Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kolekce podivná výchova
Autor: libusepalkova (Občasný) - publikováno 3.2.2012

PODIVNÁ VÝCHOVA  DÍVEK  V ČECHÁCH

 

Nechci aby název zaváděl k titulu slavného díla Výchova dívek v Čechách, protože by to mohlo vypadat jako  že naznačuji, že tento problém se týká jen naší země. 

Na druhé straně se nedá popřít, že české ženy jsou hodně tolerantní a někdy si musejí dát líbit víc, než by snesly ženy  jinde v Evropě. Jako tlumočnice mám příležitost hovořit s lidmi z různých zemí, různých společenských vrstev a odlišných náboženství a tak mohu srovnávat. Samozřejmě vím, že jsou kontinenty a kultury, kde jsou na tom ženy naopak neporovnatelně hůř, ale zabývejme se tímto fenoménem jen v našem takzvaném euroamerickém prostoru.

V pořadu Uvolněte se například  jeden pán, známý svým originálním postojem k ženám připustil, (Josef Hausmann) že nálepku šovinistické prase dostal až během svého pobytu v cizině. Znamená to tedy, že dokud pobýval v Čechách si jeho názorů nikdo ani nepovšiml, protože jsou zde jaksi všeobecně rozšířené a muž vyjadřující se o ženách pohrdavým způsobem je považován spíše za hrdinu než hulváta? Jinými slovy, to co je v cizině považováno za projev mužského šovinismu je u nás normální?

Nedávno jsem četla knihu The  Republic of Burma Shave (Carnegie Mellon University Press, Pittsburgh 2001) Její autor Američan Richard Katrovas v Praze pobýval po určitý čas, vedl jazykové kurzy a oženil se tu, takže měl možnost poznat poměry, jaké u nás panují. Také on ve své knize vyjadřuje podiv nad tím, jak jsou české ženy, ale hlavně naše společnost, tolerantní k prohřeškům silnější polovičky lidstva. 

Tedy ne že by zmíněný autor byl nějaký vzorňák, sám dlouho lavíroval mezi svou bývalou americkou ženou a novou českou, ale přinejmenším si připouštěl nemorálnost svého chování.

Ve zmíněné knize uvádí, že to co je ve Státech považováno za podlé, je u nás považováno za běžné. Doslova říká, že americká exmanželka je produktem kultury, kde sice hodně mužů podvádí, ale když se to provalí, jsou odsouzeni in „biblical terms“, zatímco v Čechách je manželova nevěra přijímána se stejným klidem, jako většina ostatních nevyhnutelných životních katastrof.

„In American terms I´d been a cad, in Czech term I´d simply been  a man“ říká na straně 127 zmíněné knihy. Tedy něco v tom smyslu, že v amerických poměrech by byl padouch, zatímco v těch českých, prostě jenom chlap.           

Naše životní názory jsou vytvářeny zkušenostmi a proto se v průběhu života mění. Všichni se rodíme jako  tabula rasa, ale vnější okolnosti v nás vypěstují jisté postoje. Malé holčičky čtou v pohádkách o silných odvážných a ušlechtilých princích, kteří je budou celý život ochraňovat, ale realita bývá jiná.

Jsou ženy které měly celý život štěstí, jejich kariéru jim pomohl nastartovat vlivný otec, nebo bohatý, často mnohem starší manžel, a nebo se o ně ve stáří postará úspěšný a vděčný syn.

A pak jsou ženy, které nikdy nepocítily silnou ochrannou otcovskou ruku, manžel je jen využíval a podváděl, a o neradostné stáří se jim postará egoistický bezohledný syn. Ženy s tak diametrálně odlišnými osudy nemohou mít samozřejmě na muže stejný názor. Někdo má v životě zkrátka štěstí a jiný jen smůlu, ale  také je podstatné, jak jsou ženy společností chráněné. Když někdy čtu v novinách jaké obrovské částky dostanou po rozvodu některé manželky tak žasnu, já znám spíš ty, se kterými jejich ex díky obratnému advokátovi pěkně zametl.

Takže pokud se vám zdá, že některé ženy mají o mužích nenormální mínění, možná nejsou nenormální ty ženy, jen neměly štěstí potkat normální muže. Pokud místo džentlmenů a rytířů, kteří by je silnou rukou ochraňovali, jsou ženy obklopené bezohlednými egoisty, kteří slabší pohlaví bezostyšně využívají a ponižují, není divu, že se z nich stávají bojechtivé amazonky, i když se svým vnitřním ustrojením cítí spíše jako slabé křehké víly. I víly totiž mají pud sebezáchovy a ten dokáže hodně.

A o vílách ještě malý dovětek:

Manželé slaví výročí svatby, když se náhle objeví víla s tím, že jim při té příležitosti splní jakékoliv přání.

„Ráda bych to se svým mužem oslavila na nějakém romantickém místě, třeba vzdáleném exotickém ostrově,“ řekne žena nesměle.

„Není problém,“ odpoví víla s úsměvem a obrátí se na manžela, jaké že je to jeho přání.

Muž znejistí:„Nechtěl bych tě zklamat, miláčku, ale taková příležitost je jen jednou za život,“ řekne  své manželce a vílu poprosí, aby měl o třicet let mladší ženu. „Vždycky jsem toužil mít podstatně mladší partnerku,“ dodá.

„Není problém,“ odpoví mu víla a jako mávnutím proutku je z něj náhle vetchý devadesátník. Jeho šedesátiletá žena vedle něj vypadala jako mladice.

Muž se chytil za plešatou hlavu, ale na lítost už bylo pozdě.

Prostě jen zapomněl, že víly jsou rodu ženského.

 


Tato kolekce obsahuje následující:

geometrie života - 12.2.2012

zpověď prostitutky - 14.11.2011

nápady - 13.11.2011

tři chlapi v chalupě - 19.12.2011

feministka - 16.1.2012

buď chytrá - 21.11.2011

láska přes sms - 19.11.2011

slepice a kráva - 16.11.2011

zeugma - 12.1.2012

apologie - 5.12.2011

nobelovka - 6.12.2011

televizní programy - 7.12.2011

mutualismus - 9.12.2011

revoluce - 26.11.2011

když dva dělají totéž - 22.11.2011

žena-návod k použití - 14.1.2012

manželství - 8.12.2012

ženy vzmužte se - 17.12.2011

Kdyby Máj napsala Jarmila - 17.11.2011

kluci a holky - 10.12.2011

Kdyby Máj napsala Jarmila- úvod - 20.11.2011

vlci v rouše beránčím - 21.12.2011



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter