Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Je tohle popis, paní učitelko?:o)
Autor: Michaelenka (Občasný) - publikováno 7.4.2005 (18:24:19)

Původně jsem se zde chtěl věnovat fenoménu ženy jakožto posvátné bytosti plné záhadných tajemství, jenže stejně vím, že bych nakonec následuje název této práce zabředl do nevhodných detailů, a proto jsem se rozhodl představit vám místo z hlediska poetiky se ženou zcela srovnatelné. Mezi přáteli jej důvěrně oslovujeme Marcelina chalupa, což pro cizí lidi nevyjadřuje nic, a pro nás všechno.
Průměrný básník by patrně její popis začal slovy „v malebném údolí pod Buchlovem se obklopena lesem rozprostírá mýtina, z níž se k nebi pnou dvě vzrostlé lípy vrhající utěšený stín na lavičku pod božími muky, a při samém okraji této mýtiny se v širokou náruč stromů choulí dvě osamělá stavení, kdysi snad hospodářská, dnes dýchající poetikou zašlých časů...“, já však básník nejsem, a proto realisticky konstatuji, že po úmorném stoupání do nekonečného kopce se z posledních sil vydrápeme skoro pod Buchlov, abychom konečně mohli po louce seběhnout k chalupě, vtrhnout dovnitř a zaútočit na všechny tekutiny v okolí. Ne, že by Marcela a její rodina patřily mezi alkoholiky, ale vodu jsme tam ještě nepili.
Ačkoliv je to už dávno, co jsme Marcelinu chalupu navštívili poprvé, vždycky se u dveří lekneme vlastního odrazu v zrcadle, parohů na stěně a pak se, k našemu zadostiučinění, lekne Marcela nás. Není to naposled, protože navzdory pouhým třem místnostem skýtá chalupa množství tajemných zákoutí, která prošmejdíme, abychom znovu a znovu nacházeli věci, které tam ještě minule určitě nebyly a které po krátké tajné poradě použijeme k tomu, abychom vyděsili Marcelu nebo kohokoliv nepřipraveného, kdo se zrovna nachází v našem dosahu. Tak už se ze skříní vynořily staré deštníky, zatuchlé kožichy a letecké čepice snad z první světové války, několikery rozlámané brýle, pár vycpaných zvířat, patrně zajíců, staré pohledy, fotky, boty, sušené květiny a myši a jednou jsme dokonce našli i utržené sluchátko. A když nám ani tohle nestačí, vždycky se dají ze stěn svěsit krucifixy, talíře a parohy nebo z kamen sundal hmoždíře a kameninové formy na bábovky.
Ale nejsou to jen záhadné věci, které nás svádí k neplechám, může za to celá ta temná atmosféra rozpadající se chalupy, kde snad nikdy není světlo a kde se zdá, jako by odevšad měl každou chvíli vyskočit nějaký duch.
Ovšem takhle chalupa nepůsobí jen zevnitř, i venku se dají najít místa, která nás nepřestanou překvapovat. Na dvoře, hned za pumpou, stojí například podezřelá budova, kterou Marcela označuje jako kůlnu, „ve které jsou prostě jen jabka a ořechy, a ne, nepolezete tam“, ale o které my máme své mínění, a to takové, že ukrývá mrtvolu milence Marceliny babičky, který za první světové války dezertoval v letadle, aby mohl za svou milovanou, ukryl se v kůlně a tam ho nešťastná žena nevědomky zamknula, a když za čas zemřel a dopisy od něj přestaly přicházet, zapomněla na něj a vzala si Marcelina dědečka, který pak mrtvolu objevil a před babičkou ohleduplně zatajil. Takže je vlastně pochopitelné, že o tom Marcela neví.
Hned za kůlnou se dá přes polozhroucený plot přelézt do zahrady, kde rostou lesní jahody a kam lze taky přijít vrátky, jenže to není ono. Na zahradu padá přístřešek na dříví, odkud jsme jednou neplánovaně vyhnali sršně, kteří nás pak naprosto plánovaně vyhnali ze zahrady, a když kolem tohohle přístřešku projdete - a nesetkáte se cestou s již zmíněnými sršni - octnete se za chalupou. Je odsud vidět k sousedům do dvora, odkud můžeme občas slyšet bujaré tóny dechovky, kterou miluje Marcelin asi stoletý soused. Toho můžete vidět taky, ale našeho cíle - spatřit jeho taneční kreace - dosud nebylo dosaženo. Avšak především se lze plížením při zdi chalupy dostat k oknu do kuchyně a... vykouknout nečekaně na toho, kdo je zrovna uvnitř a čeká cokoli, jen tohle ne. Pokračujete-li podél zdi dál a vyhnete se překvapivě útočným větvím růží, dostanete se opět před vchod, kde se občas na lavičce nebo na rozkládacím lehátku učí Marcelina babička anglická slovíčka. Jako jediná se nedá vyděsit, a tím se pro nás stává nezajímavým objektem.
Když už je příliš šero na to, aby si babička venku četla, přichází zlatý hřeb večera a tím je zažehávání táboráku před chalupou. I když je ohniště dávno připraveno, vždycky něco chybí a tak neustálým odbíháním sice nepřicházíme o možnost nečekaně se vynořit ze tmy, ale uniká nám moment, který by jistě ocenil básník, sám námi nedoceněn, totiž moment, kdy „slunce v nachovém oparu upadá do Morfeovy náruče za převysokými chřibskými vrchy a hle... tu zas nad nimi cosi září, hrad, jímž prchala staletí a loudaly se vteřiny...“



Poznámky k tomuto příspěvku
wopi (Občasný) - 7.4.2005 > no z toho by se průměrná učitelka musela nutně zašvíknout
Body: 5
<reagovat 
Skafloc (Občasný) - 7.4.2005 > To je krásný...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 7.4.2005 > Takovou pohodu jsem už rok nezažila. Už se těšim na chatu, na houby, na táborák a víno, na psaní povídek s přicházejícím večerem, na cigárko na terase a na ten lesní, syrovej, ničim nerušenej klid. A taky na toho hezkýho číšníka v hospodě pod kopcem, kde trčí jako torzo dávnejch dnů starej židovskej hřbitov. A na víno, kterým se budu napájet zastrčená do kouta dívčích představ, který mi už nepřísluší, ale drží se mě jako klíště. Já bych byla skvělá vesnická buchta! Doufam, že tam jednou skončim. V teplákákách, neupravená, ale přece krásná, sladěná s přírodou, pohroužená do jejího klidu, souměrná s její kompozicí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 8.4.2005 > Jo, pěkný
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter