Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jazyk český
Autor: freejay (Občasný) - publikováno 25.3.2005 (21:07:49)

Jazyk český

 

     Od maturitní písemky z českého jazyka mě dělí necelých čtrnáct dní. V psaní slohů jsem nikdy nebyl součástí šedého průměru – teď se nechlubím, bohužel, jen konstatuji. Mít o dva stupně horší známku než zbytek třídy nikdy nebýval problém. Nikdy jsem si nedělával těžkou hlavu se svojí neschopností písemně se vyjadřovat na úrovni. Až nyní, čtrnáct dnů před písemkou.

 

      Napadá mne: Proč je sloh součástí maturitní zkoušky? Chápu, že potřeba písemného vyjadřování nás - budoucí absolventy – bude provázet celý život. Úředními záležitostmi počínaje, osobní korespondencí konče. Psát ale úvahy, fejetony a výklady nemám v plánu – ano je užitečné to umět.. stejně tak, jako je užitečné umět si spočítat úrok v bance, nebo předpokládanou spotřebu elektřiny.

 

       Již od pradávna zpříjemňuje lidem život umění – hladí nás po duši. Hudebno, výtvarno a literatura – dovoluji si tvrdit: jsou si rovnocenné. Klínové písmo je přes dva tisíce let staré. Kmenové obřady Indiánů by se neobešly bez hudby a tance. Pračlověk nakreslil první obraz na stěnu své jeskyně. Moc by mne zajímalo kolik duší zasvětilo umění celý svůj život. Je škoda, že na všeobecných školách, se zvláštní pozornosti dostává jen literatuře. Ano, chodíval jsem v prvním a druhém ročníku na hodiny výtvarné výchovy, ale byla to jen „výtvarka“ zbytkem školy chápána jako jakýsi přežitek, patřící na základní školu – odpočinkový předmět, to jen abychom měli na konci roku více jedniček. Já sám jsem si tam chodíval kreslit, nikoliv učit se kresbě. Mé obrázky ze začátku prvního ročníku a konce druhého se lišili pouze v námětech. Tomáš Garrique Masaryk kdysi řekl „každý žák by měl stejně dobře kreslit jako psát“.

 

      Přes všechny argumenty, které jsem zmínil, se maturitního slohu zastanu. Již mnoho vzdělaných lidí zasvětilo našemu rodnému jazyku život. Byla by to moc velká škoda, kdyby jejich úsilí přišlo nazmar a my všichni se vyjadřovali řečí strohou, plnou odborných výrazů a cizích slov.

 

Jazyk český, jazyk krásný.

No čeština je prostě cool.

 

 

 

 

je to úvaha hodná studenta čtvrtého ročníku? nebo byste mě prolízt nenechali?

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
ynnes (Občasný) - 25.3.2005 > Já bych snad nechala prolézt každého. Nematuruješ náhodou i z dějepisu? Vlastně; upřímně - trochu mi přišlo, že jsi se "odklonil od tématu" a nebo jsem jen čekala něco jiného.
Každý není na český jazyk, ale každý by měl "minimum" ovládat, co se týče i/y atd.
Pevný nervy. Budu je taky potřebovat.
<reagovat 
freejay (Občasný) - 25.3.2005 >

ne z dejepisu nematuruju  ja na humanitni vedy nejak nejsem

 

pevne nervy, hodne stesti, ber to s humorem

 

 


<reagovat 
wopi (Občasný) - 25.3.2005 > Popravdě - myslím, že u nás se slohu věnuje mnohem méně času než v jiných státech, ale zvláště je tragicky málo rozboru umění. Zdůrazňuji, že nemyslím rozbor vědecký, ale schopnost vyjádřit, jak na někoho umělecké dílo působí a proč. Jinde se učí umění vnímat, u nás se vtlouká, co chtěl básník říci. A je to škoda, že je to u nás takhle zanedbáváno, protože vyjadřovací schopnosti většiny lidí vyvolávají smutek. Když slyším, jak leckdo blekotá "no, to teda jako jo, todle, teda... ehm... jako že jo, fakt jo," chce se mi řvát. To třeba Amerikánci, jak jsou to v jiných věcech hrozný paka, co si budeme namlouvat, se umí v tomto směru vyjádřit. IMHO
<reagovat 
MAO (Občasný) - 26.3.2005 > Je. Máš velice slušný slohm čisté vyjádření, a nejspíš je to celé nějaká fligna. :-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 27.3.2005 > Dobrý. Na maturitní písemku trochu krátký, budeš to muset rozvést. Jinak je fakt, že na kreslení jsou spíš umělecké školy, ale maturitní sloh já bych nerušila. Každý maturant by měl ovládat základy vyjadřování se a gramatiku. A tu potřebovat budeš všude.
Body: 5
<reagovat 
g morr (Občasný) - 29.3.2005 >

Upřímně – žehráš na literaturu, že jí je věnován ten čas... co doopravdy v hodinách literatury děláte? Učíte se "číst", interpretovat, rozumět textu... nebo je to, jako býval za mých dob, jen telefonní seznam jmen.... pan A, napsal dílo X a Y. Říkáme tomu romantismus, nazdar... pan B...

 

Jinak – tohle je napsané slušně. V té písemce napiš Indiány s malým i, je to od výrobců Pravidel dost tupost... ale pro jednou tě to nezabije.

 

Ten konec není vyrgumentovaný

 

A další věc: bavíš se o slohu o slohu – bylo by asi dobré líp pojmenovat vztah mezi slohem, výcivkem stylistickým a literaturou. Hodinama literatury.

 

A moje oblíbené téma: umíš po čtyřech letech výuky českého jazyka na SŠ napsat kondolenci? A dopis prezidentovi? A stížnost?


<reagovat 
freejay (Občasný) - 29.3.2005 >

g_morr: nase cestinarka sice porad opakuje, ze literatura nesmi bejt telefonni seznam, asi se i snazi pojmout vyuku trochu inteligentneji. ale ona ma chudak hrozne uspavajici projev. dokaze monotonne vypravet o souvislostech, pak plynule stejnym hlasem prejit k vykladu autora, pak rada dlouuho vypravi dej knihy, kterou napsal, pak porad stejne hlasite a stejnym tempem reci se vrati zpet k obecnymu vykladu. bohuzel jedinej rozdil, kterej jsem schopnej za tu dobu zaregistrovat, je jestli zrovna mluvi, nebo nemluvi, protoze se prave zasekla uprostred vety - mezi predlozkou a podstatnym jmenem, aby se koukla, jestli si ty v prvnich lavicich stacej zapisovat - a pak vetu muze dorict.

 

takze si z tech hodin odnasim jen ten telefonni seznam.

 

 

a k tvy posledni otazce: psali sme snad zadost o uvolneni, kdyz chci jet na hory ;) tim to konci.


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 2.4.2005 > napsáno slušně - co do formy - čistý jazyk, odsejpá to

ovšem jinak viz g morr

chybí ti tam argumenty
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter