Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
POD POVRCHEM
Autor: Emmet_RAY (Občasný) - publikováno 29.6.2005 (14:46:35)

 

 

Béžový favorit se zmítal v asfaltových vlnách. Svítání na palubě opilého korábu.

Ale tma se ještě nechtěla zvednout, nadále tlumila výhled na sobotní premiéru jako těžká flaušová opona.

 

"Podívej jak ten čurák v tom renoltu provokuje těma brzdovýma světlama!"

"No ty vole! Však já ho naučím, zmrda!!"

 

Málokdo prý bývá po trávě agresivní, ale v kombinaci s velkým množstím alkoholu toho není zas tak těžké dosáhnout, což pohled na řidiče i spolujezdce potvrzoval.

Vzadu zahřívalo vzduch pět vmáčknutých stopařů. Část styl jízdy halasně schvalovala, část ještě halasněji volala: "Nech toho, píčo, nebo nás všecky zabiješ!"

 

 

 

Vedle spodního parketu umístili plátno, nad ním byla kamerka, která snímala pohyb lidí a po určité prodlevě je na plátno promítala. Člověk tak mohl nahlédnout do své minulosti, byť sotva s minutovým odstupem. A to všechno zrychlené, hodně zrychlené, tempa stroboskopů, křečkující lidé. Vběhnout před kameru, odběhnout a uvidět se na plátně běžet ještě rychleji.

Václav se nespokojil s běžným mravenčením, postavil se na úroveň středu plátna a velmi pomalu zvedal ruce nahoru a pak zpátky k tělu. Opsání  tohoto oblouku zabralo několik minut. Už s rukama vzhůru uviděl na plátně vysokou postavu. Když pak poodstoupil, byl mu odměnou pohled na sebe samého, jak pomalu zvedá ruce nad hlavu a kolem něj zrychleně, hodně zrychleně ubíhá čas.

Připadal si jako kazatel, prorok..     a Robin spal pod stromem s kelímkem piva na klíně.

"Robine.."

"Deme si lehnout," řekl Robin, když se přestal šklebit, protahovat, čistit si oči a následně se tvářit, že vlastně vůbec nespal.

 

 

 

Původně bylo v plánu popít, zařádit, zahulit a zatancovat a nakonec přespat v autě. Po příjezdu na sabat se Robin trochu cukal, uvažoval, že nebude pít a k ránu střízlivě odřídí až domů, jenže Václav k pití potřeboval společníka, takže hned úvodem mazaně koupil čtyři kelímky piva a bylo vymalováno. Lépe řečeno - byla naředěná barva, a malování už nic nebránilo. I ta lahev Jelcina, kterou si Robin původně šetřil jako vstupenku na jakousi zítřejší oslavu, nakonec padla v poctu umění.

 

 

 

"Černá kočka! Dělej, přejeď ji!!"

Robin strhnul volant doleva a malé zvířátko se jen o devátý fous zachránilo skokem do příkopu.

"Kurva.. teď budeme mít smůlu," povzdechl si Václav.

 

Na zadním sedadle se povalovaly papírky, rozsypaný tabák, pár flašek a spacák.

Robin s Václavem už měli na kontě jednu notně vyděšenou posádku renaultu, jehož řidič byl pravděpodobně střízlivý, a tak byl za do očí bijící opatrnou jízdu řádně ztrestán, skupinu vyděšených stopařů, pravda vyděšených  mnohem méně,  a partu neosvětlených cyklistů náhle se vynořivších do Robinova zorného pole zpoza zatáčky, ale ta kočka.. to byla poslední kapka. Oba kluci si náhle uvědomili únavu z několika hodin tančení, chlastání, hulení trávy, neúspěšného oslovování osamělých dívek a následného shánění hulení dalšího, a Robin zvolnil tempo jízdy aspoň na povolenou rychlost.

 

 

 

„Víš ty co,“ řekl Robin, když došli k parkovišti, „pojedem se projet.“

A když po všech těch šílenostech, šílenostech, které zadělávají na morální kocovinu druhého dne, dorazili k odbočce na Napajedla, dostavila se druhá míza. Tomu stavu by se také dalo říkat třeba poslední pivo, byl to totiž přesně ten stav, kdy po mnoha hodinách sezení v hospodě pocítíte po ohlášení zavíračky nepřekonatelnou touhu zajít to všechno ještě spláchnout někam do nonstopu. Oba kluci ožili, Robin znovu přidal plyn, a nechali zpětné zrcátko, ať odbočce domů nenuceně zamává.

 

 

 

Ještě stále tma. Tma, už tma modrá, tma prohrávající.

 

„Týjo.. jak se to tady jmenuje?“ zeptal se Václav

„Pahrbek, je to letní rekreační středisko.“

„No to je nářez..“

 

Jakási restaurace i s prosklenou vyhlídkou, prázdná pochopitelně, a jezero, velké jezero a oblázková pláž. A na tu pláž se posadili a pozorovali tmavou vodu, protože to byla voda nutící člověka k zamyšlení. Takhle nějak vypadal bazének z filmu Piraně a vlastně jakákoli vodní plocha v libovolném béčkovém hororu.

Tma už prohrála a trhala se, ale neprosvítaly žádné hloupé červánky, to jen šedá  míchala tmavěmodrou a ředila ji na bílý den. Byl to okamžik, kdy člověk střízliví, ale pořád v něm zůstává opilecká přecitlivělost. Okamžik, kdy máte chuť obejmout svého otce, dokud si neuvědomíte, že jste to vlastně nikdy v životě neudělali. Okamžik, kdy máte chuť kohokoli držet za ruku a sdílet. Václav přesně tohle pocítil, ale seděl vedle něj kluk, a tak raději řekl: „Tady by to bylo fajn, vyvézt sem nějakou kundičku na výlet, takhle v noci.“

 

 

 

„Kousek od nás je dobré šukací místo“ řekl Robin, když jeli zpátky.

„Počkej, v okolí Zlína jsou nějaké šukací místa, které neznám?“

„Pokud vím tak jsou čtyři.“

„Čtyři? Však na Svazích pod Delvitou, na Mlacové a kousek od Malenovickýho hradu – to je všechno, ne?“

Zlín je město obklopené kopci, město v nížině, a právě pohled z výšky na osvětlený Zlín je něco tak krásného, že se mužům rozepínají poklopce a ženám lepí kalhotky k tělu. Šukací místo je odlehlý plácek právě na některém z kopců, právě se zmíněným výhledem.

„Ještě je jedno tady za zatáčkou,“ odpověděl Robin a náhle se rozesmál a začal zběsile troubit, protože uviděli zapomenuté odpočívadlo a malé suzuki, kterak se rytmicky pohupuje.

 

 

 

Bylo skoro poledne. Václav kouřil na balkóně, Robin ležel na posteli, byl ve spodním prádle a velmi sošný. A povídal si s mámou. Taková typická máma, kdysi velká kráska, dnes už jen velká.

Nějaký běžný rodinný dialog, tak Václav pozoroval děti dole na pískovišti a byl rád, že ho chrání sklo balkónových dveří, protože ve slipech a s kocovinou neměl chuť být přátelský a zdvořilý.  

Když se za ní konečně zavřely dveře od pokoje, típnul cigáro a vrátil se k Robinovi na dvojlůžko.

"No ty vole, se tu vykecáváš s rodinkou a z trenek ti čouhá pytel!"

 

Zasmáli se a začali se opět věnovat spánku

 

(za touto větou je otazník v podobě zvednutého obočí Robinovy matky) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
 Emmet_RAY (Občasný) - 1.7.2005 > ..
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 1.7.2005 > Emmet_RAY> je tam cejtit, na homosexuální podtexty mám nos. :o)))
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 1.7.2005 > Emmet_RAY>  já si ho všimla :) přesto mě ten příběh neuchvátil, ale to se stává
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 4.7.2005 > ..
<reagovat 
zirael (Občasný) - 5.7.2005 >

proč to nefungovalo - to je jednoduchý. kde není náznak, nemůže být ani porozumění. když dáš do povídky o dvou klucích jednu jedinou větu (Robin ležel na posteli, byl ve spodním prádle a velmi sošný), která zlehounka zavání něčím jiným než zbytek textu (v tomhle případě tématem homosexuality), nemůžeš čekat, že tě čtenář pochopí. navíc když tam je kupa jiných, hodně zavádějících vět (Václav přesně tohle pocítil, ale seděl vedle něj kluk, a tak raději řekl).

rozhodně nejsem zastáncem textů, kde ti autor všechno naservíruje po lopatě, a nápad s příběhem mezi řádky, schovaným "pod povrchem", může být docela zajímavý... no ale tady chybí indicie, a kde nejsou indicie, ani Zirael nebere;)


<reagovat 
agovirin (Občasný) - 6.7.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 7.7.2005 > ..
<reagovat 
 Rony Rubinek (Občasný) - 7.7.2005 > Emmet_RAY> No nemáš zač. Nejsem takový trefný a všímavý kritik jako ty, ale vyjadřuji pouze svůj neprofesionální názor, i když třeba vypadam jako blb, já to prostě neumim jinak popsat, to umíš lépe ty.
<reagovat 
Cirilla (Občasný) - 8.7.2005 > no. jak už psal luk malér chlast on d roud zažil každej
i ty následky, morální kocoviny, wokna atd...

...po ohlášení zavíračky nepřekonatelnou touhu zajít to všechno ještě spláchnout někam do nonstopu - todle je přesnej výstih - líp bych to nesvedlo

ale jinak nic objevnýho

se mi nelíbil rádobyvtip - velká kráska, teď už jen velká, nemám ráda tyhle sarkastický obraty o lidech

konec vyznívá do ztracena

Body: 4
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 10.7.2005 > No, už chápu, že jsi nepochopil můj duchovní text. Tohle je jako o čem????
Body: 2
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 10.7.2005 > ..
<reagovat 
rohoz (Občasný) - 11.7.2005 > působí to spíše jako autentický záznam vyprávění než jako próza či povídka, poněvadž, má-li to být próza, pak je místy neobratně formulována,zvláště v předposledním odstavci. Také text nic nenabízí, v jednom odstavci, kde píšeš, jak najednou jeden z těch hochů má potřebu na tom hezkém místě mít vedle sebe holku, se zdá, že o něco půjde, projev najednou tak na okamžik zlyričtí, ale v celém kontextu to zní násilně. Například pojem sdílet je svou formou úplně mimo převažující způsob vyjadřování, který naopak působí věrohodně.
Body: 2
<reagovat 
rohoz (Občasný) - 11.7.2005 > Jde spíše o autentický přepis vyprávění než o prózu či povídku. Text sám o sobě v podstatě nic nenabízí, nic neřeší, místy je neobratný, zvláště v předposledním odstavci, řeknu-li v přímé řeči - dnes už jsi jen velká, takto jde, ale uvedu-li to jako popis, je to kostrbaté, totéž platí o výrazu sošný. V textu je hodně znát hovorový projev, to je dobře, dává to spád, ale pak si musíš dát pozor, že podobným způsobem musíš vyjádřit i pocity, jako když v duchu uvažuješ v jednom odstavci, jak by jsi měl vedle sebe rád nějakou holku. Ty jsi napsal výraz sdílet, to najednou působí úplně jinoým stylem řeči.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 4.7.2005 > ..
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.7.2005 > Emmet_RAY> jestli je "pod povrchem" to, jestli ti dva se spolu vyspali nebo nic, tak to až zas tak pekelná hlubina a hlobokomyslnost neni, nepříde ti? koneckonců mně na první přečtení z toho vyplynulo, že ti dva spolu cosi maj, no a co? spíš jde o to, jak je to napsaný. a to je podle mě docela průměr... nic ve zlým, žádný převeliký nadšení, s tím, že se to číst dá. kdes udělal chybu? podle mě nikde. jen ten příběh prostě není pro každýho až tak zajímavej jako pro tebe.
<reagovat 
 Rony Rubinek (Občasný) - 4.7.2005 > Emmet_RAY> No tak to mě opravdu nenapadlo. Co si myslim, jsem ti už psala, a k té kompozici: četla jsem to ještě jednou, vlastně několikrát, teď už chápu tu trochu romantiky u jezírka, ale vzhledem k tomu o čem se ti kluci bavěj a jak se bavěj, mi přišlo normální, že u sebe přespali a že mu koukal pytel, ostatně to se přece může stát. Nikde jsem neobjevila ani náznak homosexuality, spíš na opak. Bavěj se o ženskejch, když spolu seděj u jezera tak si ten jeden náhle uvědomí, že  je to chlap a odtáhne se, což by podle mně udělal jinak, třeba by popřemejšlel nad tou myšlenkou kdyby, pochybuju, že by se matka zabývala tim, že když mu kouká pindík, nebo spolu ležej v posteli, tak spolu něco měli, podle mě to kluci berou tak, jak to je. Teď nevim, jestli to byla manželská postel, protože jednolůžko už by na tom dost měnilo. A taky matky si zásadně nepřipouštěj, že by jejich synek mohl být mimo sexuální většinu, dokud je nechytí při činu, nebo se dotyčný nepřizná. Pochybuju, že by nad timhle přemýšlela, spíš by to svedla na pubertu a asi by se nevykecávala, kdyby něco tušila, ale spíš vypadla.Jinak zas tak špatný to nebylo, jak někteří bodovali, to je můj názor. Ale opravdu jsem to pochopila jako sondu do života mladejch kluků, trochu ve stylu prciček.
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 8.7.2005 > Emmet_RAY> co teda mně brzdilo ve hledání čehokoli pod povrchem bylo to, jak odfláknutě je to napsaný. pak nemám chuť se nad tím zamýšlet a cokoli v tom hledat.
text by měl člověka provkovat, lákat, uchvacovat... když tam tohle neni, nemám důvod se jím více zaobírat.
tak jako nebudu u šatů z nekvalitní látky zkoumat střih a podšívku, ale prostě je v obchodě minu.
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 12.7.2005 > Emmet_RAY> 

Myslím, že se ti to povedlo. Příště napiš co chceš, abych uvedla v poznámce

 

Problém není na vašem vysílači.

 

Budu si všímat a vyzdvihovat jiné věci (i když má autor jiný záměr). Ne vždy ten prvotní je ten nejlepší?


Doporučil 
<reagovat 
Přítel antisvěta (Občasný) - 12.7.2005 >

Zvlášť dobré to myslím není. Předně: promyšlenost básni ani povídce nijak nepomáhá, pokud není čtenář veden k jejímu hledání. To tvé vysvětlení ukazuje na chytrý text, trochu v Borgesovském stylu (ve smyslu skryté komunikace se čtenářem a nároku sám si hledat vodítka ke skutečnému vyznění nebo alespoň složení hlavní linie), jenomže je pojatý způsobem, který alespoň ve mě velký zájem o pochopení nevzbudil. Řekl bych že dobrý text nepotřebuje čekat na autorův výklad.

 


Body: 3
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 15.7.2005 > Tak. Neoslovilo mě to. Ani příběh, ani jazyk. Próza na příběhu nutně stát nemusí... tohle je spíš popis děje než nějaké vyprávění. Nedobře působí i to, že je to slepeno z různých, diametrálně odlišných částí. Spisovný promluvy mi nevadí - ne všude se mluví obecnou češtinou.
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 21.7.2005 > Takhle podobně se nedávno bavili dva hošánci v tramvaji. Člověk někdy až žasne, ale je to přesný.
Body: 5
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 1.11.2005 >

Příliš velké časové skoky , normální člověk se v tom hned ztratí. Kam zmizeli ti stopaři ? V jiném odstavci se na jejich místě váleli  jan nějaký flašky.....

Slovník by s měl volit situaci,tzn. zapomenout na ten Spisovné češtiny.

 

Nemá to žádnou linii , je to prostě roztěkané. Pozná se , když poeata napíšu prózu a prozaik báseň.

 


Body: 2
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 1.11.2005 >

Jestli to dávám podruhý, tak soráč , poprvé se to (mě) nezobrazilo

 

Chaotické, špatně zvolený slovník, bez dějové linie, bez myšlenky.    


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 9.11.2005 > povídka se nepovedla, to se občas stane
<reagovat 
WhiteShadow (Občasný) - 13.1.2006 > No nejdřív Napajedla, pak Zlín.., no není ten svět malý?..následuje Pahrbek..
Jestli tím šukacím místě na jednom z kopců mého rodného města není ten Moulin Rouge, na něj mám tedy hodně veselé vzpomínky....
Povídka napsána čtivě, vypravěčství zvládnuté, poslední věta dokonalá, tématicky průměrné. S pozdravem Stín.
Body: 3
<reagovat 
ttomass (Občasný) - 28.11.2006 >
Body: 2
<reagovat 
brouk (Občasný) - 16.1.2006 > Tyhle příběhy už mi lezou na nervy. Póza Nou fjůčr, koukej, jakej jsem umělecky rozevlátej prokletej frikulín a vyděděnec. A za pár let si sednout do nějaký reklamky. Je tam pár momentů, které jsou trochu zajímavé, ale přijde mi to přesně jako takové zapózování na molu. Bez vtipu, pointy, hloubky. Kecy o tom, že život stojí za prd a má cenu se akorát ožrat a zhulit můžu v hospodě.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 16.1.2006 > brouk> no, ale co ty působivé homosexuální narážky? přece odhalují skrytou revoltu proti establišmentu!!! :Oú
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.11.2007 > brouk> no to je dobrý, dva roky a něco, a já si tam fakt sednul :-)
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter