Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Divadlo
 > Divadlo
 > Recenze
 > Zajímavosti
 > Dramata
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Hamlet viděný očima derniéry
Autor: vabartos (Občasný) - publikováno 13.6.2005 (16:05:21)

„Život je příliš krátký, aby člověk chodil na špatné divadlo,“ je až příliš často slyšet z úst našich teatrologů. Snad je to tím, že se stále častěji vsází na mluvené slovo jako dominantní složku představení. A přitom, když jsme na divadle, lze příběh vyprávět tolika způsoby…

Oxana Smilková (režie) společně s Terezou Pogodovou upravili současný Hilského překlad Shakespearova dramatu Hamlet do tvaru, jenž obohatili o hudbu Pavla Helebranda se scénou a kostýmy Jevgenije Kulikova. Záměrně uvádím ta jména, protože na jevišti jako by jejich práce nebyla ani vidět. Vše se prolne v jeden celek a netvoří se z myšlenek režiséra a jeho týmu, ale rodí se magicky ze síly okamžiku. Ze síly okamžiku, tří velkých pytlů papírové drti, patnácti židlí, jednoho visícího provazu a patnácti herců (většinou studentů druhého ročníku herectví JAMU). Dlouho člověk sedí, než začne posuzovat jednotlivé herecké výkony, dlouho sedí, protože jej k židli připoutá obrazotvornost, kterou herci s tak minimální výpravou dokáží rozvinout. Hned na začátku otevřeli Hamletův příběh idylickou scénou Hamleta a Ofélie objímajících se v žhavém písku na pobřeží prozářeném sluncem. Ale tu jsou všechno významy, které se nechávají na divákovi, stále se jedná o patnáct židlí zvyklých v molo a obyčejný papír rozsekaný na kousky. Rekvizit je v příběhu minimum, většinou jsou imaginární a změny scén jsou tím pádem až překvapivě jednoduché a lehké, nečeká se, až technici odnesou stůl, až se spustí zadní prospekt. Jedná se o divadlo, které se hraje v tuto chvíli a z písku je v okamžiku sníh, až člověka zamrazí. Působívá hudba se prolíná se zpěvy samotných herců, se zvuky, které vyluzují, že není potřeba nahraného šustotu racčích křídel, o něj se postarají svými dlaněmi herci sami. Je to jedno z těch napadnutých představení, plných fantazie puštěné na špacír.

Triumvirát hlavních postav (Hamleta, Claudia, který zabil Hamletova otce a vzal si jeho matku, a Gertrudy, Hamletovy matky) potvrzuje silné obsazení inscenace. Navíc jsou Jakub Šmíd (Hamlet) a Michal Zetel (Claudius) herecky postaveni proti konkurenci z JAMU již vyšlé a na filmovém plátně již zazářivší Isabely Bencové. Její Gertruda byla panovnicí chladnou, ale ke svému synovi láskou planoucí. Ofélie Lenky Košťákové pak byla lehkovážná mladá dívka Hamleta neskonale milující. Překvapením pro mě byl Roman Groszman přes svůj mladý věk vypadající na šedesát, s prazvláštní mluvou, ale přesným výrazem pro Ducha mrtvého krále, stejně jako pro patos Prvního herce. Zajímavým civilním herectvím ztvárnil tragický osud Polonia Lukáš Rieger. Čistým způsobem hráli Jindřich Kotula Laerta a Ondřej Šťastný Horacia. Jen škoda zahozené komické vložky dvou hrobníků v podání Marty Zaoralové a Jana Pohořelického, kteří si nedali na čas a hrobníky zahráli v nasazení celé inscenace. Temporytmus haproval i na několika dalších místech, ale průběh celého představení nenarušil. Temná atmosféra přicházející bouřky (skvěle podpořená ponurou hudbou) v podobě střetnutí Hamleta a Poloniova syna Laerta prostupovala druhou polovinu představení stále naléhavěji, až k tomu došlo. To je další z věcí tvořených v daný předem budovaný okamžik bez zbytečných slov, která byla ději pouze kulisou. Vždyť i v životě jsou slova míň než činy. Odlehčit to tak chvíli předtím hrobníky naplno, výsledný vrchol by byl ještě silnější. 

Ač jsem se představení po nepříznivé kritice pana Uhdeho v Divadelních novinách trochu obával, lze jej zařadit k velkým zážitkům uplynulé sezóny. A stále nechápu, proč je Hamlet v HaDivadle inscenací, jejíž realizaci stálý soubor odmítl.



Poznámky k tomuto příspěvku
ztratila (Občasný) - 19.6.2005 > konečně zas jedna divadelní recenze!:)))
mno, pokud nechápeš, o co v tom Hadivadle jde, tak se probrouzdej staršími novinami, to bylo jednu dobu málem stejně populární téma jako Literárky a i my, zavilí posluchači Vltavy jsme o tom slýchali s železnou pravidelností.))) je to takej bulvár pro kulturní intelektuály.))
<reagovat 
čtenář serafita - 12.7.2005 > hm... tak to opravdu nevím, nebyla-li jsem náhodou na Smilkové Hamletovi v HaDi v nějakém jiném HaDi a nejspíš asi i v úplně jiné galaxii...
sílu okamžiku, ani žádné jiné kouzlo pro mě tato inscenace rozhodně neskýtala, víc než cokoli jiného bylo představení rozcvičkou, která sebrala všem většinu jejich energie - a nemám tím na mysli pouze fyzické - a na vyjádření nějaké té "esence" Hamleta se už nedostalo. bohužel.
herci - ani druháci, ani ti již vyšlí - tedy abych zcela negeneralizovala - ta alternace, kteroužto jsem viděla - bez Isabely B. a Anežky K., neuměli ani pořádně mluvit - užijte si pak ten i tak notně již odkrájený Hilského překlad...
byla to jedna z těch inscenací, napadajících na obě nohy, kterých se ovšem po odchodu um. šéfa J.P. z HaDi, tamtéž urodilo po-vícero.
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 14.7.2005 > čtenář> Rozhodně by obsazení herců zvyklých na práci režisérky, jakou Smilková je, celé inscenaci ještě více prospělo. Zpětně se na ní podepsalo to, že herci jako kolektiv nešli do té inscenace s chutí. Ale během představení jsem si všiml jiného fenoménu, publikum jako by čekalo něco jiného, jako by šlo na Hamleta: To nakonec odráží i vaše reakce na okleštěný Hilského překlad. A však tak, jak Hilský mluvil o Shakespearovi, pochopil jsem jeho dílo jako návod, jak dělat divadlo a ne hotový recept. V tom Hamletovi je tolik cest... Přiznám se však, že tahle je pro dnešního diváka nejradikálnější. A pakliže lidé neznají, nečetli Hamleta, nevědí, o čem je, pak odcházejí zklamaní tak jako z inscenací Morávkových, když dělá Shakespeara on. Myslím, že dost záleží na tom, co chce brněnský divák vidět. Tady se jednalo o alternativní proud dost podobný pražskému studiu studia Ypsilon, kde letos podobné inscenace představili třeťáci z DAMU, aniž by si brali na paškál klasiku, čímž nejsou tak jednoduše napadnutelní, a jejich obrazy a imaginace se u publika setkávají s odezvou.
<reagovat 
 vabartos (Občasný) - 4.9.2005 > čtenář> Jen, ještě jedna recenze: „A jedním z velmi zdařilých pokusů o změnu dosavadní orientace byla Kovalčukova sázka na režisérku Oxanu Smilkovou, která na půdě HaDivadla nastudovala velmi origiální a vizuálně působivou parafrázi na Shakespearova Hamleta, kterou nastudovala, vzhledem ke stávce „staré&lquo; části souboru, jež s ní odmítla spolupracovat, jen s novými mladými herci doplněnými o studenty II. ročníku činohry JAMU.
Co v této upravené verzi Hamleta zaujme již na první pohled, je naprostá variabilita a vzdušnost scény, jež je složena pouze z řady židlí, visícího lana a po zemi rozsypanými papírovými pilinami. A toto minimum kulis režisérka Smilková beze zbytku využila k tomu, aby divák, jenž je u Shakespeara zvyklý na velmi výpravnou scénu, kostýmy i „zasloužilé“ herce v hlavních rolích, zcela přistoupil na její minimalistické podání, ve kterém dominovala dynamičnost, proměnlivost a obrovské herecké nasazení, a to tak trochu na úkor původního smyslu hry a tragiky, ale i individuálních hereckých výkonů, avšak je nutné si uvědomit, že to od počátku nebylo ani cílem.
Jedinou Hamletovou slabinou je tedy, poněkud zvráceně rečeno, sám Shakespearův Hamlet, protože pro svou stálou přítomnost v pozadí, nedovolil zcela přístoupit na koncepci Oxany Smilkové. Bylo by tedy asi mnohem zajímavější nebát se a Hamleta uvést pod zcela jiným názvem i s odlišnými jmény postav, ať se již divák sám dovtípí.“

Souhlasím. Nunto si také uvědomit, že ona klasika, kterou by řadový český divák čekal, zdaleka není klasikou, kterou inscenoval Shakespeare!

Zdroj: http://www.odaha.com/odaha.php?f=Hamlet-HaDivadlo
<reagovat 
 čtenář Jelen - 15.8.2005 > vabartos> No, já jsem z toho taky jelen... nechápu, o čem se to tu bavíte, já bych na takovou sračku nevlezl. Taky¨, že jsem tam nebyl.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter