Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Fotografie
 > Fotografie
 > Krajiny
 > Příroda
 > Zvířata
 > Makro
 > Zátiší
 > Portréty
 > Akty
 > Architektura
 > Experimenty
 > Fotodokumenty
 > Fotoreportáž
 > Cestopis
 > Sport
 > Abstrakce
 > Rodinné foto
 > Ostatní
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Světlo, proudící okénkem, se odráží v pisoáru na záchodě hospody Milka ve východoslovenské obci Ubľa poblíž hranic s Ukrajinou.
Autor: Minerva (Občasný) - publikováno 5.8.2005 (08:07:17)
Fotografováno pro ty, kteří se domnívají, že fotografie má mít název.


Poznámky k tomuto příspěvku
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Takže ty celou dobu kritizuješ, že fotografie tady nejsou dost inovativní?! Proč to neřekneš rovnou? V tom ti těžko můžu odporovat, mám úplně stejný názor.
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Když ty píšeš tak rozervaně... Na jednu stranu voláš po experimentech a inovacích a na druhou stranu kritizuješ technickou kvalitu u snímku, který je na lo-fi založený a který právě proto funguje a právě proto je výborný. Pak člověk neví co si z toho má vybrat. Možná(?) by bylo dobré dát sem odkaz i na něco co se ti líbí.
<reagovat 
 jan(ek) (Občasný) - 5.8.2005 > Minerva> Čtením recenzí se člověk příliš nenaučí, chodit po výstavách by bylo asi užitečnější... a mluvím právě o tom, které je století... pokud se dobře pamatuji Jano Pavlík zemřel v roce 86 či 87... Knížák své "experimenty" provozoval v sedmdesátých letech, Pavel Mára dělal takovéhle pokusy někdy na začátku osmdesátých let, a hafo amatérů ještě předtím, viz výstavy Svazu časých fotografů a katalogy ze sedmdesátých a počátku osmdesátých let minulého století. Navíc to všichni dělali podstatně erudovanějším a poučenějším způsobem. Mě je úplně jedno, kdo je autorem zde publikovaných fotografií, kolik je mu let apod. Nikoho z vás osobně neznám, neprahnu po dobrém hodnocení od ostatních a tudíž prostě hodnotím pouze a jen fotografie. Něco, co je obnošené už čtvrt století mne pochopitelně nedojímá, asi ani v případě, že by to bylo řemeslně dobře odvedené, což zde ve většině případů (a nemluvím jenom o toonovi) není ani omylem. Právě u amatérských fotografů bych čekal snahu o nový pohled. Kdysi tomu tak bylo... Ještě dodateček:Jano Pavlík je tam, spolu Miro Švolíkem a dalšíma z ročníku, tím Michalem si nejsem tak jistý... teď když o tom mluvíš, ale je to v podstatě jedno, protože jeho práce vycházi např. ze Svobody, podobně jako Rajzík a další, kteří tam zastoupeni jsou... a všechno je to jenom navazování, nového nikde nic. Dokonce i ti Slováci svého času hodně těžili z Muellera-Pohleho, ovšem je pravda, že si dokázali najít zcela vlastní a ojedinělý výraz.
<reagovat 
 jan(ek) (Občasný) - 5.8.2005 > Minerva> No jo, mě jenom vrtá hlavou, proč to tak je? Vždyť kdo už jiný, než amatéři, nezávislí na dobovém vkusu, na prodejnosti či na termínech, by měl zkoušet hledat nové cesty? A přesto se omílá pořád to samé. Kdybys měl někdy čas a šel okolo antikvariátu, zkus se schválně podívat, co a jak dělali amatéři v šedesátých a osmdesátých letech. Většinou se po antících povalují nějaké ročenky či katalogy z té doby. Z pohledu dneška mi to přijde až neuvěřitelné... Škoda.
<reagovat 
 jan(ek) (Občasný) - 5.8.2005 > Minerva> Možná máš pravdu, zkusím si dát dohromady nějaké povídání s ukázkama abychom si mohli pořádně zadiskutovat... ale nebude to zítra... :-)
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Tož to řeknu hned a nemusíme se dohadovat! Pod tohle se klidně podepíšu.
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Možná je to tím, že formální experimenty dnes obnášejí několik kliknutí myší. Jsou - na rozdíl od šedesátých let - tak snadné, že se obecně považuje za trapné je dělat.
<reagovat 
 jan(ek) (Občasný) - 5.8.2005 > Minerva> Myslím, že to nebylo vůbec od věci... zaprvé už se to začalo blížit diskuzi a za druhé, kdyby to nepřineslo nic jiného, tak jsme alespoň zpropagovali pár kvalitních autorů a jednu výstavu..což může být někomu k užitku.. takže hezkej den... J.
<reagovat 
 jan(ek) (Občasný) - 5.8.2005 > Minerva> V tom máš do jisté míry pravdu. Ovšem já pořád mluvím spíš o fotografii klasické, nikoliv o digitální, či digitálně zpracované. Myslím, že tady je problém, každý žije v domnění, že počítač udělá z blbé fotky dobrou... neudělá. Navíc, ve světě dneska zájem o digitál, ve výtvarné fotografii silně opadá zatímco klasická fotografie se dostává tam kde chtěla být ve svých počátcích, na úroveň grafiky a malby.Ale to už zase odbočuju, myslím si zkrátka, že prostor pro experiment stále ještě je. Zkusím na to téma opravdu něco nachystat, takhle jen nesoustředěně blábolím. :-)
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Už je to zase tady. Ty chvíli mluvíš zcela rozumně a pak si začneš děsivě odporovat. Jak můžeš v roce 2005 mluvit o inovacích a experimentech a jedním dechem zároveň o klasické fotografii? To nejde vůbec dohromady.

Počítač udělá co mu řekneš, úpravy v počítači jsou totéž jako vytvoření zvětšeniny z negativu. Kam až v úpravách zajdeš je věc záměru, ale prakticky pokaždé počítač nejenže udělá ze špatné fotky dobrou, ale vůbec tu fotku udělá, protože jen máloco se dá prezentovat tak jak to vylezlo z digitálu. Vlastně skoro nic. Ale to jsou technické otázky a ty bych rád nechal úplně stranou. Chtěl jsem jen říct, že ty různé solarizace a izohélie a filtrace detailů, s čím se dřív lidi pracně trápili a výsledky často obdivovali, dnes z prostoru experimentů skoro úplně vypadly, jelikož se jimi můžeš tak akorát znemožnit. Je období "čisté fotografie", alespoň v určitém slova smyslu.

Fotografie se chtěla dostat na úroveň malby - mluvím o světové, ne české - naposledy vážně někdy před 130 lety (zhruba). Jen jedno jméno: Alfred Stieglitz. Ale tys to tak nemyslel, že ne?
<reagovat 
 jan(ek) (Občasný) - 5.8.2005 > Minerva> 

Fotografie se snaží dostat na úroveň malby pomalu dodnes, mluvím o společenské prestiži a diskusích na téma "je fotografie umění?" doby nedávno minulé. Pokud jsem použil slovo experiment (což mě dost překvapuje) mám na mysli hledání nových přístupů, nikoliv chemické experimenty, které jsou na úrovni počítačových hrátek, byť komplikovanější. Jedná se spíš o celkovou změnu přístupu k fotografii. O to, že fotografie nemusí být prosté angelma. Nicméně, to, že někdo záměrně prezentuje řemeslnou neschopnost, nepovažuju za nikterak okouzlující. Je to asi jako ten otřepaný příklad s Picassem, který se musel nejdřív naučit precizně malovat a teprve potom, na základě řemeslné dovednosti a teoretické znalosti dospět například k analytickému kubismu (a prosím, ušetři mě informace o Braquovi, dávám to jen jako příklad). Beru to jenom jako výraz bezradnosti. Jinak bych se možná tvářil, kdyby dotyčný pokusník byl schopný řemeslník.

Ad počítač, on tu fotku právě neudělá, on udělá jenom digitální obrázek. A mě zajímá ta odlišnost, né to co umí udělat počítač, protože ten umí jenom to, co ho nějakej člověk naučil...

 


<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Ty mne zarážíš čím dál hlouběji. "Je fotografie umění?" - o tom snad teď nebo v posledních třiceti letech někdo vážně diskutuje? Ano, četl jsem články na to téma ze šedesátých let, ovšem to byly články české a já si je vysvětloval (omlouval) odtržeností od světového dění. Protože ve světě snad tyhle spory skončily právě někdy v době Picassova kubistického období (souvislost existuje, ale není podstatná).

Záměrně, nezáměrně... Vždyť to je otřesné! Já vidím fotografii, ale co ty? Ty za ní vidíš autora s jeho životopisem! Přece nemůžeš pátrat jestli záměrně, nezáměrně, z legrace, ze zločinných pohnutek nebo čirou náhodou. To přece nejde. Je to Fotografie, vidíš ji. Nevidíš autora. Nehodnotíš autora a jeho příbuzenstvo a árijský původ. Buď ta fotografie funguje nebo ne. A já trvám na tom, že toonovo lo-fi funguje. Že kdyby ten samý snímek v tom samém okamžiku udělal MPosp se vší svou ostrohlednou technikou, nestálo by to za nic.

A ještě jeden, asi nejzásadnější rozpor vidím. Ty chceš inovaci, nový pohled, a zároveň chceš, aby se ti líbil. Aby byl v souladu se "zásadamí řemesla". Ty chceš horkou zmrzlinu a studený oheň. Kdybys věděl jak lidi ze staré školy nadávali na impresionisty, na ty matláky, co jen kazí řemeslo!
<reagovat 
Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > "...výstavy Svazu časých fotografů a katalogy ze sedmdesátých a počátku osmdesátých let minulého století..."

Tedy za normalizace. Přiznám se, že když pomyslím na světovou fotografii v té době, nevybaví se mi naprosto nic. Jsem úplně dutý. Zkusím ale opatrně odhadnout, že příliš velkým experimentátorstvím tenkrát světová fotografie nehýřila. Že inovační trendy v československé fotografii té doby mají velkou podporu v tehdejší politické situaci. V devadesátých letech a do velmi nedávné minulosti pak liberální poměry utlumily chuť k výstřelkům a avantgardě. Přece jen - touha jít nevyšlapanou cestou má mnoho společného s touhou po revoltě. Jako dnes takřka neexistuje underground. Je tedy možné, že nadcházející post-demokracie, doba, ve které se vlk stále více odhaluje, bude experimentům více příznivá. Ale to je jen taková spekulace, inspirovaná polovinou láhve flašky. Jdu na tu druhou půlku.

Však založ fórum na to téma, nemusíš pořádat velkou přípravu.

<reagovat 
 jan(ek) (Občasný) - 5.8.2005 > Minerva> teď jdu napivo, pokračování zítra, mýlíš se, nezajímá mě autor, zajímá mě, že neumí fotografovat, tj. nezvládá základy řemesla, což je vidět. Ostatní fakt až zítra.
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Budu tu až v pondělí.
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 5.8.2005 > jan(ek)> Ve skutečnosti je to tak, že "zásady řemesla" si bereš jako alibi pro apriorní odsouzení. Dobře, nelíbí se ti to. To je úplně v pořádku. Ale "nedodržením zásad řemesla" se to zdůvodnit nedá, tím nic nezastřeš. Po flašce se mi to jeví hned mnohem jasněji.

Zásady jsou jen návody, postupy. Chceš-li dosáhnout A, udělej B. Když uděláš C, dostaví se účinek D. Když zmáčkeš spoušť, vyletí ptáček. Jsou to jen metody! Neříkají "musíš udělat A" a "musíš chtít C, jinak jsi blbec". Jsou lidé, kteří o účinky řemeslných zásad nemají zájem, nechtějí je realizovat. Nechtějí variovat kanonické postupy, k čemu taky. Nechtějí (co já vím) mít hlavní objekt ostrý a zbytek ne. Pro ty jsou zásady (třeba jen některé), ty známé návody, nepoužitelné, nemají o ně zájem. A vyčítat jim to je úplně nemístné.
<reagovat 
ooooo (Občasný) - 5.8.2005 > pěknej WC minimal
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ooooo (Občasný) - 5.8.2005 >
<reagovat 
ooooo (Občasný) - 5.8.2005 > pěknej WC minimal
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 6.8.2005 >
Doporučil 
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Zařazeno v Galerii  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter