Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Mozart a flobertka .22 z kolekce Ten nejmladší měl v ústech růži
Autor: Hrdý (Občasný) - publikováno 9.1.2008 (10:34:04)
další>

 

 

 

Tu cestu znám dobře. V noci jen patníky odráží světlo z reflektorů, jinak tma. Kolem jsou stromy. Řady stromů. Mám je rád. Uklidňují mě. Občas tou cestou jedu i vícekrát. Mou cestou.

 

Jedu pomalu. Nikdy nespěchám. Pustím si Mozartovu Malou noční hudbu a jen se dívám kolem. Stáhnu si okénko a občas i zakroužím na vozovce. V tuto dobu nejezdí moc aut. Je tady klid. I ten jelen leží na silnici klidně.

Zprvu mě nepřekvapil. Měl jsem pocit, že tam patří. Zpomalím, zatroubím. Nezvedá se. Dívá se směrem ke mně. Nehnutě a upřeně.

Občas přeběhne vozovku zajíc, liška i jelen, ale nikdy neleží uprostřed silnice a nedívá se mi do očí. Zajedu ke krajnici, nechám zapnutá světla, vystoupím a vyjdu k ležícímu tělu. Jako by mě sledoval a čekal – hlavu má vztyčenou směrem ke mně. Až když přistoupím blíže, všimnu si, že je to dvanácterák. Ohromné paroží brání jelenovi položit hlavu.

Kolem je krev. Chci mu změřit tep, ale spatřím auto o kus dál v lese. Není zaparkované mezi stromy. Předkem objímá strom. Svítím si mobilem a hledám řidiče. Tiše chrčí sevřený konstrukcí. Dívá se na mě a bojí se. Vzpomenu si na všechny filmy, ve kterých uklidňují zraněné větou „To bude v pořádku,“ ale já pouze slyším, jak tiše říkám „To nepřežijete.“ Když jsem sám, říkám si myšlenky nahlas, ale ten muž mě vnímal...

Ví, že umírá, ale bojí se. Zavře oči. Chrčí čím dál méně. Poodstoupím a zavolám záchranku. Až k nám je slyšet Allegro con spirito.

Ptají se mě, jak je zaklíněný, jestli komunikuje, jestli krvácí, jestli se k němu dostanu a spoustu dalších otázek. Nemůžu dělat víc, než čekat.

Uslyším další chrčení. Jelen se nejspíš probral a je na tom stejně jako řidič. Dojdu k němu. Snaží se hnout. Dojdu do auta pro sako. Je zima, obleču si ho a dojdu zpátky k jelenovi. Dívá se na mě a bojí se. Ale bojí se mě. Vytáhnu malý revolver a střelím ho do hlavy.

Za pár minut přijede záchranka. Snaží se dostat k řidiči, ale je příliš zaklíněný. Stojí u auta a opakují „To bude v pořádku,“

 „Můžete hýbat hlavou?“

„Nemějte strach.“

„Kde krvácíte?“

„To bude dobrý.“

...

Muž neodpovídá, má zavřené oči a chrčí.

Přijede policie. Podívají se do auta, prohodí pár slov se zdravotníky a jdou ke mně.

„Je na tom bledě.“

„Zemře,“ povídám a oba policisté kývají hlavou, jako bych se jich ptal.

„Viděl jste nehodu?“

„Ne, neviděl. Ale nejspíš narazil do jelena a sjel z cesty,“ neříkám policistům nic, co by  nevěděli. „Zastřelil jsem ho.“ Když se na sebe policisté vyděšeně podívají, dodám: „Toho jelena. Zastřelil jsem ho.“ Oddechnou si. Nemusí papírovat.

„Udělal jste dobře!“ a mrkne na mě, jako bych řidiče pomstil. Nechtějí vidět zbrojní průkaz, natož zbraň. Je slyšet, jak se Andante grazioso mísí s policejním rádiem.

Přijíždějí hasiči. Vytáhnou hydraulické kleště a snaží se řidiče zachránit. Nyní stojí všichni u auta a radí, jak ho dostat ven. Já poslouchám Mozarta.

Za patnáct minut vytáhnou řidiče z auta. Cáká z něho krev, ale je mrtvý. Policisté se ke mně vrátí. Jeden se snaží kapesníčkem dostat z rukávu červenou skvrnu. „Musíme sepsat protokol.“

Neodpovím hned. Finale Presto je téměř u konce.

 

 

 

 

„Samozřejmě,“ a mile se usměji.  

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 9.1.2008 > no. docela pěkně vyfabulovaná příhoda.
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 9.1.2008 >
Body: 5
<reagovat 
rýp (Občasný) - 9.1.2008 > Povídka?
Body: 3
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 9.1.2008 >

....... I ten jelen leží na silnici klidně.

(vtipné),

nemohl se příběh vyvíjet jiným směrem ?

 


<reagovat 
 rýp (Občasný) - 9.1.2008 > marsyas> jaký příběh?
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 9.1.2008 >

Milý rýpe,

nemyslím, že bych tady byl byl od toho,

abych dával rozumy.

 

Že ne ?


<reagovat 
 rýp (Občasný) - 9.1.2008 > marsyas> že ne co? jak mám vědět, zda-li si to vážně nemyslíš?
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 9.1.2008 >

milý pišto, přestaň mne laskavě pronásledovat

(víš že mám rychlejší nohy)


<reagovat 
 rýp (Občasný) - 9.1.2008 > marsyas> co jsem z čiré posedlosti ohnul tvoji starou, máš i větší parohy
<reagovat 
 rýp (Občasný) - 9.1.2008 > marsyas> z čehož by mělo vyplynout, že už tě nepronásleduju moc laskavě
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 9.1.2008 > kterou myslíš
<reagovat 
 rýp (Občasný) - 9.1.2008 > marsyas> zkrváka
<reagovat 
 rýp (Občasný) - 9.1.2008 > marsyas> ne, pištu
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 9.1.2008 >

máš mylné informace.

oni mne milují,

 

ovšem já je nikoliv

 


<reagovat 
Ai.ma (Občasný) - 9.1.2008 > Nijaké, středoškolské.
Body: 2
<reagovat 
Arid (Občasný) - 12.1.2008 > Má to celkem atmosféru. Hlavní postava mi přijde vyklidněně sfetovaná. Bohužel se však v povídce nic nestane. Vše se stalo dříve než poviídka začala. Nedošlo mi žádné sdělení nebo pohnutí. Jen cáká krev a do toho mozart, je to vlastně literární videoklip.
Uvěřitelnost situace, opravdovost vyprávění: 4/5
Nic se však během děje nestane, chybí pointa, vypomáhá si Mozartem a vypůjčuje si od něho časovou rytmiku: 2/5
Body: 4
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 15.1.2008 >

Psát dobře je hodně těžký.

Tohle je tak 60-70%.

Něčím se mi to líbí. Něčím mě to m¨nutík otázce, proč (něco takovýho) psát.


<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 15.1.2008 > ztratila> na to jsem tak trochu čekal (nečekal, ale působí to dramaticky)
je to výsek
a pro kontinuum je důležitej ten revolver

ale nevim, jestli to sem budu dávat všechno, takže o to nejspíš stejně přijdete

mě zajímá psaní a jelen
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 15.1.2008 >

působí to jako výsek. proto spousta věcí nejspíš čtenáři uniká a nemůže ti o tom říct něco, co by ti něco dalo, zdá se.

 

psaní bych označila jako "nic proti ničemu" - neurazí ani nenadchne.

a jelen taky nepůsobí nevyhnutelně.

 

působí to řekněme, jako expozice, my ti nemůžem říct, jestli je to dobrej nástup směřující k pointě, když nevíme, kudy půjdeš.


<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 15.1.2008 > ztratila> stačí že čtete a pak shrnete jak se vám líbilo
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 15.1.2008 > Tak to jsem asi udělala?:)
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 15.1.2008 > ztratila> jako jedna z mála
jsi moc šikovná
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 15.1.2008 > A ty drzej, chlapečku. Jdu si zaběhat!
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 15.1.2008 > ztratila> nevěřim ti
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 17.1.2008 >

Téma a zpracování ale jsou dvě věci. Kdyby se to nějak volně odvyprávělo (chlap jede a potká nabouraný auto a sraženýho jelena, v autě je chlap, chlap a jelen umírají, hlavní hrdina má pistoli...), tak bych souhlasila.  

 

Se zpracováním mám ale trochu potíž. Prózy hrdého nikdy nejsou vyloženě špatný, ale pro mě jim většinou něco chybí. Někdy se mi zdají odtržený od života, neodprožitý (a empatií nezachycený), někdy naopak mají velice zajímavý a silný momenty, ale ten výsledek utlumí jeho styl psaní. Možná tomu jen já nerozumim, pravda je, že se zdá, že něco jako svůj styl cizeluje a stále zdokonaluje, protože píše pořád relativně podobně - to může působit sympaticky. Ale pro mě je to nezajímavý, nijaký, nemastný, neslaný, nemá to žádnou dynamiku - a nedává to žádnou dynamiku příběhu, kterej vypráví. respektive, já si to často i se zájmem přečtu, ale spíš jako tu školní slohovku, co tu předtím někdo zmínil.  


<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > ztratila> to je příklad obecné kritiky na neobecné téma


když si čtu, že si jeden čtenář všímá toho, co tam nechávám a z názoru druhýho vyplývá, že tam nevidí nic nebo málo.. co si o tom mám asi myslet

my už se ztratilo berem osobně, v dobrym. Tvý kritiky jsou pokaždý jiný,ale točej se kolem toho samýho: nevíš, proč to píšu a co to píšu

můj styl se dá těžko ještě někam vyvíjet, můžu lépe vyjadřovat myšlenky, lepší slovní zásoba, nápaditější slova a to je tak všechno


já tvrdim jedno: tak moc přemejšlíš, kritizuješ, hledáš, a přitom neumíš číst


je tu ještě jedna možnost: jsi o třídu vejš a moje psaní ti přijde nezajímavý, neobohacující a to bych bral moc rád, ale nevěřim tomu
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 17.1.2008 >

Ty tvrdíš, že nechápu tvoje psaní, tedy to, o čem píšeš – a o čem musíš psát zrovna takhle.

 

Já říkám: je to možné, ale já to vidím takhle – a právo na vlastní názor mi snad upírat nebudeš. Pro mě to zřídka překročí průměr (v obou směrech).  – Byly doby, kdy bych ti zfleku řekla, že samozřejmě jsem level nad tebou – ale už nějakej čas snad taková blbka nejsem, takže ti to neřeknu, ale opáčím jinak: laťka, jak bych chtěla psát, leží podstatně výš než tohle.


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 17.1.2008 > Ale naopak já tobě neupírám právo takhle psát, mít z toho radost a oslovat ty vybrané čtenáře, co to chápou :)
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > ztratila> he, pokud nevidíš,že se naše tvorba diametrálně liší, tak to je pak těžký se bavit
tvůj směr mi nikdy neseděl, ten směr maj skoro všichni tady, i když si myslíš, že tam máš něco jinýho a novýho


a tvůj názor ti neberu, jen vlastně řikám, že jsi blbá a to je přece hezký, když si to takhle na rovinu řeknem a máme to jasný
nerad bych chodil okolo a naznačoval nebo nedej bože tajil, to je sprostý
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 17.1.2008 >

Když už jsme u těch invektiv, JXD napsal kdysi knihu Bezbolestná kastrace, bylo to lidových léčitelích a největší kretén vůbec se tam mimo jiné projevoval tak, ž tvrdil, že on je jiný, zvláštní, všechno dělá jinak než ostatní. Já ti neberu, že máš čitelnej rukopis. Já ti neberu, že když někdo mimoděk řekne před umírajícím, že umírá, když to konstatuje bez zararvení, že to může mít svou váhu - sama jsem to kdysi na jedný brigádě v nemocnici zažila. Já jen říkám, že to, co ty děláš, ať to věnčíš jakkoli, nepřekračuje průměr. Ale to ej zase marná debata, protože já tu zbytečně dlouho obhajuju svůj názor a ty tu zbytečně obhajuješ svůj text, to druhé mi pořád ještě přijde o něco marnější. Je to logický, pochopitelný, taky to dělám, zvláště pokud mám dojem, že jsem ze sebe dostala to nejlepší, ale je to prostě předem marný.

 

Druhá věc je, jestli píšu jako zbytek Totemu.¨To bych si troufla nesouhlasit. Na Totemu prózu píše minimum lidí, pokud se tomu někdo nějak soustavně věnuje, je to většinou individualita a ostatním se nepodobá. Noa je jiná než zirael a ta je jiná než Měrka a ten je jiný než myšák a ten ej jiný než emmet a ten je jiný než celej on a ten je jiný než nokolet mongolská a ta je jiná než antiutilitaristka a ta je jiná než -  Zkus mi to vyvrátit.

 

 


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 17.1.2008 >

... a ti jsou jiní než max bubák (ještě tu cosi má) a ten ej jiný než sklenář a ten je jiný než rýp a ten je jiný než back a ten je jiný než janele z kliků a ta je jiná než zkrvák a ten je jiný než skóld a ten je jiný než rony rubinek a to jsem vzala jen ty výrazný, nebo co si pamatuju, že dělali zajímavý věci, co nebyly vyloženě průšvihy.

 

Samozřejmě by se dalo říct, že co člověk, to přístup - a to je taky blbost, ale těch směru je víc.


<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > ztratila> řadim tě mezi ženský autorky publikující na netu (vysvětlim jestli chceš, ale nevim k čemu ti to bude.. k dokázání, že máš větší recht?)

neobhajuju svůj text
o textu tu skoro nemluvíme
kritizuju tebe a že mi chceš dokázat, jak dobře to všechno o mně víš.. a ty kritizuješ mojí osobu

textu se nedotýkáš, nemůžu si pomoct

on ti to tu už někdo psal a mně taky přijdeš místy až dokonale mimo mísu ovoce, ale líběj se mi tvý poznámky a ta snaha vyhrát při
nevyhraješ, když tu hru hraješ s někym, kdo nechce vyhrát

moje devizy znám, neni těžký o nich vědět, ale to už jsem ti vysvětloval několikrát.. poslouchám jen některý a vim proč je poslouchám

vy máte tradiční schéma povídek, já mám snahu o intuitivní tvorbu, která nemá nic společnýho o uvěřitelnej text, ale o organickej text a emocionální stopu na pozadí

zkus někdy něco jen tak číst jako noviny a nemyslet na to, že to píše kluk, co si o tobě něco myslí a že si na totemu a že autorovi musíš něco napsat a že existuje něco jinýho než povídka


jo, hraju si
nejvíc v kritikách
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 15.1.2008 > se přiznávám

vůbec mě nezajímá, jestli splňuju podmínky kategorie povídka
je mi fuk, jestli mám pointu, když mám jasnej konec, doufám, že je jasnej i tempem
atmosféru jsem nikdy nechtěl dělat, vypisuju vztahy a lidi, podat normálně co vám normální nepřijde, objevovat, a to je všechno

divim se, že si tolik domyslíte

expozice by to byla, kdyby nezastřelil jelena a kdyby se ani nehnul
neřikám, že neumíte číst, ale přijde mi to tak


ale přijímám kritiku stylu, dovednosti, vypsanosti, nápaditosti, atd.

mám rád konfrontaci a proto děkuju za tolik různorodých poznámek
<reagovat 
 rýp (Občasný) - 17.1.2008 > Hrdý> "já mám snahu o intuitivní tvorbu" - z podstaty věci předurčeno k neúspěchu. a jestli jsou tyhle ostatní výlevy a vysvětlivky snahou o bezprostřednější požitek z tvé snahy o intutitivní tvorbu, pak se jedná o zmar. no a jestli se vážně nepkoušíš o atmosféru, ale snažíš se podávat "neobyčejné věci obyčejně", začíná to být komické, jelikož se ti nedaří vůbec nic.

hlavně ale nechápu, co mají tyhle kecy společného se mnou. já si to přečetl, konec mě zklamal, čekal jsem víc, trojka, pá

<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > "já si to přečetl, konec mě zklamal, čekal jsem ví" čekal víc od konce? to mě zajímá, přemejšlel jsem, jestli to čtenář vezme, když ještě nečetl pokračování..
nebo ti přišlo, že povídka někam směřovala a skončila jinde než měla
z těhlech hesel to nepoznám
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 17.1.2008 >

Jednoznačně se shodneme v tom, že nejsi ženská autorka! A odhadls dobře, že by mě docela potěšilo, kdybys tu svoji kategorii ŽAPN definoval.

Podle toho, co jsem si přečetla, se zdá, že máš dojem, že tvoříš něco prudce originálního, oproti klasickým textům, které páchají (asi) převážně ŽAPN. S tím nesouhlasím a dojde to myslím každému, kdo si zpětně projde příspěvky (respektive jejich seznam).

Přiznám se, že já se snažím mluvit k textu, tebe osobně neznám a moc mě nezajímáš. Jestli ty používáš nějaký osobní invektivy v tomhle smyslu je tvoje věc a zpráva o tobě, ne o mně.

Co mě zaujalo – i ti, co na internetu pravidelně / příležitostně publikují, používají ten atribut „internetový“ jako nadávku. Jako by tady dobrá věc vzniknout nemohla a – pak je otázka, proč tu publikujeme, když to takhle vidíme – to se netýká jen tebe. Já si často zkouším věci, mám ráda zpětnou vazbu. Taky máme trochu zkreslený názor, že čtenář se nutně musí vyjadřovat jako autor nebo jako literární teoretik. Ale málokoho většina jeho čtenářů v tvorbě nebo literární teorii (nebo obojím) předčí. Leda nějakej člen akademie, co píše básničky na zeď na toaletách. Samozřejmě jsou lidi, jejichž názoru si přednostně vážím. Ale všichni čtenáři si jsou do jisté míry rovni, pokud nejednají ze setrvačnosti – a to já v případě tvých textů nejednám, můžeš se sám přesvědčit – a každé ano / ne něco říká.

 

Chápu tvou potřebu hrát si. Ale ve výsledku j to stejně úderné  a elegantní jako někdejší protirecenze Filipa Sklenáře.

 


<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > ztratila> a tenhle cancour je k textu?
co kdybys mi řekla, co k textu jsi sem napsala

nedělej ze mě autora opájejícího se svojí tvorbou
nikde nic takovýho nepíšu, naopak jsem ti už několikrát napsal, že i já vim, jak blbě píšu
ale to neznamená, že kejvnu na každou blbost, co mi kdo napíše

když mi rýp napíše: Povídka?
řeknu, to je ale vůl, víc nic (odpověď rýpovi)
to už beru víc jeho snahu mi sdělit, že se mi něco nedaří
jinak rýpe, o to, cos popsal se nesnažim, beru to jednodušeji, ale to jsem tobě nepsal, že ne? tak nemusíš odpovídat.. já už si o svym stylu konkrétně se ztratilou párkrát povídal a tak navazuju

stačí?

mně stačí, když napíšeš "konec mě zklamal" víc než "povídka?"
dík
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > ztratila> nemám rád tohle souzení a hodnocení
jsem elegantní jako filip při recenzi (přeskakuju už tvý řádky, tak nevim, co všechno si mi napsala)
nedaří se mi můj záměr
víš moc dobře, o co mi jde a přišlas mi říct, že to dělám blbě a měl bych to dělat takhle a takhle a já chci konkrétní věci a pochopení (ne soucítění:))

šalamounovo hovno, nemůžu si pomoct, já pak hledám mindráky mezi řádky, to je moje chyba

nemusíš bejt suverénní, naopak tě budu víc poslouchat, když budeš komunikativní

/tim jsem sklouznul k osobnímu/
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > možná bude dobrý poznamenat, že mym cílem nikdy nebyla objektivně kvalitní a propracovaná próza

baví mě to a dávám si záležet, chci bejt dobrej v tom co si vytyčim já - celý kouzlo
a baví mě to s váma řešit, hodně

kdybych byl dobrej spisovatel, ani si vás nevšimnu
<reagovat 
rýp (Občasný) - 17.1.2008 > já odpověděl rád, i když jsi mi to nejen že nepsal, ale ani mi na to nepřišlo avízo.

od konce jsem čekal více povídky, proto mě zklamal. nikde totiž nebylo řeči o pokračování. kdyby ano, nebo by třeba nějaké pokračování následovalo, určitě bych si ho přečetl a pak mlel(nebo taky ne), jako jsem si přečetl kontext poznámky, na kterou mi přišlo avízo, abych mohl říct víc než "co já s tím?" nebo "poznámka?" nebo "povídka?"

no a vzhledem k tomu, že jsem na "tohle a tohle reagovat přece nemusel.. protože si to psal někomu jinýmu.." a vše, co by mi v textu mohlo chybět "stejně nikdy nebylo tvym cílem, naopak!", mi připadá, že už tenhle dialog můžeme oficiálně označit za dementní, samoúčelný a neupřímný. eventuální pokračování bude mít podobné atributy, takže se odhlašuju odtud i tamtud, přeju úspěchy při "snaze o intuitivní psaní" a nazdárek.
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > rýp> jo
a dík
<reagovat 
zase zkrvák (Občasný) - 17.1.2008 > hele, hrdej, jak to máš s tou ségrou?
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > zkrvák> kolik bys dal?
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 17.1.2008 > Hrdý> kolik měří?
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > zkrvák> můžeš si vybrat
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 17.1.2008 > Hrdý> jestli je větší než ty, tak neberu ani jednu variantu.
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > zkrvák> a mě nechceš?
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 17.1.2008 > Hrdý> ty smrdíš chlapem.
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.1.2008 > zkrvák> a ty ovcí, tak co chceš
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 17.1.2008 > Hrdý> no tebe ne:-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 (17) 18 19 20
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter