Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Rottweiler - ideální hlídací pes
Autor: Pavel Kastl () - publikováno 19.1.2000 (16:06:22), v časopise 23.1.2000
Rottweiler - ideální hlídací pes

V posledních letech se díky otevření naší státní hranice dovážejí z celého světa různá velká plemena psů, jako je například anglický mastif, španělský mastin, tibetská doga a podobně. Mnoho lidí si kupuje štěňata těchto plemen a domnívají se, že když jsou tito psi velcí a z dalekých krajů, že je dovedou nejlépe ochránit, a že také dokáží lépe než ostatní plemena ohlídat jejich zahradu či rodinný domek.

Pokud jde o pořízení co možná nejideálnějšího hlídacího psa, pak není pravidlem, že čím větší a silnější je hlídací pes, tím lépe hlídá. Každý správný hlídací pes musí být zároveň i dobrým společníkem a musí mít kladný vztah k celé rodině svého pána, jejíž členy hlídá a chrání. A k tomu musí mít zcela samozřejmě jak fyzické, tak psychické, tedy zejména charakterové, předpoklady. Musí být natolik silný, aby mohl chránit svého pána a jeho rodinu před jinými lidmi, ale měl by být také dostatečně odolný vůči nepřízni počasí, aby mohl být případně celoročně držen venku. A v neposlední řadě, měl by být také dostatečně pohyblivý a ne natolik těžkopádný, aby ho fyzicky vyčerpalo celodenní běhání například kolem plotu zahrady.

Pes, který je dostatečně silný a přitom i pohyblivý, který vydrží být celoročně venku, jehož koupě je finančně únosná pro průměrnou rodinu a který je zároveň dostatečně ostrý vůči cizím lidem, a ještě k tomu všemu má lásku nejen ke svému pánovi, ale i k jeho dětem a všem příslušníkům rodiny, je vskutku ideálním hlídacím psem. A dle mých zkušeností je právě takovým psem rottweiler. I když není rottweiler tak silný jako mastif, který je však choulostivý vůči nepřízni počasí, a i když je slabší než nějaký vzrostlý kavkazský ovčák, který sice vydrží jakoukoli zimu, ale často se někteří jedinci tohoto plemene upnou jen na svého pána a ostatní členy rodiny neposlouchají a mohou pokousat, přesto je pro hlídací účely rottweiler přímo stvořený a splňuje všechny podmínky ideálního hlídacího psa.

Je silný i rychlý, zpravidla fyzicky i psychicky silnější než průměrný německý ovčák, miluje celou rodinu svého pána a vždy je schopen ji chránit. Snoubí se v něm síla jeho velkých dogovitých předků, kterými byli potomci asyrských dog hlídající stáda dobytka římských legiií, s rychlostí honáckých psů z okolí německého městečka Rottweil, u kterého se tito dogovití psi Římanů s rottweilskými honáckými psy skřížili a dali vznik plemenu rottweiler, známému jako nejlepší hlídací a řeznický pes celého Německa. Toto plemeno snad nemá žádnou vadu, jen někteří jedinci, kteří jsou zkaženi špatnou výchovou, mohou být na členy rodiny svého pána zlí. To se však dá říci i o všech ostatních plemenech psů. Obecně však platí, že rottweiler je povahově vyrovnaný, klidný a sebevědomý pes. Někteří příslušníci tohoto plemene se občas projevují bručením a vrčením, ale to jen když dávají najevo nelibost a v jádru to přitom nemyslí zle. Když se jim něco nelíbí, „bručí si pod vousy“, ale navzdory tomu jsou vždy připraveni pána poslechnout a vyplnit jeho rozkaz. Protože nejsou zákeřní, ale přímí a otevření ke svým lidem, zabručením dávají najevo, že s pánem nesouhlasí, přesto jej ale vždy poslechnou.

Průměrné hodnoty psů jsou asi 64 cm v kohoutku při váze 45 až 50 kg, u fen asi 59 cm v kohoutku při hmotnosti kolem 40 kilogramů. Rottweiler se nedožívá příliš vysokého věku, od osmi let je náchylný k různým onemocněním a průměrná délka jeho života je kolem deseti let. Nejrychleji roste do devíti měsíců věku, po té se jeho růst i vývoj zpomalí a pokračuje až do dvou let, přičemž někteří psi dosahují plné zralosti až ve věku tří let. Pokud jde o výcvik, toto plemeno není vhodné pro majitele, který chce mít psa, se kterým bude vyhrávat závody ve zkouškách z výkonu. Rottweilerovi zcela postačí základní výcvik a především dobré rodinné zázemí, tedy spokojenost s prostředím a lidmi, mezi kterými vyrůstá. Také dostatek pohybu a možnost hlídání svého teritoria, při kterém se pes dostatečně fyzicky realizuje.

Jeho povaha je takřka bezkonkurenční. Je věrný, milý a přátelský. Dokáže tahat na saních děti a provázet svého pána na dlouhých mnohakilometrových výletech do přírody. Na jedné straně umí být domácím mazlíkem, na druhé straně sveřepým protivníkem cizího vetřelce, který chce narušit soukromí jeho pána nebo mu nějak ublížit. Jeho povaha je natolik jedinečná, že se opravdu jen stěží najde nějaké plemeno, které se mu vyrovná.
Rottweilera by si neměl pořizovat úplný začátečník, protože jeho svérázná povaha vyžaduje jisté minimum kynologických zkušeností. Kdo si koupí štěně, neměl by ho vést jako německého ovčáka a také by si neměl s jeho výchovou nechat radit od majitelů německých ovčáků, protože rottweiler se od tohoto plemene podstatně liší.

Tedy máte-li základní zkušenosti s výcvikem psů, rodinný domek se zahradou (rottweiler se nehodí do bytu), dostatek volného času a prostředků na krmení (je náročný na kvalitní masitou potravu), pak uděláte nejlépe, když si pořídíte právě rottweilera. A nemusí být ani s průkazem původu, pokud znáte oba rodiče štěněte a víte, že jsou čistokrevní a zdraví. Pokud štěně dobře vychováte, získáte tak neocenitelného společníka i hlídače, a v neposlední řadě i dobrého kamaráda, který vám bude dělat radost, a se kterým prožijete mnoho hezkých chvil.


Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář tom - 15.1.2009 > rad bych od nekoho dostal kontakt na autora Pavla Kastla
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi ()   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter