Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
ŽELVÍ KRUSTA
Autor: Emmet_RAY (Občasný) - publikováno 11.7.2005 (09:39:26)

 

 

 

Zrcadlo je prý nepřítelem každé ženy po třicítce. Uvědomovala si to už posledních pár měsíců. Dřív se občas letmo nalíčila, aby byla ještě hezčí, teď se pečlivě líčila každé ráno, aby si vůbec hezká připadala.

A všude potkávala staré ženské, hromady, davy starých ženských. Cestou do práce byla plná tramvaj těch jejich neforemných těl, mokrých letních oválů kolem podpaží, do očí ji třískaly dámské knírky a do nosu závan silných parfémů s kyselým ocasem babského potu. Více než kdy předtím nenáviděla čajové dýchánky u své matky. Takhle jednou skončí? Svět jako by se rozdělil jen na půvabné studentky a staré fosílie. Jedno měla za sebou a druhé ji čekalo. Dva kameny, mezi kterýma se denně kroutila v křečích.

Starým ženským říkala želvy, ruce měly vytahané, dlouhé bílé nudle ověšené taškama, obrovské cecky jim pleskaly o neforemná břicha a záda měly kulaté jako želví krunýř. Tupé oválné obličeje, velké brýle a ošklivý krátký sestřih. Prostě želvy plížící se prázdným životem. Litovala každého chlapa, kterého viděla s něčím takovým po boku, litovala svého gynekologa, když čekala v jeho přeplněném teráriu na prohlídku, litovala svého tátu, prošedivělého elegána.

A taky záviděla. Záviděla chlapům důstojnost stárnutí, jejich krásné vrásky kolem úst a upracované dlaně. Potkávala často takové muže, ale, pravda, našli se i jiní.  Někteří byli zpustlí tlouštíci ve vytahaných teplákách, děrovaných tílkách a s ledvinkou za pasem. Pivní břich a pivní kozy, zadek jako pivovarský valach. Přesně takové tři chlapy jednou potkala v podchodu, pár desítek metrů od svého domu, když se večer vracela z práce. A přesně v tom okamžiku si poprvé přála, aby byla čímkoli jiným než pěknou tmavovláskou v letních šatech.

Když  pak špinavá a potlučená rozkročmo pajdala domů, připadala si stará jako nikdy. 

A lopatky se jí pomalu formovaly v těžký želví krunýř.

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
protěž (Občasný) - 11.7.2005 > Mně to neba :o) No, obraty (nebo spíš bych měla říkat obrazy?) dobrý, ale téma starý a nenápaditý a aji ta pointa je taková mělká.. Oceňuju ovšem krátkost! To je na netu velký klad.. a vlastně potažmo i nerozvleklost, ta je tu taky fajn. Takže podle mě celkem fajn, ale mě to teda neba.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
protěž (Občasný) - 11.7.2005 >

No je :o)) .. šak to sám víš, když si napsal, že být to pod ženským alternickem, tak by všechny čtenářky vzdychaly, jak jim rozumíš.. Prostě to (strach z) stárnutí je společně s krásou či nekrásou jedním z hlavním ženských "témat" a úměrně k tomu to taky už bylo zpracovaný. Většinou epizodně žejo, ne samostatně. No, si zalistuj ženskými časopisy, určitě to tam taky někde bude, tam to sice bude končit buď nějak trapně zoufale, anebo hyperpozitivně - "a pak jsem si řekla no a?" apod. Ty tam máš dobrou tu pointu, žejo, ta to ozvlášťňuje, i když podle mě taky zas ne nějak extra.. No. Jinak třeba teď jsem četla tu druhou knížku od Petry Hůlové - Přes matný sklo, druhou kapitolu mluví jakože matka hlavního hrdiny (ono je teda těžké potom poznat, kdo je hlavní hrdina).. a v ní má tady tento "námět" taky zakomponovaný, a podle mě velmi dobře. Jinak (ale v tom už je posun trochu jinam).. pamatuju si na podle mě naprosto bravurní útlou knížečku od Simone de Beauvoir - Velice lehká smrt (nebo tak nějak), kde "zpracovává" poslední dny své matky v nemocnici, když byla u ní.. je tam ten moment stárnutí těla, proměny.. bylo to ovšem takové "hluboké", vtíravě lidské.. no.. a naprosto úžasně zpracované.

Jinak jazyk je dobrý - tyhlety obraty/obrazy, jak jsem říkala, to si myslím.. ale jinak mně to neba a nemá to nějaký další zajímavější rozměr - teda podle mého názoru :o)


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
 protěž (Občasný) - 11.7.2005 > Emmet_RAY> 

Třeba to želví krunýř utáhne - ten je fajn, mně ale neutáh no, já chci víc :o)) Uvidíš co další žejo.

 

Nebo třeba toto, co bys na to řekl, sice se to takto nedá srovnávat a taky je to vytržené k kontextu, ale ústřední téma stejné (či podobné ;o) ):

"Stáří přišlo jak tlesknutí. Najednou. Nijak to nesouvisí s vráskama. Ani s přesvědčování jinech. Vevnitř se něco zavlnilo. Dojalo mě to. Mý vlastní slova, který jsem říkala svýmu synovi. Ty zdrobněliny. Před pár lety tam nebyly. Jak se ti líbí to tričíčko? Odpověděl šetrně jak k nemocnýmu.

Nevěděla jsem, že stáří je takový. Hebký i hrudkovatý jako štěrk. Ten odpor a zároveň péče, s kterou mý ruce každej večer vtíraj do stehen krém. Křehký ruce s tvrdejma kloubama. Únava, která tu dřív nebyla. Vlasy jemný jak teplej vítr. Dřív tak voněly. Teď by to taky museli říct, kdyby si někdo přičichnul. Kdyby měl někdo tu odvahu. Když jsem před lety chodívala navečer ven, cejtila jsem pohledy. Za zádama, po stranách. To chtění jinejch a mý vlastní, který se smálo a dělalo uraženou. Tak sladký to bylo. Tehdy jsem to jenom tušila, vim to teď. Buší mi z toho srdce, když si vzpomenu. Když se koukám do zrcadla, vidim vykukovat lebku. Pár pohybama ty vlasy načechrám a udělám svůj zrcadlovej obličej. Vcucnu trochu tváře a vykulím oči. Všechno je pak na mně užší, vrásky se zahladěj. Otočim hlavu na stranu a takhle si pak sebe pár hodin pamatuju. (...)"


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 11.7.2005 > Ono tohle je spíš o vlastním pocitu a vlastní svobodě jednat, než rozdílu mezi  datem dnešním a datem narození. Jo umění stárnout je velmi závislé na umění žít (a to i předtím). To s tou želvou je dost přesný. Víš co je prdel, hledat to přechodový stadium, kdy se ta mladá holka začíná měnit v "želvu". POZOR - totéž platí i pro chlapy.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 11.7.2005 > Emmet_RAY> nerozuměli jsme si: přechodový stadium - o kerym mluvim - je stav. To neni jako že se tendle změní během času. Ale že deš a vidíš, o čem tady píšeš: že už jí vyráží ten krunýř, ale neni vidět na první pohled. Existuje. Když se rozhlídneš - sou tyhle mezistavy - u chlapů i u ženskej - poznat. To je pak prdel....
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
 protěž (Občasný) - 11.7.2005 > Emmet_RAY> 

No jak chceš ;o)

No já jsem za utváření si názorů až po dlouhém a pečlivém poznání, racionálním uvážení a s vědomím si relativnosti všeho ;o)

No tak můžeš zkusit třeba nějakou sondu do hlubin mladické duše ;o) - furt je to jedna a ta samá odlišná dimenze lidského světa.. Až ji doťukneš, určitě si přečtu. Přeju spolehlivé kladívko!


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
 protěž (Občasný) - 11.7.2005 > Emmet_RAY> To je síla :o))
<reagovat 
nečekaná (Občasný) - 11.7.2005 > Celkem dobré.
Body: 3
<reagovat 
Cirilla (Občasný) - 11.7.2005 > život, a co?
znám ženský, co nebyly želvy ani v osumdesáti.
ale já se na to těšim, zavařovat ty džemy pro vnoučata, plíct svetry, chodit na houby ...
ale umřu brzo, buďto se uchlastám nebo tak něco
joo, stáří se nebojim

tohle dílo - jako by se zatim skrýval vlastní pocit nejistoty?
nic, nebudu tu psychologicky žvástat, sama to nemam ráda, du si koupit cigára.

trojbobek - šlo to rozpracovat ještě víc
Body: 3
Doporučil 
<reagovat 
protěž (Občasný) - 11.7.2005 >

Nojo, na ich formu já nedám dopustit, je to pěkná autorská sviňárna :o)) .. v dovedných rukou nástroj bezohledné manipulace se čtenářem. Máš ji taky použít ;o), vlastně si tak byl na půl cestě, protože popisuješ její osobní pocity (či jak to říct), jen jí je nedáváš přímo do úst.. na alegorii (já vím ;o).. resp. na uááalegorii) by to chtělo myslím pojmout trochu jinak, ještě míň osobně. No, ale i ich formou jde zpracovat jako něco víc, než jen "něčí příběh"..

Ten text jsem spíš dala jen proto, že su děsná potvora.. to je právě z Petry Hůlové Přes matné sklo.. Ne, že bych ji měla ráda, protože jsem proti ztotožňování děl s jejich autory žejo.. ale na některé postoje vylítávám jak čertík z krabičky :oP Jakože Pamět mojí babičce mi přišla skvělá (víc to rozvádět nebudu, ať ti to tu nezamořuju ještě nějakýma svýma pseudokritikama jejich dvou děl :o)) ) a vím, že dost lidí si často třeba něco ani nepřečte, nebo jenom ukázku, nebo jenom začne číst a nedočte, ale názor na to to má hned :o) (ovšem mluvím obecně, tobě bych nerada křivdila ;o) )

No. Jinak mě napadlo, proč se nevěnovat nějakým "mužským" tématům.. něco taky takového "bolestného", ohlodat to na kost, stáhnout lidství z kůže, přilepit člověka k člověku apod. .. jednak by ti to bylo bližší, jednak je to ohromné nevyužité pole.. protože tady ta "ženská" témata jsou zastoupena hojně, ovšem muži jsou jiní žejo, a v podstatě je aji těžké vyjmenovat nějaká "mužská" témata (myslím samozřejmě takováhle ta bolestínská citlivá.. ).. zkrátka úrodné pole tu leží ladem ;o))

Hm, jsem si říkala už první poznámkou ti odrazuju další čtenáře k nějakým poznámkám, můžu to všechno smazat, ať se lidi lépe osmělí, hm? :o) Si řekni.


<reagovat 
 nečekaná (Občasný) - 11.7.2005 > protěž> O Petře Hůlové přemýšlím. Zda ji číst nebo ne. Kolem její první knihy se udělalo velké haló, slyšela jsem s ní v té době rozhovor v rádiu. Přednes má příšerný, nedokázala pořádně říct jedinou větu. Jasně, že ne každý, kdo umí psát, se umí i vyjadřovat verbálně. Mám k ní rozporuplný postoj, doplněný tím, že když čtu nějakou knihu, která je psaná slangem, odrazuje mě. Často totiž slang nahrazuje obsah, domnívá se, že dodává slovům jiný lesk, nebo nějakou hloubku. Někdy jsou to jen prosté generační deprese. (Viz třeba Natálka Kocábová, nebo některé výkřiky té_s_kosou tady na Totemu.) Nemáš tady někde nějakou recenzi na knihu Hůlové? Eventuelně bys ji pro mě nenapsala? :-)
<reagovat 
 protěž (Občasný) - 11.7.2005 > nečekaná> viz do soukromé zprávy..
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 11.7.2005 > no. ten konec to podle mě odstřelil. jakože laciný vyvrcholení tak trochu. napsaný to není špatně, ale tohle témátko mi přijde nic moc. ...studie stárnoucí ženy coby želvy, nevím, ale fakt mě to moc neuchvátilo. :o)
Body: 3
<reagovat 
Ewonne (Občasný) - 11.7.2005 >

precetl jsem to jednim dechem a byl jsem mile prekvapen u konce..a s tim alternickem mas recht...hned by byla ona "autorka" na vavrinech a jinych..

 


Body: 5
<reagovat 
čtenář d - 12.7.2005 > Optika nadutého mláděte:-)
Konec na efekt - zbytečné, laciné.
<reagovat 
prymytyf (Občasný) - 13.7.2005 > Když jsem byl malý hošík, vojáci se mi zdáli jako
starci.Atd.atd.ˇ
Želvovina je jinak velmi drahý matroš.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 13.7.2005 > mi se to nezdá tak hrozné - podle kritik - nejdřív jsem tedy četla je, ještě se vrátím.
<reagovat 
Mohamed_PRAY (Občasný) - 13.7.2005 > Zkus psát o něčem, co znáš, čemu aspoň trochu rozumíš.
Body: 1
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 12.7.2005 >
Body: 2
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 13.7.2005 > Emmet_RAY> i pán pravil: nezáviď jinému, ježto závist jest velkým hříchem....
<reagovat 
delikt (Občasný) - 13.7.2005 > teď jsem se začtla do tvých Moderních děvčat.. a poopravila si mínění.. Skutečně žiju jinde. Použité názvosloví mi již nepřijde tak absurdní.. :) Takže opravuji i bodové hodnocení.
<reagovat 
delikt (Občasný) - 13.7.2005 > Hmm. Škoda žes to sem skutečně nedal pod ženským nickem. Měla bych o čem přemýšlet, odkud se bere takový zhnusení sebou sama a ostatníma ženskejma.. Takhle z toho jen všudyma čouhá znechucení jednoho tydýta ženskejma vůbec. Už jen to názvosloví - "obrovské cecky, pivní kozy" :))) Téma je úplně mimo, nebo žiju v jiným světě.. Závist vůči chlapům, jejich "krásné vrásky" a lítost nad svým gynekologem, tak to je vážně humoristický čtení.. Suma sumárum - výkřik zhnusenýho samečka a jeho humorná představa pomsty ženskejm.. Fakt humorná představa o tom, co ženský řešej.. A fakt škoda, žes to sem jako ženskej nick nedal. Možná že k tomu skutečně přistupuju se zbytečným předsudkem vůči tobě jako mladinkýmu blbýskovi... Zkus to příště, bude to zajímavější a třeba mi to něco dá..
Body: 3
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
 delikt (Občasný) - 13.7.2005 > Emmet_RAY> 

Hm. Tak jo, pane Všudybyle Všeznale Všeumněle Vítězný.. :)) Vyližte si třebas prdel a nepište příště, že autor stojí o hlubší kritiku :))

 


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
 delikt (Občasný) - 13.7.2005 > Emmet_RAY> 

Poukazovala jsem na absurditu použitých výrazů.. ok, poupravila jsem si názor, protože se skutečně celý život pravděpodobně pohybuju v jiných vodách.

Absurdita námětu zůstává, na všechny strany z toho čiší odpor.. A jestli to tak nemělo být, tak se ti to asi nepodařilo prostě napsat tak, jak jsi zamýšlel, protože mně z toho vylézá jen právě to znechucení. Jestli nechceš, abych ti reagovala, a každou moji reakci otočíš v útok proti mně, ok, přijde mi to docela zábavný, ale nechám toho.. :) Pá, Emmetku.


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 13.7.2005 > Jinak si myslím, že takhle zhnusené mohou být skutečně jen hodně mladé dívky - hodně nezkušené. Moje sedmdesátipětiletá maminka se hihňá, když si představí, že někdo o ní mluví jako o stařence... - a nikdy by nepochopila, že by se ženská mohla vidět takto.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.7.2005 > ..
<reagovat 
Claw (Občasný) - 14.7.2005 >

Moc sem se nepobavila. Mohls to přenést do absurdna. Trochu si pohrát s tím, jak se vidí v zrcadle. Neopakovat pořád dokola jakési neforemná břicha a ...Popis ti moc nejde např.:  oválné obličeje, velké brýle a ošklivý krátký sestřih

… 

(Krátký a ošklivý sestřih

Jaké jsou obličeje - tupé a oválné

jaké jsou brýle – velké)

 

Ten konec se mi vůbec nelíbí.

 

Vlastě nejsem ani na tyto témata stavěná.

Příliš rozděluješ muže a ženy. A ono jde o stejný druh "homoušů". Ale přiznávám, že na toaletách je takovéto rozdělejí docela účelné, jak řekl jeden klasik.

 

Zkus se tady někdy zaobírat tím, co mají muži a ženy společné. Ono je toho asi víc, než si myslíš. Např. dvě oči, nos jeden...

 


Body: 3
<reagovat 
Lada Niola (Občasný) - 12.7.2005 > image má patrně velkou sílu, když tento text může dostat tři doporučení...
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.7.2005 > ..
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 14.7.2005 > Emmet_RAY> podrobnější kritiku ti napíšu vždycky, když napíšeš něco co za ni stojí...

<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.7.2005 > ..
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 14.7.2005 > Emmet_RAY> máš pravdu, že jsem se vyjádřila nepřesně, Emouši.

tedy tomuto textu bych musela vytknout zcela to samé, co textu předešlému. proto to už znova nevypisuju.
až napíšeš něco, v čem si všimnu nového prvku, opět se k tomu vyjádřim...

je to už srozumitelnější?

<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 14.7.2005 > ..
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 11.7.2005 > ženský po třicítce jsou nejhezčí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 11.7.2005 > ..
<reagovat 
 nečekaná (Občasný) - 15.7.2005 > agovirin> Za všechny ti děkuji. :-) Moc milé...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter