Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Pravopisné linčování z kolekce Přemítání za nočního klidu
Autor: 3022 (Občasný) - publikováno 17.8.2003 (19:02:38)
další>


drfaust (Občasný) - 20.8.2003 > Příklad k vývoji.

Celkém nedávno jsem na písmakovi uveřejnil svůj text s názvem: Otočila jsi se. Autorkou Des_te_meer jsem byl vlídně upozorněn, že se jedná, v tuto chvíli už, o nepsisovný tvar. Správně by mělo být Otočila ses. Je to jeden z příkladů neustrnosti, vývoje gramatiky. Její odpověď na můj dotaz zde uvádím.

Nedávno jsem totiž na něco takového narazila a zdálo se mi to divné vyjádření, tak jsem se po tom trochu pídila a podle pravidel čes. pravopisu je to skutečně špatně, je to nespisovná tvar, v současnosti je správné to "ses, sis"...Tohle bylo sice správně původně, ale už je to nějaký čas co nejdřív byl tento tvar považován za archaismus a pak za nesprávný. psala jsem si na to dotaz na ústav pro jazyk český a došlo mi toto:
Zvratná slova se,si působí ve 2. osobě j.č. problém. Kupodivu mnohem více lidem, kteří o spisovnost usilují. Stále se objevuje snaha psát "JSI SE" místo správného "ses". Asi se to vypadá spisovněji. Jenže tohle už dávno zaniká, tendence ztrácet pomocné sloveso je v češtině už velmi stará. Nejdřív zmizelo ve 3. osobách: psal, psali místo původního psal jest, psali jsou. Teď se česká gramatika pokouší odstaranit - aspon částečně - pomocné sloveso ve 2. osobě j.č., tam, kde je to jen trochu možné, zůstává jen ’s. Kdes byl? Bylas tam? Tys to věděla! A ve zvratných slovesech důsledně: Co sis myslil? Vrátil ses brzy. Pozor ukázka správného a nesprávného vedle sebe: Ty jsi to věděla a přitom JSI SE mi smála. "Ty jsi" je správně, mohlo by být i "tys", ale "JSI SE" je chyba - kantor by řekl hrubka, má být "ty ses". Podobně třeba: Proč JSI SE ptal? Má být správně ¨"ses ptal".

K pravopisu.
Osobně musím říct, že já se například v případě doubletů vždy přikláním k progresivní formě, a tak všude, kde je možno psát místo s i z píšu z. To už je věc názoru. Jejich psaní by ovšem v rámci textu mělo být konzistentní. Ale je jisté, že jsou například redakce časopisů, které jsou konzervativní. Přikladem budiž časopis Vesmír, kde zásadně používají s. Ani pravopis tedy nelze považovat za ustrnulý... dalším příkladem by bylo psaní velkých písmen.

Závěrem trochu z jiného soudku.
Na užití obecné češtiny máš samozřejmě právo. Avšak vytvořit estetickou hodnotu tímto způsobem, aby to nebylo shledáno samoúčelným, plytkým... není vůbec žádná legrace. Příkladem budiž texty Jáchyma Topola.


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli drfaust
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
2 4 5 (12) 13
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter