Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Čtení Totemu 8.2. 2008 naprosté fiasko
Autor: Lyryk (Občasný) - publikováno 9.2.2008 (02:32:57)

 

 

 

Na úvod „čtení autorů Totemu“ organizátor Cit-i-zen, Jakub Řehák, oznámil, že se čtení autorů Totemu nekoná a přistoupí se rovnou ke čtení hosta Milana Děžinského. Důvodem nečtení autorů Totemu je prý skutečnost, že Jakub autory sice pozval, ale ti mu čtení odřekli. Na čtení se přitom objevili tito autoři: OndřejKern, swedish_nigg, ariel, Cit-i-zen a Lyryk. Možná i další, které neznám jménem.

 

Dobrá, to se v předchozích letech čtení (na Totemu i na Písmáku) čas od času stávalo, ale ke zrušení čtení se nikdy nepřistoupilo. Vždycky nakonec četli alespoň autoři zrekrutovaní na místě. Čtení autorů z literárních serverů se pořádalo coby otevřená záležitost pro autory objednané, stejně jako pro autory náhodně příchozí. Blok čtení autorů z Totemu byl vždy ukončován výzvou, je-li přítomen autor, jenž chce ještě něco přečíst, ať tak učiní. Nyní je této demokracii, bez jakéhokoliv varování, konec.

 

Objektivně se cosi změnilo. Chápu, že organizovat autorská čtení je stále těžší. Těžké to bylo vždycky, ale dnes vystupuje na povrch faktický nezájem současné „redakční“ generace, která se po „průlomu“ do tištěných médií (Tvar a Weles) natolik dostala k lizu literárního mainstreamu, že je uspokojena sama sebou. Stalo se to, nad čím jsme kdysi kroutili nechápavě hlavami. Když na někdejším čtení Welesu, kam byl pozván Ladislav Zedník, alias egil, coby ve Welesu novopečeně publikovaný autor, došlo jen k ledabylému formálnímu čtení. Kolem stolů seděly literární maškary, které už o literatuře neprohodily ani slovo. Přítomnému Petru Motýlovi bylo natolik trapně, že nakonec vzal s povděkem, že se právě s osazenstvem hostů z Totemu o nějakém literárním kontextu bavit může.

 

Za posledních deset let jsem nesčetná čtení s různými stupni úspěchů a návštěvností sám organizoval, a poměrně stejné množství cizích čtení za zájmu navštívil. Když si člověk odmyslí kolísající návštěvnost, společným a stupňujícím se rysem všech čtení vždy byla, a zejména nyní je, neochota autorů postavit se hrdě k vlastním výtvorům. Čtení jsou čím dál formálnější, jen aby něco bylo… Přitom ovšem pamatuji i časy, kdy jsme si mohli dovolit dokonce několikrát vstupné, např. v Obratníku to tenkrát ani jinak nebylo možné, vstupné být muselo.

 

Generace talentovaných se prosadila: Ladislav Zedník (egil) – nominace na Magnesii Literu, Jonáš Hájek – Ortenova cena, Anna Cermanová (zirael) – redaktorkou Tvaru, řada dalších publikovala ve Welesu nebo ve Tvaru básně, ba i recenze. Jonáš Hájek si v předposledním čísle Hosta postěžoval, že internet nějak uvadá. Jak by ne, elita se rozprchává a na internet se nevrací podporovat si konkurenci. Maximálně se podívat za přáteli, poklábosit soukromě. Jiné přátelské skupinky se poplácávají po literárních ramenech raději rovnou jen soukromě po hospodách. Velké množství je i těch, kteří na své literární snahy potichu rezignovali. Vytratili se…

 

Z literárních serverů se stává zvolna nudná stoka literárních žalů, kde se literatura pěstuje jen naoko, jaksi formálně, aby bylo nanejvýš na milostné schůzce čím začít rozhovor. Jsem v podstatě už jen jakýsi veleještěr, který měl dávno vyhynout a svoje nicky definitivně smazat. Dnes už ani nedoufám, že mi za moje úvahy někdo vynadá, všemu bylo učiněno zadost. Všichni jsou perfektní, nevinní, publicisticky ověnčení a nová svébytná generace není na obzoru. Asi nemá dostatek prostoru a odvahy, což je na svobodném veřejném prostoru sice s podivem, ale ne zas až tak. Ona dnešní hyperkonzumní doba nedává mladým šanci domyslet se k literárnímu dílu. Je potřeba vzít každou chvíli mobil, odpovědět na chatu, spousta učení a do toho „stejně nejni šance prorazit mezi ty vychytaný bestie, co už se šábly s kapitánama lit-průmyslu“.

 

K tomu ještě nutno dodat: Svět je nepoznatelný. Soustředěně nemá smysl už nic dělat. Žádné hranice tzv. umění neexistují. Všechno je Matrix. Je potřeba se na všechno vysrat, protože svoboda už je vyžraná. Tyhle a jiné výstřední moudrosti jsem odposlouchal v poslední době od generace pod 20. Nuže milý Cit-i-zene, myslím, že ani případná defenestrace redakce či organizátorů čtení nic nevyřeší, ani nezpomalí. Postmoderní rozpad je tady. Promiň, že jsem na tebe málem řval. K ničemu to nebylo. Na čtení Totemu mě z principu už asi nikdo nepotká, a radím vám, udělejte to taky. Nikam nechoďte, nic nečtěte, možná raději ani nic nepište, prostě opisujte tak, jak jste to dosud dělali. Do chumlu „interiérových básníků“ se stejně zcela jistě dostanete, berou každého, stačí si jen trpělivě a servilně připočkat, ale hlavně si nezapomenout říct. Sami vás mezi sebe nepozvou.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
 g morr (Občasný) - 29.2.2008 > Lyryk> Rozeznávám tě! Kdybych to pořádal a dostal se do té situace, dopadlo by to stejně. Neřekl bych, že si sám sebe nevážím. Pokud si to přeložíš tak, že si nevážím tebe, nebudu protestovat.

Tohle považuju za jeden z vrcholů svého pověstného diplomatického umu.
Doporučil 
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 29.2.2008 > g morr> to mám teda blbý, protože já si vážím každého, i tebe .) snad to nějak přežiju;
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 1.3.2008 > Lyryk> předopkládal jsem, že si vybereš takhle :)))
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 1.3.2008 > Lyryk> 

draka mít rád nesmíš. drakovi musíš srazit hlavu. to by měl každý tatínek naučit každého svého syna!!


<reagovat 
ztratila (Stálý) - 1.3.2008 > Ale uvědomuješ si, autore, že čím dál víc potvrzuješ ten dojem, že tu už skoro měsíc pitváš jednu svou soukromou ukřivděnost? Že ti nejde o žádná čtení ani servery, ale o tuhle malichernost?
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 2.3.2008 > ztratila> Ale uvědomuješ si, autore, že čím dál víc potvrzuješ ten dojem, že tu už skoro měsíc pitváš jednu svou soukromou ukřivděnost? Že ti nejde o žádná čtení ani servery, ale o tuhle malichernost?

//milá unfair lady, taky se doznávám, že jsem kopal tunel z Prahy do Bombaje a řadu dalších neplech, za které bych samozřejmě měl být popraven; na svoji obhajobu bych uvedl snad jen to, že po dvou dnech tenhle příspěvek zmizel z hlavní stránky, nikdo mi pod něj nemusel nic napsat, ale když už, nemusel jsem být tak nehorázně slušný, abych téměř všem odpověděl; jistě jen další důvod k zastřelení, tak pal...
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 2.3.2008 > Lyryk> Z mého pohledu nediskutuješ, pouze za každou cenu odrážíš argumenty, a to z poněkud exotické pozice člověka filozofa, který stojí o stupínek výš než všichni ostatní.


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 4.3.2008 > ztratila> z neexotické pozice člověka filozofa, který nestojí o stupínek níž než všichni ostatní .)))

<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 6.3.2008 > Neměl bys "na vyváženou" napsat oslavný text na pondělní čtení totemu, jak moc se povedlo a že jsi taky četl? Všechny "demokratické principy" přece zůstaly zachovány, ne?

PS: "Na čtení Totemu mě z principu už asi nikdo nepotká /.../." ??? Má se tomu člověk smát?
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 6.3.2008 > Ondrej Kern> .)) na rozdíl od tebe řada lidí uznala, že v mé kritice byl i kus pravdy, odložili svoje internetové škrabošky a na čtení mne pozvali; na ódě se samozřejmě pracuje .) slušnost umím ocenit, proto jsem na dalším čtení z principu byl;
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 6.3.2008 > Aha, ty tvoje principy...dost pružný.
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 7.3.2008 > Ondrej Kern> .) je vzácné potkat mladého zkostnatělého demagoga, jsem rád, že tě znám; pokud důvod principielního jednání pomine, tedy ti někdo vyhoví ve tvých námitkách, pak je to naopak osobní schválnost mu na čtení nepřijít; pokora a uznání snahy druhých způsobuje onu pro tebe, tak pozitivisticky intoxikovaného hlupáka, nepochopitelnou pružnost; z toho vyrosteš, dokonce i na vztek na mne jednou zapomeneš a bude v tobě alespoň "něco" poezie, která ve tvém dnešním nekompromisním projevu ani nemůže být .))
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 7.3.2008 > Uvědomuješ si, že jsi ten, kdo v naší debatě jako první použil urážku? :)
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 7.3.2008 > Ondrej Kern> každý si tu může přečíst, kdo koho napadal jako první, kdo komu naznačil, že je egocentrik apod.; .)
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 8.3.2008 > Naznačil/nenaznačil, ale neurážel... tak nevím, buď se tě na to příště zeptám osobně, nebo si řeknu, že to je ztráta času. A je dobře, že si to každý může přečíst.
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 8.3.2008 > Ondrej Kern> o urážce nerozhoduješ jen ty sám, ale ten, komu je tvůj bonmot určen, já jsem tvoje výrazy a svévolné vývody cítil jako urážku a tak jsem reagoval, aby sis měl možnost uvědomit, kam míříš;
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter