Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí v kolekci Půvabný film z kolekce Gentleman
Autor: Gentleman (Občasný) - publikováno 11.4.2001 (01:05:21), v časopise 12.4.2001
další v kolekci>
Omylem jsem se dostal na film Vlak života. Chtěl jsme ho sice vidět a věděl jsem, že se v tyto dny hraje v rámci Dnů evropského filmu, ale středeční noviny mi jej utajily. Našel jsem si jako náhradu "kultovní" film Kostka. Ten ovšem nehráli. Může mi někdo vysvětlit, proč středeční noviny matou lidi s programem na další týden? Kostka tedy nebyla, ale zato jsem zjistil, že Vlak života hrají na Perštýně, kam se dá bez rušení přijít pozdě.
Opravdu je to půvabný film. Příběh Židů z jedné francouzské vesnice, kteří se rozhodnou nečekat na transport a vymyslí, že si pořídí vlastní transportní vlak a jím odjedou za svobodou - paradoxně do Sovětského svazu. Nastanou situace nechtěné komiky: při výběru těch, kdo budou představovat Němce, zášť mezi "Židy" a "Němci" (s tím chodit nebudeš, je to Němec), posléze hrdost "Němců" (Němcem nemůže být každý), nákup vagonů (jak to, že Němci budou mít kožený sedadla a my ne?) atd. Objeví se skupina lidí posedlých komunismem, spojení židovské víry a komunistické ideologie je opravdu úděsné. Transportní vlak není samozřejmě možné utajit, a tak při jednom setkání s pravými Němci musí velitel transportu argumentovat: "nejsme v seznamu, jsme speciální vlak, vezeme speciální Židy - jsou to komunisté, dvojnásob nebezpeční, a navíc tak ušetříme vlak". Brilantní je modlitba rabína: "Bože, zachraň aspoň děti... ale děti bez rodičů budou strádat... když už tedy zachráníš i muže a ženy, co ti udělá zachránit i starce?"
Paradoxně působí uchování si židovského zvyku při vstupu do obydlí dotknout se dřívečka u vchodu a políbit prst, jimž se dotkli (omlouvám se, neznám přesný rituál): ono dřívečko ukrývají pod čísla vagonů, která kvůli tomu přitloukají na šišato, ba dokonce pod hákový kříž. Němci pak vyjeveně zírají, když důstojník při loučení pozdraví nacistickým pozdravem, udělá čelem vzad, a před nástupem do vagonu sáhne na kříž a políbí si ukazovák...
Film má slovenské titulky, tedy aspoň ten co jsem viděl. Ale nevadí to. To není myšleno jako impertinence. Jen slýchám, že absence slovenštiny v televizi vede k tomu, že jí dnešní děti nerozumějí. Připadá mi tento argument trochu podivný, děti naopak mají dar se v jazyku podobně znějícím orientovat líp než dospělí.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Oplatka - 27.9.2001 > Myslím, žes to mohl pojmout trošku víc do hloubky a napsat třeba i něco k hercům, výpravě, hudbě...A jedno upřesnění - ta vesnice je rumunská (přestože se ve filmu hovoří francouzsky, režisér i řada spolutvůrců jsou Rumuni), čímž se vysvětluje, proč utíkají do Ruska.Za ten postřeh s mezuzou díky, to jsem zase nepostřehla já. Jinak si myslím, že ten poslední dovysvětlující závěr už tam být nemusel, protože o tom, že jde o pohádku, snad nikdo nepochyboval...
Body: 3
<reagovat 
čtenář krasobruslar - 11.4.2001 > To "drivecko" je mezuza a je to schranka, ve ktere je hebrejsky psano, ze v tom miste, kde je pribita (v tomhle pripade nejspis vlak ;)) je pritomen buh. Jinak se mezuza pribiji nasisato ke kazdemu vstupu do mistnosti. Jen tak pro doplneni :-))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 (9) 10 11 12 13 14 15
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter