Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Z raketového léta
Autor: cit-i-zen (Občasný) - publikováno 9.8.2011 (11:55:13)

Z raketového léta

 

Jít zase po nábřeží. Potkávat dřevěné národy ve žlutých jídelnách. 

Před sebou nechat hučet remorkér másla a rána;

do hlubin přetlakových komor padá slza, moje nejmilejší barva byla modrá,

modrá prázdných chodeb, bílá barvy čerstvě tuhnoucí na stěnách.

Teď je ale všechno jinak.

Bedra a ramena přerůstala strašná macha. Spolu se slunečným mlékem

hučela v uších i rakovina, síra v ulicích, pásovci pod nohama,

vyhublá oblaka - převoz až za spící den.

Musel jsem rychle ven, náhle mě bylo strašně málo,

jakási mléčně přidušená partaj mi hučela

kolem hlavy.

 

Teď je ale všechno jinak. Ruka přepíná na lesklý vosk.

Déšť prší po šerých svačinách. Čas je pouhý zápis v mizejícím slově.

Městem s dřevěnými palicemi a bramborovými pytli jsem jen prokmitával.

 

Léto měnilo skupenství.Úloha byla jasná: odmítnout zoufalství, ale má střeva,

plachtící žaludek  byly plné sypké a úporné hmoty.

Zlostná děvčata hořela a během soumraků odcházela 

do tůjí se zajímavými chlapci a literární kavárna byla plná řas. 

Jiná děvčata chtěla zas vidět měsíc omývaný krví,  smrduté výfuky zkřížené jako znak.

Léto bylo ukradeno, spolu s kropícími vozy.

 

(Nedělňátka přilétají z měsíce zpět unavena k pražským činžákům a chatkám.

Dvory už nepáchnou močí a dávno očím nejsou nebezpečná jejich vápna.)

                                                            

V tento čas miloval jsem práci, měl od ní zamazaná ústa, rty naběhlé, žíly výrazné,

práce modrá a blyštivá jako dům o tisíci patrech.

Miloval jsem práci a viděl jak v ohbí světélkuje Flóra.

Černá a bílá zábradlí.

Po kočkách posílám horký dech,

po  nočních hřbetech, jež běží k opilým vodojemům.

Tržnice-láska. Velký masitý brouk, technokrat hlíny a léta,

spasitel krtinců vrhaných proti kotníkům a větvím

-         vyšla už novinová zpráva? 

Tvá pokoutní trafika je plná šťastného ledu.

Zatímco planeta těžkla a ze zad se obracela, přistihl jsem se,

že nakupuji jogurty se slzami v očích, že v Tescu procitám a žádám uniformu.

Sahara Tesca.

Byla jsi stanice Flóra, věčná květinářka se škvárovýma očima

a já jsem tě prvně otevřel,

prvně jsem pátral, prošel zahradnictví města i světa,

dobrá a klidná prsť provázela tvé kroky.

V tento čas jen olej poznala pomazaná hlava na olysalých zastávkách, 

kde jsem křičel do plexiskla. 

Nepotřebuji, aby tu vládla značka, trademark! 

 

Hleděl jsem přes matné a špinavé klubko igelitu,

chtěl jsem se dotýkat prsty, bydlet v tramvaji, 

červené tramvaji v rybízu července anebo srpna směřovat k voňavé Hostivaři, 

všemi hlasy hovořit a rozumět všem hlavám

zborceným na sedačkách.

Vylitá břicha rozvolnila pohyb, vzdušnou prázdnou sochu,

krychlový proud bystřil a pádil na naše ramena.

Teď je ale všechno jinak. Černá hlína v Hloubětíně,

letní křižovatka přimrzlá na ústa. Praha není ve snu. Lebka Prahy je průsvitná.

Později ozubená Hostivař naléhala během raketového léta

rozžhavenými měděnými pláty na povrch těl,

jež zůstala sama v horkých panelových končinách.



Poznámky k tomuto příspěvku
tuik (Občasný) - 9.8.2011 > je to krasa!!! bavi me, jak male tuknuti Bradburym posune Tve obrazy hodne jinam. budu to cist asi jeste mesic a pokazdy v tom neco najdu. Je to krasne plne a pomale. Nejak se Ti ted dari!

proc najednou rikas devcata a ne holky?:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 9.8.2011 > tuik> děvčata versus holky - tak nad tím budu přemýšlet asi taky minimálně měsíc :-)
<reagovat 
Mlž Svatý (Občasný) - 9.8.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 10.8.2011 > Je to šílená smršť, Jakube...
Smršť obrazů, smyslových vjemů, motivů - úplná lavina...

Nejsem si úplně jistý, jestlis tu (kterou, jakou, čí) míru nepřekročil. Jestli ti tam nechybí... něco jako podstatný kousek ticha (co to je?). Místy mě text vážně bavil, sem tam lehce omračoval, spousta mazácké matérie, to ano, ale celkem si nejsem úplně jistý. Ale co, ty jsi autor - a já ti budu věřit, že víš, co a proč děláš. :-)


Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 10.8.2011 > Jo, je to smršt imginace. Ale právě v tom je kouzlo té básně; já měl vždycky rád ty ukecané, sáhodlouhé Divišovy básně, které se snad dají označit jako užvaněné, ale ten hlavní cíl byl vždy sdělit v co největší míře co nejvíc podstatného, a taky jaksi udělat tu cestu básní pro čtenáři iniciaci. Že se tím textem čtenář "překouše"; to je už nějaký estetický zážitek, byť podvědomý - na každém verši na čtenáře útočit novým a novým obrazem. A přece z té ohromné kupy veršů má vzniknout jednotný, monolitický pocit úžasu. A některé obrazy (právě ten remorkér másla je krásný obraz, připomíná mi podobný krásný, ale zatím ještě nepublikovaný, obraz z novější básně od Roberta Fajkuse), a některé jsou takové, že tam prostě být musí.
Doporučil 
<reagovat 
čtenář cestou - 10.8.2011 > v poslední strofě jsi mě vtáhnul (do nějaké zvláštní role nebo časoprostoru)
<reagovat 
travail (Občasný) - 10.8.2011 > četla jsem třikrát a pokaždé s potěšením a ještě číst budu, je to smršť čiré radosti a zamilování do toho šíleného, smradlavého, špinavého, krásného města - díky za ni :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kink (Občasný) - 10.8.2011 > mě to vtáhlo už (až) od Flóry! ;)
Body: 5
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 10.8.2011 > kink> zlobivá Kink, hurts na tebe
<reagovat 
 kink (Občasný) - 10.8.2011 > cit-i-zen> chá! ;)

http://24.media.tumblr.com/tumblr_lohigctLkk1qbxnv5o1_100.gif
<reagovat 
jafa (Občasný) - 12.8.2011 > mně to přijde někde moc dobrý, někde tak trochu nešikovný nebo přehnaný nebo nepůvodní

třeba vyhublá oblaka nebo tržnice-láska je pro mě skvělý, i měnění skupenství je zajímavej nápad

"déšť prší po šerých svačinách" - to si chci zapamatovat a občas tím uzemnit jedince bez vztahu k poezii ... je to legrační a umný a vyrazí jim to určitě dech
<reagovat 
Čtenář - 10.8.2011 > podvědomý estetický zážitek můžeš mít jen z básně, která v tobě probudí úžas, tady je to jen užvaněnost a metafóry skáčou jak v cirkuse :0)
<reagovat 
 Zazo (Občasný) - 13.8.2011 > čtenář> ..opice se ráda učí..všímej si..je to fšude..
<reagovat 
čtenář * - 9.8.2011 > mně drhne akorát něco profánního v řádcích - dřevěný remorkér másla a rána apot.
<reagovat 
 Zazo (Občasný) - 13.8.2011 > čtenář> já tady vlastně nemám co dělat..ale že jsi tu..tak jo..
<reagovat 
Čtenář - 9.8.2011 > dlouhatánská nuda
<reagovat 
 Zazo (Občasný) - 13.8.2011 > čtenář> let it be..dlouhá bílá čára..
<reagovat 
 Zazo (Občasný) - 13.8.2011 > čtenář> pojď pryč..nebudem prudit..radši ne..to nestojí za zo..
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 13.8.2011 > Mně to přijde skoro jak film od Zefirelliho či Antonioniho. Řím nebo Praha...
Na jeden celistvý čtenářský zážitek je toho pro mne příliš. Ale stojí to za návrat.
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 14.8.2011 >

"

 

."


Doporučil 
<reagovat 
tuik (Občasný) - 15.8.2011 > ja vim co: v necem je to perverzni. to spojeni sci-fi realii, ktere evokuji cistotu, techniku, absolutnost, dokonalost; takovy "totalni makro" - a ty "mikro" nedokonalosti, plesnive svaciny, zmolky, fyzicka lidskost. Ale je to dobre perverzni, myslim, ze Ti to taky prijde jako pochvala.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 16.8.2011 > tuik> to jo! hezky to čteš!
<reagovat 
žaža (Občasný) - 19.8.2011 > bezpochyby su tam krásne pasáže
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Sartori (Občasný) - 8.12.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
nes (Občasný) - 10.1.2012 > ***
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
píč (Občasný) - 30.1.2012 > no začal jsem číst, dřevěné národy ve žlutých jídelnách: to jsem už někde viděl, v jiné barvě- mám ti říct kde: nějak jako prejzové střechy u Brodského, koukni jak vypadá hutnost myšlenek a boxer emoce, co vyletí jako ohňostroj, a osvítí tě - cit- i zen.....nějak to nesedí, jseš upovídanej zene!Ale dobře, seš tu dlouho,tak za docházku- už pětku,ale mínus
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter