala, abych hrála v dětském pásmu pro dojaté rodiče. Měla jsem mít papírová křídla a zpívat Lítala si laštovička, lítala… Nakonec jsem byla nemocná a svou roli neodehrála, ale tato zapomenutá písnička se najednou chytila drápkem a co chvíli vylétá z hnízda. Pořád dokola, pořád stejně… Komíny, dva láčkovití polypy, stojí hluboko na dně nočního oceánu a sledují mne červenými zraky.

   Ráno další klystýr, zabandážovat nohy, injekce do břicha. Paní N. má štěstí, jde na řadu přede mnou, takže já si ještě chvíli užiji svého času ztuhlého do bílého atolu. Konečně dostávám poslední injekci. Pokoj se lehounce rozhoupe a už sem kráčí vousatý zřízenec, který mě i s pojízdnou postelí povozí po chodbách nemocnice. Svou práci zvládá zkušeně, žertuje se mnou, abych mu nikam ze zaparkovaného postele neutíkala. Jinak že mě bude honit se svěrací kazajkou!

   Paní N. přivážejí zvadlou jako lilii k dýchacímu přístroji a já čekám, až se na sále všechno umyje a připraví. Kolem se zjevují postavy v zeleném, ale žádná se neusměje, žádná slovo neprohodí. Jsem jen porouchaný stroj před opravou. Lítala si laštovička…

   „Tak ukažte, pojďte si lehnout sem. Nebojte se, tady vám dáme na nohu uzemnění, abyste nám neprobíjela, víte?….Jiřiku, musim tě pochválit, jak jsi šikovnej,“ praví sám sobě zřízenec a doktor jen pokyvuje hlavou: „To víš že jo, Jiřiku…“

 

 

   „Paní K., už jste na pokoji!“  Teď jen proklestit si cestu bludně žlutou krajinou narkózy se zvracejícími stromy…Sestry přicházejí a odcházejí jako celníci pro různá území: království infúze, království drenu, spojené státy bolesti – ale tam není tak zle, opiáty se činí, jak mohou. Odhánějí bolest a plnými hrstmi sypou podivně živé sny.

   S paní N. se pospolu a postupně vyhrabáváme ze svých fyzických propastí. Operace proběhla dobře a každý den je nám lépe. Paní N. Poštovní doručovatelka. Nenápadná vlčice. S minimem prostředků dosahuje svého. O nic nežadoní, přesto nestrádá. Noční košili na výměnu jí kupuje její sestra, toaletní papír poskytuji já, stejně jako náhradní spodní prádlo. Její muž zdá se být pitomcem, ale dva pubertální synové k ní mají neobvykle silný vztah. Každý den jí volají, matce ochranitelce. Paní N. si teplotu neměří. Ví, že chce jít brzy domů a nevhodné zprávy teploměru by mohly tento hlavní cíl oddálit.

 

   Na pokoji nezůstáváme samy. Přibyla dobromyslně obtloustlá paní L. Učitelka na penzi. Pozvali si ji, přestože tu byla před měsícem. Také má strach, ale přesto působí vyrovnaným dojmem. Volá ji lékař a tentokrát přichází opravdu rozechvělá. Bez obalu jí řekl, že její nález je špatný, že jí budou muset odoperovat úplně všechno, na co se dá pomyslet, a potom bude muset docházet na onkologii. Také se dozvídáme, jak se obává narkózy. Její manžel se z ní nedávno neprobudil. Najednou jsou vlastní starosti směšné jako ansámbl maňásků.

   Rozhlížím se oddělením a vidím mladé klokanice s budoucími příliš neklidnými potomky, usoužený střední věk, zaskočené důchodkyně. Na posteli jedoucí k sálu se všem divně lesknou oči. Integrál ženských osudů. A mezi tím kmitají sestry. „Ženušky, změřím vám tlak, tak ukažte ručičku.“

   Komíny střídavě vstupují do oceánu, ráno vylézají na pevninu. Pod oknem černá kočka nese v hubě myš a jde si ji vychutnat pod zaparkované auto. Můj čas se takřka nehýbá.

   Paní N. jde domů. Mne, která poctivě hlásila, co řekla rtuť, si tu doktor ještě pro jistotu nechává. Stará hodná paní L. leží po operaci na posteli jako raněná kosatka a každou chvíli zvrací. Do mojí snídaně. Do mého soucitu.

   Uvolněnou postel zabírá další pacientka. Paní M. Kudrliny po trvalé těsně kolem hlavy, růžová noční košile, veliké brýle, na stolku červená knihovna. Další důchodkyně. Dcera, která ji přivedla, působí znechuceným dojmem. Mám sto chutí jí něco říci. Jenže brzy dceru chápu a mám sto chutí říci něco sama sobě. Paní M. totiž zvučným hlasem všechno komentuje. A co chvíli testuje shovívavost ostatních.  „Paní L., ta se má, ta hned zabere,“ praví růžová košile tak nahlas, až nebohou zmučenou kosatku znovu vzbudí. A kdyby jen to. Ukazuje se, že v košili je navlečen poťouchlý Alzheimer. Vyjde ven z pokoje a nemůže se vrátit. Pořád něco hledá. Do svého bloudění světem průběžně zasvěcuje okolí. Lehne si do postele a tak, jak to vždy bývalo zvykem na odborářských rekreacích, osloví žoviálně spolunocležnice: „Tak co budem dělat, děvčata?“  Pane bože, ne! Já všechno chápu, Alzheimer má velký strach, vím, všechno vím, ale už ne! Já už jsem zdravá! Doktore, nemyslete si, že budu i nadále pravdomluvná.

   Metoda matky vlčice funguje. I já nakonec opouštím tento pokoj, sestry a oddělení, celou tu budovu, kam člověka posílá osud, aby si uvědomil skutečný význam tak často užívaného klišé: že jsme tu opravdu jen na chvilku. Dva komíny suše mlčí. Havrani schůzují asi jinde, černá kočka se kdesi schovává. Ani vlaštovku vidět není… Že se ona nebe země týkala… 



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 12.12.2004 > výborný, syrový, neukvílený, drsný......růžovka tomu dodává humornej rozměr.....nevidim slabinu....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 12.12.2004 >  
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 12.12.2004 > ještě nemám čas, ale přečtu si to ;-)
Doporučil 
<reagovat 
protěž (Občasný) - 12.12.2004 > Velmi Dobré.
Doporučil 
<reagovat 
hajka (Občasný) - 12.12.2004 > výborné
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Marita (Občasný) - 12.12.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 12.12.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mína (Občasný) - 12.12.2004 > Skvělé
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 13.12.2004 > výborně napsané.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 13.12.2004 > Je to výborné. Do časáku. Nemuselo to být ve Zpovědích:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 13.12.2004 >
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.12.2004 >
<reagovat 
veršoun (Stálý) - 13.12.2004 >  opravdu dobré to je *5
Body: 5
<reagovat 
Lada Niola (Občasný) - 13.12.2004 > výborné propojení prózy a poezie. to já ráda :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Natasha_ (Občasný) - 13.12.2004 > Zralé psaní. A snad to i pomohlo :)
Ocenila jsem, doporučila, ale bodovat nebudu...snad to ani není třeba. Čtenáře si to jistě najde.
Doporučil 
<reagovat 
kalais (Občasný) - 14.12.2004 > miko a tohle já si ráda přečtu až bdue více času*
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.12.2004 > budu chvilku mlčet
Body: 5
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 13.12.2004 > Emmet_RAY> na tvůj názor, emétě, jsem čekala, protože jsem pořád měla pochybnosti o tom, jestli mám s něčím takovým vylejzat ven, jestli tam není moc osobního sentimentu a tak...zajímalo mě, jak taková věc může projít tvým sítem...:) ale netahám z tebe rozumy, klidně mlč...:)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 19.12.2004 > Emmet_RAY> koukám, že mi muhehe alias hihihi zase šlohnul původně udělený vyznamenání za výstavbu...asi už ti klesla teplota, viď...hahaha...no nic, se svýma d si, eméťo, samozřejmě můžeš dělat, co chceš, jen že jsi trochu regrační...:))
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.12.2004 > MiKa> já nezkousnu pokud někdo napíše buď pouze vlastní výkřiky aby se mu udělalo lépe (viz. třeba tento můj dnešní příspěvek který jsem už ukryl http://www.totem.cz/enda.php?a=80373) a nebo pokud někdo napíše ze stejného důvodu to samé, ale přesto se tomu s ohledem na čtenáře snaží dát aspoň nějakou tu literární kostru (většina věcí od kalais)

v tom cos napsala není jen tvůj sentiment ale i sentiment nás všech obecně a navíc každý asi někdy v nemocnici byl a tam takové pocity obzvlášť silně útočí
ale teď bych nerad aby to vyznělo že jsi napsala jen nějaký milý smutný zápisek o něčem co v každém rozehraje strunu a teď se tu všichni po vzoru červené knihovny objímáme, to ne.. toto je klasická povídka a dle mne velmi kvalitní, je tam mnoho vyp. postupů starého protřelého mazáka

nebýt to ve zpovědích tak bych asi i volal po časáku, protože jde svým způsobem o něco na Totem poměrně dost vyjímečného


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 19.12.2004 > MiKa> to je chyba systému to ztrácení déček, tak hned neřvi
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 13.12.2004 > Emmet_RAY> já vám nevim.....dyk zpovědi je uplně stejná rubrika jako próza....nebo ne?...aspoň tak byla myšlená.....i když osobně bych to taky radši viděl v "jaksi" lepší rubrice próza......vzhledem k tomu, co tam poslední dobou je.....:))
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 19.12.2004 > Emmet_RAY> já jsem neřvala hned, až druhej den...sem si ztrácení déček nikdy nevšimla...:)) dobrá, vyhlašuju zas mír, teda...chichoty chichoty
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.12.2004 > Max Bubakoff> no nevím kam se ta rubrika od původního záměru odchýlila (teď třeba ve zpovědích převažuje poetry) ale zpovědi snad měly být pro ten případ kdy si někdo potřebuje vypsat duši a takové osobní výlevy pak lépe fungují aspoň trochu na světle a ne jen v šuplíku.. a na druhou stranu autor ovšem naznačuje "bacha, tohle je osobní, neštymuj mi slovosled, a vnímej mé city" -tj. mnohdy se jen chce svěřit, nemá velké umělecké záměry a třeba mu udělení časáku může být i proti srsti
.. asi tako bych to viděl já, ovšem to sem teď samozřejmě nemluvil o Mice, ale obecně.. jasně že pokud někdo umí psát tak mu to tam stejně vleze samo a mnohdy i automaticky a kolikrát je to lepší než kdyby se snažil pouze s rozmyslem fabulovat
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 19.12.2004 > MiKa> Miláčku, pokud někomu udělíš doporučení a pak se snažíš svou poznámku nějak změnit (třeba jen opravit překlep) tak to déčko zmizí skoro vždycky. A někdy i tehdy, pokud se pod příspěvkem zapleteš do nějaké rozsáhlé diskuze, jako třeba já teď. Je těžké na to furt myslet, hlavně když já tady furt žvaním nebo něco opravuju. Ale říkal jsem si, že Dušanovi navrhnu, jestli by to třeba po těch minimálně třech letech nechtěl zkusit opravit.
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 14.12.2004 > Emmet_RAY> drbej si potichu:)
né že bys neměl pravdu
(ale myslím, že ji nemáš...ale až někdy naživot, mám líný prsty na to, abych ti to vysvětlovala)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 19.12.2004 > Emmet_RAY> oukej oukej...to mu určitě navrhni...už neřvu, už sem skoro dočista zticha :))
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 16.12.2004 > kalais> já mám pravdu vždycky.. ale proti Tvé srsti bych nerad, takže toho nechám, tento můj názor už stejně znáš dlouho a je konstantní
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 17.12.2004 > Emmet_RAY> jak myslíš a míníš:)

a jeslti máš pravdu vždycky tak to buď můj guru:))))))))))
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 18.12.2004 > kalais> ale to by si jeden z nás musel oholit hlavu
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 18.12.2004 > Emmet_RAY> já to nebudu
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 18.12.2004 > kalais> stačí se rozumně zamyslet, která oběť by byla menší a tu podstoupit - já myslím že má pěstěná, bohatá a zářivá a zdravá a dlouhá hnedá hříva by měla být zachována, ale bez tý tvý počůraný slámy se snad obejdem, no ne? ich .-)
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 18.12.2004 > Emmet_RAY> počůraná sláma dobrá tráva

moje vlasy sou zužitkovatelný kalím na tě
ty si na gurua moc mladej a vyčůranej:P
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 18.12.2004 > kalais> dosti wattersportu a bedwettingu.. .-)

ke svému guru(ovi) bys musela s úctou vzhlížet a to bych tě musel nejdřív nafetovat..

ale počkej až tě za sto let uvidím na živo, sem se rozhodl, že zase začnu decentně s hašišem, alébrž je to dobré na psýché, tož sa pak možem trochu aj podělit.. čus

<reagovat 
 kalais (Občasný) - 18.12.2004 > Emmet_RAY> ne ne haš je silné kafe neci neci:)


to bys mě musel nafetovat a nebo si změnit mozek:)))))
<reagovat 
wopi (Občasný) - 1.5.2005 >

jo

 

jo

 

jo


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
moyri (Občasný) - 27.8.2006 > ta básnička je dobrá,ale totéž nemůžu říct o tý povítce KMNL kriminál povídky pro podařenou báseň(anebo vůbec zní to jak anonymní povídka pracovnice nadnárodní firmy)
<reagovat 
Vihar (Občasný) - 18.9.2006 > Napsané je to zručně, byť prvoplánovitě a účelově hrající na city jako děvčátko bez nožiček či očíček, což o to, jenže nic víc - pouze a jen jedno vajíčko z plata stojícího na regálu slepičárny.. P.S. A ta primitivní antikomunistická vložka..
Doporučil 
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 18.9.2006 > Vihar> 

ano, správně, soudruzi, oko za oko, zub za zub, poznámka za poznámku, tak to má být, nenechejme si rozvracet republiku podvratnými živly řízenými na dálku štvavými vysílačkami! :)))


<reagovat 
 Vihar (Občasný) - 19.9.2006 > MiKa> Na literárních serverech coby hnízdištích Haveljugend a jiné reakční zpustlé a zhýralé neplodné dekadence mě vždycky nejvíc bavila ta okamžitá spontánní třídní zášť chovaná ke všemu pokrokovému či jinokrevnému, co se kdy objevilo na jejich území..

Za svou první kritikou si stojím. Moje máma nedávno prošla velmi obdobným, vykuchli jí z břicha vše co se jen dalo, půlku jater, slinivky, žaludku, celý žlučník.. právě pro to mi ten příběh přijde takový plochý, z každé nemocniční kartotéky jich vytěžíš tisíce podobných si jako ty vejce v drůbežárně..

<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 19.9.2006 > Vihar> 

hele, co se týče té zášti - nejsem tak blbá, abych neviděla, že ti dělá náramně dobře provokovat svými výroky a bavit se reakcemi  -- já ti ovšem odpovídám v podobném duchu

 

 

 

ke kritice mé povídky - samozřejmě, že máš právo na svůj názor a můžeš tenhle text považovat za plochý nebo za účelový útok na city, mým záměrem tohle nebylo, ovšem ty, jako čtenář, to tak můžeš cítit -- it´s your choice, your taste, your opinion - that´s all i wanted to say

 

se soudružským pozdravem

meeeka


<reagovat 
zxy (Občasný) - 21.10.2007 >
Body: 5
<reagovat 
Věza (Občasný) - 30.1.2009 > marjájéžiš
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter