Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dr.Stanislav Grof
Autor: romann (Občasný) - publikováno 5.10.2007 (11:15:54)


romann (Občasný) - 8.10.2007 >
Přes půl století zkoumal změněné stavy vědomí

Hospodářské noviny
04.10.2007

Profesor MUDr. Stanislav Grof se narodil v roce 1931 v Praze, kde v roce 1956 absolvoval Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. Více než 50 let se věnoval výzkumu změněných stavů vědomí a dosáhl pozoruhodných výsledků v oblasti teorie i praktického využití. Jeho výzkumná práce nás přesvědčuje, že odpovědným navozením změněných stavů vědomí, které později začal nazývat holotropními, a jejich zkoumáním, lze významně přispět k poznání povahy vědomí. V terapeutickém kontextu lze práci s holotropními stavy vědomí využít k terapeutickým účelům, v obecně lidském rozměru hledání smyslu bytí, a k otevření spirituální dimenze života.

Zásadní impuls: studium účinků LSD

Profesor Grof jako mladý psychiatr měl to štěstí, že se seznámil detailně s psychoanalýzou a získal v ní ucelené vzdělání a výcvik, což koncem 50. let v Československu bylo určitou raritou. Řadu jeho stejně vzdělaných kolegů to dovedlo k jisté povýšenosti a uzavřenosti. Stanislav Grof však nadále zůstal čile zvědavý a otevřený novým impulsům. Tím zásadním pak byla nabídka studovat účinky LSD na prožívání u zkoumané osoby.

Výzkum psychedelických látek, jako je LSD, psilocybin apod., vedl v Československu sedm let (až do roku 1967) a dalších sedm let v USA, kde dospěl k poznatkům, že se jedná o substance, které působí jako mohutné, ale relativně nespecifické katalyzátory na hlubší úrovně naší psyché. Psychedelika nevytvářejí stavy, které indukují, ale podporují vynoření nevědomého do vědomí, a tím tyto nevědomé obsahy a emoce zpřístupňují dalšímu studiu a psychologickému zpracování. V USA bylo Grofovi nabídnuto dvouleté stipendium (Experimental and Research Fellow) na Univerzitě Johna Hopkinse a ve výzkumném oddělení státní nemocnice Spring Grove v Baltimoru. V roce 1969 se stal vedoucím výzkumu v Maryland Psychiatric Research Center a profesorem na Johns Hopkins University. V roce 1973 přešel do Esalen Institutu v Big Sur v Kalifornii, kde se svou ženou Christinou vyvinul metodu holotropního dýchání, pomocí níž se změněný stav vědomí indukuje na nedrogové bázi vlivem zrychleného dýchání a účinku hudby. Přesto takto vyvolané prožitky mohou být velmi podobné těm, které byly navozeny psychedelickou látkou.

Několik desetiletí výzkumu a jeho výsledky

Během několika desetiletí psychoterapeutického výzkumu se prof. MUDr. Stanislav Grof zasloužil o rozvoj poznání v těchto oblastech:

1. Vytvořil teorii a praxi k řízenému využití psychedelik v psychoterapii. Postupy popsal v knize "LSD psychoterapie", která zůstává ojedinělou prací v této oblasti.

2. Publikoval více než 150 článků a dvacet knih, které byly přeloženy do dvaceti světových jazyků: češtiny, němčiny, francouzštiny, italštiny, španělštiny, portugalštiny, holandštiny, švédštiny, dánštiny, ruštiny, rumunštiny, polštiny, bulharštiny, litevštiny, řečtiny, turečtiny, japonštiny, čínštiny a korejštiny. Tyto knihy přinášejí teoretické a praktické využití poznatků z moderního výzkumu vědomí pro psychiatrii, psychologii a psychoterapii.

3. Vytvořil novou rozšířenou kartografii nevědomí, která zahrnuje vedle postnatální biografické úrovně a Freudova individuálního nevědomí další dvě úrovně: perinatální (vztaženou k porodnímu traumatu) a transpersonální (vztaženou ke kolektivním, fylogenetickým, karmickým a archetypálním matricím).

4. Vytvořil spolu s manželkou Christinou metodu holotropního dýchání (psychoterapeutickou metodu, při níž se změněného stavu vědomí dosahuje zrychleným dýcháním, vlivem evokativní hudby a zaměřené práce s tělem).

5. Společně s Abrahamem Maslowem, Anthony Sutichem a Jimem Fadimanem formuloval základní principy transpersonální psychologie. Tato disciplína zkoumá úplné spektrum lidských zážitků a snaží se integrovat spiritualitu s novým paradigmatem ve vědě. Za tato přispění byl oceněn zvláštní cenou Asociace pro Transpersonální psychologii (APA) při příležitosti jejího pětadvacátého výročí trvání.

6. Ve svých spisech se pokusil vytvořit pevnou teoretickou bázi pro transpersonální psychologii zkoumáním jejího vztahu k různým revolučním objevům nového paradigmatu vědy - ke kvantově-relativistické fyzice, k holografickému modelu mozku a vesmíru, k teorii morfognetických polí, a k teorii systémů.

7. Založil Mezinárodní transpersonální asociaci (ITA) a po mnoho let byl jejím prezidentem. Organizoval se svou ženou Christinou velké mezinárodní konference pořádané touto asociací v Bostonu (USA), Melbourne (Austrálie), Bombaji (Indie), Santa Rose (USA), Eugene (USA), Atlantě (USA), Praze (Československo), Manaus (Brazílie) a v Palm Springs (USA).

8. Společně s manželkou Christinou byli pozváni jako konzultanti pro vizuální scény (special effects) společnosti Metro Goldwyn Meyer při natáčení sci-fi filmu Brainstorm. V současné době se Stanislav Grof zabývá možnostmi využití zvláštních filmových efektů pro znázornění různých forem změněných stavů vědomí ve filmech s transpersonální tematikou.

9. Last but not least. Stovkám a možná tisícům anonymních "lidiček" pomohl svými teoriemi nevědomí a modely psyché najít smysl jejich trápení a nesrozumitelností na cestě životem a posílit jejich motivaci k práci na sobě a najít odvahu ke změně.

Nakonec ještě malou osobní poznámku. Čtenářům těchto řádků, či posluchačům tohoto oslavného řečení mohou některé pojmy a závěry připadat nezvyklé, a skutečně pro "psychiatry středního proudu" jsou často kontroverzní a polemiky probouzející. Mohu jen dodat, že jsem z úst Stanislava Grofa opakovaně slýchal větu: "Budu první, kdo půjde pogratulovat tomu, kdo upřesní mé teoretické vývody, nebo je i zpochybní a nahradí přesvědčivějšími modely a závěry." Kéž bychom tolik pokory potkávali v životě častěji u sebe a u druhých.

Autor je psychiatr

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli romann
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter