Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
ŽELVÍ KRUSTA
Autor: Emmet_RAY (Občasný) - publikováno 11.7.2005 (09:39:26)

 

 

 

Zrcadlo je prý nepřítelem každé ženy po třicítce. Uvědomovala si to už posledních pár měsíců. Dřív se občas letmo nalíčila, aby byla ještě hezčí, teď se pečlivě líčila každé ráno, aby si vůbec hezká připadala.

A všude potkávala staré ženské, hromady, davy starých ženských. Cestou do práce byla plná tramvaj těch jejich neforemných těl, mokrých letních oválů kolem podpaží, do očí ji třískaly dámské knírky a do nosu závan silných parfémů s kyselým ocasem babského potu. Více než kdy předtím nenáviděla čajové dýchánky u své matky. Takhle jednou skončí? Svět jako by se rozdělil jen na půvabné studentky a staré fosílie. Jedno měla za sebou a druhé ji čekalo. Dva kameny, mezi kterýma se denně kroutila v křečích.

Starým ženským říkala želvy, ruce měly vytahané, dlouhé bílé nudle ověšené taškama, obrovské cecky jim pleskaly o neforemná břicha a záda měly kulaté jako želví krunýř. Tupé oválné obličeje, velké brýle a ošklivý krátký sestřih. Prostě želvy plížící se prázdným životem. Litovala každého chlapa, kterého viděla s něčím takovým po boku, litovala svého gynekologa, když čekala v jeho přeplněném teráriu na prohlídku, litovala svého tátu, prošedivělého elegána.

A taky záviděla. Záviděla chlapům důstojnost stárnutí, jejich krásné vrásky kolem úst a upracované dlaně. Potkávala často takové muže, ale, pravda, našli se i jiní.  Někteří byli zpustlí tlouštíci ve vytahaných teplákách, děrovaných tílkách a s ledvinkou za pasem. Pivní břich a pivní kozy, zadek jako pivovarský valach. Přesně takové tři chlapy jednou potkala v podchodu, pár desítek metrů od svého domu, když se večer vracela z práce. A přesně v tom okamžiku si poprvé přála, aby byla čímkoli jiným než pěknou tmavovláskou v letních šatech.

Když  pak špinavá a potlučená rozkročmo pajdala domů, připadala si stará jako nikdy. 

A lopatky se jí pomalu formovaly v těžký želví krunýř.

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
ztratila (Občasný) - 15.7.2005 > souhlasím, že kladem textu je jeho stručnost:)
souhlasím i s ladou, nic nového pod sluncem a ani od tebe, například to, že mluvíš celou dobu o něčem a najednou vystřelíš nějakou jakože nečekanou pointu, která se dá ale docela dobře minimálně od poloviny čekat, je-li člověk jen trochu ve střehu, to je pro tvé texty zcela typické.)
navíc na tak malou plochu hodně chyb, jen namátkou jsem našla asi tři: tramvaj plná těl nebo plná tramvaj těl? záda kulatá nebo kulaté? a takdále, pane králi.

jinak s nečekanou jsme už jakousí diskusi nad první knížku Petry Hůlový vedly:) knížku jsem četla, chachá:) o první bych neřekla úplně jasně, že se mi líbí, jako to říkám o knihách jiných, ale přečetla jsem ji málem na jeden zátah celou, zajímavý reálie, i když jazyk, z něhož byla většina recenzentů na větvi, mi přišel nudný a odporný. A napadlo mě u toho totéž, co u její druhé knihy a taky tohohle vaškova textu: muži se dokážou vymezit tolika rlznými zábavnými způsoby, ženská se vymezuje většinou jako zneužívaná, týraná děvka (zde texty Rony Rubinek), nebo jako stárnoucí, unavená, prázdná... Druhou knihu Hůlový jsem teda taky četla a přišlo mi to trochu odtržený od literatury v pravým smyslu slova: napsala ji, protože to po ní chtěli, ne že sama měla chuť něco napsat. A všichni ostatní se ns to vrhli, anžto byli zvědavý, jestli je tou autorkou jedné knihy, jak to o ní tvrdil třeba P.A.Bílek, nebo jestli... Podle mě to podle toho vypadalo, prázdnej příběh. Stárnoucí matka, nezdárnej syn. Zábavný bylo, že to nebylo černobílý. Syn je trošku alkoholik, k životu liknavej, ne že by nic nechtěl - ne že by pro to něco udělal. Matka je aktivní, to zase jo, snaží se věci kolem sebe zlepšit, ale je taková trošku... přízemní. A hlavně jsou ty postavy takový trošku citově prázdný, jako figurky, když jima pohybuješ po šachovnici, citově plochý, bez nějaký velký vášně - pocity padesátnice v depresi vystižený asi dobře, ale pokud by takhle fungovaly obvykle mezilidský vztahy, tak potěš koště - Navíc je to možná trochu pro lidi hloubavější než jsem já. Krom vymezení vztahu matka - syn se tam vlastně nic neděje, postavy se nikam neposunou, prostě se jen asi na stu stran konstatuje pořád dokola tentýž vztah, a proto to je nuda. Jako histerka jsem navíc zaregistrovala, že autorka střílela vyloženě od boku, v roce 1916 v Košicích nebo kde žádná Bratislavská ulice samozřejmě existovat nemohla :)


Body: 3
<reagovat 
 nečekaná (Občasný) - 15.7.2005 > Ztratila> Ti děkuji za pokus přiblížit mi tu knihu. Až žasnu, že tak nějak jsem si tu knihu představovala. Všem, kteří si chtějí o člověku udělat bližší názor, doporučuji poslouchat živý rozhovor v rádiu. Bez možnosti pohlédnout na něj, ve chvíli, kdy musí okamžitě reagovat na otázky, jen ten hlas, to člověka odkrývá hodně. Takže, knihu nechávám nadále v šuplíku "někdy, možná, až si obečtu oblíbené a zhltnu nové". :-)
<reagovat 
celej on (Občasný) - 11.7.2005 > Tohle jsem četl někdy po poledni. Byl jsem na vážkách..."má pravdu nebo ne?". Tak jsem se šel projít(projet) městem a MHD. Valil jsem oči na každou starší babu ale tu želvu jsem neviděl...
Možná, že tady mají všichni dobrého ortopeda...ale žadný krunýř.
A k tvé poporodní teorii musím napsat, že jsem jel min. týden autobusem v Olomouci a byla tam fakt bezva kost s kočárkem...né taková alá "hvězda" naopak byla sexy sou přirozeností a mladím( a měla strašně hebkou a jemnou kůži:)...
Jediné co mi připadá připomíná želvu krky..natáhlé žilnaté a zkrabatělé...a o těch mám pocit, že jsi se nezminoval...

Hezky napsané ale tohle padá a stojí na té teorii a s tou se neshoduji...
Body: 3
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 15.7.2005 > ..
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 17.7.2005 > Emmet_RAY> Ve Zlíně je i plno čičin...občas je potkávám před obchodním:)
Se musím zastat...
Ale je pravda, že je tam velká populace těch taškových...
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 21.7.2005 > Obraty jsou dobré - myslím ta připodobnění. ten konec se k tomu jaksi nehodí, není přesně jasné co tím chtěl básník říci ;)
Body: 3
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 23.7.2005 > jůů, to z nás taky budou želvy?
No to bude fajn...tohle jediný se nám líbí, ta prostřední část, když si odmyslíme, že je to ženská úvaha nad stárnutím...

zbytek nás neoslovuje...netvrdíme, že je špatnej, prostě něco, co nemusíme...takže nebudeme hodnotit...
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 24.7.2005 >
Body: 5
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 4.8.2005 > dost bída ,nesedí mi to .
<reagovat 
Lhostej (Občasný) - 5.9.2005 > Uf... tak to mě dostalo.
Skvěle vystižený podle mě. Představy živý...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 2.11.2005 > Zase je tady myšlenka a zase je  málo rozpracovaná v povídku.
Body: 2
<reagovat 
Zbloudilý (Občasný) - 2.11.2005 >

Hlubší kritika? Do jaké hloubky duše by se člověk musel dostat, aby odhalil prapůvody inspirace k tomuto článku? Tedy Václave, nebudu kritizovat něco, čemu nerozumím. Jedno vím jistě, jsi bezesporu osobnost s určitými avantgardními rysy. Malinko z Tebe vyznívá sebestřednost ale to je problém nás všech. Tvá díla obecně zaujmou nápadem, okamžitou akcí a některá i hloubavostí. Jiná švihem. Ale je to, jak jsi sám nazval, dvojí kódování a proto víc k Tvé próze ani poezii napsat nemohu. Nedosáhnu ani na Tvé výšky ani na Tvé hloubky. Takže nemohu kritizovat. Jen mi dovol citovat z Tvého mnou velmi oblíbeného díla:

 

Je třeba si uvědomit, že většina literárních děl má více vrstev. Právě na čtenáři a jeho schopnostech mnohdy záleží, kolik takovýchto vrstev dokáže odkrýt. Čtenáře si tak můžeme rozdělit na čtenáře běžného a čtenáře elitního. Běžný čtenář přijímá to co je napsáno, interpretuje na základě prvního dojmu, za pomocí nejběžnějších významů či konotátů. Čtenář elitní je schopen dešifrovat odkazy, které autor do svého díla vložil, je schopen přemýšlet ve více rovinách, protože je díky své čtenářské zkušenosti obeznámen se stejným základem, z něhož autor čerpal. Ovšem skutečně kvalitní dílo by mělo uspokojit oba tyto typy čtenářů, mělo by fungovat v obou vrstvách. To dokázal právě Umberto Eco ve svém románu Jméno růže. Tuto knihu můžeme vnímat buď jako historický román s dobrodružnou zápletkou a nebo při čtení, pakliže jsme schopni vnímat jeho intertextovou ironii, dosáhnout zážitku mnohem hlubšího*.  Podstatné je, že uspokojení nad touto knihou skutečně naleznou oba zmíněné typy čtenářů, což je ideální případ. Většinou však bohužel dochází k jiným situacím, které u internetové tvorby můžeme, díky možnosti okamžité zpětné vazby, snadno pozorovat. Při popisu takovýchto případů (tj. onoho základního modelu – bold) svůj záběr zúžím pouze na internetovou poezii........................... konec citace.....

 

 

Jen poznámku: malinko mi to tu zavání jakýmsi intelektuálním rasismem.

 

Ale závěrem, piš, nechá se to číst. Krásné a úspěšné dny Ti přeji. A protože vím, jak lpíš na doporučeních, Mohu vřele doporučit ctěné čtenářské obci. Dávám pět bodů.


Body: 5
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 9.11.2005 > Zbloudilý> díky :-)
<reagovat 
annandale (Občasný) - 26.12.2005 > Ahoj Vaclave, me ten text za zenske pokoleni az trochu urazi, jelikoz ho nepsala nejaka moje starnouci kamaradka, ktera ma urcity "moralni narok" se k tomu takto surove postavit. I tak bych s ni spise soucitila a snazila se ji postrcit jinam, nez ze bych zaplesala souznenim. Nemluvim o tom, ze bych se bala divat pravdam do oci a nemela smysl pro nadsazku a humor, nybrz o tom, ze takto podane 'citlive' tema, povazuji za klise.
Pointa je jeste surovejsi, nechavas ctenare odejit s kudlou v brise. To se mi nelibi, v tom uz totiz neni zadna humorna nadsazka.
Proc neodhalis nejake chlapske tema? :-)

<reagovat 
annandale (Občasný) - 26.12.2005 > Ahoj Vaclave, me ten text za zenske pokoleni az trochu urazi, jelikoz ho nepsala nejaka moje starnouci kamaradka, ktera ma urcity "moralni narok" se k tomu takto surove postavit. I tak bych s ni spise soucitila a snazila se ji postrcit jinam, nez ze bych zaplesala souznenim. Nemluvim o tom, ze bych se bala divat pravdam do oci a nemela smysl pro nadsazku a humor, nybrz o tom, ze takto podane 'citlive' tema, povazuji za klise.
Pointa je jeste surovejsi, nechavas ctenare odejit s kudlou v brise. To se mi nelibi, v tom uz totiz neni zadna humorna nadsazka.
Proc neodhalis nejake chlapske tema? :-)

<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > annandale> tohle není kritika, to je spíš o tvém pocitu - a jako k takovému ti sice mohu třeba poblahopřát, ale nijak extra to mé nazírání na tento text (bylo-li by) měnit nemůže

ale jo, za úvahu ta tvá poznámka stála

"chlapské" téma zde: http://www.totem.cz/enda.php?a=57965

a zde: http://www.totem.cz/enda.php?a=66604

a vůbec, mám jich mraky, tak nejdřív hledej a pak křič :-)
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 29.12.2005 > Václav Mráz> :souhlas. ja nerikm ze je to znalecky posudek, ani odborna kritika. Na ta dilka se mrknu.
<reagovat 
skold (Občasný) - 30.12.2005 > promiň,není to žádná pomstychtivost,to vážně ne,ale tohle je oničem,není to ani lepší ani horší než to mé...měj se ...btw : není třeba bodovat...
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 31.12.2005 > skold5> v pohodě, ale když se příště pokusíš o nějakou kritiku, tak to bude super, protože takové poznámky jsou autorovi jaksi k ničemu
<reagovat 
WhiteShadow (Občasný) - 30.12.2005 > No napsáno je to v podstatě fajn, ale myšlenka je příliš jednoduchá a pointu to vůbec nemá. Navíc jak tu někdo napsal je to docela mělké..
Celé je to absurdní, to si ale netroufám hodnotit, protože možná to bylo cílem..
Snad to výjde příště..
Body: 2
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 31.12.2005 > WhiteShadow> jestli je myšlenka jednoduchá - no to jak pro koho - ok, ale pointu to má a to tak evidentní, že navrhuji protřít si oči, asi ti něco kalí zrak ;-)
<reagovat 
mezon (Občasný) - 30.1.2006 > Pane Mrázi! Pane Mrázi! Proč máte smazané všechny Vaše reakce? To je nějaký trend? Něco jsem prošvihl?
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.2.2006 > mezon> důvod je takový - změnil jsem si prostý nickname na své vlastní osobní jméno a z toho důvodu jsem netoužil, aby některé mé dřívejší reakce visely pod mým vlastním jménem - rozhodl jsem se proto z gruntu smazat všechny, ale když už jsem mazal asi druhý den (ono smazat ručně několik tisíc poznámek není žádný med), tak jsem to vzdal
<reagovat 
Gabra (Občasný) - 3.3.2006 > Libi se mi jak je to napsane. Co se mi moc nezda, je ten nepomer uvahove casti a deje, ktery je dost zbrkle popsan v nekolika poslednich vetach.
<reagovat 
.duke. (Občasný) - 26.1.2007 > tohle mě nějak nebere. asi tomu nevěřím..
Body: 2
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter