Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Silný kafe
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 3.5.2004 (18:49:59), v časopise 8.6.2004

Poslední dubnový týden přinesl do našich kin snímek, pořízený v nezvyklé koprodukci. Česko-islandský film se u nás opravdu ještě neobjevil. Snímek režiséra Borkura Gunarssona je ovšem nadnárodní i svým obsazením: ve dvou ze čtyř ústředních rolí uvidíme cizince, egyptsko-finskou herečku Kaisu Elramlyovou a Chorvata Žána Looseho. Oba jsou ovšem, stejně jako režisér, absolventy českých vysokých škol, ostatních úloh se zhostili Češi a hlavní část snímku se odehrává na pobřeží řeky Sázavy.

Zápletka filmu, dá-li se zde vůbec o něčem takovém hovořit, je poměrně jednoduchá: dva milenecké páry, Renata s Davidem a Maya s Tomislavem, si vyjedou společně na pár dní do krajiny kolem Českého Šternberka, odkud obě dívky pocházejí. Během pobytu v chatě u vody, na lodi i v budově bývalé školy se jejich vztahy několikrát zkomplikují, obě dvojice si několikrát vjedou do vlasů a jednoduché to nebude ani s dávným přátelstvím obou spolužaček. Renata tu navíc narazí jak na svého někdejšího prvního přítele, tak na nesmělého chlapce-milovníka knih, který ji nečekaně zaujme. Následky dní u Sázavy si potom všichni přivážejí zpět do Prahy…

Film nekončí žádným jednoznačným vyústěním: jeden z párů se usmíří, u druhého to spíše vypadá na rozchod; nikde však není psáno, že po týdnu to nemůže vypadat zase úplně jinak.

Rozvržení a základní situace připomene některé snímky Woodyho Allena - ostatně jeden z protagonistů snímku David zmíněného režiséra svým vzhledem i chováním nemálo připomíná.

Silný kafe ovšem není rafinovanou studií o vztazích, nýbrž “jen” malým, nezávislým, levně pořízeným snímkem. Tomu odpovídá technická stránka - točilo se na formát miniDV, čemuž odpovídá neostrost snímku, a zvuková stopa, která občas zkresluje mluvu až za hranici rozlišitelnosti. Stejně nezávislý byl i způsob natáčení - používalo se několika kamer, a režisér přiznává, že nakonec měl tři zcela odlišné verze snímku, z nichž sestříhal tu nejlepší.

Toto partyzánské natáčení je občas na výstavbě filmu vidět - například ve scéně oslavy v bývalé škole jeden z mileneckých párů náhle zmizí, abychom se s ním znovu setkali až v Praze. Podobně nejsou některé věci zcela vysvětleny: například o mladíčkovi-knihomolovi se dlouho domníváme, že jde zřejmě o mladšího bratra Renatiny první lásky Honzy, aby se až na úplném konci ukázalo, že k němu chodí pouze na návštěvu. U tohoto typu filmů bez pevného scénáře je však podstatné, aby děj držel pohromadě, a to se v Silném kafi daří.

Herci podávají uvolněné, bezprostřední výkony, na kterých je dobře poznat, že režisér ponechal protagonistům značně volnou ruku k improvizaci: vedou se tu banální řeči o ničem, vulgární slova plynou z dívčích úst jaksi sama od sebe, neurážlivě, humor vzniká spontánně ze situace. Ostatně humorné hlášky (“Kdo ukradl lodě?” “Nějak zálesák, asi ten Honza Nedvěd!) a scény (názorná ukázka, jak lze také připravit kávu s mlékem) se stanou zřejmě hlavní devizou filmu, která bude lákat diváky.

Všichni ústřední představitelé jsou bezezbytku dobří, lze jen těžko rozhodnout, zdali je lepší Martin Hofman jako neurotický David, Markéta Coufalová v roli nejisté Renaty či Žán Loose jako neohrabaný Chorvat Tomislav. Z dalších rolí pak stojí rozhodně za zmínku svérázný manželský pár muže u televize a milovnice knih v podání Jiřího Lábuse a Hany Maciuchové.

Při hodnocení nelze pominout ani hudební složku, tvořenou mladými kapelami jako Southpaw či November 2nd, která se výrazně podílí na vytváření atmosféry.

Silný kafe je osvěžujícím náhledem do života běžných mladých lidí. Určitou nevýhodou ovšem je, že dojem z něj se zase rychle vytratí - stejně jako se v toku života ztratí vzpomínka na pár smutnoveselých dní u vody.

Na celkovém ladění atmosféry snímku má výrazný podíl rovněž hudební složka, tvořená mladými kapelami, z nichž asi nejvíce utkví v paměti melodie skupiny Southpaw.



Poznámky k tomuto příspěvku
Andulka (Občasný) - 3.5.2004 > za mesic budu v Praze....stoji za to videt? Z tvoji recenze mam dojem, ze jde o prumerny film, na ktery se podivas a nic...a rychle zapomenes. Je to tak?
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 3.5.2004 > Je to zajímavé tím, že je to v mnoha směrech jiné, než ostatní snímky, které se dnes u nás točí, jsou tam postřehy ze života, scénu s "kafem" si opravdu zapamatuju nadlouho...Je fakt, že z hlavy se zbytek vytratí dost rychle, ale myslím, že tvůrcům o tohle ani nešlo.
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 4.5.2004 >

já nevím ale nezní ten titul zle

hezky jsi ho popsala :o)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 15.5.2004 > Každopádně soundtrack je vydařená sbírka!
<reagovat 
Bebitka (Občasný) - 28.5.2004 > filmek je to výtečný, občasná slepá místa sice jsou, ale nijak extra na závadu "ději"... byla jsem nadšená... a i recenzí :)
Body: 4
<reagovat 
jop (Občasný) - 9.6.2004 > náhledem do života "běžných" mladých lidí  
Doporučil 
<reagovat 
Dorblin (Občasný) - 21.6.2004 > Ta zápletka je skutečně jednoduchá, ale svým způsobem to dokáže oslovit
Body: 5
<reagovat 
anonymous (Občasný) - 9.12.2004 > Už jsem ho viděl a nebylo to špatný! Prý byly dialogy založeny na improvizaci!
Body: 3
<reagovat 
jop (Občasný) - 8.3.2005 > Hovoří se o tom, že to měl bý skutečný vítěz Českých lvů. Gratuluju. Již jsem doporučil.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 8.3.2005 > To zase ne, na Ceskyho lva to podle mne nema. Ja bych ho nejspis dala Dusi jako kaviar. A diky za doporuceni. Filmovy test uz se Ti povedlo otevrit?
<reagovat 
 jop (Občasný) - 9.3.2005 > Oplatka> 

Test se mi otevírá jako bílá plocha.

Podle mě mělo Silný kafe nedostatky, ale skutečně jsem článek v tomhle smyslu četl.

Nevím proč, ale Duše jako kaviár se mi líbilo, ale úplně mi to vypadlo z paměti.

Hřebejk podle mě balancuje na hraně kýče.

Jinak jsem laik - neviděl jsem všechno a asi bych nebyl schopen vybrat jeden film. 

Promiň, ale obraty "běžných mladých lidí" nebo "splácí tomuto mimořádnému člověku dluh" mi připadají jako fráze. Vše v dobrém?


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter