Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Tajnosti
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 3.12.2007 (23:30:44)

Na poslední celovečerní film talentované režisérky Alice Nellis jsme dlouho čekali. Autorka snímků Ene Bene a Výlet se věnovala především divadlu a marně se snažila zrealizovat scénář snímku Anna. Až za pomoci Jana Svěráka, který se tentokrát, jak sám říká, „po Spielbergově způsobu“ rozhodl plnit roli producenta, se režisérce podařilo zrealizovat jiný svůj námět.

Film, jehož pracovní (a velmi výstižný, ale komerčně nedostatečně lákavý) název zněl Právě dnes, vypráví o jediném jarním dni v životě Julie, překladatelky ve středním věku. Ta se ocitne v opravdu svízelné situaci: dvacetileté manželství už ji příliš neuspokojuje, dospívající dcera jí začíná unikat; na druhé straně cítí, že vyhasíná i její vztah k milenci, se kterým je ovšem těhotná. Z náhlého popudu se rozhodne, že si koupí klavír, přestože na něj už leta nehrála. A tím rozjíždí sérii nejrůznějších setkání se známými i neznámými lidmi, schůzek plánovaných i neplánovaných, aby si na konci dne snad přece jen uvědomila, kam a ke komu patří…

Alice Nellis, která je sama sobě scénáristkou, dovede dobře postihnout řetěz denních událostí, které provázejí její hrdinku. Funkčním způsobem tu dokáže využít i drobností, jakými jsou odtažení auta, setkání s revizorem nebo nefunkční platební karta. Umí dobře napsat vtipné dialogy, jako je ten u gynekologa v podání Miroslava Krobota, který se zřejmě stává oblíbeným hercem malých figurek. „Na dítě nejste tak stará…ale mladá taky ne,“ říká doktor, aby pak prohlídku ukončil ve smyslu: „Na to, abyste se dokázala sama rozhodnout, jste stará dost!“ Humor tady, na rozdíl od předchozích filmů tvůrkyně, vyplývá spíše ze situací, je spontánnější, ale uvolňující.

Několikrát použije režisérka klasických klišé – hrdinka se dozví zásadní věc o svém manželovi nechtěně, když se ho zeptá na něco jiného, když někdo vyleze na pyramidu z krabic, musí spadnout atd. Opravdu „filmové“ je také neustálé setkávání se postav během jediného dne; nic z toho ovšem příliš nevadí, protože se jí podařilo napsat přesvědčivou hrdinku v uvěřitelné situaci.

Zásluhu na tom má samozřejmě také Iva Bittová, která  výborně rozehrává svou postavu ve zlomové životní situaci: chvílemi už působí jako unavená stárnoucí žena, jindy má v sobě zase až dívčí rozvernost a energii. Mimořádné jsou zejména scény s její filmovou dcerou Marthou Issovou. Herečka, téměř o deset let starší než její sedmnáctiletá hrdinka, byla zřejmě obsazena především podle typu, protože se Bittové dost podobá. V jejich společných scénách ale dokáží obě herečky vyvolat přímo hmatatelnou atmosféru důvěry, až má divák pocit, že se opravdu dívá na matku a dceru. Karel Roden v roli manžela je tentokrát nebývale uměřený, klidný v gestech i slovním projevu, ukazuje, že ani postava submisivního muže mu není vzdálená.

Opravdovým účastníkem příběhu je tady kamera Ramúnase Greičiuse, sledující hrdinčiny kroky a dotvářející její nálady. Často je tu využito i záběrů na město seshora (ty režíroval Jan Svěrák), dodávajících Praze zvláštní půvab především večer, když se rozsvítí světla. A v několika málo záblescích hrdinčiných představ, kdy začínají postavy na plátně náhle na pár okamžiků tančit, dosahuje opravdu okouzlujícího efektu.

Původní hudbu k filmu složila skupina Buty, více v hlavě ale nejspíš zůstanou čtenářům melodie americké zpěvačky Niny Simone, kterou hlavní hrdinka poslouchá.

Určité nebezpečí Tajností může spočívat v tom, že osloví spíš ženy než muže. Ale i muži mohou možná diky nim torchu lépe proniknout do ženské psychiky…

 



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Aleš - 4.12.2007 > V něčem bych nesouhlasil názorově, ale dobře se to čte. Toto. Od tebe asi zatím nejlepčeji.
<reagovat 
hajka (Občasný) - 4.12.2007 > No mám pocit, že jsem byla na jiném filmu, co se jmenoval stejně...ale to je věc názoru...
<reagovat 
 hajka (Občasný) - 4.12.2007 > Královna amazonek> já nemám na mysli technické věci, mám na mysli celkový názor na film, na jeho sdělení a to může být různý...a Oplatka pokud bude chtít, tak ví na koho se obrátit...:)
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 5.12.2007 > Mě by to, hajko, taky zajímalo, moc. Tvůj názor rozhodně, znám Tě a vím, že jsi férový člověk, ne někdo, kdo reaguje jen proto, aby si dokázal,jak je sám skvělý a ten druhý neschopný.
<reagovat 
hajka (Občasný) - 5.12.2007 > Například ten popud není tak docela náhlý, z celkového děje mi vyplynulo, že ona byla dlouho nespokojená, ale běhání kolem koupě a prodeje bytu to pro ni potlačilo a právě oznámení o smrti Niny Simone je impulsem vrátit se tam, kde si myslí, že se ztratila, do mládí a jeho symbol pro ni bylo právě pianino. Taky mi v recenzi nezaznělo krásné prolínání vzpomínek a představ budoucnosti, symbolizované dívkou na bruslích a starou paní. A to je zase něco pro mě důležitého, symbol hledání sama sebe, pochopení se...z čehož teprve mohl vyplynout konec dne, kdy si uvědomí, že v podstatě je šťastná s manželem a se svým životem a symbol špatných změn se pro ni stává nový byt. Vrací se do starého bytu a to pro ni představuje domov a nejšťastnější roky. Filmová klišé mi přijdou spíš jako klišé životní a do filmu sednou, dokreslují její pocity. Ale souhlasím s tebou, že tohle je asi spíš ženskej film, ale zase bych panáčky tak nepodceňovala...prostě pro mě to byl jeden z nej filmů, které jsem poslední dobou viděla, právě pro tu celkově snovou atmosféru...:)
<reagovat 
wandalka (Občasný) - 8.12.2007 > mně ten film tak ošklivě naladil, scény mi přišly strašně kýčovité, zasněné pohledy ivy bittové byly dost na "přeshubu" promiňte mi ten výraz, při vší ústě k Nelis i Bittové to byl dle mého největší český filmový nepodarok za posledních 5 let, dávám body minus
<reagovat 
zirael (Občasný) - 21.12.2007 > zvláštní. ani bych nevěřila, že to psala oplatka. nepůjčilas někomu nick, oplatko? (nemyslím to jako invektivu, jen se ptám).
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 22.12.2007 > Nevím, jak to myslíš. Připadá Ti to ještě příšernější, než jiné moje věci?
<reagovat 
zirael (Občasný) - 23.12.2007 > ne, lepší!
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 8.5.2008 > Asi to nebude tím, že "osloví spíše ženy, než muže", páč mi je stále vyčítáno, že jsem děsně zženštilý, ale ač filmofil a velmi mlsný, byl jsem, ku svému podivu, Tajnostmi dosti znechucen, ač Výlet mám sakra rád. Po pravdě, po dvaceti minutách jsem ho vypnul s tím, že tohle nemám věru zapotřebí... Nevím, veškerý ten aplaus tentokráte nekoresponduje s mým subjektivním dojem, a alespoň úsek, co jsem vydýchal, mi přišel tragický naprosto ve všech ohledech, ale především, bohužel, nerad to řikám, absolutně mi nesedl neherecký projev Ivy Bittové, ale ani ostatních, pro můj vkus průšvih, ale jsa osamocenm v tomto názoru, sám jím překvapen, nechť jsem zatracen :o)
<reagovat 
weitinger (Občasný) - 15.2.2010 > Oslovil i muže. Zase povedená recenze. I povedený film, na české poměry spíše vyjímka.Petr
<reagovat 
jarkakrej (Občasný) - 20.2.2010 > Jsem vrstevnice Ivy.B., recenze i film líbí.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter