Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Výtvarno, kresby
 > Výtvarno, kresby
 > Kresby, skici
 > Malby
 > Koláže
 > Klasická grafika
 > Ilustrace
 > Blbůstky-pokusy
 > Experimenty
 > Prostorové objekty
 > Teorie, historie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Obecný souhrn historie
Autor: Thomas Hudson (Občasný) - publikováno 14.10.2000 (17:17:22)
Nevím, jestli uvítáte tuto rubriku s názvem Teorie, Historie – budu se vám snažit přiblížit jak název napovídá něco z teorie a historie. První popis historie bude jen letmý, ale obsáhne celou oblast. V příštích dílech bych se zaměřoval na určité oblasti podle toho jak na které narazím, nebo podle toho, které pro mě budou nejpřitažlivější.

Vznik tohoto uměleckého oboru se datuje víc jak 18 tisíciletí před naším letopočtem, kdy paleolitický člověk kreslil na stěny jeskyně zvěř pravděpodobně za účelem rituálním (aby měli úspěch při lovu).

Ve starém Egyptě se kreslilo pomocí štětce z jemného bambusového vlákna. Barva byla nanášena opět na stěny pigmenty vázanými arabskou gumou a bílkem. Tito malíři si nejdříve udělali pár skic do vápence než počali s kresbou. Náměty byly různorodé – spjaty s egyptským náboženstvím, kde jako božstvo vystupoval Faraón. Obrazy byly kresleny s ohledem na jeho posmrtný život, proto se valná část nachází právě v hrobkách.

Klasické období se nazývá období jež dosáhlo svého vrcholu v Řecku a Římě v 5-4 století př.n.l. Římské období se začíná vyvíjet v 6.století př.n.l. jako odraz umění Řeckého. Toto umění mělo velkou kvalitu a originalitu. Kresby a malby zdobily amfory a různé nádoby.

Kolem 7.st.př.n.l bylo islámské náboženství hodně rozšířeno. Islámské umění bylo tedy většinou odvozeno od umění zemí, které si Islám podmanil. Korán zakazuje ztvárňovat lidské postavy – i přes tento fakt vzniklo hodně dobrých děl figurujících nebývalou bohatostí barev – to bylo hlavně v Persii, Sýrii a Mongolsku. Malba miniatur a textové ilustrace pokořili na konci 13. století umění fresky v buddhisticky orientované Indii. Miniatury vznikaly na palmových listech.

V roce 105 byl poprvé vyroben papír. Vyroben byl v Číně. Na západ byl přenesen Araby.
Jeden list papíru vznikne zhruba promícháním vody, lepidla a přírodních vláken a ta se přecedí přes síto. Přebytečná voda se slije pak se na list položí plsť. Poté se listy slisují a vyvěsí aby vyschly. Mimochodem tak dokonalý zase nejsme : vosa je tu už s námi dlouho a svoje hnízdo si staví z papíru – krade kousky dřeva a z toho si ho dokáže vyrobit : kdo ví jestli nestála předlohou:).

Středověk v Evropě se vyznačoval hlavně křesťanskými náměty – zákaz znázorňovat nahé lidské tělo. Předlohou pro toto umění bylo Byzantské umění (předloha pro románské umění v 11. a 12. století), ornamentální umění (vzkvétající během karolinského období –7. a 8. století). Na konci 12.století nastoupilo gotické umění, které udělalo tečku za dobou temna a dovedl všechny formy umění k nevyšší dokonalosti.

Italské umění kolem 15.století (Renesance) překročilo hranice Itálie a dostalo se do celé Evropy. Itálie se stalo křižovatkou umění – jezdili sem umělci z Evropy aby studovali Renesanci přímo u pramene.

Na počátku 17.století se k vládě nad uměním dostalo baroko – i když Řím byl nadále důležitým centrem, pozornost se teď upírala hlavně na tři města : Antverpy (Rubens), Sevilla (Velázquez), Amsterodam (Rembrandt).

V 18. století se začalo hodně kreslit na papír (tzv. akvarely), které se stali hlavně doménou Anglie. 18.století zrodilo Rokoko. Vzkvétala kresba pastelem a hodně se i kreslilo pomocí bílé křídy, rudky, a uhlu na barevný papír. 

Začátku 19. století dělí dva směry : Realismus a Romantismus. V třetí třetině tohoto století vzniknul Impresionismus

 Dvacáté století je  století „Novismů“ (tj. každý se snaží najít nový styl:_)



Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 11.2.2001 > nápad dobrý ale ta čeština!!!
Body: 1
<reagovat 
Čtenář - 11.2.2001 > to psal keporkak - nemuzu si vzpomenout na prihlasovaci heslo
<reagovat 
motor mouth () - 14.2.2001 > Na čětinu se vyser,ale stejně...teoretizovat..
já nevím
<reagovat 
Kulisek () - 5.3.2001 > Tento nápad je bezva a souhlasím s ním, protože si myslím, že v tomto časopise zcela chybí rubrika zabyvající se dějinami, jestliže opominu filozofii a religionalistiku. Proto tento podnět velmi vítám. Nechápu, proč motor mouth nazývá fakta teoretizováním. Dějiny umění lze ukázat na konkrétních případech a jistě není na škodu se seznámit nejen s tvorbou současných malířu, ale i těch minulých. Proč tedy nepsat i o umění např. středověkého malířství, když ho navštěvujeme běžně v galeriích? Nelze přijímat pouze současnost a nepsat o minulosti, která naši současnost vlastně zapříčinila. Proto mi názor ze 14.2. připadá veskrze neopodstatněný.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter