Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Miniatury,blbůstky
 > Miniatury,blbůstky
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Portrét
Autor: berenicka (Občasný) - publikováno 27.12.2004 (15:32:29)

Dívala jsem se na nůž, jak klouže papírem. Nejdřív jel rovně, ale protože se Tadeášovi začala třást ruka, stáčel se víc a víc nakřivo. Neměla jsem chuť na ten papír malovat, protože by mě ten okousaný okraj odváděl od zachycení reality. Ještě před pár lety by mě v takový situaci napadlo, že je to je vlastně úžasný umělecký dílo poznamenaný Tadeášovou posedlostí vnášet do všeho nesouměrnost.

Řekla jsem mu, že jestli žere jenom chleba ze sádlem kvůli tomu, aby se mohl věnovat umění, tak že by mohl za ty roky umět aspoň nařezat papíry, protože to je pro malíře celkem zásadní věc a zvládají to i šestnáctiletý cucáci z Hollarky. Pavel s Romanem už dávno stáli u stojanů, papíry přidělaný připínáčkama, a němě civěli na naši stínohru u role s papírem.

 

Rozhlídla jsem se kolem sebe a zase mi došlo, kolik fotek by se dalo v tom ateliéru udělat... Stačilo by zabrat flašku od okurek s červeným vínem a vedle ní pohozený štětce. Nebo Pavla, toho věčně mlčícího klauna v batikovaným tričku, jak se dívá skrz upatlaný okýnko aťáku. Romana bych vzala jen tak, z ánfasu... Mně stačí kouskovat si skutečnost foťákem, narozdíl od Tadeáše nepotřebuju paralelní výtvarný světy.

 

Týden co týden jsme se s klukama scházeli a črtali jsme školníkovu dceru v plavkách, jak sedí na dřevěné bedýnce před stojany. Anebo jsme malovali jednu z holek, které se snažil Tadeáš dotáhnout na tu bedýnku a potom do postele. A nahých modelek ubývalo, přeci jen už je mu ke čtyřicítce a začíná připomínat obličej z vrásčitých, pedantsky propracovaných grafik Vladimíra Kulhánka. To odpoledne zela bedýnka prázdnotou a kluci se dívali na mě.

 

“Hele, nahota je ta nejčistší věc na světě,” začal opatrně Tadeáš. “Taky jsi přece bejvala výtvarnice, tak bys mohla pochopit, co pro nás znamená model... ”

Právě že jsem věděla, co pro ně znamená ve chvíli, kdy se maluje, ale i tehdy, když se sedí ve čtyřce vedle aťáku do pěti do rána. “Tohle... tohle ne! Nepřišla sem vám dělat kašpara, přišla sem malovat... To je jenom váš problém, že Tadunovi vybouchla modelka...Já bych se třeba takovýmu Romanovi pak už nemohla podívat do očí...”

“No bóže,” rozkládal Tadeáš rukama obtíženýma popelníkem a startkou. “Tak Roman pude pryč, pro jednou. Jestli je ti to blbý, já se taky svlíknu. ” Zajel palci špinavými od nikotinu pod kalhoty a odhalil centimetr zašedlých slipů.

“Víš přece, že akty visí i v kostelích, to je od renesance běžná záležitost, že jo.” Roman mluvil jako někdo, kdo vystudoval UMPRUM, narozdíl o Tadeáše, který si v hospodě vždycky přisednul k zedníkům v zacákaných montérkách. Já pořád vrtěla hlavou a myslím, že tomu Roman rozuměl a přemlouvání markýroval jen kvůli Tadunovi.

 

Tadeáš se mezitím vytratil do vedlejší místnosti plný uhlů na malovaní, krabic s tužkama, našich bezcenných starých kreací a rolí papíru. Když jsem se tím směrem podívala, kdoví proč jsem ho zase hledala očima, stál na prahu ateliéru a v ruce třímal přímotop.”Tady ti to nesu, zima ti nebude...” Už dlouho jsem neviděla krásnější výjev, než toho chlapa, jak stojí ve dveřích s přímotopem pod paží. Stoupla jsem si před něj a naštelovala mu ruce tak, aby v pozici vydržel aspoň dvacet minut do první pauzy při malování. Přímotop jsem postavila na linoleum a místo toho mu pod paží vložila snop sálmy, který jsem vytáhla z uměleckého objektu “Zemědělcova slast.”

Zbytek papírů jsem si nechala nařezat od Romana, a byly to rovný úhledný papíry, na který jsem mohla stvořit cokoli.

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Natasha_ (Občasný) - 27.12.2004 > Je to živé a pěkně sepsané. Líbí se mi.
Body: 5
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 28.12.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Unge (Občasný) - 3.1.2005 >

...v ruce třímal přímotop...

...Zemědělcova slast...

((|:~»))


Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter