Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 30.4.
Blahoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Manifest supermarketingu
Autor: Sex ve sprše (Občasný) - publikováno 13.3.2005 (19:15:31)

Současné umění není takové, jaké ho chceme mít. Nazrála doba zásadních proměn, a proto je nutné usednout za klávesnici počítače a oživit skoro zaniklý žánr manifestu. Neděláme to z nostalgie po 20. letech, kdy se manifesty chrlily jako na běžícím pásu, ale proto abychom iniciovali vznik funglnového směru. V této chvíli totiž nové umění není. Tvůrci supermarketingu jsou skrytí nebo se ještě nenarodili!

Jaké by mělo nové umění být? Především se musí vrátit k základním hodnotám, na kterých byla vystavěna naše civilizace. Tyto tradiční hodnoty byly vytěsněny na okraj kultury prostřednictvím samozvaných umělců a intelektuálů, kteří privatizovali veškeré duchovní statky a teď se bojí přiznat, že všechno, co za uplynulá staletí vytvořili, je falešné.

Základní hodnoty supermarketingu jsou peníze a sex! Peníze klademe na místo první, protože za ně lze pořídit nejen velmi kvalitní sex, ale i všechno ostatní. Vztah umělců k této hodnotě je dlouhá léta pohrdavý, ale bez peněz by neměli ani anilinové barvy, ani linkovaný papír, natož trumpetu! Čím by byl Vincent van Gogh, kdyby ho bratr Theo pravidelně nezásoboval prašulema…

Supermarketingový umělec se chce mít dobře a jeho tvorba se musí podřídit tomuto cíli! Mít se dobře znamená vlastnit alespoň dvě auta, patrový dům s bazénem a kvalitně rozložené portfolio akcií a podílových listů. To je minimální standard! Na otázku “Mít nebo být?” musí každý umělec, který má všech pět pohromadě, odpovědět “Mít, hromadit a nakupovat!” Vždyť “mít” peníze znamená “být” spokojený!

 

V SUPERMARKETU

(sakrální vsuvka)

Každý víkend se vydáváme na pouť. Po strastiplné cestě ulicemi velkoměsta kajícně vcházíme do chrámu konzumu. Vkládáme obolos do nákupního košíku a vjíždíme do supermarketu. Křižujeme kolem přeplněných regálů a hledáme smysl věcí. U některých se zastavujeme a vzájemně si předčítáme poselství, která sepsali jejich výrobci. Košíky prázdné jimi potom naplňujeme a srdce pookřeje. Posloucháme nádherné písně, které nás přibližují k pokladnám. Tam jsme si všichni rovni. Před vševědoucí pokladní nic neskryjeme. Musíme obsah košíku svého na pás vyložit, za hříchy správnou cenu zaplatit a na stavbu nového chrámu tak přispět. Supermarket je baroknímu chrámu navlas podoben, je sakrálním symbolem současnosti, a proto jsme na jeho počest pokřtili nové umění supermarketing!

 

VÝKLAD SLOVA SUPERMARKETING

Supermarketing, podst. jm. m. r. Čistý konzumní konformismus, kterým má být vyjádřeno, ať už ústně, ať už písmem nebo jakýmkoli jiným způsobem, reálné fungování tržních vztahů v umění. Diktát nabídky a poptávky za nepřítomnosti jakékoliv kontroly prováděné citem, mimo jakýkoli zřetel estetický nebo morální.

Encykl. Filos. Supermarketing je založen na víře ve vyšší realitu určitých forem marketingu až do jeho doby opomíjených, ve všemohoucnost peněz, v nelítostný konkurenční boj v umění. Směřuje k tomu, aby definitivně zlikvidoval chudobu umělců a zajistil jim dostatečné prostředky na luxusní vybavení domácnosti a zájezdy do exotických zemí. Supermarketingové postupy použili Publius Ovidius Naso, Vátsjájana Mnich, Friedrich Schiller, Edgar Allan Poe, Salvador Dalí, Arnošt Lustig, Michal Viewegh, Přemysl Svora, Stephen King a další, ale čistě supermarketingový umělec se dosud nenarodil.

V Umění milovat propaguje Ovidius svoji knihu Prostředky k pěstění ženské tváře.
Autor Kámasútry Vátsjájana uspěl proto, že všechno vsadil na sex.
Schiller psal pod pseudonymy pochvalné recenze na vlastní díla!
Supermarketing Poeovy Filozofie básnické skladby je přímo vzorový, nehledě k soutěži, kterou tento spisovatel rozpoutal kolem svého Havrana.
Dalí prodával čisté signované papíry i plátna, neboť podpis je více než obraz!

Lustig se stal šéfredaktorem Playboye.
Viewegh převálcoval kritiky a nechává se fotit nahý.

Svora trhá všechny rekordy v prodejnosti.
King obešel velká nakladatelství a přivedl k Internetu čtenáře beletrie!

Supermarketing, slož. slov supermarket a marketing, která nejlépe vystihují podstatu nového umění. Čím by byla naše civilizace bez supermarketů? A čím by bylo umění bez marketingu? Opouštíme omšelou příponu ismus, protože nechceme, aby naše snahy byly spojovány s levicovou avantgardou počátku 20. století. Hrdě se hlásíme k pravici: kupónové privatizaci, Coca-Cole, snižování daňového zatížení, vyrovnanému rozpočtu, liberalizaci telekomunikací, amerikanizaci a deregulaci trhu s byty! Zbožňujeme Mobilní telefonii, Fast Food, Internet, Platební karty a Globalizaci.

 

UMĚLECKÉ DÍLO JAKO ZBOŽÍ

Umělecké dílo prodává především reklama, ale také zvučné jméno autora a dobrý název. Obsah je až na místě posledním. Když budoucí čtenář kupuje knihu, nemůže předem vědět, jestli ho natolik zaujme, aby ji dočetl až do konce. Koupil si vlastně zajíce v pytli a postupně ho vytahuje, jak pročítá stránku za stránkou. Až na samém konci se dozví, jestli udělal dobrý kup. Ale ať už bude zklamaný nebo ne, výsledek je vždy stejný – bezcenná kniha. Nelze reklamovat nudný obsah a kdo by znovu četl stejnou knihu? Snad jenom nějaký intelektuálOdložena do knihovny, nejhoršího ze všech skladů, stane se přehlíženou dekorací příbytku a dále ztrácí na ceně. Pouze bibliofilie, první vydání a knihy s autorovým věnováním mohou být pro svou jedinečnost dobrou investicí do budoucna. Vše, co zde bylo řečeno o knihách, platí i pro hudební nosiče (CD, kazeta, LP), audiovizuální nosiče (video, CD-ROM, DVD), vizuální nosiče (obrazy, grafiky, sochy) a architekturu.

 

AUTOR

Aby prodejnost uměleckých děl stále rostla, musí být jméno jejich autora všeobecně známé. I nejběžnější situace lze využít k propagaci. Umělec musí umět svoje jméno prodat. Všimněte si zpěvaček, které v reklamách nabízejí kosmetické přípravky. Proč by to nemohlo jít naopak? Píšete-li román ve třetí osobě, vložte vypravěči do úst pochvalnou zmínku o autorovi knihy, která je právě čtena, a připomeňte čtenářům i další svoje díla, samozřejmě včetně stručného obsahu. Když to udělal Ovidius ve svém Umění milovat, proč byste to nemohli vyzkoušet také? – jste snad horší obchodníci? Už jste viděli internetové stránky www.tisicmil.cz? Jsou velmi kvalitní a vedle bývalého ministra Baudyše do nich píše i Radek Sárközi. Můžete si nechat vytisknou trička s vlastním jménem nebo názvem knihy, kterou jste právě vydali, a rozdávat je při autogramiádách! A nelze tu nevzpomenout památky génia Jana Nováka alias Horáka, jehož výkony zachytil ve svém románu Hvězdy kvelbu surrealista Pavel Řezníček. Tento umělec recitoval básně v brněnských ulicích a za každou z nich nikdy nezapomněl uvést své jméno a přesnou adresu včetně čísla popisného. Novák první zjistil, že skutečnou velikost básníka může ocenit pouze on sám, protože ho nikdo nezná lépe a déle (snad jen maminka), a proto skládal ódy a hymny, ve kterých opěvoval vlastní genialitu!

Zahoďte tvůrčí muka! Jak chcete přesvědčit své okolí o vlastní genialitě, když nevěříte sami sobě?

Umělec musí vypadat reprezentativně. Jeho oblečení by mělo být vkusné. Kravata v barvě obleku je nutností. Pozor na čisté boty a krk! Žvýkejte žvýkačky s mentolem, aby básně vycházející z vašich úst byly svěží a příjemné. Nezanedbávejte svoje tělo! Musíte vypadat zdravě, a proto navštěvujte alespoň dvakrát týdně fitness-centrum a kosmetický salón. Starší umělci (nad 30 let) se nevyhnou zákroku plastického chirurga, liposukci, očnímu laseru a retuším fotografií.

Umělci si někde musí vyměňovat životní zkušenosti. Kdysi navštěvovali básníci kavárnu Slávia. V sedmdesátých letech byly oblíbenou zábavou bytové dýchánky (např. divadlo a semináře). Hrabal obcházel hospody nižších cenových kategorií. Supermarketingoví umělci relaxují u McDonalda, v KFC (sem chodí spíše revoltující spisovatelé) a v internetových kavárnách! Snaží se spolknout zdejší pokrmy a zapíjejí je sycenými slazenými nápoji. Často používají mobilní telefony, zvláště, když si chtějí vyměnit názory na představení, kterému právě přihlížejí v divadle, kině či night-clubu.

 

NÁZEV

Dobrý název produktu je polovina úspěchu. To vám řekne každý reklamní textař. Umělci na to ale často zapomínají. Například českému spisovateli Juliu Zeyerovi se podařilo dát dílu tak příšerný název, že po něm nesáhne ani největší literární fanda! Zničil tak během několika sekund mnohaměsíční namáhavou práci. Je to jeho nejkvalitnější román Jan Maria Plojhar. Název je nezapamatovatelný a přímo odpudivý. Naštěstí nám Zeyer může posloužit i příkladem opačným: vhodně zvolený název dodá lesku i nepříliš kvalitní povídce – Blaho v zahradě kvetoucích broskví si díky titulu přímo říká o zakoupení. Ovšem lepší by bylo pojmenovat toto dílo Sex ve sprše – to je název, o jehož prodejnosti nemůže být pochyb, ať už je obsahem cokoliv.

 

LITERÁRNÍ KRITIKA

Největším nepřítelem nového umění je literární kritika. S nepochopitelnou zarputilostí se kritikové neustále zabývají obsahem a takzvanou “kvalitou” díla a převracejí tím přirozený žebříček hodnot vzhůru nohama. Jejich názorům podlehli i samotní umělci a začali jim přizpůsobovat svá díla. Tolik škod jako literární kritika nenapáchala snad ani celosvětová hospodářská krize, která následovala po pádu newyorské burzy v roce 1929, nebo současná levicová vláda. Jak může někdo tvrdit, že ví, co je krásné? Každý přece vidí krásu v něčem jiném! Pro supermarketingové umělce je krása pravidelné setkávání tučného honoráře a dividendy na bankovním účtu.

 

UMĚLECKÉ DÍLO JAKO NOSIČ REKLAMY

Umělecké dílo může být výdělečné, pouze když do něj vložíte placenou reklamu. Nelze se totiž slepě spoléhat na koupěschopnost čtenářů. Vydávat knihu, u které nejsou veškeré náklady předem pokryty reklamou, je umělecká sebevražda! Inspirujte se komerční televizí, kde je v nejvypjatější chvíli přerušen děj reklamním blokem. (Doporučujeme Boženě Němcové, aby v novém vydání své knihy přerušila děj ve chvíli, kdy poprvé zanoří babička svou ruku do kapsáře a Barunka napjatě čeká, co vytáhne… reklama na: dámské vložky, barvu na vlasy, dámské vložky, prostředek na čištění záchodové mísy, dámské vložky, toaletní papír, pánské vložky… mourovaté kotě.) Lze také používat reklamu skrytou. (Např. hlavní postava používá mobilní telefon firmy, která dílo sponzoruje.) Podprahová reklama je nejrafinovanější. (Např. v lyrické básni může být formou akrostichu ukryt slogan "Coca-cola to je ono" – 15 řádků? Vždyť to je sonet včetně názvu!)

 

NOVÉ UMĚLECKÉ FORMY

Nové umělecké formy není třeba hledat, protože je máme přímo před očima. Umění dosud plně nezužitkovalo elektronické způsoby komunikace. E-mail, SMS, IRC ani ICQ. Není snad zpráva SMS moderním haiku o přesném počtu znaků, který není dovoleno překročit? Proč nikdo nenapíše román v e-mailech? Nejlépe s maximálním využitím emotikonů (smajlíků). Vždyť život nelze vyjádřit úsporněji: * pampers :-) primeros :-o pampers :-( +… ICQ automaticky zaznamenává celý dialog, a proto se dá využít ke konstrukci nových forem dramatu stejně jako IRC. Hudebníci, zkuste složit kvartet pro tři mobilní telefony a pager! Malíři, vystavujte svá díla v plenéru (podél dálnic) jako obří reklamní billboardy…

Stačí se pořádně rozhlédnout kolem sebe a uvidíte, že moderní doba přímo překypuje tématy! Pište o lidech, kteří jsou pro svých "15 minut slávy" (dnes je to spíše 15 desetin sekundy) schopni udělat cokoliv, pište o virtuální identitě na Internetu, elektronickém a zábavním průmyslu, televizorech s LCD, w@pu, etických problémech e-bussinesu atd. Většina témat bude ale odvozena od požadavků firem, které autora finančně podporují.

Malíři, proč nikoho z vás nenapadlo, že můžete část svého plátna (alespoň 75 %) pronajmout reklamní agentuře? Magicky bude působit krajina Českého středohoří za zubním kartáčkem!

 

REALIZACE UMĚLECKÉHO DÍLA

Vytvořit skutečné umělecké dílo s širokým ohlasem je velmi náročné, a proto si přečtěte stručný postup, který vás určitě dovede k úspěchu.

1) zmapování nabídky a poptávky

Prostřednictvím marketingového průzkumu (dotazníková akce na Václavském náměstí) najděte na českém trhu témata uměleckých děl, po kterých lidé prahnou, a současná nabídka je plně neuspokojuje.

2) finanční zajištění

Najděte firmu, která bude v nových uměleckých dílech propagována, a nechte si vyplatit zálohu.

3) realizace artefaktu

Vytvořte své dílo a zohledněte v něm požadavky cílové skupiny i sponzora.

4) verifikace

Předveďte dílo reprezentativnímu vzorku populace a sponzorovi a vyhodnoťte jejich reakce.

5) dokončení artefaktu

Přizpůsobte umělecké dílo výsledkům verifikace, aby bylo co možná nejúspěšnější.

6) propagace

Propagujte své dílo na každém kroku! Rozdávejte reklamní předměty, uspořádejte vědomostní soutěž o jeho autorovi atd.

7) dosažení cíle

Dovolená na Bahamách.


BUĎ BUDE KRÁSA LUKRATIVNÍ, A NEBO NEBUDE VŮBEC !


Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Radek - 13.3.2005 > Vizinářské dílo! Nečetl ho Miloš Zeman před vydáním své knihy?
<reagovat 
čtenář Martina - 13.3.2005 > Mimochodem, co teď dělá Ripper? Na Totemu už nepublikuje? Že by si užíval Bahamy?
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.3.2005 > jen jsem zvědavý, zda sem za chvíli naskáčete pod vlastníma nickama a budete si to hojně doporučovat

padesát procent tohoto textu jen komentuje to co se už opravdu děje, dvacet procent ironizuje to se také opravdu děje a zbylých třicet předpovídá to co se stejně dít bude

takže je otázkou, zda je tento text k něčemu, ale já osobně těch tří minut nelituju
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
 Sex ve sprše (Občasný) - 13.3.2005 > Emmet_RAY> No jo, text pochází z 24. prosince 2000. Za těch 5 let se mnohé z něj stalo skutečností... Například já skončil třetí v loňské SuperStar. U příležitosti kulatého výročí vzniku supermarketingu byly obnoveny stránky www.volny.cz/supermarketing a www.volny.cz/supermarketing/xxx.htm (mládeži do 18 let nepřístupno!). Usiluji touto formou o zvýšení jejich návštěvnosti kvůli příjmům z reklamy od masážního salonu Escade.
<reagovat 
 čtenář Ivana - 13.3.2005 > Sex ve sprše> Ten nahatej Viewegh na webu je fakt kus! Ale ty prsatý holky vystřižený z Penthouse jsou dost nechutný...
<reagovat 
čtenář Irena - 13.3.2005 > Šest reakcí, tři anonymní (ovšem všechny se stejnou formou)... Dušan Malíř propaguje Rippera. Na Rippera je link ze stránky Supermarketingu. Tam též visí reklama na pochybné kurzy, které pod svým občanským jménem provozuje Dušan Malíř. Dušan Malíř doporučuje a sází pětibobek. Selfpromotion jak prase. Domnívám se, že je tu jen Emmet... a pak kdosi pětijedinný.

Ve skutečnosti to ale není ani legrační... ani cokoliv.
<reagovat 
čtenář Johana - 13.3.2005 > Tak jo, podívali jsme se i na Písmák. Dušana Malíře stvořil ten samý člověk, který stvořil Sex ve sprše. Radek je i Martina, řekl bych. A Ivana. A dál.
<reagovat 
čtenář Veronika - 13.3.2005 > vida, že bych byla Emmet?
<reagovat 
Strážce_majáku (Občasný) - 13.3.2005 > Je to takový koncentrát. Řeďte vodou 1:2 a dochťte dle libosti ...
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.3.2005 > Strážce_majáku> konečně někdo živej :-))
<reagovat 
 Strážce_majáku (Občasný) - 13.3.2005 > Emmet_RAY> Co víš, pivo jsi se mnou nepil ... co když jsem předem vytvořenej k tomu, abych ... tu pochválil, tu sepsul, dodal zdání reality? Přinejmenším tím, že jako výjimka potvrzuji pravidlo :-)
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.3.2005 > a taky Johana a Veronika (aneb radši se sejmu svícnem než to udělá někdo jiný) a Veronika jsem vlastně já.. a ..a ..a

ale net to umožňuje no..
<reagovat 
 čtenář Babinský - 14.3.2005 > Emmet_RAY> tak tak. a kudla umožňuje fiknout krkavici. a chvilková nepřítomnost obchodníka umožňuje otočit pár kousků vybraných velejemných telefonů...
<reagovat 
Sex ve sprše (Občasný) - 14.3.2005 > Sebepropagace vždy a všude, ve vlastních textech, v cizích textech, diskuzích, rozpad na více marketingových osobností, schizofrenie atd. to je bytostná podstata supermarketingu!
<reagovat 
čtenář Michal Viewegh - 14.3.2005 > Není divné diskutovat na serveru plném nicků, kdo je skutečný a kolikrát? Dělí se zde lidi na dvě kasty -registrovaných a neregistrovaných (partnerů)? Proč nejdete radši nakupovat do Delvity?
<reagovat 
Dušan_Malíř (Občasný) - 13.3.2005 > Perfektní!!! Připomíná mi to totemáckého básníka Rippera: http://www.totem.cz/goa1.php?ot1=51&ot2=4086
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 14.3.2005 > Dušan_Malíř> Vezmu-li v potaz text, co tu před sebou máme, trojjedinost autora textu i autora pochvalných reakcí, celkem mi to přijde chucpe. Není to ani vkusný, ani zábavný. Taková trapná nuda:)
Body: 1
<reagovat 
Lei (Občasný) - 14.3.2005 > Chvílema jsem se i celkem bavil:-)
<reagovat 
čtenář Dušan Malíř - 14.3.2005 > Dušan Malíř je stejně lepší spisovatel, než autor manifestu supermarketingu nebo Ripper...
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 16.3.2005 >

za sex ve sprše, to je velmi cool marketingovej slogan... jak ze super stár.


Body: 2
<reagovat 
medii (Občasný) - 17.3.2005 > Alespon me to trochu pobavilo, kdyz uz nic jineho ;)
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter