Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí "... -Jungovo „kolektivní nevědomí“ "není" jen "nevědomé" ... z kolekce článek z tisku...
Autor: Zeanddrich E. (Občasný) - publikováno 30.6.2009 (00:53:26)
další>
"... -Jungovo „kolektivní nevědomí“ není jen nevědomé

Vyznavač zenu spisovatel Alan Watts napsal o své návštěvě u C. G. Junga: „Po několika dnech (v Zurichu) jsem se vydal do Jungova domova v Küsnachtu. -Setkal jsem se se starým mistrem v jeho letní chatě u jezera, kde jsme asi dvě hodiny rozmlouvali o všem možném –od sanskrtských termínů pro nevědomí až po páření labutí. -Shledal jsem, že Jung je větší, intuitivnější a hlubší osobnost s velkým smyslem pro humor, než jsem očekával. Vyptával se, jak vycházím s personálem (( jungova )) institutu, a pak se jal pečlivě vysvětlovat, že on sám jungián není, protože on sám neupřednostňuje žádnou zvláštní psychoterapeutickou soustavu, (( tedy ani analytickou psychologii )). -Prostě se řídí svou intuicí, a zapisuje své objekty a postřehy, tak jak vyvstávají. -Své koncepce nikdy nepokládá za víc než "heuristické "pracovní" nástroje".


Když se rozmluva zaměřila na jeho zájem o "orientální" filozofii, rozhovořil se o svých potížích, že tam ani v hinduistické ani buddhistické filozofii nenašel paralely pro své pojetí nevědomí -(( das Unbewustes )). Navrhl jsem, že nejbližší by mohl být mahájánový termín álajavidžnána (( angl. Store-consciousness )), česky "zásobárna či sklad" vědomí, což podobně jako Jungovo „kolektivní nevědomí“, bylo supraindividuálního původu těch archetypických tvarů či koncepcí, jichž používáme k výkladu "rozvrstvení" vesmíru (( kosmu )).


Upozornil jsem ho, že (( -největší autorita na "mahájánový" buddhismus )) Suzuki někdy používá termín „nevědomí“ ve zcela odlišném smyslu (( -než "jungiáni" )), k překladu japonského termínu mušin (( ne-mysl )), který je "tak vzdálen" nevědomí. -Právě naopak, jedná se "uvědomování" si vědomí "un-self", česky "ne-já", či výstižněji "nad-já".


Jung byl tak dychtivý a této interpretaci tak "otevřený", že jsem měl troufalost se mu svěřit, že jeho "samotný" termín „the unconscious“ - „nevědomí“ pokládám za "nešťastný". Ponořil jsem se do linguistického problému užívání podstatných jmen pro probíhající procesy, a sloves jako činitelů podnětů. Domnívám se, že "chybuje", když považuje ego, za střed či "ohnisko" vědomí. I když Jung na své terminologii ani na gramatické soustavě podstatné jméno – sloveso neulpívá. I tak by mohl připustit, že vědomí je funkcí nevědomí, takže název nevědomí je "neopodstatněný".-Potíž je spíše v tom, že světlo vědomí nemůže osvětlovat svůj "vlastní" zdroj: je to proces probíhající na způsob "skanningu", kdy tenký paprsek světla, lze zaostřit jen na malý úsek časový. Jak bychom si mohli z paměti vybavit jevy, které bychom "nikdy" nezpozorovali, pokud by tzv. nevědomí nebylo nějakým způsobem vědomo sebe jako odděleného jevu mimo pátrající paprsek? -Projevil o to intenzívní zájem, neboť tato (( má )) interpretace, jak se zdálo, nejvěrněji odpovídala jeho nedávnému zážitku kosmického vědomí, překračujícího ego (( ...-a empirické vědomí )), tak jak se o tom zmiňuje v závěru "svého" "pozdního" díla „Vzpomínky, sny a úvahy“.



Když o tomto "setkání" se starým mistrem přemýšlím, pokouším se především vybavit si, co mi tehdy Jung říkal, protože na mne udělal "mocný" dojem. -Jeho vstřícnost, inteligence a smysl pro humor byly imponující. -Ale ať se rozpomínám "sebevíce", otázky kladl spíše on, což bylo u tak "vynikajícího" psychoterapeuta přirozené.

Alan Watts: In My Own Way (( Mou "vlastní" cestou )), New York 1973, Vintage Books, str. 391 – 94. Přeložila E. Merhautová.


Tato glosa navazuje na mé recenze Jungova díla a stať R. Havránka „Archetypy dobra a zla“. -Má význam pro všechny příznivce díla C. G. Junga, neboť vydává objektivní svědectví o značném posunu Jungova "myšlení" k finesám mahájánové "kosmoginie", která je o tolik propracovanější, že pro ni odpovídající termíny v češtině nemáme. Viz „Jungovo osobní a nadosobní nevědomí“, v díle: Vladimír Hoppe: Přirozené a duchovní základy světa a života, Praha 1925, s. 461 – 63.

Boris Merhaut
dr. Boris Merhaut, 2005, Brno;.




- Zájemcům poskytnu na autora kontakt; -Zeanddrich E.
."


Poznámky k tomuto příspěvku
Věza (Občasný) - 30.6.2009 > také zajímavé...
Body: 5
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 30.6.2009 > Opravdu velmi zaujalo.Rád bych se dozvěděl víc o těchto glosách, velmi podnětné pro mě.
Např."Potíž je spíše v tom, že světlo vědomí nemůže osvětlovat svůj "vlastní" zdroj..." Možná by v češtině šlo říci: "Nezvědomělé" (tedy to co dosud nebylo světlem vědomí spatřeno, ale za určitých okolností může být rozpoznáváno).
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 30.6.2009 > Pescatore> "... -C.G.Junga jsem

"relativně intenzivně" studoval již na počátku 90. let, a tak se přiznám, že se již "plně neorientuji" v jeho "názvosloví...". ...-Dneska bych např. "světlo vědomí", -...spolu s R. Steinerem, jednoznačně spojil s "osvětlující mocí" Ducha svatého; ...-k Bohu, koneckonců, přišel "nakonec" i "sám Jung" přeci; ... -etc.; ... :-)).
."
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 1.7.2009 > Zeanddrich E.> No, to já bych byl zase pro to "světlo vědomí", je to podle mne univerzálnější. Jsou veliké národy, které nemají monoteistický základ, a přeci s duchovní cestou "zvědomňování" pracují. Myslím, že ten proces jde zevnitř, ne z venku dovnitř. Podobně jako tomu bylo u skutečných mystiků (jakéhokoliv vyznání či duchovní cesty). 
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 30.6.2009 > Zeanddrich E.> "...-a "vše, co

jest nemožno u člověka, jest možné u Boha"; ... -tak tyto zdánlivě "těžce""proniknutelné" záležitosti lidské psychiky beru dnes; ... ."
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 1.7.2009 > Pescatore> "...-ano, já

se snažím "komukoliv" na "jakékoliv cestě" cokoliv "nebrat"... (( ...-to bych sem pak zřejmě "neumisťoval" tyto i pro mne třeba "dávno přežilé" věci z "mých archivů", že ... )), každý se totiž potřebuje, podle mne, "postupně" "probrat" snad vším, co "existuje"... ". -Takže cokoliv potřebuješ, čerpej, studuj, nasávej, prožívej ... -etc. -Já "sám za sebe" jen říkám, že - tedy "alespoň" v "současnosti" -mě "plně naplňuje" "mysterium Kristovi přítomnosti" ve mně, a v "celém Tomto světě";... :-)).
."
."
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 40 41 42 43 44 45 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 (58) 59 60 61 62 64 65 66 67 68 68
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter