Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jízda s Puškinem
Autor: František Vyrut (Stálý) - publikováno 16.11.2021 (16:19:13)
Povídka se krčí v polovině sedmdesátých let minulého století a odtud vylézá mým psaním na povrch. V té době jsem studentem střední školy. Rád čtu, a tím se dostávám též ke čtení ruských klasiků, konkrétně romantického básníka Alexandra Sergejeviče Puškina.
Sedím v posledním vagonu vlaku, jemuž vévodí dýchavičná lokomotiva rozsévající miliardy sněhobílých vloček popílku, ve směru na ***. Vlak několikrát cukne, písmeno * v názvu města poskakuje sem tam, tančí, já se pod jeho vlivem usazuji, loučím a mávám rozzářeně unaveným pohledem. Náklad se rozjíždí. Otevírám okno. Lokomotiva předává z dálky škytáním, supěním, syčením signály. Zvrátím se v sedadle, chci číst cikcak básně, prózu, zajímavosti, o autorovi. Otevírám knihu, sebe, opět ji zavírám a na hřbetu čtu název V bouři zrál můj hlas. Namátkou otevírám stránku s názorem Karla Čapka. Žasnu nad jeho kosmickým pohledem na básníka, ruský realismus, ruskou duši. Znovu žasnu nad myšlenkou, jak strašně umí realismus pronikat do duše člověka, vzpomenu, že jsme se ve škole učili o Dostojevském, Tolstém.
Do duše kanou první verše a vlak je skřípotem potvrzuje ve stanici ***. Podle vzoru ruských klasiků stanice hvězdičkuji. Četba nabývá na rychlosti. Nápis na stěně špitálu s posledním veršem "...vždyť stůně chudák na lásku." Lokomotiva mi v tu chvíli posílá vzkaz, že se blížíme do další stanice. Otevírám stránku s Evženem Oněginem a z dopisů přidávám pár veršů spolu s loučením Taťány v závěru. Další pecka o lásce s veršem "...a přece stůňu s velkou chutí". Všímám si slova stonat a jeho přítomnost mě naplňuje uspokojením. Na straně dvacet čtyři čeká Veselá pitka s kouzelným slovem butelka. Představuji si studentskou pitku na Rusi, divokou a nespoutanou, s proudy vodky. Zkouším srovnávat s českou hospodou, pivem, ale nějak se to nedaří. Vodka tančí v mysli, stakanech, lahvích propletená balalajkou, kozáčkem, chandrou. Další báseň Touha je vtělena do básně Vězeň se symboly orla a větru,..., a již ze stránky vyhlédnou Aleko, Zemfíra, vlak zapíská, stvrdí jejich lásku, druhým písknutím tragiku a pokračujeme do další stanice.


Poznámky k tomuto příspěvku
Zeanddrich E. (Stálý) - 19.11.2021 >

Takovéto útvary mám rád:)

Jó, carské Rusko (před rokem 1917) mělo v sobě hodně poezie (ale asi jak pro koho:) )

((...)).


Doporučil 
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 20.11.2021 > Zeanddrich E.> Ahoj, děkuji, zvláště za vyjádření "jak pro koho", vzpomínky se vyhrnuly po tolika letech taky s pomocí myšlenkových map, nezapomínejme na bolest, zlo, ale to už je též otázka dalších autorů. Zdraví Franta
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Stálý) - 26.11.2021 > František Vyrut> 

Byls delší dobu v Rusku, Franto?

(já zatím pouze pár dnů v Petrohradě a okolí hlavně, ale chtěl bych se tam znovu podívat -někam na jih tentokráte)

(Připomněls mi také ..teď, že bych si více měl kreslit myšlenkové mapy:) )




<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 27.11.2021 > Zeanddrich E.> Ahoj, v Rusku jsem nebyl. Myšlenkové mapy jsou výborné, u mě zvláště na prózu. Děkuji a zdravím. Franta.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter