Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
SOMMAREN MED MONIKA - Ingmar Bergman (1953)
Autor: viktoria (Občasný) - publikováno 28.2.2008 (00:47:49)

Sommaren med Monika, Švédsko 1953 (96 min.)

 

Žáner: dráma

 

Réžia: Ingmar Bergman
Scenár: Ingmar Bergman, Per Anders Fogelström
Kamera: Gunnar Fischer
Hudba: Erik Nordgren
Hrajú: Harriet Anderssonová (Monika), Lars Ekborg (Harry)

undefined

Pamätáte sa ešte na ten pocit, keď ste sa ako dieťa vrátili z letného tábora späť domov, do mesta?  Pamätáte sa na svoje letné lásky? Ak Vám trochu vybledli, tento film vám rozhodne pomôže pri ich znovuobjavovaní. „Leto s Monikou“ sa mi dostal do rúk celkom náhodou – objavila som ho znenazdajky u svojej kamarátky (díky Kristi!). Zaujal ma hneď obalom, na ktorom lascívne pózovala Bergmanova oblúbenkyňa  - herečka  Harriet Andersson. S odhalenými ramenami, bosými nohami, rozfúkanými  vlasmi a zasneným pohľadom upretým na ďaleké more - neodolala som.

 

Je to obyčajný, triviálny príbeh lásky – Monika je obyčajná predavačka, ktorá túži po zábave a dobrodružstve. Harry je zakríknutý tichý chlapec, ktorý jej pri zoznámení zapáli cigaretu až na štvrtý raz... Monika ako temperamentná, živočíšna, bergmannovsky úprimná famme fatale ho okamžite zbalí, na druhý deň kino, nejaké to muchlovanie na lavičke a láska je na svete. Začiatok filmu ma úprimne nudil, ale bola som trpezlivá a Bergmann nesklamal. Neviem, pripadalo mi, akoby i on sám chcel veci urýchliť. Zoznámenie hlavných protagonistov mi pripadalo bleskové, neautentické a veľmi „filmové“. Ingmar začiatok očividne „odflákol“, aby sa mohol plne venovať milencom v rozpuku ich lásky. Útek Moniky a Harryho bol vytúžený a nikdy nebol aktuálnejší a pochopiteľnejší ako v dnešnej dobe . Presne o tomto druhu úteku snívam skoro každý deň, ked v práci otváram svoj notebook... Leto s Monikou je o snahe utiecť pred nekonečným mechanizmom práce, konvenciami a stereotypom života v meste. Keď som sa zmienila o meste, musím poznamenať, že mesto hrá v tomto filme nesmierne dôležitú úlohu.  Stockholm tu vidíme prostredníctvom dlhých dokumentárnych záberov  na mosty  zahalené v rannej hmle, obrazy rušných ulíc, z ktorých cítite nesmierne „I love Stockholm“.

 

Je fascinujúce ako dokáže Bergman i cez čiernobiele stvárnenie na plátno preniesť tie prchavé okamihy letných lások. Vyžíva sa v panoramatických  záberoch na divokú letnú prírodu. Dlhé, rozšírené zábery rieky striedajú kĺzavé pohľady na trsy tráv, polia, ostrovy, temnú letnú oblohu, aby nám nakoniec ukázal ani nie v minútovom zábere jednu z najvášnivejších scén vo filmovej histórii - -  detailný záber na tváre oboch protagonistov, ktorí sa k sebe jemne túlia, láskyplne bozkávajú po tvári a popritom si labužnícky vychutnávajú spoločnú cigaretu. Táto scéna nezvykle zvýšila tep v mojich žilách. Rozkošný výjav  plný jemnej erotiky – cudný vo svojom stvárnení, vášnivý vo svojej decentnosti. Niektoré scény sú vyslovene idylické, až vysnené – Monika ležiaca v kajute, prebúdzajúca sa na odrazy ranného odrazu slnka vo vode, nahá kúpajúca sa Monika v rieke a pod. Na Bergmana až podozrivo veselý a šťastný film. Na konci si to síce vynahradí trochu rozpačitým finále – patetický zbytočný záber Harryho v zrkadle s dieťaťom v náručí. Na záberoch opustených mužov je vždy niečo strašne trápne a smiešne.

 

undefinedundefined

Čo ma na filme odradilo - bola hlavná hrdinka. Svojím hystericko – nástojčivým charakterom ma iritovala, ale neviem presne definovať či to bolo hranie Harriet Anderssonovej, alebo nešťastne napísaný scenár. Monika v jej stvárnení vo mne vytvárala dojem  hyperaktívnej, jemne vtieravej ženy, ktorá celý život ostane puberťáčkou. Možno to mala jej úloha v úmysle, každopádne jej stvárnenie ma vytáčalo.


Moje obľúbené zábery:

 

Záber na ležiacu opaľujúcu sa Moniku na prednej časti lode  - výtvarne a vizuálne nesmierne príťažlivý obraz – pôsobí na vás ako maľba, vonia letom  a túžbou, no na niekoho môže pôsobiť až príliš štylizovane


Detailný „noirový“ záber na Monikinu tvár potom, ako zistíme, že Harryho podvádza – v jej očiach uvidíte sebaspytovanie, pokus o ospravedlnenie, zlobu a keď sa jej tvár ponorí do temnej čiernej, už budete tušiť , že je po všetkom a nič jej neodpustíte... (teda ja som jej mala chuť ju zakmásať za vlasy, ale asi som staromódna).

Pozrite si to sami tu: http://www.youtube.com/watch?v=kmNhCR6fv1w&feature=related


Panoramatický záber na odchádzajúcu loď, ktorá za sebou necháva nádhernú rozbrázdenú hladinu (skutočne jeden z najpôsobivejších scén).

 

„Leto s Monikou“ je temná love story, trochu sladkohorká, ktorá každopádne neprepadá do žiadnych patetických a prázdnych príbehov z červenej knižnice. Odporúčam pre milovníkov poetických filmových obrazov, krehkej nostalgie a leta :-)

 

 

Video:

 http://www.youtube.com/watch?v=ohNC25giYnM&feature=related

 http://www.youtube.com/watch?v=DKmkXaPp018&feature=related

 



Poznámky k tomuto příspěvku
island (Občasný) - 29.2.2008 > parádní plakátky
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 28.2.2008 > Na mne tu působil Stockholm spíš depresivně, říkala jsem si, jaké to mají ošklivé hlavní město... A když jsem tam pak byla naživo, potvrdilo se mi to.
Vůbec bych to nepopsala jako šťastný film - že se k sobě hrdinové nehodí a že to asi nedopadne dobře, to se mi zdálo jasné už dávno, a závěr, že kluk zůstal sám s dítětem, k tomu dost sedne.
Nicméně, je to jen můj názor - a Ty jsi tady ten svůj napsala moc pěkně. Budu ráda, když zase něco připomeneš.
Body: 4
<reagovat 
 viktoria (Občasný) - 29.2.2008 > Oplatka> 

diky za feedback -- neviem ci ide o stastny ci nestastny film -- na bergmana je to dost neobvykle dielko --- prva cast filmu na mna posobila neobycajne idylicky, najma atmosfera jednotlivych zaberov ci uz na samotny Stockholm alebo prirodu ma fascinovala -- ta melancholicka ciernobiela splet obrazkov, ktora v konecnom dosledku vytvorila pekny ram --- samotnemu pribehu (ktory je naozaj gycový) to dodalo aspon trochu nadych "bergmannovej" neskorsej typickej filmovej pochmurnosti a pomohla filmu, aby nespadol do kategorie kliseovitych romantickych filmov - pravdou vsak je, ze koniec romanticky nebol teda ani nahodou :-)


<reagovat 
malá paranoia mizí (Občasný) - 28.2.2008 > omluva, slovensky dokážu bez násilí přečíst už jen krátké řádky... ale fascinují mě ta US inzerce, to je dokonalé. je to vůbec možné?
Doporučil 
<reagovat 
 viktoria (Občasný) - 29.2.2008 > Ondřej> 

-- ked je clovek fanaticky searcher, mozne je vsetko :-)


<reagovat 
 ariel (Občasný) - 29.2.2008 > Ondřej> 

chápu. ta představa, že by někdo k tobě sehnal baby-sittera, tě okouzlila, je mi to jasné...


<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 7.3.2008 > Až teď jsem si mohla prohlédnout obrázky, doma mi nefungují... Vynikající! Je to síla! Přestože, pokud se dobře pamatuju, jí mělo být sedmnáct, devatenáct bylo jemu.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter